5/5 - (1 امتیاز)

آزادسازی قیمت خودروها به تصویب شورای رقابت بستگی دارد، و به نظر می رسد که این موافقت می‌تواند به عنوان شروعی برای آغاز فرآیند آزادسازی قیمت خودروها در کارخانه‌ها تلقی شود.

در مصوبه شورای رقابت، اقدام به اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو شده است و وزارت صمت می‌تواند پیشنهاداتی جهت خارج کردن برخی خودروها از شمول قیمت‌گذاری به شورای رقابت ارائه دهد. اعضای این شورا پس از بررسی، نظر خود را اعلام می‌کنند.

حالا سوال این است که کدام خودروها از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شوند؟ به نظر می‌رسد که محصولات شرکت‌های خودروساز که تقاضای زیادی ندارند، ممکن است از شمول قیمت‌گذاری خارج شده و قیمت آنها با هماهنگی وزارت صمت تعیین گردد. در سال‌های گذشته، بر اساس یک توافق میان خودروسازان و شورای رقابت، اعضای این شورا در خصوص تعیین قیمت محصولات با تقاضای کم و در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان دخالت می‌کردند. قیمت بخشی از محصولات خودروسازان با قیمت بالای 50 میلیون تومان نیز با هماهنگی وزارت صمت تعیین می‌شد.

پیش‌بینی می‌شود که خودروهایی مانند اعضای خانواده هایما از جمله هایما S5، هایما S7، هایما S8 و هایما X7 از میان محصولات ایران خودرو، احتمالاً از شمول قیمت‌گذاری خارج شوند. اما، نسبت به خودروسازی سایپا که تمام محصولاتش در دسته خودروهای پُرتقاضا قرار دارند، احتمال دارد کمتر باشد که خودروهای آن نیز در بین خودروهایی که از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شوند، جایگاه داشته باشند.

البته باید به یاد داشت که زیرا وزارت صمت حق ارائه پیشنهاد به شورای رقابت را دارد، احتمال دارد که برخی از خودروهایی که در دسته خودروهای پُرتقاضا به نظر می‌آیند، برای خارج شدن از شمول قیمت‌گذاری، پیشنهاد به شورای رقابت داده شود. با توجه به این امکان، ممکن است محصولات شرکت‌های خودروساز خصوصی نیز از این فرصت بهره‌مند شوند و با هماهنگی وزارت صمت، مدیران خودروساز خصوصی قیمت محصولات خود را تعیین کنند.

با توجه به تغییر جایگاه شورای رقابت، ممکن است این تصمیم به عنوان زمینه‌ساز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها مطرح شود. اگر بازار خودرو با دقت به روند قیمت‌گذاری کارخانه‌ای خودروها توجه کند، احتمالاً به افزایش قیمت‌ها پاسخ دهد. اما اگر خودروسازان توانایی افزایش تیراژ عرضه خود را داشته باشند و آن را به تقاضای موجود برسانند، ممکن است قیمت بازاری خودرو کاهش یابد.

در نهایت، تبعات آزادسازی قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان و انتخاب بین پذیرش یا عدم پذیرش این تصمیم توسط شورای رقابت و وزارت صمت را باید در انتظار بمانیم. این اقدام ممکن است یا به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها منجر شود یا خودروسازان را به بازگشت به سیاست قیمت‌گذاری دستوری ترغیب کند.

منبع : اکو ایران

دسته اول ترین اخبار خودرو

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *