1403-03-29 02:00
Search
Close this search box.
5/5 - (1 امتیاز)

رمز و راز آشفتگی در بازار لوازم یدکی خودرو

بازار لوازم یدکی خودرو در ایران به دلایل متعددی دچار آشفتگی شده است. اخیراً، قیمت لوازم یدکی به شدت افزایش یافته و این موضوع باعث نگرانی مصرف‌کنندگان و صاحبان خودروها شده است. این افزایش قیمت‌ها ناشی از عواملی مانند تحریم‌های بین‌المللی، کاهش تنوع و موجودی، نبود استانداردهای کیفیت قابل اعتماد، تقاضای بالا و فقدان رقابت سالم در بازار است.

بازار لوازم یدکی خودرو یکی از بزرگترین بازارهای کشور محسوب می‌شود که قطعات مورد نیاز بیش از ۱۶ میلیون خودرو را تامین می‌کند و سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار گردش مالی دارد. ارزش این بازار به ۲ میلیارد دلار رسیده است و رشد صنایع خودروسازی و توسعه محصولات باعث ارتقای این بازار نیز شده است. متأسفانه، معاملات در بازار قطعات خودرو هنوز به شیوه سنتی انجام می‌شود و به جز یک مجموعه، سایر شرکت‌ها و تولیدکنندگان تمایلی به تغییر این سیستم ندارند. عدم نوآوری در عرضه لوازم یدکی منجر به افزایش سهم قطعات تقلبی و کم‌کیفیت در بازار شده است.

ارزش بازار لوازم یدکی

سهیل حسین‌پور، مدیرعامل هایپرکار، با اشاره به آشفتگی بازار لوازم یدکی خودرو در کشور گفت: “عمده قطعات عرضه شده در این بازار تقلبی و کم‌کیفیت هستند و با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسند. به همین دلیل، هایپرکار تأسیس شد تا وضعیت عرضه لوازم یدکی را بهبود بخشد.”

حسین‌پور با اشاره به دعوت از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به مجموعه هایپرکار بیان کرد: “در کشور ۱۲۰۰ واحد قطعه‌سازی وجود دارد که براساس آخرین آمار، از این تعداد فقط ۷۰۰ واحد فعال هستند. در صورت تعامل و همکاری با فارغ‌التحصیلان، آن‌ها را نیز به انجمن قطعه‌سازان جهت همکاری معرفی خواهیم کرد.”

ادامه مطلب
وزیر صمت کیفیت افتضاح خودروهای داخلی را تایید کرد!!

مدیرعامل هایپرکار همچنین درباره گردش مالی بازار قطعات و اهمیت تغییر رویه عرضه لوازم یدکی توضیح داد:

براساس آخرین آمار گردش مالی بازار قطعات در سال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. شرکت ایساکو و شرکت سایپا یدک سهمی کمتر از ۲۰ درصد این بازار را دارند. بنابراین ۸۰ هزار میلیاردتومان از گردش مالی بازار لوازم یدکی در اختیار قطعات بی کیفیت، تقلبی و قاچاق است. متاسفانه برخی از قطعات موجود در این بازار استانداردهای خودرویی را پاس نمی کنند.

او افزود:

در حال حاضر ۳۰ میلیون خودرو در کشور تردد می کند و این تعداد وسلیه نقلیه نیازمند قطعات با کیفیت جهت حفظ ایمنی و کاهش آلایندگی هستند.

 آشفته بازار خودرو و لوازم یدکی در ایران

بازار خودرو و لوازم یدکی در ایران همواره با چالش‌های فراوانی برای بازاریان و دولت همراه بوده است. کنترل صحیح این بازار و جلوگیری از نفوذ دلالان غیرقانونی و مافیا، یکی از مسائل حیاتی هر کشور است.

در سال‌های اخیر، به‌واسطه تحریم‌ها و مشکلات مختلف، این بازار با چالش‌های زیادی مواجه شده است. به گفته مدیر یک فروشگاه لوازم یدکی، مشکلات موجود در بازار لوازم یدکی خودروهای مونتاژی ناشی از انحصاری است که شرکت‌های مونتاژکار چینی در بازار خودروهای بالای یک میلیارد تومان در ایران دارند. این شرکت‌ها قطعات و لوازم یدکی این خودروها را نیز در دست گرفته‌اند. در نبود خودروهای وارداتی، بخش مهمی از بازار خودروی ایران در اختیار خودروهای چینی قرار گرفته که قطعات و لوازم یدکی موردنیاز این خودروها را مستقیماً از چین وارد می‌کنند و از توان قطعه‌سازی ایران در تامین این لوازم استفاده نمی‌کنند.

ادامه مطلب
به زودی خودروهای جتا و زوتی در سامانه یکپارچه عرضه می شوند

امیرحسین جلالی، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان، می‌گوید:

وقتی قطعات یدکی در بازار کم باشد، تامین کنندگان به هر طریقی سعی می‌کنند تقاضا را پاسخ دهند تا جاییکه ممکن است حتی قطعات دست دوم را مجدد تعمیر و بسته بندی کنند و یا به اشکال مختلف آن قطعه را به دست متقاضی برسانند.

آشفتگی در بازار لوازم یدکی و خودرو

پای قطعات غیر استاندارد به خط تولید خودروسازان نیز باز شده و شرکت‌های خودروسازی به دلیل جستجو برای قطعات ارزان قیمت و نسیه، از استانداردها چشم‌پوشی می‌کنند. علی موسوی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: “سوال اصلی اینجاست که چرا خودروسازان بدهی‌های خود به قطعه‌سازان را نمی‌پردازند؟ اگر به دنبال تامین قطعات مناسب هستند، چرا بدهی‌های سنگین خود در حوزه قطعه‌سازی را پرداخت نمی‌کنند؟”

دخالت‌های دولتی عامل نابسامانی در بازار لوازم یدکی خودرو

سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران، می‌گوید: “در حال حاضر بالغ بر ۸۰ درصد قطعات یدکی یا مواد اولیه قطعات تولید داخل، وارداتی است؛ روندی که با افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص آن، تأثیر مستقیمی بر قیمت قطعات داشته و ادامه این روند بر جریان قیمتی در بازار قطعات سال جاری نیز تأثیر خواهد گذاشت.”

وی سوءمدیریت را یکی از عوامل نابسامانی در بازار قطعات یدکی، به‌خصوص قطعات مونتاژی، می‌داند و پیش‌بینی می‌کند با ادامه روند تخصیص ارز و جریان تورم، طی هفته‌های جاری بازار لوازم یدکی نیز دستخوش افزایش قیمت شود. هم‌اکنون بازار لوازم یدکی در بلاتکلیفی و رکود شدیدی قرار دارد. تخصیص ارز، دخالت وزارت صمت و رکود، سه چالش اصلی این روزهای بازار لوازم یدکی هستند، در حالی‌که با وجود گذشت دو ماه از سال جاری، همچنان وزارت صمت ارز موردنیاز تجار و واردکنندگان لوازم و قطعات یدکی را تخصیص نداده است.

ادامه مطلب
قیمت ۲۴ فروردین محصولات ایران خودرو + جدول

عوامل نابسامانی در بازار لوازم یدکی خودرو در ایران

آشفتگی بازار لوازم یدکی خودرو در ایران به دلایل متعددی برمی‌گردد که چندین عامل در این ناهماهنگی تأثیرگذار هستند:

1. تحریم‌های بین‌المللی: تحریم‌های اقتصادی بر روی ایران، تأثیر قابل توجهی بر صنعت خودرو و بازار لوازم یدکی داشته است. محدودیت‌های مالی و تجاری ممکن است باعث کاهش واردات لوازم یدکی شده و در نتیجه کاهش تنوع و موجودی در بازار شود.

2. نبود استانداردهای کیفیت: عدم وجود استانداردهای کیفیت معتبر و قابل اعتماد در صنعت خودرو و لوازم یدکی، ممکن است باعث ورود قطعات ناسالم یا کپی شده با کیفیت پایین به بازار شود. این مسئله می‌تواند به مشکلات فنی و عدم اعتماد به لوازم یدکی منجر شود.

3. تقاضای بالا: با توجه به تعداد زیاد خودروهای در حال حرکت در ایران، تقاضای بالا برای لوازم یدکی نیز وجود دارد. این مسئله ممکن است باعث افزایش قیمت‌ها، کاهش موجودی و ناپایداری در بازار شود.

4. عدم رقابت سالم: در بازار لوازم یدکی، رقابت سالم و عادلانه ممکن است کمبود داشته باشد. وجود تعداد محدودی تولیدکننده و عرضه‌کننده ممکن است باعث افزایش قدرت تعیین قیمت و عدم رقابت منصفانه شود.

5. نظام توزیع ضعیف: نظام توزیع لوازم یدکی در ایران نقص‌های زیادی دارد. کمبود نقاط فروش، عدم دسترسی به لوازم یدکی در مناطق دورافتاده و عدم به‌روزرسانی سامانه‌های آنلاین، ممکن است باعث سختی در دسترسی به لوازم یدکی شود.

به طور کلی، عوامل فوق ممکن است باعث نابسامانی در بازار لوازم یدکی خودرو شده و مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

 

منبع : اکونگار

“جدیدترین اخبار خودرو را در کار مگز دنبال نمایید ” 

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 13 =