آیرودینامیک به عنوان یک جنبه اساسی در صنعت خودروها اهمیت به سزایی پیدا کرده است و این اهمیت در زمانی که خودروهای الکتریکی در حال حاضر برتری پیدا میکنند، بیشتر مشهود است. طراحی کارآمد آیرودینامیک به دلایل متعددی حائز اهمیت است، اما اهمت برجستهتر آن در بهبود کارایی انرژی وسیله نقلیه، به ویژه برای خودروهای الکتریکی، قرار دارد. طراحی ساده، مقاومت هوا را کاهش میدهد و به خودروهای با باتری کمک میکند که با مقاومت کمتری به سرعت حرکت کنند و با یک شارژ باتری بیشتر فاصله طی کنند.
اکنون به خودرویی که در اینجا مشاهده میشود میپردازیم. این خودرو، آخرین مفهوم الکتریکی از برند چری است که به نظر میرسد دارای ضریب درگ 0.168 است. نسخه اولیه Aero با استفاده از شبیهسازیهای هوش مصنوعی توسعه یافته و چری ادعا میکند که این خودرو بهینهترین خودرو از نظر آیرودینامیک در جهان است. با این حال، باید توجه داشت که این ادعا حتی به نظر غیرقابل اعتماد نیست. ما به زودی به جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.
اطلاعات موجود درباره مفهوم فعلی محدود است. این شرکت خودروساز چینی اظهار کرده است که الهام گرفتن از طراحی ماهی تن و انجام بیش از 2000 بهینهسازی مختلف با دنبال کردن خطوط آیرودینامیکی کامل، به طراحی این خودرو انجامیده است. در آزمایشات انجام شده در تونل باد در ماه آگوست، ضریب درگ 0.168 به دست آمده که چری ادعا میکند این بهترین دستاورد در صنعت خودروسازی است. با این حال، این نتیجه هنوز به صورت مستقل تأیید نشده است.

اگر این اطلاعات صحیح باشند، بسیار قابل توجه است. با این حال، این کمترین ضریب درگی است که در صنعت خودروسازی مشاهده شده است. در مقایسه با دیگر پیشرفتهای چشمگیر در زمینه آیرودینامیک، به عنوان مثال، کنسپت فولکس واگن ARVW در دهه 1970 به ضریب درگ 0.15 دست یافت. در همین حال، مفهوم فورد پروب V از سال 1985 با مقاومت باد 0.137 و فیات توربینا از سال 1954 با 0.14 رکورد داشتند. این اعداد همگی نشاندهندهی این است که چری در تلاش برای شکستن رکوردهای جدید در زمینه ضریب درگ است.

از سوی دیگر، خودروی Lightyear 0 با ضریب درگ 0.175، با وجود فناوری مدرن، به نظر میرسد که به اندازه کافی موفق نبوده و تنها به دو واحد ساخته شده است. همانطور که گزارش Electrek اشاره کرده است، Aptera Motors هم در حال تکمیل یک خودروی سه چرخ خورشیدی با ضریب درگ تقریبی بین 0.13 تا 0.15 است. این اطلاعات هنوز رسمیت یافته نیستند، اما نشان میدهد که رقبا همچنان در تلاش برای بهبود ضریب درگ هستند.

برای کسانی که با Chery Automotive آشنا نیستند، این یک شرکت خودروساز چینی است که از سال 1997 شروع به کار کرده است. چری به عنوان یک تولیدکننده اولیه خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه برای پاسخ به نیازهای طبقه متوسط چینی شناخته شد. اما با گذر زمان، چری تعهد خود را به نوآوری اعلام کرده و در زمینه تحقیق و توسعه فعالیت میکند. ورود چری به بازار خودروهای الکتریکی و گسترش بینالمللی بازار آن نشان از توسعه جهانی این شرکت دارد. اما تا کنون، چری به عنوان سازنده آیرودینامیک ترین خودروی جهان شناخته نشده است.