به این مطلب امتیاز دهید

افزایش قیمت خودروهای مونتاژی به کجا ختم شد؟ معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت:

تعرفه خودرو‌ها هنوز تغییری نکرده و قرار است که اصلاحاتی در مورد آن‌ها در جهت توسعه ساخت داخل انجام شود.

با توجه به آخرین تصمیمات در خصوص تعرفه‌های قطعات خودروهای مونتاژی، سودهای بازرگانی برای انواع خودروها بر اساس میزان حجم موتور و درصد داخلی‌سازی، در محدوده ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است. این تغییرات احتمال افزایش قیمت خودروهای مونتاژی را به ویژه تحت این شرایط مطرح کرده است.

در این زمینه، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرده است که تعرفه‌ها هنوز تغییر نکرده و تغییراتی در آن‌ها برای توسعه صنعت داخلی خودروسازی پیش‌بینی شده است.

از ابتدای سال جاری، تصمیم گرفته شده که ارز نیمایی فقط به خودروسازانی که بیش از ۵۰ درصد از قطعات خودروهای خود را داخلی تولید می‌کنند اختصاص یابد. این تغییر در نرخ ارز تأثیر زیادی بر تعرفه‌ها و قیمت‌های محصولات وارداتی خواهد داشت.

 

تولید خودرو‌های مونتاژی ۷۶ درصد بیشتر شد

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه تولید خودرو‌های مونتاژی طی هفت ماه اخیر، به طور متوسط حدود ۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت:

در حال حاضر قیمت بازار برخی خودرو‌های مونتاژی نسبت به قیمت کارخانه‌ای آن‌ها کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین در شرایطی که علاوه بر فزونی عرضه بر تقاضا، واردات نیز روال خود را طی می‌کند، به نظر می‌رسد، چنانچه افزایش قیمتی هم در مورد خودرو‌های مونتاژی درخواست شود باز هم بازار، قیمت‌های پایین‌تری را طلبد کند.

منطقی اظهار کرد:

در حال حاضر ظرفیت ساخت قطعات در داخل برای ۲.۲ میلیون دستگاه خودرو وجود دارد و برای داخلی‌سازی نیز روش‌های جدیدتر و مدرن‌تری هست که به دلیل وجود زیرساخت‌های مشترک مقرون به صرفه‌تر است.

این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:

با توجه به واردات خودرو‌های دست‌دوم فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه کاهش پیدا کرده است؛ سیاست وزارت صمت نیز بر همین مبنا بوده است؛ بنابراین پیش‌بینی ما این است که قیمت خودرو‌های مونتاژی در آینده کاهشی خواهد بود.

مطلب پیشنهادی کار مگز : تویوتا هایلوکس 2022

 

در تغییر تعرفه واردات قطعات، موضوع تیراژ دیده نشد

در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی، مدیر روابط عمومی یکی از شرکت‌های خودروساز مونتاژی، اظهار کرد:

تغییر نرخ ارز برای قطعات مونتاژی و خودرو‌های وارداتی، قیمت خودرو را قطع به یقین تغییر می‌دهد و سبب می‌شود که شرکت‌های مونتاژکار درخواست افزایش قیمت دهند و مجدداً بحث میان شورای رقابت و وزارت صمت پیش آید گفت: تاکنون تولید خودرو‌های مونتاژی، روند خوبی را طی کرده، اما با موضوع افزایش نرخ تعرفه قطعات، قطعاً قیمت‌ها بالا می‌رود و تغییراتی ایجاد خواهد شد.

وی ضمن گلایه‌مندی از شتاب‌زدگی و تغییر داخلی‌سازی در قطعات خودرویی، تصریح کرد:

زمانی که میزان داخلی‌سازی و تیراژ تولید داخلی افزایش پیدا نکند، گاهاً تعرفه خودرو‌های مونتاژی از خودرو‌های وارداتی بیشتر خواهد شد؛ اما متاسفانه در تصمیم‌گیری اخیر، موضوع تیراژ در تعرفه‌ها دیده نشده است.

این کارشناس در حوزه خودرو‌های مونتاژی ضمن تاکید بر اینکه خودرو‌های داخلی ما هنوز به سطح تیراژ مناسبی نرسیده‌اند و از همین روی هم تولیدکنندگان در مدار صرفه اقتصادی نیستند، خاطرنشان کرد:

پس از تغییر نرخ ارز هنوز قیمت قطعات خودرویی دچار تغییر نشده است؛ چرا که شش ماه طول می‌کشد که سفارش به تولیدکننده برسد و با قیمت جدید عرضه شود.

وی گفت:

تعیین تکلیف برای بازار خودرو توسط وزارت صمت و شورای رقابت یا سامانه، بازار را از جریان تعادل خارج می‌کند؛ ما هنوز نتوانستیم دو شرکت بزرگ خودروساز کشور را با وجود نظارت مستقیم، ادغام و متمرکز کنیم؛ چرا که نوع تفکر اقتصادی ما با دنیا متفاوت است.

این مقام مسئول در یک شرکت خودرویی، آزادسازی بازار را شرط اصلی تعادل بازار دانسته و تصریح کرد:

چارچوب مناسبی در خودرو وجود ندارد و به همین دلیل هم نتوانسته‌ایم در این صنعت رقابتی حرکت کنیم.

منبع : khabargardoon.ir

دسته اول ترین اخبار دنیای خودرو در اخبار خودرو کار مگز

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + ده =