5/5 - (1 امتیاز)

شوک در بازار خودرو / آماده افزایش قیمت های کارخانه ای باشید. وزیر صنعت با حضور در شورای رقابت، برای تعیین قیمت جدید کارخانه‌ای خودروها تصمیم‌گیری کرد. عباس علی‌آبادی که باید هفته گذشته مهمان شورای رقابت بود، عصر دوشنبه این هفته به جلسه شورا رفت تا به همراه اعضای این نهاد درباره دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مشورت کند و نظرات آنها در مورد اصلاح قیمت خودروهای داخلی را بشنود.

منبعی آگاه که نخواست نامش اعلام شود، اظهار کرد که در این جلسه بر اجرای آخرین دستورالعمل شورای رقابت درباره قیمت خودرو تاکید شده است. وزارت صنعت برای اجرای این دستورالعمل نگرانی‌هایی دارد و بنابراین با شورای رقابت همکاری کرده تا نظر شورا درباره اصلاح قیمت خودروهای داخلی را ارزیابی کند. این منبع آگاه تأکید کرد که شورای رقابت پشتیبانی از اجرای دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو دارد و مشارکت خواهد کرد. اما دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو چیست؟

به گفته روزگار خودرو، در دی‌ماه سال گذشته، شورای رقابت مسئولیت تعیین قیمت خودروهای داخلی را به وزارت صنعت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سپرد. بر این اساس، سازمان حمایت طبق دستورالعمل کلی شورا، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی را محاسبه و به تأیید وزارت صنعت می‌رساند. شورای رقابت تنها نقش نظارتی در این ماجرا دارد تا بر قیمت‌های تعیین شده نظارت کند و تخلفی از دستورالعمل رخ ندهد. یکی از توافقات آن زمان، اجرای فرمول قیمت‌گذاری بر مبنای واقعیت‌های تولید بود. این فرمول، هرچند قبلاً موجود بوده و قیمت‌ها بر اساس آن تعیین می‌شده است، اما به گفته فعالان صنعت خودرو، مولفه‌های آن از واقعیت‌های تولید خودرو در کشور دور بوده است. این فرمول می‌گوید قیمت تمام شده خودرو برای فروش باید از جمع هزینه‌های تولید به علاوه سود به دست بیاید.

خودروسازان ادعا می‌کنند که قیمت‌ها تا به امروز توأم با زیان بوده و هزینه واقعی تولید در آنها لحاظ نشده است. بنابراین، اجرای این فرمول منجر به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها خواهد شد. برای اجرای این فرمول، قیمت‌گذار به آخرین صورت‌های مالی خودروسازان رجوع می‌کند و با محاسبه هزینه‌های تولید و افزودن سود ۲.۵ درصدی، قیمت فروش را تعیین می‌کند. سپس هزینه‌های جانبی نیز اضافه می‌شود تا قیمت نهایی خودرو برای عرضه به متقاضیان تعیین شود.

با توجه به چالش‌های موجود برای اجرای این فرمول، به‌خصوص تبعات اجتماعی، وزارت صنعت با شورای رقابت مشورت کرده تا به نوعی قیمت جدید خودروهای داخلی را تعیین کند. در حال حاضر یک سال از آخرین اصلاح رسمی قیمت خودروهای داخلی می‌گذرد، و خودروسازان با چالش تامین نقدینگی برای رشد تولید مواج

ه هستند. این چالش باعث شده که خودروسازان نتوانند برنامه تولید سال گذشته را به‌اجرا درآورند.

سیاستگذار رشد تولید ۱۵ درصدی را برای امسال در نظر گرفته است که معادل ۲۰۰ هزار دستگاه است. اگر قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح نشود، امسال هم برنامه تولید خودروها محقق نخواهد شد. خودروسازان به امید اصلاح قیمت، عرضه را محدود کرده و منتظرند تا قیمت‌های جدید اعلام شود تا عرضه را افزایش دهند و کمتر ضرر ببینند. ادامه بی‌تکلیفی در قیمت کارخانه‌ای می‌تواند دپوی عمدی خودروها را شدت ببخشد. به نظر می‌رسد وزارت صنعت نیز موافق اجرای فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو است، اما منتظر فرصتی مناسب مانند ثبات بازار خودرو است.

منبع : اقتصاد100

“جدیدترین قیمت روز خودرو کارخانه و بازار را در کار مگز دنبال نمایید ” 

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پانزده =