به این مطلب امتیاز دهید

با «تسکوما» Tescoma آشنا شوید. در نگاه اول، این فقط یک تویوتا تاکوما پیکاپ نسل اولیه است. ساده، ساخت آمریکا و قابل اعتماد. اما زیر کاپوت را نگاهی بیندازید، متعجب خواهید شد که دیگر خبری از موتور بنزینی نیست که در زمان نو بودن کامیون زیر آن غرغر می‌کرد.بجای موتور ماشین, چند سیم نارنجی و یه تکه فلز براق و بزرگ می‌بینید که روی آن نوشته شده «تسلا». اما هیچ صدایی از آن در نمیاید. وقتی با آن رانندگی کنید می‌فهمید که این ماشین مانند بقیه خودروها نیست.

نمای جلو Model 3 Performance در تویوتا تاکوما

به نظر میاید با اولین تویوتا تاکوما در دنیا طرف هستیم که از نصف سیستم انتقال قدرت مدل Performance تسلا مدل ۳ و قابلیت تعویض کامل باتری بهره میبره! طراح این شاهکار Drewthecarguy از انجمن های Tacoma World است. او یک دستگاه تویوتا تاکوما ۲۰۰۲ تمیز و دو دیفرانسیل تهیه کرده و تصمیم گرفت آن را به چیزی خاص تبدیل کند. بعد از اینکه مدتی از Tesla Model 3 به عنوان ماشین روزمره استفاده کرد، عاشق گشتاور لحظه‌ای [کشش ناگهانی] ماشین‌های برقی شد. برای همین تصمیم گرفت پروژه جذابی را شروع کند: تبدیل کردن تویوتای تاکومای قدیمی به یه پیکاپ برقی!

موتور تسلا پرفورمنس 3 در تویوتا تاکوما

برای حفظ ظاهر اصلی وانت، طراح این پروژه تصمیم گرفت فقط موتور برقی عقب یک دستگاه تسلا مدل ۳ پرفورمنس دست دوم را روی آن نصب کند. این کار باعث شد تا قدرت خروجی به حدود ۳۰۰ اسب بخار برسد. یادتان باشد که مدل ۳ پرفورمنس به‌صورت استاندارد دو موتور دارد، اما در این پروژه از موتور جلوی آن استفاده نشده است. جالب اینجاست که هر دوی این ماشین‌ها، با اینکه مالکان و اسم‌های متفاوتی دارند، در یک کارخانه‌ی مشابه در کالیفرنیا ساخته شده‌اند.باتری ولتاژ بالای یک تسلای مدل ۳ دیگر جدا شده و چهار بخش آن تقسیم بندی شده است: دو بخش زیر ریل‌های شاسی و دو بخش دیگر در محفظه بار عقب، زیر یک محفظه سفارشی ساخته شده قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: مشخصات تویوتا تاکوما ۲۰۲۳

سازنده در پست‌هایش گفته بود که به جای استفاده از باتری‌های دیگر، سراغ باتری Tesla Model 3 رفته است چون می‌خواسته با هر بار شارژ کامل، حدود ۳۲۰ کیلومتر (۲۰۰ مایل) رانندگی کند. دلیل اینکه او از هر چهار بخش باتری استفاده کرد، نیاز موتور برقی به ۴۰۰ ولت برای کارکرد درست بود. اگر او فقط از دو بخش استفاده می‌کرد، بدون اضافه کردن سخت‌افزار اضافی، تنها ۲۰۰ ولت در دسترس بود.قطعه‌ای که زیر صندوق عقبِ مدل ۳ قرار می‌گیرد و پر از تجهیزات الکترونیکی خودرو است، مثل مبدل جریان مستقیم به مستقیم (DC به DC)، شارژر داخلی، کنتاکتورها و سیستم مدیریت باتری، درِ این مدل جدید به زیر کاپوت جلویی منتقل شده است.

نمای عقب تسلا پرفورمنس 3 در تویوتا تاکوما

وزن اضافی باتری (حدود ۱۲۰۰ پوند) باعث شد تا سیستم تعليق نیاز به تقویت پیدا کند. برای این منظور، از مجموعه coilovers ساخت Ridetech استفاده شد. ترمزهای جلو با استفاده از کالیپرهای دست دوم Cadillac ATS و روتورهای جدید EVO ارتقا یافتند. روتورها برای اینکه روی هاب‌های Tacoma قرار بگیرند، در یک کارگاه ماشین‌آلات محلی سوراخ‌کاری شدند. ترمزهای عقب نیز با مجموعه‌ای از ترمزهای تهیه‌شده از Tesla تعویض شدند.برای فرمان این ماشین از پمپ برقی ولوو و برای ترمز از پمپ خلا برقی تسلا مدل S استفاده شده است. همچنین کمپرسور کولر این ماشین هم از تسلا مدل S برداشته شده است.

در مورد شارژ، اکثر خودروهای تبدیل‌شده با موتور تسلا، درگاه شارژ استاندارد خود (NACS) را نگه میدارند و این امکان را دارند که از سوپرشارژرهای تسلا هم استفاده کنند. اما این ماشین اینطوری نیست. سازنده‌ش میگوید که برای کنترل واحد محرکه از یه قطعه‌ی غیر-اصلی شرکت EV Controls استفاده کرده و به همین خاطر، شارژ با استفاده از درگاه J1772 انجام میشود تا هزینه‌ها کمتر باشد.طبق گزارش‌ها، Tacoma که سال گذشته تقویت شده، می‌تواند تنها در ۳.۵ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. این شتاب حتی برای یک هاچ‌بک داغ مدرن هم عالی است، چه برسد به یک پیکاپ ۲۲ ساله.

نمای بغل تسلا پرفورمنس 3 در تویوتا تاکوما

این تویوتا تاکوما که به ماشین برقی تبدیل شده بود چند باری برای فروش گذاشته شد. آخرین قیمتی که ما پیدا کردیم ۱۵ هزار دلار بود که در یک گروه فیسبوکی مخصوص فروش ماشین‌های خاص قرار داده شده بود. اما بعدا آن آگهی هم پاک شد و ما نمی‌دانیم سرنوشت نهایی این تویوتا برقی چه شد. به هر حال، به نظر ما این [ماشین برقیِ تقویت‌شده] فوق‌العاده جذاب و دلیل دیگری است که ثابت می‌کند عشق به تقویت و تیونینگ ماشین در عصر خودروهای برقی ناپدید نخواهد شد. این عشق فقط شکل متفاوتی به خودش خواهد گرفت.

به اشتراک بگذارید:

administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =