5/5 - (2 امتیاز)

مدیر عامل شرکت ایران خودرو (سایپا)، در حین اشاره به برنامه‌ریزی برای عرضه خودروهای با کیفیت بالا، به تولیدات جدید سایپا اشاره کرد و اعلام کرد که از سال آینده شروع به تولید انبوه خواهند کرد. در مورد خودروهای چانگان و صادرات موفق این شرکت به کشورهای مختلف، محمدعلی تیموری نیز توضیحاتی ارائه داد:

 این کمپانی حدودا سالی ۲۴۰ هزار خودرو صادر می‌کند و کشورهای دیگر نیز مستقیما از خط تولید این کمپانی خرید می‌کنند. اما استانداردهای ما به گونه دیگری است که خودروساز چینی باید برای ما بسازد. به عبارت دیگر اگر از فرآیند تولید و استانداردهای آنها تبعیت کنیم فرآیند ثبت سفارش کوتاهتر می‌شود. یعنی خودرو از خط تولید برای ما و سایر کشورها ارسال می‌شود و نیازی نیست برای خودروهای خاص زنجیره تامین اصلاح شود.

همین استانداردهای خاص باعث می‌شود که کشور تولیدکننده محصولش را برای ما به طور خاص تولید کند و همین موضوع نقدینگی ما را نیز دچار مشکل می‌کند. زیرا برای سفارش خاص باید به کشور سازنده پیش پرداخت بدهیم. استاندارهای ما نسبت به کشورهای دیگر سخت‌تر است در نتیجه خریدهای ما نیز نسبت به کشورهای دیگر سخت تر خواهد بود.

وی در پاسخ به تضمین تامین ارز مورد نیاز و ارزیابی اینکه آیا در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود دارد یا خیر، اظهار نمود:

 ارز را از دو کانال غیر از بانک مرکزی تامین می‌کنیم. بانک مرکزی به ما مجوز داده که از ارز منشا صادرات استفاده کنیم و خودمان نیز صادراتی مانند قیر، سنگ آهن و کاتد مس داریم. همچنین وزارت امور خارجه نیز حمایت‌های خوبی در این بخش تحت عنوان چوبانک داشته است و چانگان نیز با سیستم چوبانک قراردادهایی را نهایی کرده که اگر اجرایی شود کالا تا گمرک حمل و پولش از محل سیستم چوبانک پرداخت می‌شود.

وی درباره تولیدات شرکت سایپا توضیح داد:

برای شب عید ساندروی ایرانی در مرحله تست نهایی قرار خواهد گرفت و از سال‌ آینده به تولید انبوه می‌رسد.

او با اعلام نیاز به تولید حداقل ۳۰ هزار دستگاه اطلس در سال جاری، اظهار نمود:

تولید انبوه این خودرو شروع شده است. همچنین شاهین اتومات نیز در خط تولید است. برنامه داریم که خودروها را با بالاترین کیفیت عرضه کنیم و نمی‌خواهیم حتی با کوچکترین ایراد به‌دست مشتری برسد. در این راستا معمولا تعدادی از خودروهای جدید پیش از عرضه به بازار به شبکه خدمات تحویل می‌شود تا ایرادات آن برطرف شود.

با توجه به اظهارات او، ما خودروهای جدید را با دستکاری‌هایی که بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر را پیمایش می‌دهند، تولید می‌کنیم. این خودروها در مناطق گرم و سرد نیز تست می‌شوند. با این حال، تا زمان تحویل نهایی به مشتری، محصولات نهایی را ارائه نمی‌دهیم. به جای آن، آنها به سیستم خدمات پس از فروش منتقل می‌شوند و در آنجا تحت آزمون قرار می‌گیرند.

 

در ادامه بحث‌های خود، او به ورود شرکت خودروسازی سایپا به بازار خودروهای برقی اشاره کرد :

در مورد خودروهای الکتریکال دومسیر را همزمان طی می‌کنیم. یکی از این مسیرها واردات است. جزو نخستین شرکت‌هایی هستیم که خودروهای الکتریکال را به صورت تاکسی وارد می‌کنیم و دراین راستا دو خودرو را انتخاب و مشخصات فنی آن را به شهرداری اعلام کردیم. همچنین از سال گذشته تولید خودروهای هیبریدی را در دستور کار قرار دادیم که با دانشگاه نوشیروانی بابل در این زمینه قرارداد بستیم تا شاهین را هیبریدی کنیم و مصرف سوخت آن را به زیر ۵ لیتر برسانیم.

دومین اقدام ما این است که قصد داریم خودروی آریا را با سه موتور عرضه کنیم. یکی قوه محرکه n۲۰ و موتور ۲۰۰۰ است که مصرف سوخت آن زیر ۷ لیتر خواهد بود. موتور دیگر آن ۱.۶ هیبریدی است که برای یکی از کمپانی‌ها چین بوده و پایه آن میتسوبیشی است و خط تولید این موتور سال بعد در مگاموتور سایپا راه‌اندازی خواهد شد. سومین موتور نیز خودروی فول الکتریکال آریا است.

در ادامه، او به واردات خودروهای الکتریکی هم اشاره کرد و اظهار نمود:

برای فاز اول واردات ۵۰۰۰ خودرو برای سایپا و ۵۰۰۰ خودرو برای ایران خودرو در نظر گرفته شده است. در محصولات ما آنچه اهمیت دارد باتری است. یک محصول ما تا ۶۰۰ هزار کیلومتر پیمایش گارانتی باتری دارد. با هر بار شارژ ۴۰۷ کیلومتر می‌تواند تردد انجام دهد. هم شارژ سریع دارد و هم شارژ کندتر. همچنین شارژر آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.

تیموری در پاسخ به سؤال مبنی بر اقدامات صنعت خودروسازی سایپا جهت بهبود ایمنی خودروها، ذکر کرد:

از ۲۷ میلیون خودرویی که در جاده‌ها تردد می‌کنند، حدود ۲۵ میلیون آن خودروهای ایران‌خودرو و سایپا است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون خودروی سایپا در جاده‌ها تردد می‌کند و طبیعتا هر اتفاقی بیفتد مرتبط به این شرکت‌ها است.

او اظهار کرد که در حوزه‌ی ایمنی خودرو، چندین موضوع بسیار حائز اهمیت واقع شده و با بیان این نکته تأکید کرد:

سایپا در پلتفرم SP۱۰۰ یورو انکپ ۴ ستاره را پاس می‌کند. خودروی شاهین یک خودروی کاملا ایمن است و شاهین و حتی آریا از این پلتفرم SP۱۰۰ استفاده می‌کنند. بر اساس آمارها هیچکس در مورد تصادفات شاهین صحبت نمی‌کند. در خودروی شاهین بسیاری از ورقه‌های بدنه توسط فولاد مبارکه تولید نمی‌شود و وارد می‌شود. در پتلفرم X۲۰۰ یعنی کوییک، ساینا، اطلس و سهند تمام استانداردهایی که برای ایمنی خودرو نیاز بوده رعایت شده است.

او در خصوص گارانتی گفت:

در دنیا گارانتی را افزایش می‌دهند. یعنی از یکسال به دو سال و نهایت ۵ سال می‌رسانند. ما در کشور ۳ سال گارانتی در نظر گرفتیم. یعنی گارانتی خودروهای پرتقاضا براساس دستور رئیس‌جمهوری به ۳ سال افزایش یافت که قطعا این تصمیم ایمنی جاده‌ها را بالا می‌برد.

با توجه به گفته‌های وی، در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون خودروی تولید شده توسط شرکت سایپا در جاده‌ها تردد می‌کنند، اما سالیانه تنها دو میلیون خودرو به شبکه خدمات و تعمیرات سایپا مراجعه می‌کنند. این به معنای آن است که کمتر از ۱۰ درصد از مالکان خودروهای سایپا از این شبکه خدمات استفاده می‌کنند و بقیه به تعمیرگاه‌های دیگر می‌روند تا خودروهایشان را تعمیر کنند یا قطعات آنها را تعویض کنند. این وضعیت ریسک بالایی برای جامعه ایجاد می‌کند.

وی تأکید دارد:

قطعاتی که ما برای خودروها تعبیه می‌کنیم از خط تولید است و حتما نرخ اجرت و نرخ قطعه از مغازه زیر پله بالاتر است زیرا کیفیت آن فرق می‌کند.

تیموری در ادامه اظهار کرد که ما برای خودروی آریا یک گارانتی ۵ ساله را در نظر گرفته‌ایم و افزود:

این یعنی خودرو ۵ سال تحت کنترل ماست و آنقدر به کیفیت قطعات اطمینان داریم که می‌گوییم خودرو ۵ سال می‌تواند در جاده کار کند و آن را گارانتی می‌کنیم.

ما در شبکه خدمات پس از فروش ایربگ نمی‌فروشیم. این همه تصادف می‌شود و ایربگ ماشین‌ها باز می‌شود ولی ایربگ آن را دوباره چه کسانی تامین می‌کنند؟ این یعنی احتمالا ایربگی جایگزین نمی‌شود. زیرا ایربگ قطعه گرانی است و جز شرکت‌های خودروسازی کسی نمی‌تواند آن را تامین کند و این در حالیست که حتی یک عدد هم فروش ایربگ نداریم.

مدیرعامل شرکت سایپا به سوال در مورد سهم گارانتی در فروش لوازم یدکی پاسخ داد و تصریح کرد:

قبلا ۹۵ درصد لوازم یدکی گارانتی و ۵ درصد غیر گارانتی بود. یعنی۱۹۰۰ میلیارد تومان لوازم یدکی در سایپا یدک می‌فروختیم که حدود ۱۸۰۰ میلیارد آن گارانتی بود. سال گذشته این عدد را به ۶ هزار میلیارد تومان رساندیم که ۵ هزارمیلیارد تومان آن گارانتی بود. امسال برنامه داریم این عدد ۱۲ هزار میلیارد شود تا ایمنی بالا برود.

او همچنین خواستار این شد که نیروی پلیس ترافیک آمار تصادفات جاده‌ای خودروهای تولید شده توسط شرکت سایپا را به ازای هر نوع خودرو در سال ۱۴۰۱ تجزیه و تحلیل کند.

تیموری در ادامه به همکاری سایپا با دانشگاه‌های کشور اشاره نمود و اظهار داشت:

 با دانشگاه‌های کشور همکاری‌های بسیاری داریم. برای مثال برای بهبود کیفیت لنت با دانشگاه علم و صنعت قراردادهایی منعقد کردیم. با دانشگاه‌های خواجه نصیر، شهید بهشتی و شریف نیز قراردادهایی داریم. همچنین در دفترچه کنکور با همکاری وزارت علوم بورسیه سایپا قرار گرفته است. یعنی از شش دانشگاه صنعتی کشور در رشته‌های مورد نیاز این صنعت رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ جذب خواهند شد و درحال‌حاضر نیز ۱۰۰۰ نفر از آنها در سایپا برای پذیرش مصاحبه می‌شوند. این افراد از ترم اول استخدام سایپا می‌شوند بیمه برای آنها پرداخت می‌شود و تابستان در سایپا کار می‌کنند. همچنین به مدت ۸ سال نیز تعهد دارند برای سایپا کار کنند.

در انتها، او با تأکید بر اهمیت جنبه‌های زیرساختی در صنعت خودروسازی اظهار نمود:

طی ۲۰ ماه حداقل ۱۰ پروژه زیرساخت اجرا کردیم و قصد داریم مدرن‌ترین خطوط را راه‌اندازی کنیم. برای نخستین بار یک خط بالای ۶۰ درصد اتوماسیون را توسط خود پرسنل و مهندسین مگاموتور برای موتورهای ME۱۶ راه‌اندازی کردیم. این خط موتور ال ۹۰ بود که توسط مهندسان داخلی تبدیل به موتور EC۵ سیتروئن شد. تاکنون ۱۰۰۰ موتور از آن تولید شده است. همچنین تا دوماه آینده نیز شاهین پلاس که مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ و گیربکس ۶ سرعته است عرضه خواهد شد.

منبع : fardayeeghtesad.com

جدیدترین خبرها در اخبار خودرو کارمگز.

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 5 =