5/5 - (2 امتیاز)

با عنایت به گزارشات منتشر شده که به حذف سامانه یکپارچه خودرو ها اشاره دارند، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، این ادعا را تکذیب نموده و در خصوص برنامه‌های وزارتخانه برای تعادل دادن به عرضه و تقاضا در حوزه تولید و بازار خودرو توضیحاتی ارائه داده است.

از شب گذشته (شب پنجشنبه)، یک ویدئو در بخش‌های خبری تلویزیون کشور منتشر شده است که به ازمایش حذف سامانه یکپارچه خودروها اشاره دارد. با این حال، منوچهر منطقی، مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، به رسمیت اعلام کرده که خودروها همچنان به صورت مستقیم و مستقل توسط تولیدکنندگان خودرو عرضه خواهند شد. او افزوده که سامانه یکپارچه همچنان در معاملات خرید و فروش خودروها نقش خواهد داشت. به این صورت که پس از انتخاب محصول مورد نظر، مشتری به سایت سامانه هدایت می‌شود و مبلغ معامله را به درگاه پرداخت خودروساز واریز می‌کند. از این پس، نیازی به نوبت‌دهی و قرعه‌کشی نوبت‌دهی نیست.

در پایان، او به اشتباه‌ها و تفسیرهای نادرست رسانه‌ای اشاره کرد که به حذف کامل سامانه یکپارچه اشتباهاً منجر شده است و ادامه داد :

ایجاد شفافیت، تخصیص عادلانه و ارتقاء رضایت مصرف‌کننده، نظارت بر عرضه و تقاضا و همچنین تنظیم بازار از جمله دستاوردها و کارکردهای سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است که با همکاری شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و شرکت‌های صنایع خودروسازی حاصل شده است.

او افزود :

عرضه قطره چکانی خودرو، عدم ایجاد رویه واحد برای خودروسازان و تخصیص خودرو به‌صورت گزینشی برای گروه خاصی از مشتریان در بخش خصوصی، عدم امکان نظارت بر فرآیند فروش خودروسازان بر مبنای مجوزهای صادره، عدم اجرای دقیق موازین تعیین شده در کمیته خودرو برای واگذاری (نظیر کنترل اطلاعات هویتی) و به‌صورت کلی عدم اجرای شفاف فرآیند تخصیص خودرو طی سال‌های گذشته، که با فقدان ضمانت اجرایی لازم نیز همراه بوده است، فرآیند نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت را با اختلال مواجه کرده بود.

او اظهار داشت :

در این بین، چند شرکت صنایع خودروسازی بخش خصوصی نیز محصولاتی را به فروش رسانده و در موعد مقرر به مشتریان تحویل نداده بودند که باعث نارضایتی گسترده خریداران و بعضاً تشکیل پرونده‌های قضایی برای آن شرکت‌ها شده بود؛ بر این اساس از اواخر سال ۱۴۰۰ با تذکرات و بازخوردهای متعدد نهادهای قضایی و نظارتی، منجر به ابلاغ بخشنامه هشت بندی رئیس‌جمهوری با تأکید بر ایجاد شفافیت، افزایش رضایت‌مندی مردم و بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور شد؛ بنابراین در پی آن وزارت صمت ملزم به ایجاد سامانه‌ای برای نظارت بر عرضه و تقاضا به‌ نحوی شد که هر خودروساز متناسب با قطعات خریداری شده، فروش خود را انجام دهد.

منطقی ادامه داد:

از این‌رو مطابق دستور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به مدیرعامل وقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر شد تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط آن سازمان فراهم و تمامی خودروسازان هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.

مقاله پیشنهادی کار مگز : بوگاتی شیرون 2022

سامانه بکپارچه حذف می شود

 

مزایای عرضه از طریق سامانه یکپارچه

معاون وزیر صنعت بیان کرد:

سیاست‌گذاری و عرضه محصولات شرکت‌های صنایع خودروسازی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در راستای ارتقاء رضایت مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار توانست مزایای زیر را به دنبال داشته باشد:

۱- تخصیص عادلانه خودرو

۲- بالا رفتن امکان دسترسی مصرف‌کنندگان به گونه‌ای که در آخرین عرضه یکی از خودروسازان داخلی ( پیش از عرضه در قالب سامانه یکپارچه) ١١.۵ میلیون نفر به ازای عرضه ۵۰ هزار خودرو ثبت‌نام کرده بودند! ؛ درحالی که با عرضه یکپارچه خودرو، میزان ثبت نام‌کنندگان محصولات آن خودروساز به سه میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به ازای عرضه ١٠٠ هزار دستگاه کاهش یافت و به عبارت دیگر، احتمال دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروساز داخلی، به میزان هشت برابر افزایش یافت.

۳- شفافیت و ایجاد رویه‌ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان

۴- رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره چکانی خودرو یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان

۵- شفافیت در اعلام فهرست رزرو در سامانه به منظور اجتناب از سوء استفاده‌های احتمالی از این فهرست

۶- افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان در هر دوره عرضه

به دنبال ایجاد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اجرای سه نوبت فرآیند قرعه کشی در این بستر متمرکز و توازن عرضه و تقاضا در پایان سال ۱۴۰۱، با‌گذار از «قرعه کشی»، فرآیند «نوبت دهی» که یکی از سازوکارهای تجربه شده جهانی در عرصه فروش خودرو است، از ابتدای سال ۱۴۰۲ با دو نوبت فراخوان شرکت‌های خودروسازی شکل گرفت.

با اشاره به تکالیف قانونی مرتبط با “دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری” که توسط شورای رقابت از بهمن ماه سال گذشته اجرا شده است، منطقی اظهار کرد:

 در این دستورالعمل، تولیدکنندگان خودرو موظف‌اند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند؛ این وزارتخانه نیز میزان تحقق برنامه تولید را به‌صورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالش‌های مسیر تحقق برنامه تولید را به شورای رقابت اعلام می‌کند. همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارش مذکور را به شورای رقابت ارائه می‌کند.

به منظور بهبود رقابت‌پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین می‌کند. همچنین هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و بر اساس الزامات قانونی) نباشد، بایستی در اختیار سازمان حمایت قرار گرفته و اثر قیمتی آن برای تصویب و ابلاغ به شورای رقابت اعلام شود.

وی اعلام کرد:

بر اساس این دستورالعمل، عرضه‌‌کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو نسبت به ثبت‌نام و فروش خودرو اقدام می‌کنند و عرضه‌کنندگان حق پیش ‌فروش خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده را نخواهند داشت.

این مقام صنعتی اعلام کرده است که با ایجاد شفافیت در فرآیند تخصیص خودرو، افزایش رضایت مردم و استحکام بازار خودروی کشور که پس از سه دوره قرعه کشی و دو دوره نوبت دهی تحقق یافته است، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به اهداف اصلاحی خود دست یافته و امیدواری را بیان کرده است و گفت :

با افزایش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان، اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده و حذف سازوکار قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت، این سامانه در آینده صرفاً برای نظارت بر انجام تعهدات خودروسازان به مشتریان فعالیت خواهد کرد و دیگر نقشی در جهت فروش یا نوبت دهی نداشته باشد.

این سامانه همچنین به‌عنوان پلتفرم اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، علاوه بر نظارت بر انجام تعهدات خودروسازان، نقش‌های دیگری همچون ”نظارت بر سبد مصرف سوخت در شرکت‌های صنایع خودروسازی”، ”تعیین بخش‌بندی بازار برای برنامه‌ریزی تولید و واردات” و… را نیز ایفا خواهد کرد.

منطقی بیان کرد:

با توجه به افزایش تولید خودرو در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین اجرای مرحله دو تخصیص خودرو از محل ظرفیت‌های خالی و تکمیل نشدن ظرفیت‌های موجود برخی شرکت‌های صنایع خودروسازی، در راستای اجرای تصمیمات کارگروه خودروی شورای رقابت و با هدف تسهیل شرایط برای متقاضیانی که در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت نام کرده و دارای پروفایل کاربری هستند، در فواصل زمانی مختلف تا پایان سال، دوباره با شرایط جدید و از طریق سامانه، ظرفیت‌های خالی موجود خودروسازان عرضه می‌شود.

آن دسته از متقاضیانی که در دومین دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بر مبنای فرآیند نوبت‌دهی، هیچ نوع خودرویی به آنان تخصیص نیافته و همچنین متقاضیان با موعد تحویل سال ۱۴۰۳ که تمایل به دریافت خودرو سه ماه زودتر از فصل اعلامی، تا پایان سال ۱۴۰۲ را دارند، می‌توانند در فراخوان‌هایی که اعلام خواهد شد، با مراجعه به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از محصولات اعلامی خودروسازان در طرح‌های فروش عادی، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و جایگزینی خودروی فرسوده محصولات مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی همچنین اعلام کرد که وزارت صمت برنامه‌هایی را اجرا خواهد کرد تا فضای کسب و کار برای شرکت‌های صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی را بهبود دهد. این برنامه‌ها به منظور افزایش تولید و عرضه خودرو، ارتقاء کیفیت، ارائه خدمات پس از فروش بهتر، ترویج صادرات، یکپارچه‌سازی خدمات حاکمیتی، تأمین ارز، و بهبود بسترهای رقابتی در صنعت خودروست.

همچنین، طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر اساس فرآیند نوبت‌دهی از ابتدای امسال راه‌اندازی شده است. این طرح با هدف عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی تحت توجه به رشد و استحکام تولید خودرو و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش مداوم تولید، در دستور کار قرار دارد. از این پس، تخصیص خودروها در بازه‌های زمانی مختلف تا پایان سال جاری از ظرفیت‌های خالی شرکت‌های صنعت خودروسازی در سامانه اعلامی صورت خواهد گرفت.

منبع : titrekootah.ir

جدیدترین خبر های دنیای خودرو را در اخبار خودرو کارمگز دنبال کنید.

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سه =