به این مطلب امتیاز دهید

در حال حاضر پلتفرم‌های ثبت آگهی مملو از آگهی حواله‌ خودروهای وارداتی است که با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شوند. قیمت‌هایی که از ۲۰۰میلیون تومان برای خودروهای کم‌ تقاضاتر شروع شده است و تا یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نیز می‌رسد.


چنین وضعیتی نتیجه آزادسازی ناقص واردات خودرو است؛ به‌طوری‌که دولت از ابتدا با مداخله در مسیر واردات مشخص کرد چه شرکت‌هایی خودرو وارد کنند، چه محصولی وارد کنند، به چه قیمتی و به چه کسی بفروشند.

نگاهی به پلتفرم‌های ثبت آگهی نشان می‌دهد که پای حواله‌ خودروهای وارداتی نیز به این پلتفرم‌ها باز شده و دارندگان امتیاز خرید این خودروها، حواله‌ها را به قیمتی گزاف خرید و فروش می‌‌کنند. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که در برخی موارد قیمت حواله حتی به بهای دستوری خودرو نیز نزدیک است؛ قیمت‌هایی که از ۲۰۰میلیون تومان برای خودروهای کم‌تقاضاتر شروع شده و حتی تا یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان هم می‌رسد.

علت اصلی شکل‌گیری بازار حواله خودروهای وارداتی، اختلاف قیمت بسیار قابل‌توجه بین بهای بازار خودروهای وارداتی و قیمت سامانه یکپارچه است که در برخی موارد فاصله قیمتی حتی به ۳۰۰درصد نیز می‌رسد. در واقع می‌توان گفت برخلاف اهداف اولیه‌ای که از طرف سیاستگذار برای واردات خودرو در نظر گرفته شده بود (تنظیم‌گری بازار)، واسطه‌گری در بازار این خودروها وجوه جدیدی به خود گرفته است. می‌توان گفت دلالان خودروهای خارجی در دو سطح بازار را به دست گرفته‌اند؛ یا خود خودروهای وارداتی را به فروش می‌رسانند که «دنیای اقتصاد» نیز پیش‌تر در گزارشی تحت عنوان «بازار ثانویه وارداتی صفر» به آن پرداخته بود، یا حواله و امتیاز خرید این خودروها را خرید و فروش می‌کنند، حتی حواله‌هایی که هنوز به مرحله انتخاب خودرو نرسیده‌اند.

البته در مورد خودروهای داخلی هم چنین بازاری وجود داشت اما حواله خودروهای داخلی در بیشینه قیمتی خود در بازار به ۱۵۰میلیون تومان می‌رسید. گشت‌وگذاری در آگهی‌های فروش خودروهای وارداتی نشان می‌دهد که در موارد زیادی برای حواله وارداتی‌ها حتی بهای یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان ثبت شده است. جالب اینکه به رغم غیر‌قانونی بودن خرید و فروش حواله‌، حتی با این قیمت هم برای خریدار صرفه اقتصادی دارد که به جای خرید همان محصول، از بازار حواله را بخرد. طبق بررسی «دنیای اقتصاد»، میانگین اختلاف قیمت بازار و نمایندگی برای محصولات وارداتی دومیلیارد تومان است. در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که بازار سیاهی برای خرید و فروش حواله‌های خودروهای خارجی شکل بگیرد.

منبع : دنیای اقتصاد

به اشتراک بگذارید:

administrator

جواد حمیدی هستم و چند سالی در حوزه ی وب فعالیت دارم و عاشق دادن اطلاعات مفید و جدید در زمینه های اینترنت و خودروها هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *