5/5 - (2 امتیاز)

فروش و خرید خودرو دچار مشکل شده، و افرادی که می‌خواستند خودرو بخرند یا بفروشند در موقعیت نامطمئنی قرار گرفتند.

فعالیت‌های مربوط به خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شد و مشتریان و فروشندگان در معرض عدم قطعیت قرار گرفتند.

بازار خودرو که تحت تأثیر اخبار سیاسی و نوسانات نرخ ارز قرار داشت، با انتشار اخباری درباره تغییرات در قیمت‌گذاری کارخانه‌های دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، به لرزه‌ای وارد شد.

بازار خودرو پس از پایان تعطیلات نوروز، با شروع انتشار اخبار سیاسی، فعالیت خود را آغاز کرد. همانطور که معمولاً این بازار به نرخ ارز نیز توجه می‌کرد و قیمت‌های خود را بر اساس تأثیرات اخبار سیاسی بر روی نرخ ارز تعیین می‌کرد.

پس از آرام شدن اخبار سیاسی و تثبیت بازار ارز، بازار خودرو به تدریج در حال تلاش برای تنظیم قیمت‌های خود بر اساس شرایط جدید بود، اما اعلامیه‌های جدید بازار را به سردرگمی کشاند.

احمد نعمت، دبیر انجمن خودروسازان، از وزیر صنعت نسبت به عدم اطلاع رسانی قیمت‌های جدید خودروسازان انتقاد کرد و اظهار داشت که:

 حالا که پای شورای رقابت در میان نیست، چرا سیاست گذار خودرویی نسبت به تعیین قیمت های جدید برای شرکت های خودروسازان اقدام نمی کند؟

بدون شک، این شکایت با بی‌توجهی وزارت صنعت و معدن مواجه شد و این وزارتخانه به دلیل عدم واکنش مناسب، فرصت را از دست داد. اما گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که در دوره تعطیلات نوروز، همزمان با انتشار اطلاعات شرکت‌های خودروساز در سایت کدال مرتبط با آخرین ماه از سال گذشته، کارشناسان سازمان بورس به بررسی این اطلاعات پرداخته و قیمت‌های جدیدی که با توجه به وضعیت مالی خودروسازان منطبق با آنهاست را تعیین نموده‌اند.

اطلاع رسانی از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای رقابت در تاریخ ۲۱ فروردین سال جاری نیز موجب شد که شایعات جدیدی در مورد قیمت‌های کارخانه‌ای خودروها منتشر شود، هرچند به دلیل عدم شفافیت، جلسه شورای رقابت لغو گردید. اما این رویدادها نشان می‌دهد که تغییراتی در قیمت‌های کارخانه‌ای خودروها پیش‌روی دارد.

بعضی تحلیل‌گران هم به لغو طرح فروش شرکت خودروسازی سایپا اشاره کردند. طرح‌هایی برای فروش و پیش‌فروش محصولات خودروساز در فترت عید فطر برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل عدم شفافیت، این طرح‌ها لغو شدند.

بنابراین، اطلاعات غیررسمی از سوی سیاست‌گذاران خودرویی نشان می‌دهد که قیمت‌های جدیدی تعیین شده است، اما وزیر صنعت به انتشار این اطلاعات امتناع می‌کند.

واکنش عرضه و تقاضا در بازار به این اخبار متفاوت بود. فروشندگان به این تحلیل رسیدند که احتمالاً قیمت‌های کارخانه‌ای خودروها به شدت افزایش خواهد یافت، بنابراین قیمت خودروهای موجود را بالا بردند. اما خریداران به این نتیجه رسیدند که در صورت تغییرات قیمت، بهتر است منتظر طرح‌های فروش شرکت‌های خودروساز باشند.

بنابراین، قیمتی که توسط فروشندگان اعلام می‌شود، قیمت مصنوعی است. یعنی این قیمت‌ها فقط توسط فروشندگان اعلام می‌شود و خریداران تمایلی به پرداخت آن ندارند.

باید صبر کرد و ببینیم که بازار خودرو پس از عید فطر به چه سمتی حرکت می‌کند.

منبع : اقتصادنیوز

“جدیدترین اخبار خودرو را در کار مگز دنبال نمایید”

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 20 =