5/5 - (1 امتیاز)

سن جدید فرسودگی خودرو بالاخره اعلام شد. آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده، که باید در تعطیلات نوروز ابلاغ می‌شد، در نهایت با تأخیر حدود ۱۱ ماهه منتشر شد. این آیین‌نامه طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو تهیه شده بود و دولت برای تصویب آن زمان کافی داشت، اما ابلاغ آن به تاخیر افتاد. فعالان حوزه اسقاط خودرو امیدوار بودند که این آیین‌نامه بتواند به خروج سریع‌تر خودروهای فرسوده کمک کند.

موضوع تردد خودروهای فرسوده در جاده‌ها و خیابان‌ها یکی از مشکلات عمده کشور است و باعث مشکلات زیست محیطی، سلامتی شهروندان و مسائل شهری شده است، همچنین از نظر اقتصادی نیز زیان بسیاری به همراه دارد. مصرف سوخت این خودروها حدود سه برابر خودروهای جدیدتر است، در حالی که مصرف بنزین در ایران بسیار بالاست و این موضوع به صورت یارانه‌ای تامین می‌شود که هزینه زیادی بر دولت می‌آورد.

با وجود این واقعیت و تشدید بحران، برای سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود که تا سال ۹۷ واردات خودروها ممنوع نشده بود و اسقاط خودروها بر عهده واردکنندگان بود، اما با ممنوعیت واردات این موضوع به فراموشی سپرده شد.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد خودروهایی که از چرخه اسقاط خارج می‌شوند بسیار کمتر از تعداد خودروهای فرسوده است. در حال حاضر، بیشتر مراکز اسقاط خودروها به تعطیلی کشانده شده‌اند.

قانون ساماندهی صنعت خودرو به دولت مهلت سه‌ماهه‌ای داد تا آیین‌نامه اجرایی را تهیه کند، اما تأخیر قابل‌توجهی در تصویب و ابلاغ آن رخ داد. آیین‌نامه جدید معیار سنی را به عنوان معیار فرسودگی خودروها در نظر می‌گیرد و شرایط مربوط به اسقاط خودروها را تعیین می‌کند، از جمله تعیین سن فرسودگی برای انواع مختلف خودروها.

از جمله شرایط جدید، واردکنندگان خودرو بر اساس رتبه انرژی خودروهای وارداتی موظف به اسقاط هستند. برای محصولات داخلی نیز شرایط خاصی تعیین شده که در صورت عدم اسقاط، خودروسازان می‌توانند با پرداخت مبلغی به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع، اجازه تولید را دریافت کنند.

در نهایت، سامانه‌ای جامع برای مدیریت فرآیند اسقاط خودروها باید ایجاد شود تا این فرآیند به صورت موثرتری انجام شود.

جزئیات آیین نامه فرسوده ها

آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، که در تاریخ ششم فروردین‌ماه توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، شامل ۲۱ ماده است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مرور خواهیم کرد. ماده ۲ این قانون سن فرسودگی انواع خودرو را تعیین می‌کند. بر این اساس، خودروهای شخصی (شامل سواری، استیشن، سواری کار و ون) که بنزینی، دوگانه‌سوز یا دیزلی باشند، سن فرسودگی ۲۰ سال خواهند داشتند. اگر این خودروها هیبریدی باشند، این رقم به ۲۳ سال و اگر برقی باشند به ۲۵ سال می‌رسد. سن فرسودگی خودروهای عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن، سواری کار و ون مسافربری بنزینی دوگانه‌سوز و دیزلی ۱۲ سال، هیبریدی ۱۵ سال و برقی ۲۰ سال است. در مورد مینی‌بوس نیز این ارقام مشابه خودروهای عمومی است. اتوبوس‌های برون‌شهری و همچنین وانت‌ها بعد از ۱۵ سال فرسوده خواهند بود. اتوبوس‌های درون‌شهری دیزلی، گازسوز و برقی به ترتیب سن فرسودگی ۱۰، ۱۲ و ۲۰ سال خواهند داشت.

ماده ۳ به وزارت صمت مهلت سه‌ماهه‌ای می‌دهد تا زیرساخت‌های لازم برای ایجاد سامانه‌ای را که پیش‌تر به آن اشاره شد فراهم کند. ماده ۴ به اولویت‌های اسقاط خودرو پرداخته و آن‌ها را در گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند. برنامه پنج‌ساله‌ای برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده که سال‌های اول و دوم آن اولویت با اتوبوس، تاکسی درون‌شهری و موتورسیکلت است. برنامه خروج آن‌ها از ناوگان حمل‌ونقل نیز خاص کلان‌شهرهاست.

در سال سوم، تاکسی درون‌شهری، موتورسیکلت و وانت در اولویت خواهند بود. این مرحله نیز خاص کلان‌شهرها تعریف شده است. در سال‌های چهارم و پنجم، اولویت تاکسی درون‌شهری و برون‌شهری و موتورسیکلت است، اما این بار در سطح همه شهرها و همچنین خودروهای شخصی در سطح کلان‌شهرها خواهد بود.

در هر سال، گروهی که در اولویت باشند، از تسهیلاتی برخوردار می‌شوند که مطابق تبصره ۶ ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط وزارت نفت و صمت پیگیری شده و احتمالا از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت و پرداختی‌های خودروسازان به جای اسقاط خودرو است. در صورت عدم اسقاط خودروی فرسوده، با محدودیت تردد مواجه می‌شوند و انتقال پلاک به کلان‌شهرها برای خودروهای فرسوده محدود می‌شود. اما اگر فرد در سامانه ثبت‌نام کرده و هنوز موفق به اسقاط نشده باشد، این محدودیت برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. در صورت عدم تسلیم اسناد موردنیاز تا زمان مقرر، امکان عرضه مجدد برای مراکز اسقاط وجود نخواهد داشت.

ماده ۷ به شرط اسقاط خودرو برای تولیدکنندگان می‌پردازد. بر این اساس، خودروسازان موظفند که به صورت ماهانه درخواست گواهی اسقاط خود را ثبت کنند که به میزان یک‌چهارم تیراژ آن‌ها مورد نیاز است.

آیین‌نامه مذکور تاکید می‌کند که هرگونه استفاده، نگهداری، فروش یا واگذاری خودروهای فرسوده دولتی دو سال بعد از ابلاغ آیین‌نامه ممنوع شده و باید بدون استفاده از تسهیلات اسقاط شوند.

در مورد مصوبه‌های اسقاط خودروها برای واردکنندگان خودروها نیز تصمیم‌هایی گرفته شده است که جزئیات آن در آیین‌نامه موجود است.

 

منبع : دنیای اقتصاد

“جدیدترین اخبار خودرو را در کار مگز دنبال نمایید”

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + بیست =