شکست دلالان در بازار خودرو به دلیل کاهش قیمتها – در یک دورهی یک و نیم سال گذشته، با اقدامات قوی وزارت صمت به منظور توسعه صنعت خودروسازی در ایران، اتفاقات مهمی در بازار خودرو به وقوع پیوسته است. این اقدامات، از جمله افزایش تولید داخلی، کاهش واردات خودرو، و نفوذ شورای رقابت در زمینهی قیمتگذاری، به کاهش قیمتها در بازار خودرو منجر شده و تا حد زیادی دلالان و واسطهها را از بازار خارج کرده است.
بازار خودرو در کشور از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر تغییرات متلاطم قرار گرفت و در سال ۱۴۰۱ نیز ادامهی این نوسانات را تجربه کرد. عملیات قرعهکشی برای تخصیص خودروها و حضور واسطهها در فرآیند توزیع، باعث مشکلاتی در دسترسی واقعی متقاضیان به خودرو شد. به همین دلیل، در اسفند ماه ۱۴۰۰، رئیس جمهور تصمیم به اجرای یک پرونده اصلاحاتی در صنعت خودروسازی گرفت و وزارت صمت مسئولیت برطرفسازی این مشکلات را برعهده گرفت.
این اصلاحات شامل اقداماتی چون تامین فوری قطعات و تخلیه موجودی خودروها از انبارهای تولیدکنندگان، افزایش ۵ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱، توقف تولید خودروهای قدیمی و آغاز تولید مدلهای جدید و کیفیتبالا بود. علاوه بر این، رئیس جمهور به شفافسازی فرآیند قرعهکشیها در عرضه خودروها تاکید کرد و با توجه به تلاشهای وزارت صمت، در پایان سال ۱۴۰۱، قرعهکشی از بازار حذف شد.
۳ گام برای تحول صنعت خودروی ایران
وزارت صمت در راستای اجرای دستورات رئیس جمهور، برنامهای سهگانه برای سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ تعیین کرد :
- گام اول از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ با عنوان “تثبیت جریان تولید”
- گام دوم در سالهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ با عنوان “طراحی و توسعه بنسازههای بومی متنوع همراه با اصلاحات ساختاری در صنعت خودروسازی و قطعهسازی”
- گام سوم در سالهای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ با عنوان “رسوخ به بازارهای جهانی”
با انجام این برنامهها و افزایش تولید در کشور، آزادی واردات خودرو، و مشارکت شورای رقابت در تعیین قیمتها، قیمتهای خودرو در بازار ابتدا به کاهش پیوسته و بسیاری از مدلهای مونتاژی و تولید داخلی قیمتهای خود را کاهش دادند. این اقدامات منجر به بهبود عمده در بازار خودرو شده و توسعه صنعت خودروسازی ایران را تسریع داده است.
خروج دلالان از بازار خودرو
در یک سال و نیم گذشته، به دلیل تدابیر اتخاذ شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش تولید خودرو، سعید مؤتمنی به عنوان نماینده واردات خودرو در کشور، اظهار کرد که اختلافات در قیمتهای خودروهای مونتاژی از مرحله تولید تا ورود به بازار به شدت کاهش یافته است. او ادامه داد :
در خودروهای تولید ایرانخودرو و سایپا هم فاصله قیمتی بازار و کارخانه کم شده است، به عنوان مثال قیمت عرضه کوییک اتومات در کارخانه 327 میلیون تومان و قیمت همین خودرو در بازار به 400 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت کوییک آر که در کارخانه 256 میلیون تومان فاکتور میشود در بازار 341 میلیون تومان است.
در این شرایط تقاضای کاذب و دلالی و تقاضای سرمایهگذاری در بخش خودرو وجود ندارد و دلالان نمی توانند وارد این بازار شود زیرا میدانند که در صورت ورود به این بازار طی چند روز حداقل 5 تا 10 درصد از سرمایه خود را از دست میدهند.
مردم منتظرند تا خودروهای وارداتی به بازار وارد شود و برای خرید این خودروها اقدام کنند.
عزتالله اکبری تالا پشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، به عنوان یکی از دلایل کاهش قیمتها و استحکام بازار خودرو، واردات خودروها را بهعنوان یک موضوع اساسی تشخیص داده و اظهار کرد:
با توجه به وضعیت نابسامان بازار خودرو مجلس یک و نیم سال پیش مساله واردات خودرو را مطرح کرد و این موضوع در دولت مصوب شد که آثار مثبت آن اکنون در بازار قابل مشاهده است.
مردم در انتظار واردات بیشتر خودرو و خرید خودروهای وارداتی هستند و همین موضوع نیز باعث شده ثبات و یا کاهش قیمت در بازار خودرو حاکم شود.
عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، تصریح کرده است که در سال جاری قصد تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو را داریم. در طی یک سال و نیم گذشته، وزارت صمت اقدامات گستردهای را اجرا کرده است، از جمله افزایش تولید، معرفی سامانهیکپارچه نوبتدهی برای توزیع خودروها، شرکت شورای رقابت در فرآیند قیمتگذاری خودروها، کنترل نرخ ارز، و سیاستهای بانکمرکزی جهت استحکام بازار ارز، که همگی به استقرار تعادل در بازار خودرو و کاهش قیمتها در این بازار و همچنین حذف واسطههای نامناسب در فروش خودروها کمک کردهاند.
منبع : farsnews.ir
جدیدترین خبر ها را در اخبار خودرو کارمگز دنبال کنید.