جریان طرح جدید بیمه چیست؟! آیا فقط برای خودروهای سنگسن است؟ قائم مقام بیمه مرکزی بیان کرد:
بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند که طبق طرح موسوم به یکبهیک سازی باید کارت سوخت خودروهای سنگین فاقد بیمه مسدود و خودرو توقیف شود؛ به زودی در گام دوم، این طرح شامل خودروهای سبک و بنزینی هم خواهد شد.
مجید مشعلچی فیروزآبادی گفت:
بیمه مرکزی با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، طرح یکبهیک سازی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث را پیش میبرند. طبق این طرح به ازای هر بیمهنامه شخص ثالث فعال وسیله نقلیه باید یک کارت سوخت وجود داشته باشد.
او ادامه داد:
تمام خودروهای سنگین باید بیمهنامه شخص ثالث فعال داشته باشند. در غیر این صورت کارت سوخت این خودروها بعد از گذشت یک ماه ابطال میشود. در این فرآیند ستاد حمل و نقل سوخت اطلاعات مربوط به خودرو را به بیمه مرکزی میفرستد. بیمه مرکزی، خودروهای فاقد بیمهنامه را در لیست هشدار قرار میدهد. ستاد حمل و نقل، یک ماه به صاحب خودرو فرصت میدهد تا بیمهنامه را ارایه دهد و اگر ندارد باید نسبت به دریافت بیمه اقدام کند. در صورتی که طی یک ماه اقدام نکرد کارت سوخت خودرو ابطال میشود.
قائم مقام بیمه مرکزی با تاکید گفت:
طرح یک به یک سازی کارت سوخت و بیمهنامه تا کنون در ارتباط با خودروهای سنگین گازوئیلی اجرا شده اما در آینده خودروهای سبک هم مشمول این موضوع میشوند. علت اینکه این طرح ابتدا از خودروهای سنگین شروع شد این است که خطرات و صدمات ناشی از تصادفات اتوبوس و کامیون به مراتب بیش از خودروهای سبک است.
مشعلچی اظهار کرد که در کشور بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث ندارند و ادامه داد :
در حال حاضر ۲۶ میلیون بیمهنامه خودروهای سبک در کشور وجود دارد؛ در حالی که تعداد خودروها ۳۸ میلیون دستگاه است. در واقع بین ۲۷ تا ۳۱ درصد خودروها فاقد بیمهنامه هستند که فراجا باید از تردد آنها جلوگیری کند. در قانون آمده که هر نوع جابهجایی خودرو بدون بیمه ممنوع است و حتی نمیتواند از پارکینگ منزل خارج شود.
او به ترتیب به عمل آوردن یک به یک سازی به منظور پیشگیری از آسیبهای ناشی از تصادفات رانندگی و همچنین متوقف کردن قاچاق سوخت، به عنوان یک اقدام کارآمد ارزیابی کرد و اظهار کرد:
این اتفاق از این جهت برای صنعت بیمه خوب است که ماشینهای سنگین که خطرات زیادی دارند بیمه میشوند. تا کنون حدود ۴۰ هزار خودرو سنگین فاقد بیمهنامه شناسایی شدند. قصد این است که اگر اتفاقی برای این خودروها افتاد بیمهنامه داشته باشند و فشار کمتری روی صندوق تامین خسارتهای بدنی بیاید.
به گفته مشعلچی، در مواردی که مالک خودرو فاقد بیمه شخص ثالث باشد یا مقصر باشد، تا از روی فشار نیافتند و درگیر مسائل حقوقی و قضایی نشوند، خسارتها از محل صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت میشود و سپس صندوق این مبلغ را بعداً از طریق شکایت بازپرداخت میکند.
قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به ۱۰ تا ۱۲ میلیون دستگاه خودرو فاقد بیمه شخص ثالث، توضیح داد:
تمام اطلاعات لازم درخصوص بیمه خودروها از طریق بیمه مرکزی در اختیار فراجا قرار گرفته است. در حال حاضر فراجا دسترسیهای سختافزاری و نرمافزای بیمه خودروها را در اختیار دارد و بر این اساس نسخه فیزیکی بیمهنامه حذف شده است. اگر خودرو فاقد بیمه است باید توقیف شود. تجربه نشان داده جریمه کارساز نیست؛ چرا که در بسیاری موارد مبلغ جریمه انباشت شده بیمه طی سالهای متوالی به مراتب بیش از جریمههای راهنمایی و رانندگی است.
با توجه به ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موظف است از صدور کارتها و تخصیص سهمیه یا ادامه آن به وسایل نقلیه بدون بیمهنامه اجتناب کند. در ماه تیر سال جاری، به همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، بیمه مرکزی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، بیش از ۲۰ هزار خودرو نفت گازسوز بدون بیمهنامه شناسایی شدند، حتی پس از گذشت بیش از یک سال از انقضاء بیمهنامه.
به گفتهٔ سیدکاظم عزیزی، معاون ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، در حال حاضر این تعداد به ۴۰ هزار خودرو افزایش یافته است. همچنین، در مدت یک ماه اخیر، ۱۲ هزار خودرو به تمدید بیمهنامه خود اقدام کرده و از لیست هشدار خارج شدهاند.
اگر دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث در مدت یک ماه اقدام به تمدید بیمهنامه خود ننمایند، به لیست سیاه افزوده و در ماه دوم با دریافت پیغام “خطا بیمه” در هنگام سوختگیری مواجه خواهند شد. برای فعالسازی مجدد کارت هوشمند سوخت، صاحبان وسایل نقلیه فاقد بیمه باید ابتدا بیمهنامه شخص ثالث خود را تمدید و سپس به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور مراجعه و آن را ثبت کنند.
منبع : eghtesad100.ir
به روز ترین اخبار خودرو را در کار مگز دنبال کنید.