قطعه ساز گران فروش است یا خودروساز گران می خرد؟! جلسهی تخصصی بررسی ارتباط بین تولیدکنندگان قطعات و سازندگان خودروها به همراه برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان کشور، مهرداد معلمان، مدیرعامل سازه گستر سایپا، و عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، به بررسی میزان مطالبات قطعهسازان از سازندگان خودرو، دلایل عدم پرداخت این مطالبات توسط سازندگان خودرو، تأثیر قیمت قطعات بر قیمت نهایی خودرو، نقش بانکها در کمک به سازندگان خودرو برای پرداخت بدهیهای خود به قطعهسازان، راهکارهای ایجاد فضای رقابتی در حوزه قطعهسازی، روشهای قیمتگذاری بر روی قطعات خودرو، تأثیر ورود قطعات چینی به بازار، پیامدهای ایجاد انحصار در این صنعت و… پرداخته شد.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور در این نشست اظهار داشت:
فروش قطعه سازان به خودروسازان در سال مبلغی حدود ۲۰۰ همت است. امروز که در این جلسه حضور داریم میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان چیزی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است. حال باید دید علت این ماجرا چیست؟
مهرداد معلمان مدیرعامل سازه گستر سایپا نیز در این جلسه اظهار داشت:
هر صنعتی بر اساس سرمایه اولیه و فروش خود و در راستای یکسان کردن بازپرداخت مطالبات خود نیازمند استفاده از تسهیلات است. متاسفانه عددی که در بانک ها برای ما خودروسازان در نظر گرفته شده است بر اساس اطلاعات سال ۱۳۹۹ است. امروزه هیچ کمکی از سمت زنجیره بانکی به منظور تامین مطالبات خودروسازان نمی شود.
عبدالله توکلی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت نیز در این نشست تخصصی عنوان کرد:
خودروسازان قطعاتی که از قطعه سازان خریداری می کنند را گران می خرند. در برخی مواقع مشاهده می شود که خودروساز ۸۵ درصد از قیمت یک خودرو را به زنجیره تامین پرداخت می کند. اما این در حالی است که بررسی فعالیت خودروسازان بزرگ در دنیا نشان می دهد که به صورت میانگین ۶۸ درصد از قیمت خودرو به زنجیره تامین اختصاص دارد.
منبع : titrekootah.ir
جدیدتربن اخبار خودرو را در مجله خودرو کارمگز دنبال نمایید.