5/5 - (1 امتیاز)

قیمت گذاری خودروهای وارداتی چه فرمولی دارد ؟ رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در حالی که اشاره به پرداخت ۲۵۰ میلیون یورو برای واردات خودرو می‌کند، اظهار نمود:

در حال حاضر خودروهای موجود در ایران را عرضه می‌کنیم که حدود ۸ هزار و ۵۰۰ خودرو می شود.

مهدی ضیغمی در یک نشست خبری اظهار کرد:

سومین عرضه خودروهای وارداتی شروع شد؛ ۷ خودروی جدید و ۲ خودرو که از قبل وارد شده بود عرضه کردیم. عرضه‌ها به صورت مستمر ادامه دارد و یک هفته دیگر به روزرسانی سامانه عرضه یکپارچه را خواهیم داشت.

مطلب پیشنهادی : بررسی تخصصی و جامع لند کروز ۲۰۲۲

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود:

فعلا عرضه‌ها به خودروهای موجود در ایران محدود می‌شود و البته برای خودروهایی که شرکت‌های معتبر وارد می‌کنند و روی آب هستند رزرو می‌گیریم و مشتریان می‌توانند با شرکت‌ها وارد معامله شوند. در سری اول فقط انتخاب‌های اول را چک می‌کنیم.

وی ادامه داد:

بسیاری از شرکت‌هایی که در عرضه اول بودند قیمت قطعی را دریافت کردند مثل زوتی که مربوط به شرکت پارس خودرو می‌شود. قیمت سه خودروی دیگر هم وارد شورای رقابت شدند که به زودی قیمت قطعی را دریافت می‌کنند که پس از تعیین قطعی، فراخوان برای تحویل به متقاضیان ارسال می‌شود.

معاون وزیر صمت در مورد تعداد خودروهای وارداتی گفت:

در حال حاضر خودروهای موجود در ایران را عرضه می‌کنیم که حدود ۸ هزار و ۵۰۰ خودرو یا در ایران یا نزدیک به کشور هستند.

نزدیک به ۶۰۰ خودرو هم شرکت سایپا تاکنون پلاک کرده و تحویل داده است.

 

ضیغمی تاکید کرد:

ارز هم به مقدار کافی تأمین شده است. شرکت‌ها پس از تحویل خودرو با دریافت ریال وارد مرحله بعدی تأمین ارز می‌شوند و بانک مرکزی در تأمین ارز همکاری خوبی داشته است.

مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار کرد:

تاکنون نزدیک به ۲۵۰ میلیون یورو پرداخت شده اما یک بخشی از ارزها هنوز از سوی شرکت‌ها استفاده نشده و نتوانستند ارز را بگیرند و منتظر هستند پس از عرضه خودروها، ریال دریافت کنند و ارز را بگیرند.

مطلب پیشنهادی کار مگز : تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲

 

جزئیات فرمول قیمت علی الحساب وارداتی‌ها

ضیغمی در مورد فرمول تعیین قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی، تصریح کرد:

سازمان حمایت بر اساس مستندات شرکت‌ها، تعرفه خودرو، سود واردکننده و بخشی از هزینه‌ها قیمت علی الحساب را اعلام می‌کند که قیمت نهایی چندان بالاتر از این قیمت علی الحساب نیست.

هزینه‌های متنوع از مالیات، حقوق، و هزینه‌های قانونی مانند ترخیص و نمایندگی و غیره هستند که به قیمت نهایی خودرو افزوده می‌شوند. این افزودن به قیمت خودرو ممکن است در مرحله اول به نسبت ۳۰ تا ۳۵ درصد از قیمت نهایی افزایش یابد، و در این مرحله نیز افزایشی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز دارد.

وی افزود:

تا پایان سال به لحاظ ارزی و سایر مؤلفه‌ها، می‌توانیم بیشتر از ۶۰ هزار خودرو را عرضه کنیم. البته اینکه چقدر شرکتها برای واردات توانمندی دارند مساله دوم است.

ضیغمی به پرسشی مبنی بر نحوه عرضه خودرو به افراد غیر از 31 هزار نفری که از اسفند پارسال ثبت نام کرده بودند، پاسخ داد:

هنوز تصمیم گیری قطعی نشده است ولی فعلاً موضوعی به جز سامانه نداریم مگر برای برخی از خودروها که در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم و خود شرکت‌ها از مردم ثبت نام کنند البته با همین قیمت‌های مصوبی که در اختیار است.

وی افزود:

تاکنون نزدیک به ۳۷ شرکت مجوز واردات گرفته‌اند و بیش از ۲۰ شرکت ثبت سفارش کرده و ۱۵ شرکت ارز برای واردات گرفته‌اند. اگر مشکلی هم است مربوط به خود شرکت‌ها می‌شود و به وزارت صمت بر نمی‌گردد.

معاون وزیر صمت در مورد واردات خودروهای اقتصادی گفت:

حداقل خودرویی که استانداردها را داشته باشد کمتر از ۷ هزار دلار نیست که با جمیع هزینه‌ها ۸۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان می‌شود.

واردات ۲ هزار خودروی برقی در آبان ماه

وی در خصوص خودروهای برقی تصریح کرد:

برنامه جدی برای واردات خودروهای برقی اعم از فول برقی، هیبرید، پلاگین و… داریم. یکی دو هزار خودروی برقی در همین آبان ماه وارد خواهد شد که در مرحله نخست مشتری تاکسی رانی است اما در مرحله بعدی مردم عادی هم می‌توانند بخرند زیرا این خودروها به لحاظ قیمتی به صرفه تر از خودروهای بنزینی هستند.

ضیغمی گفت:

تاکنون تقریباً ۵ شرکت داخلی درخواست داده‌اند و فعلاً اکثر خودروها چینی هستند و فقط یک برند غیرچینی است. البته برای خودروی برقی محدودیت سقف قیمتی نخواهیم داشت.

منبع : خبر آنلاین

جدیدترین اخبار خودرو را در کار مگز دنبال نمایید.

 

مطلب پیشنهادی : شورولت کوروت ۲۰۲۳

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هشت =