خبر خوب برای متقاضیان خودرو اقساطی سایپا !!
مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در حین اشاره به تحویل خودروهای چانگان با تکمیل وجه از سوی مشتریان، درباره تبدیل حوالهها به سایر محصولات توضیح داد. او اعلام کرد که افرادی که در سامانه ثبتنام کرده و ۵۰ درصد وجه را واریز نمودهاند، امکان تغییر خودروی خود را ندارند، به جز در صورتی که میخواهند مدل خودروی خود را ارتقا دهند.
وی همچنین به تحویل خودروهای وارداتی از برند چانگان و روند فروش آنها از طریق سامانه یکپارچه، تغییر در حوالهها و پرداخت جریمههای دیرکرد، و همچنین عرضه محصولات شرکت سایپا در مرحله سوم طرح یکپارچه پرداخت. این پرسشها و موارد مورد بحث، در جلسه حضوری مدیرعامل سایپا در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به او مطرح شد.
محمدعلی تیموری همچنین تأکید کرد که شرکت سایپا به طور پیوسته در زمینه تولید و مونتاژ خودروهای وارداتی فعالیت داشته و دارد و افزود :
در دهه ۹۰ با وجود اینکه بهترین کمپانی خارجی شرکای تجاری سایپا بود، اما به دلیل مسائلی که در گروه خودروسازی سایپا به وجود آمد این گروه از بخش واردات و مونتاژکاری به طور کل حذف شد. اما سال گذشته که قانون واردات خودرو در مجلس مصوب شد ما نیز از قانون تمکین کردیم و برای تنظیم بازار با شرکای تجاری خود در کشورهای مختلف وارد مذاکره شدیم.
خردادماه سال گذشته چند نمونه خودرو وارد کشور کردیم و استانداردهای آن مورد بررسی قرار گرفت. در بهمنماه همان سال موفق به ثبت سفارش و حمل خودروها به ایران شدیم که در فاز اول ۱۱۰۸ خودرو وارد گمرک شد و تا تیرماه سالجاری درگیر مسائل ترخیص بود.
مدیر عامل شرکت سایپا در پاسخ به سوالی که مطرح شد و درخصوص دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی مارک چانگان پس از ورود به بازار ایران بود، اظهار نمود:
این خودروها پس از ترخیص از گمرک قیمتگذاری شدند سپس هزینه عوارض گمرک و شماره گذاری و پلاک نیز به آن اضافه شد. در حقیقت افزایش قیمت خودروهای چانگان ناشی از اعمال هزینههای ذکر شده بود که دست سایپا نیز نبود.
او ادامه داد :
از روزی که اولین خودرو وارداتی تحویل و قیمتها اعلام شد تا امروز برای ۲۰۰ نفر از متقاضیان فاکتور صادر کردیم و زمانی که برای متقاضیان فاکتور صادر شود آنها باید مابه التفاوت را واریز کنند و پس از آن برای آنها درخواست پلاک میشود که این فرآیند ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.
تیموری اظهار نمود :
در طول دو هفته ۶۰ خودروی وارداتی پلاک شده چانگان را تحویل دادیم. مابقی نیز توسط خریداران در حال تکمیل وجه است و پس از آن نیز خودرو تحویل داده خواهد شد، زیرا خودروها در سایپا موجود بوده و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و فقط مساله فرآیند تکمیل وجه توسط مشتریها و شمارهگذاری است.
او گفت :
در حال حاضر پارس خودرو ۱۰۰۰ خودرو از برند زوتی وارد کرده که این خودروها در پارس خودرو موجود هستند که اگر قیمتها به ما اعلام شود، سریعا از سامانه متمرکز وزارت صمت برای ثبت نام فراخوان خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت سایپا اعلام نمود که در خصوص خودروهای “چانگان و دلفی ۵”، ما دارای ۲۹ هزار سفارش ثبتشده در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم و ادامه داد :
باید فرآیند تامین و تخصیص ارز این خودروها طی شود. همچنین طی روزهای آینده ۱۰۰۰ دستگاه چانگان به سمت ایران حرکت خواهد کرد و ۲۰۰۰ دستگاه دیگر نیز در فرآیند ساخت است. در حقیقت این ۲۹ هزار دستگاه بر اساس سفارش و تخصیص ارز تولید و تحویل می شود.
مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که آیا میتوان حوالههای خریداری شده را به یک خودروی دیگر تغییر داد؟ اظهار کرد:
کسی که در سامانه متمرکز ثبت نام و سایپا آن را فراخوان کرده و ۵۰ درصد وجه را نیز واریز کرده خودرو دیگر به نامش است و شاسی برای آن تولید میشود و امکان تغییر وجود ندارد، مگر در صورتی که متقاضی بخواهد مدل خودرویش را ارتقا دهد. به طور مثال شاهین دستی ثبت نام کرده و بخواهد آن را تبدیل به شاهین اتومات کند. در غیر این صورت تغییر حواله به خودروهای قبلی امکان پذیر نیست. یعنی کسی که کوییک ثبت نام کرده نمیتواند آن را به تیبا تغییر دهد، زیرا مدل قدیمی است و باید تغییر حواله به مدلهای جدید باشد.
تا اسفندماه تعهد داریم که روی خودروهای سواری استانداردهای ۸۵ گانه را اجرا کنیم و همه خودروهای ما مجهز به سیستم ترمز EST میشود.
مدیرعامل شرکت سایپا، در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جریمه تأخیر در تحویل خودرو اشاره کرد و اظهار نمود:
جریمه دیرکرد به کسانی تعلق میگیرد که تکمیل وجه صدرصدی کرده باشند و فاکتور برای آنها صادر شده باشد که در این صورت خودروساز تعهد میدهد در تاریخ مشخصی خودروی آنها را تحویل دهد و از آن روز به بعد هر تاخیر که پیش آید جریمه به آنها پرداخت خواهد شد.
آیا سایپا برنامهای برای فروش قسطی خودرو دارد؟ وی پاسخ داد :
تا زمانی که در سامانه متمرکز متقاضیانی در صف انتظار خرید باشند مجاز هستیم که فقط از سامانه فراخوان دهیم و این اجازه وجود ندارد که حتی برای فروش یک خودرو هم از طرحهای لیزینگی استفاده شود.
تیموری به پرسش دیگری که در مورد قصد سایپا برای ورود به مرحله سوم طرح فروش یکپارچه خودرو مطرح شده بود، جواب داد:
قصد داریم خودروی شاهین اتومات را از طریق سامانه برای پیش فروش قرار دهیم. انتظار داریم ۴۰ هزار خودرو را از سامانه متمرکز پذیرش کنیم. در مهرماه خودروی جدید اطلس را در سامانه خواهیم داشت که قیمت آن نیز مشخص و ابلاغ شده است. انتظار داریم که حداقل ۳۰ تا ۳۵ هزار متقاضی برای آنها جذب کنیم. همچنین در آبانماه خودروی جدید سهند را در سامانه فراخوان خواهیم کرد؛ خودرویی که با برند پارس خودرو عرضه خواهد شد.
تیموری در پاسخ به سوال درباره اینکه خودروهای جدید قصد دارند کدام یک از محصولات سایپا را جایگزین کنند، اظهار کرد:
در گروه ساپیا تنوع محصول کمی داشتیم به خصوص که خردادماه سال گذشته سازمان استاندارد دستور توقف تولید تیبا ۱، تیبا ۲ و ساینا را صادر کرد و همین موضوع باعث کاهش تنوع شده بود. بنابراین بر توسعه محصولات متمرکز شدیم. در سواری و تجاری حجم محصولات خوبی وجود دارد. امسال ۸ محصول جدید عرضه خواهیم کرد. این تنوع محصول باعث خواهد شد مشتریها حق انتخاب داشته باشند. در حقیقت خودروهای جدید جایگزین هیچ محصولی نمی شوند و تنها یک قسمت از بازار را میگیرند.
منبع : isna.ir
جدیدترین اخبار خودرو را در کار مگز دنبال کنید.