بررسی صورتهای مالی تلفیقی شرکتهای ایرانخودرو و سایپا از سال ۹۷ تا کنون نشان میدهد که هزینه های تمام شده برای تولید محصولات این دو شرکت بیشتر از درآمد حاصل از فروش محصولات آنها بوده است.
در سال ۹۷، مجموع فروش شرکت ایرانخودرو به مبلغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان میرسید، اما هزینههای تمام شده برای تولید محصولات این شرکت بیش از ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.
در سال ۹۸، مجموع فروش ایرانخودرو به مبلغ ۳۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما هزینههای تمام شده تولید محصولات این شرکت بیش از ۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود.
این روند در سال ۹۹ نیز ادامه یافت و ایرانخودرو بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان از خودروها فروخت، اما هزینههای تمام شده تولیدات بیش از ۷۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود.
در سال ۱۴۰۰، مجموع فروش ایرانخودرو به نزدیکی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید، اما هزینههای تمام شده تولیدات بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بود.
در سال ۱۴۰۱، مبلغ فروش ایرانخودرو به بیش از ۱۸۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، اما بهای تمام شده تولیدات بیش از ۲۰۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.
حالا در فصل بهار امسال، مبلغ فروش ایرانخودرو بیش از ۵۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، اما هزینههای تمام شده تولید محصولات به ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
سال | مبلغ بهای تمام شده | مبلغ فروش | زیان خام |
۱۳۹۷ | ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان | ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان | ۳ هزار و۲۰۰ میلیارد تومان |
۱۳۹۸ | ۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان | ۳۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان | ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان |
۱۳۹۹ | ۷۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان | ۶۷ هزار میلیارد تومان | ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان |
۱۴۰۰ | ۱۱۵ هزار میلیارد تومان | ۱۱۰ هزار میلیارد تومان | ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان |
۱۴۰۱ | ۲۰۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان | ۱۸۸ هزار میلیارد تومان | ۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان |
فصل بهار ۱۴۰۲ | ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان | ۵۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان | ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان |
وضعیت شرکت سایپا
وضعیت مالی شرکت سایپا نیز از ایران خودرو بهبود یافته است. بررسی صورتهای مالی تلفیقی این شرکت نشان میدهد که در سال ۹۷، مبلغ فروش محصولات سایپا به ارزش هشت هزار و چهارصد میلیارد تومان بوده است، در حالی که مبلغ بهای تمام شده محصولات این شرکت بیش از ده هزار و چهارصد میلیارد تومان بوده است.
در سال ۹۸، مبلغ فروش سایپا به بیش از سیزده هزار و پانصد میلیارد تومان افزایش یافته و در مقابل آن، مبلغ بهای تمام شده تولید محصولات بالای سیزده هزار و سیصد میلیارد تومان بوده است، که نشان میدهد سایپا در این سال سود فروش داشته است.
همچنین در سال ۹۹، این شرکت معادل هفده هزار و ششصد میلیارد تومان خودرو فروخته و بیش از نوزده هزار و یکصد میلیارد تومان را به عنوان بهای تمام شده محصولاتش هزینه کرده است.
در سال ۱۴۰۰، سایپا مبلغی بالغ بر چهل و چهار هزار و صد میلیارد تومان از فروش خود ثبت کرده و همچنین بهای تمام شده تولیدش بیش از چهل و هفت هزار و پانصد میلیارد تومان بوده است.
در سال ۱۴۰۱، سایپا بیش از شصت هزار و یکصد میلیارد تومان خودرو فروخته، اما بهای تمام شده تولید آن بیش از شصت و نه هزار میلیارد تومان بوده است.
در فصل بهار امسال نیز، مبلغ فروش این شرکت بیش از شانزده هزار و هشتصد میلیارد تومان بوده و حدود هفده هزار و نهصد میلیارد تومان به عنوان بهای تمام شده تولید صرف شده است.
سال | مبلغ بهای تمام شده | مبلغ فروش | زیان خام |
۱۳۹۷ | ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان | ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان | ۲ هزار میلیارد تومان |
۱۳۹۸ | ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان | ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان | – |
۱۳۹۹ | ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان | ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان | یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان |
۱۴۰۰ | ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان | ۴۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان | ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان |
۱۴۰۱ | ۶۹ هزار میلیارد تومان | ۶۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان | ۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان |
فصل بهار ۱۴۰۲ | ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان | ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان | یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان |
منبع : tazenews.com
دسته اول ترین اخبار خودرو را در carsmagz دنبال کنید.