به این مطلب امتیاز دهید

جریان ورشکستگی خودروسازان چیست؟ معاون رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو، با اعتقاد به این موضوع که روش فعلی تعیین قیمت خودروها به طور نهایی به صنعت نساجی و سایر صنایع آسیب می‌زند، اعلام کرد:

این مشکل را در ۲ جلسه شورای امنیت هم مطرح کردیم.

میرحسین جلالی اعلام کرد که خسارت به تولیدکننان خودرو به بیش از 150 هزار میلیارد تومان رسیده است، وی تصریح کرد:

این زیان عامل دولتی ماندن خودروسازان و قیمت گذاری دستوری است، از طرف دیگر نیز مشکلات این صنعت ناشی از یک تلاش همه جانبه از طرف وارد کنندگان خودرو است که چشم به در اختیار گرفتن این صنعت دارند.

او  به رسانه ملی گفت:

واضح است وقتى که تمام مواد اولیه مثل ورق فولاد، میلگرد فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمى و به تازگى برق در بورس کشف قیمت می‌شود، ولى محصول نهایى که خودرو باشد، در شوراى رقابت، سازمان حمایت و معاونت وزارت صمت قیمت گذاری شود باعث آسیب به صنعت خودرو خواهد شد.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت:

این رویه قیمت گذاری خودرو باعث می‌شود که خودروسازان و به تبع آن قطعه سازان از پا در آیند و عاقبت صنعت نساجى و دیگر صنایع ورشکسته براى این صنعت رقم خواهد زد.

با توجه به اظهارات وی، انجمن به طور مکرر و در مختلف مجالس و تجمع‌ها، هشدارهای ضرور خود را به مقامات داده است، اما به نظر می‌رسد که به هیچ عنوان نتوانسته‌ایم تغییری معنی‌دار به اجرایی شدن این هشدارها بدهیم. حتی در دو جلسه از جلسات شورای امنیت ملی، انجمن به مسئله و مشکلات مربوطه با حساسیت اشاره کرده است، اما متأسفانه نتوانسته‌ایم اقدامات مؤثری انجام دهیم.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان گفت:

حالا تکلیف ما چیست و چه باید بکنیم سؤالى است که وزارت صمت که متولى تولید است، باید جواب بدهد و از عهده انجمن خارج هست.

وی ادامه داد :

امیدوارم که وزیر جدید صمت که به دفعات از دخالت دولت در بازار انتقاد کرده و موافق قیمت گذارى دستورى نیست، بتواند به استقرار حاکمیت شرکتی بر اساس قانون تجارت در دو خودروساز بزرگ اقدام موثرى انجام دهد و نهایتا مدیریت را به بخش خصوصى واگذار کند و با سیاست گذارى و تنظیم گرى به مطالبات مردم که ذینفعان واقعى صنعت خودرو هستند، جامه عمل بپوشاند. صنعت خودروی کشور با خصوصی شدن تولیدات فاخری را خواهد داشت.

به اظهارات جلالی، احتمالاً می‌توان به تقسیم مالکیت دو شرکت خودروساز بزرگ کشور بین بخش خصوصی نیز فکر کرد، بر اساس آنچه که قوانین تجارت باید برای این شرکت‌ها اعمال شوند. در صورت بهبود وضعیت شرکت‌های تولید خودرو، سایر اجزای زنجیره تأمین هم ممکن است بهبودی مشابهی تجربه کنند. تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار، اغتشاش‌آفرینی را آغاز می‌کند.

منبع : خبرگزاری تسنیم

تازه ترین اخبار خودرو را در carsmagz دنبال کنید.

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 3 =