به این مطلب امتیاز دهید

وعده و وعید وزیر صمت در مورد واردات خودرو چه شد؟!

وزیر صنعت در مورد رقابت در بازار خودرو صحبت می‌کند، در حالی که از سال ۹۷ به ممنوعیت واردات خودروهای خارجی پایان داده و وعده‌های خالی به مردم داده‌اند. آیین‌نامه واردات خودرو تا یک سال از ابلاغ آن گذشته است، اما هنوز هیچ خودروی خارجی به مشتری تحویل داده نشده است و واردات همچنان به تعقیب و گریز می‌پردازد.

در سالگرد آیین‌نامه، سوالاتی درباره علت تاخیر در واردات خودروها برای عموم مردم پیش آمده است. چرا واردات خودرو به این اندازه کند است و مردم هنوز منتظر تحویل خودرو هستند؟ چه اتفاقی برای واردات خودرو در انتظار است؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس علی‌آبادی، معتقد است که بازار خودرو باید به سمت رقابت حرکت کند. او اعلام کرده که زمانی که بازار به حالت انحصاری و غیررقابتی تبدیل می‌شود، تعادل بازار به خطر می‌افتد. این تصریحات از سوی وزیر صنعت انجام شده است، در حالی که از سال ۱۳۹۷ ممنوعیت واردات خودروهای خارجی را به اجرا درآورده‌اند. با این حال، تقاضای مردم برای خودروهای خارجی به بالاترین سطح خود رسیده و تعداد متقاضیان به بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته است.

ثبت‌نام خودروهای وارداتی با شرایطی آغاز شد که بیشترین توجه به بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی متقاضیان جلب می‌کرد. این شرط به عنوان ابزار انتخاب متقاضیان واقعی به نظر می‌آمد. اما پس از مدتی از بلوکه شدن این مبلغ، هیچ اطلاعاتی در مورد واردات خودروها منتشر نشد و این موضوع باعث ناراضی‌تر شدن مردم شد. در نهایت، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امید قالیباف، اعلام کرد که حساب‌های بلوکه شده آزاد شده و وعده داده شده است که ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی به مردم تحویل داده شود. او همچنین اعلام کرد که در سه ماه آینده، ۱۰۰ هزار دستگاه دیگر و در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو دیگر از طریق واردات عرضه خواهند شد. اما این تعداد بعداً به ۲۰ هزار دستگاه تغییر کرد و اعلام شد که تاکنون ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی به گمرک کشور وارد شده است.

وعده واردات خودرو از وزیر صمت

بعد از آن، تعداد دستگاه‌های وارداتی دوباره تغییر کرد و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی ضیغمی، اعلام کرد که ۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده و در نهایت وزیر صمت، عباس علی‌آبادی، تنها دو دستگاه خودروی چانگان را به مشتری تحویل داد.

بعد از گذشت کمتر از ۶ ماه، تمرکز به واردات خودروهای کارکرده انتقال یافت و می‌توانست به عنوان یک فرصت درخشان در صنعت خودرو معرفی شود. اما سرنوشت واردات خودروهای خارجی کارکرده هنوز مشخص نشده است. ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به افزایش قیمت خودروهای د

اخلی نیز افتاده و بازار خودرو در نوسان فرو رفته است. حالا وزیر صمت، عباس علی‌آبادی، هشدار داده که اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکنندگان خسارت ببینند، تولید متوقف خواهد شد. این در حالی است که وعده‌های آزادسازی واردات چندین بار داده شده اما هنوز به اجرا درآمده نیستند.

امروزه وضعیت بازار خودرو به نقطه‌ای رسیده که هیچکس راضی نیست. نه تولیدکنندگان و نه دولت و نه مردم. نه واردات به خوبی انجام می‌شود و نه کیفیت خودروهای داخلی به سطح مطلوبی رسیده است. این مشکلات باعث ناراضی‌تر شدن افراد می‌شود. باید مشخص شود که چه کسانی از ممنوعیت واردات خودرو بهره می‌برند. به نظر می‌آید که برخی از شرکت‌هایی که در بازار بدون رقابت فعالیت می‌کنند و قیمت‌های بالا را در اختیار دارند، بیشترین منافع را به دست می‌آورند.

با این حال، علی‌رغم صحبت‌ها در مورد آزادسازی واردات و ایجاد رقابت در بازار، به نظر می‌آید که برخی از افراد و شرکت‌ها با ممانعت از واردات خودروها به نفع خود عمل می‌کنند. در این شرایط، دولت، تولیدکنندگان خودرو داخلی و تجارتکاران باید به عنوان نهادهای مسئول و پاسخگو به مشکلات بازار خودرو واکنش نشان دهند.

منبع : tazenews.com

دسته اول ترین خبر ها را در اخبار خودرو کارمگز دنبال کنید.

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 6 =