به این مطلب امتیاز دهید

دلیل گران شدن سایپا و ایران خودرو لو رفت . در حالی که از افزایش قیمت کارخانه برای ۸ محصول ایران‌خودرو دو هفته گذشته نمی‌گذرد، روز گذشته شرکت خودروساز بزرگ کشور نیز قیمت تعدادی از محصولات خود را در شرایط بازار رکودی و کمبود عرضه افزایش داد. این افزایش قیمت، خریداران و فروشندگان را همچنان در انتظار تحولات آینده بازار و نوسانات احتمالی بازار نگه می‌دارد.

در تاریخ ۲۶ مهرماه، شورای رقابت قیمت کارخانه ۸ محصول ایران‌خودرو را افزایش داد. ابتدا گفته شد که این محصولات ، محصولات جدید این شرکت هستند، اما بعداً مشخص شد که این خودروها همان محصولات قبلی این کارخانه هستند که تغییرات جزئی از جمله اضافه کردن آپشن‌ها یا رفع ایرادات به آنها انجام شده است.

قبل از این، شورای رقابت با مصوبه‌ای در تاریخ ۱۶ خرداد، قیمت ۲۸ محصول ایران‌خودرو را نسبت به مصوبه قبلی افزایش داده بود، با در نظر گرفتن استانداردهای اجباری و اختیاری. بنابراین، از ابتدای سال، قیمت‌های این محصولات از ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان افزایش یافته بود. به عنوان مثال، دنا پلاس حدود ۸۰ میلیون تومان، سورن حدود ۱۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس حدود ۹۰ میلیون تومان، تارا دستی حدود ۱۶۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک نیز نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان گران شدند.

با ابلاغ مصوبه جدید، قیمت تعدادی از محصولات ایران‌خودرو در بازار نیز بعضاً تا یک درصد افزایش یافت، اما این افزایش معمولاً مقطعی بوده و تغییرات در نرخ دلار و رکود بازار باعث می‌شود که آگهی‌دهندگان قیمت‌ها را کاهش دهند.

 

 

سپس نوبت به شرکت سایپا رسیده است که برای چندمین بار طی امسال، قیمت محصولات خود را افزایش داد. شرکت سایپا لیست قیمت ۱۴ محصول خود را اعلام کرده است، و بر اساس سوابق افزایش قیمت کارخانه، مشخص می‌شود که برخی از این خودروها از مردادماه امسال تاکنون به طور میانگین هر ماه دو تا سه بار افزایش داشته‌اند.

به عنوان مثال، محصول ساینا S یکی از خودروهایی است که در لیست افزایش قیمت سایپا دیده می‌شود و برای چندمین بار قیمت آن در شش ماه گذشته افزایش داشته است. برای مثال، در مردادماه امسال، قیمت این محصول ۲۴۸ میلیون تومان بود، اما در ماه‌های شهریور، مهر و آبان به ترتیب ۶ میلیون تومان، حدود ۴۷ میلیون تومان و ۲۹ میلیون تومان افزایش یافت و در حال حاضر به ۲۷۹ میلیون تومان و با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها به ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است.

یک نکته مهم این است که این افزایش قیمت مختلف برای محصولات مشابه وجود دارد. به عبارت دیگر، محصولات مشابه قیمت‌های متفاوتی دارند، اما افزایش‌ها به بهانه تغییرات جزئی مانند آپشن‌ها اعمال می‌شود و این افزایش‌ها به نظر می‌آید که تنها به منظور افزایش قیمت‌ها باشند و تغییرات مهمی در محصولات به وجود نیاورند.

در این ارتباط، کارشناسان معتقدند که خودروسازان هر سه ماه یک بار به بهانه اضافه کردن آپشن‌های جدید یا تغییر پسوند و پیشوند نام خودرو، قیمت را افزایش می‌دهند. این آپشن‌ها اغلب بدون کارآیی و تنها به عنوان بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها عرضه می‌شوند. در حقیقت، در بازار خودرو هیچ خبری از محصولات جدید نیست و این افزایش‌ها به طور معمول معطوف به افزایش قیمت‌ها و ایجاد تغییرات مهم در محصولات نیست.

باید توجه داشت که با وجود این افزایش‌ها در قیمت‌های کارخانه، بازار خودرو همچنان در وضعیت رکودی به سر می‌برد. افت قیمت‌ها تا مردادماه در همه انواع خودروها دیده شد، اما این روند از شهریور به توقف رسید. همچنین، عرضه خودرو از ابتدای امسال به شدت کاهش یافته و توقف روند کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشته است. در این شرایط، نرخ ارز به تنها عامل تأثیرگذار بر قیمت‌ها تبدیل شده است.

به طور کلی، با وجود افزایش‌های مختلف در قیمت‌ها، بازار خودرو همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و تأثیر عوامل مختلفی مانند تغییرات نرخ ارز را تجربه می‌کند.

منبع : شمانیوز

جدیدترین اخبار خودرو در مجله خودرو کار مگز

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =