چری، نامی آشنا در میان خودروهای چینی بازار ایران، این بار با سدان آریزو 6 به میدان آمده است. همطراز با کراساورهای تیگو، چری سدانهای خود را با نام آریزو روانه بازار میکند. آریزو 7 اولین عضو این خانواده بود که در سال 2013 به بازار چین معرفی شد. سپس در سال 2015، آریزو 3 به عنوان یک سدان کوچک به جمع آنها پیوست. در سال 2016 نیز آریزو 5 به این جمع اضافه شد. اما داستانی جالب در مورد آریزو 6 وجود دارد. در حالی که به نظر میرسید جای خالی برای مدلی بین آریزو 5 و آریزو 7 وجود ندارد، چری در نمایشگاه پکن 2018 از آریزو GX رونمایی کرد. این خودرو که در ایران با نام آریزو 6 شناخته میشود، بسیاری را غافلگیر کرد.
پلتفرم M1X، حاصل همکاری چری با جگوار لندرور، ساختار آریزو 6 را تشکیل میدهد. این خودرو از نظر ابعاد تفاوت قابل توجهی با آریزو 5 ندارد و تنها حدود 12 سانتیمتر طویلتر است. فاصله محوری آن نیز تقریباً با آریزو 5 برابر است. در بخش فنی، آریزو 6 از موتور 1.5 لیتری توربو مشابه با آریزو 5 بهره میبرد. گیربکس آن نیز از نوع CVT است اما به جای تیپترونیک 7 دنده در آریزو 5، از نوع تیپترونیک 9 دنده در آریزو 6 استفاده شده است. تنها یک تیپ از آریزو 6 به بازار ایران عرضه شده و متأسفانه برخی امکانات مانند سنسور نقطه کور، سنسورهای همرنگ بدنه و تریم داخلی کرمی در نسخه مونتاژی آن حذف شدهاند.
نقاط قوت
- فضای کابین ایدهآل
- کم مصرف
- شتاب باللا و عملکرد فنی خوب
- جادار بودن فضای ردیف عقب
- گیربکس بهتر نسبت به آریزو 5
نقاط ضعف
- حذف سنسور نقطه کور
- ساختار ساده سیستم فنربندی
بررسی کلی آریزو 6
چری، نامی شناخته شده در میان خودروهای چینی بازار ایران، این بار با سدان آریزو 6 به میدان آمده است. همانطور که کراساورهای این شرکت با نام تیگو شناخته میشوند، چری سدانهای خود را با نام آریزو روانه بازار میکند. آریزو 7 اولین عضو این خانواده بود که در سال 2013 به بازار چین معرفی شد. سپس در سال 2015، آریزو 3 به عنوان یک سدان کوچک به جمع آنها پیوست. در سال 2016 نیز آریزو 5 به این جمع اضافه شد.
اما در مورد آریزو 6 داستانی جالب وجود دارد. در حالی که به نظر میرسید جای خالی برای مدلی بین آریزو 5 و آریزو 7 وجود ندارد، چری در نمایشگاه پکن 2018 از آریزو GX رونمایی کرد. این خودرو که در ایران با نام آریزو 6 شناخته میشود، بسیاری را غافلگیر کرد. پلتفرم M1X که حاصل همکاری چری با جگوار لندرور است، زیربنای آریزو 6 را تشکیل میدهد. این خودرو از نظر ابعاد تفاوت قابل توجهی با آریزو 5 ندارد و تنها حدود 12 سانتیمتر طویلتر است. فاصله محوری آن نیز تقریباً با آریزو 5 برابر است.
در بخش فنی، آریزو 6 از موتور 1.5 لیتری توربو مشابه با آریزو 5 بهره میبرد. گیربکس آن نیز از نوع CVT است اما به جای تیپترونیک 7 دنده در آریزو 5، از نوع تیپترونیک 9 دنده در آریزو 6 استفاده شده است. تنها یک تیپ از آریزو 6 به بازار ایران عرضه شده و متأسفانه برخی امکانات مانند سنسور نقطه کور، سنسورهای همرنگ بدنه و تریم داخلی کرمی در نسخه مونتاژی آن حذف شدهاند.
نکات مهم
- آریزو 6 جدیدترین سدان چری در ایران است.
- این خودرو بر روی پلتفرم M1X ساخته شده که حاصل همکاری چری با جگوار لندرور است.
- آریزو 6 از نظر ابعاد تفاوت قابل توجهی با آریزو 5 ندارد.
- این خودرو از موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس CVT تیپترونیک 9 دنده بهره میبرد.
- متأسفانه برخی امکانات در نسخه مونتاژی آریزو 6 حذف شدهاند.
جدول مشخصات آریزو 6
ویژگی | مقدار |
---|---|
محرک | دیفرانسیل جلو |
گیربکس | CVT با 9 دنده مصنوعی |
پیشرانه | 4 سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور | 1.5 لیتر |
قدرت | 147 اسببخار |
گشتاور | 210 نیوتنمتر |
شتاب | 9 ثانیه |
سرعت | 210 کیلومتر برساعت |
مصرف ترکیبی | 6.4 لیتر در صد کیلومتر |
نوع بدنه | سدان جمع و جور |
نوع شاسی | یکپارچه |
نسل (کد اتاق) | نسل اول |
طول | 4710 میلیمتر |
عرض | 1825 میلیمتر |
ارتفاع | 1490 میلیمتر |
فاصله محوری | 2670 میلیمتر |
وزن | 1358 کیلوگرم |
حجم باک | 48 لیتر |
چرخ جلو | 205/50R17 |
چرخ عقب | 205/50R17 |
مشخصات داخل چری آریزو ۶
شاید ظاهر خودروهای چینی به دلیل کمبود اصالت مورد سرزنش قرار بگیرد، اما این موضوع یک مزیت بزرگ هم به همراه دارد. کمپانیهای چینی خود را در قید و بند یک فرم خاص نمیبینند و در نتیجه با آزادی عمل بیشتری محصولاتشان را با مد روز هماهنگ میکنند. نمونه بارز این موضوع، آریزو 6 است. در طراحی داخلی این خودرو، شاهد الهامگیری از محصولات آئودی هستیم. این زبان جدید طراحی، بسیار مدرن و زیبا از کار درآمده و نمایشگرها و پنلهای لمسی موجود، حس مواجهه با یک خودرو کاملاً امروزی را به شما منتقل میکند.
از لحاظ کیفیت هم اوضاع رو به راه است و میتوان با کمی ارفاق، شرایط کابین آریزو 6 را با خودروهای کرهای مقایسه کرد. البته باید گفت مشکلاتی هم نیز وجود دارد. استفاده از تنظیمات لمسی پرشمار، دقت بیشتری نسبت به انواع ساده مکانیکی از شما طلب میکنند و این مورد ممکن است گاه به کاهش تسلط راننده در هنگام رانندگی منتهی شود. همچنین، نقاط ضعفی مانند سیستم تهویه هوا تک کاناله و عدم وجود آینه الکتروکرومیک در قسمت وسط، برای یک اتومبیل با این قیمت، کمی ناامیدکننده به نظر میرسد.
مطلب پیشنهادی : تیگو چری 9
با این حال، داخل کابین آریزو 6 با فضایی شیک و تقریباً راحت روبهرو هستیم که آنقدر جذابیت دارد که مشکلات اندکش دیگر به چشمانمان نمیآیند. درباره اندازه فضا نیز شرایط بسیار مناسبی وجود دارد؛ کابین آنقدر فراخ است که چهار نفر بزرگسال و یک کودک بدون هیچ مشکلی فضای پا و سر راحتی خواهند داشت. همچنین صندوق عقب نسبتاً جادار این خودرو خیالمان را از بابت سفرهای خانوادگی آسوده کرده است.
نکات مهم:
- طراحی داخلی مدرن و زیبا با الهامگیری از آئودی
- کیفیت کابین قابل قبول در مقایسه با خودروهای کرهای
- استفاده از تنظیمات لمسی پرشمار
- تهویه مطبوع تک کاناله
- آینه وسط فاقد سیستم الکتروکرومیک
- فضای داخلی جادار برای 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک
- صندوق عقب جادار
طراحی بدنه چری آریزو 6
چری آریزو 6 بر روی پلتفرم آریزو 5 توسعه یافته است، اما به لطف حجمدهیهای جالب و کمی اغراقآمیز، ظاهری با ابهتتر را به نمایش میگذارد. ابعاد کلی بدنه نیز اندکی بزرگتر شده، اما نه آنقدر که به نظر میرسد. در بخش دماغه، چراغهای تندرو، یک پنجره جلوی بزرگ و سپری برجسته و پرقدرت، احساس ملاقات با یک خودروی لوکس و اسپرت را به ذهن میآورند. خطوط کاپوت و فرم یکپارچه پنجره جلو، با دریچه هوای سپر، یک نمای جذاب را به وجود میآورند. در نمای کناری، سادگی حرف اول را میزند و نکات جالب توجه فقط در خط شانه و رینگها خلاصه میشوند. البته طراحی فریم شیشهها، گلگیرها و دربها نیز به شیوهای منطقی انجام شده است. در مجموع، چری آریزو 6 از ظاهری عضلانی، مدرن و جذاب برخوردار است که میتواند نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.
قیمت آریزو ۶
قيمت کارخانه (تومان) |
قيمت بازار (تومان) |
1,255,200,000 | 1,655,000,000 |
6 نظرات