5/5 - (3 امتیاز)

چری، نامی آشنا در میان خودروهای چینی بازار ایران، این بار با سدان آریزو 6 به میدان آمده است. هم‌طراز با کراس‌اورهای تیگو، چری سدان‌های خود را با نام آریزو روانه بازار می‌کند. آریزو 7 اولین عضو این خانواده بود که در سال 2013 به بازار چین معرفی شد. سپس در سال 2015، آریزو 3 به عنوان یک سدان کوچک به جمع آنها پیوست. در سال 2016 نیز آریزو 5 به این جمع اضافه شد. اما داستانی جالب در مورد آریزو 6 وجود دارد. در حالی که به نظر می‌رسید جای خالی برای مدلی بین آریزو 5 و آریزو 7 وجود ندارد، چری در نمایشگاه پکن 2018 از آریزو GX رونمایی کرد. این خودرو که در ایران با نام آریزو 6 شناخته می‌شود، بسیاری را غافلگیر کرد.

مشخصات آریزو 6

پلتفرم M1X، حاصل همکاری چری با جگوار لندرور، ساختار آریزو 6 را تشکیل می‌دهد. این خودرو از نظر ابعاد تفاوت قابل توجهی با آریزو 5 ندارد و تنها حدود 12 سانتیمتر طویل‌تر است. فاصله محوری آن نیز تقریباً با آریزو 5 برابر است. در بخش فنی، آریزو 6 از موتور 1.5 لیتری توربو مشابه با آریزو 5 بهره می‌برد. گیربکس آن نیز از نوع CVT است اما به جای تیپ‌ترونیک 7 دنده در آریزو 5، از نوع تیپ‌ترونیک 9 دنده در آریزو 6 استفاده شده است. تنها یک تیپ از آریزو 6 به بازار ایران عرضه شده و متأسفانه برخی امکانات مانند سنسور نقطه کور، سنسورهای همرنگ بدنه و تریم داخلی کرمی در نسخه مونتاژی آن حذف شده‌اند.

بیشتر بخوانید : کی ام سی j7

 

نقاط قوت

  • فضای کابین ایده‌آل
  • کم مصرف
  • شتاب باللا و عملکرد فنی خوب
  • جادار بودن فضای ردیف عقب
  • گیربکس بهتر نسبت به آریزو 5

نقاط ضعف

  • حذف سنسور نقطه کور
  • ساختار ساده سیستم فنربندی

بررسی کلی آریزو 6

چری، نامی شناخته شده در میان خودروهای چینی بازار ایران، این بار با سدان آریزو 6 به میدان آمده است. همانطور که کراس‌اورهای این شرکت با نام تیگو شناخته می‌شوند، چری سدان‌های خود را با نام آریزو روانه بازار می‌کند. آریزو 7 اولین عضو این خانواده بود که در سال 2013 به بازار چین معرفی شد. سپس در سال 2015، آریزو 3 به عنوان یک سدان کوچک به جمع آنها پیوست. در سال 2016 نیز آریزو 5 به این جمع اضافه شد.

اما در مورد آریزو 6 داستانی جالب وجود دارد. در حالی که به نظر می‌رسید جای خالی برای مدلی بین آریزو 5 و آریزو 7 وجود ندارد، چری در نمایشگاه پکن 2018 از آریزو GX رونمایی کرد. این خودرو که در ایران با نام آریزو 6 شناخته می‌شود، بسیاری را غافلگیر کرد. پلتفرم M1X که حاصل همکاری چری با جگوار لندرور است، زیربنای آریزو 6 را تشکیل می‌دهد. این خودرو از نظر ابعاد تفاوت قابل توجهی با آریزو 5 ندارد و تنها حدود 12 سانتیمتر طویل‌تر است. فاصله محوری آن نیز تقریباً با آریزو 5 برابر است.

در بخش فنی، آریزو 6 از موتور 1.5 لیتری توربو مشابه با آریزو 5 بهره می‌برد. گیربکس آن نیز از نوع CVT است اما به جای تیپ‌ترونیک 7 دنده در آریزو 5، از نوع تیپ‌ترونیک 9 دنده در آریزو 6 استفاده شده است. تنها یک تیپ از آریزو 6 به بازار ایران عرضه شده و متأسفانه برخی امکانات مانند سنسور نقطه کور، سنسورهای همرنگ بدنه و تریم داخلی کرمی در نسخه مونتاژی آن حذف شده‌اند.

عکس آریزو 6

نکات مهم 

  • آریزو 6 جدیدترین سدان چری در ایران است.
  • این خودرو بر روی پلتفرم M1X ساخته شده که حاصل همکاری چری با جگوار لندرور است.
  • آریزو 6 از نظر ابعاد تفاوت قابل توجهی با آریزو 5 ندارد.
  • این خودرو از موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس CVT تیپ‌ترونیک 9 دنده بهره می‌برد.
  • متأسفانه برخی امکانات در نسخه مونتاژی آریزو 6 حذف شده‌اند.

جدول مشخصات آریزو 6

ویژگیمقدار
محرکدیفرانسیل جلو
گیربکسCVT با 9 دنده مصنوعی
پیشرانه4 سیلندر توربوشارژ
حجم موتور1.5 لیتر
قدرت147 اسب‌بخار
گشتاور210 نیوتن‌متر
شتاب9 ثانیه
سرعت210 کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی6.4 لیتر در صد کیلومتر
نوع بدنهسدان جمع و جور
نوع شاسییکپارچه
نسل (کد اتاق)نسل اول
طول4710 میلی‌متر
عرض1825 میلی‌متر
ارتفاع1490 میلی‌متر
فاصله محوری2670 میلی‌متر
وزن1358 کیلوگرم
حجم باک48 لیتر
چرخ جلو205/50R17
چرخ عقب205/50R17
بیشتر بخوانید : ریسپکت پرایم تیپ ۲

مشخصات داخل چری آریزو ۶

شاید ظاهر خودروهای چینی به دلیل کمبود اصالت مورد سرزنش قرار بگیرد، اما این موضوع یک مزیت بزرگ هم به همراه دارد. کمپانی‌های چینی خود را در قید و بند یک فرم خاص نمی‌بینند و در نتیجه با آزادی عمل بیشتری محصولاتشان را با مد روز هماهنگ می‌کنند. نمونه بارز این موضوع، آریزو 6 است. در طراحی داخلی این خودرو، شاهد الهام‌گیری از محصولات آئودی هستیم. این زبان جدید طراحی، بسیار مدرن و زیبا از کار درآمده و نمایشگرها و پنل‌های لمسی موجود، حس مواجهه با یک خودرو کاملاً امروزی را به شما منتقل می‌کند.

داخل آریزو 6

از لحاظ کیفیت هم اوضاع رو به راه است و می‌توان با کمی ارفاق، شرایط کابین آریزو 6 را با خودروهای کره‌ای مقایسه کرد. البته باید گفت مشکلاتی هم نیز وجود دارد. استفاده از تنظیمات لمسی پرشمار، دقت بیشتری نسبت به انواع ساده مکانیکی از شما طلب می‌کنند و این مورد ممکن است گاه به کاهش تسلط راننده در هنگام رانندگی منتهی شود. همچنین، نقاط ضعفی مانند سیستم تهویه هوا تک کاناله و عدم وجود آینه الکتروکرومیک در قسمت وسط، برای یک اتومبیل با این قیمت، کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

با این حال، داخل کابین آریزو 6 با فضایی شیک و تقریباً راحت روبه‌رو هستیم که آنقدر جذابیت دارد که مشکلات اندکش دیگر به چشمانمان نمی‌آیند. درباره اندازه فضا نیز شرایط بسیار مناسبی وجود دارد؛ کابین آنقدر فراخ است که چهار نفر بزرگسال و یک کودک بدون هیچ مشکلی فضای پا و سر راحتی خواهند داشت. همچنین صندوق عقب نسبتاً جادار این خودرو خیالمان را از بابت سفرهای خانوادگی آسوده کرده است.

قیمت آریزو ۶

نکات مهم:

  • طراحی داخلی مدرن و زیبا با الهام‌گیری از آئودی
  • کیفیت کابین قابل قبول در مقایسه با خودروهای کره‌ای
  • استفاده از تنظیمات لمسی پرشمار
  • تهویه مطبوع تک کاناله
  • آینه وسط فاقد سیستم الکتروکرومیک
  • فضای داخلی جادار برای 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک
  • صندوق عقب جادار

طراحی بدنه چری آریزو 6

چری آریزو 6 بر روی پلتفرم آریزو 5 توسعه یافته است، اما به لطف حجم‌دهی‌های جالب و کمی اغراق‌آمیز، ظاهری با ابهت‌تر را به نمایش می‌گذارد. ابعاد کلی بدنه نیز اندکی بزرگ‌تر شده، اما نه آنقدر که به نظر می‌رسد. در بخش دماغه، چراغ‌های تندرو، یک پنجره جلوی بزرگ و سپری برجسته و پرقدرت، احساس ملاقات با یک خودروی لوکس و اسپرت را به ذهن می‌آورند. خطوط کاپوت و فرم یکپارچه پنجره جلو، با دریچه هوای سپر، یک نمای جذاب را به وجود می‌آورند. در نمای کناری، سادگی حرف اول را می‌زند و نکات جالب توجه فقط در خط شانه و رینگ‌ها خلاصه می‌شوند. البته طراحی فریم شیشه‌ها، گلگیرها و درب‌ها نیز به شیوه‌ای منطقی انجام شده است. در مجموع، چری آریزو 6 از ظاهری عضلانی، مدرن و جذاب برخوردار است که می‌تواند نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

آریزو ۶

قیمت آریزو ۶

قيمت کارخانه (تومان)

قيمت بازار (تومان)

1,255,200,0001,655,000,000
بیشتر بخوانید : هایما 7x
به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

6 نظرات

  • محمودی, 1403-01-31 @ 4:26 ب.ظ پاسخ

    من خیلی تعریف این ماشینو شنیدم به نظرم خوبه

  • ایمان, 1403-02-01 @ 10:44 ق.ظ پاسخ

    ماشن خوب و قشنگیه شتابشم خوبه فقط افسوس می خورم چرا ما باید دستمون دراز باشه اونم جلویه چینی ها چرا نباید ما از این ماشین ها صادر کنیم واقعا چرا اونایی که از ما عقب تر بودن از ما ایرانیا جلو زدن یع زمانی ما پیکان می ساختیم بعضی از کشور ها دوچرخه هم نمی تونستن بسازن بعد همونا از ما جلو زدن

  • سیاوش, 1403-02-04 @ 11:46 ق.ظ پاسخ

    اصلا نخرین بخدا یه ماشین مثل سراتو و یا ماشین مدل پایینتر خارجی بخرین بهتره

  • farhad_ho, 1403-02-11 @ 10:34 ق.ظ پاسخ

    چینی ها هم بدتر از خودروسازای داخلی ما یه محصولو صد بار در صد ظاهر میدن بیرون به اسم مدل جدید

  • ناصر, 1403-02-12 @ 10:29 ق.ظ پاسخ

    ببینید به طور کلی من نمیخاوم زیاد از این ماشین تعریف کنم ، ولی اگر ین این ماشین و سدان های ایرانی موندین ، اینو بخرین ، ولی اگر با ماشین دست دو مشکلی ندارین با این قیمت یه سراتو تر و تمیز یا ساندرو بخرین خیلی خیلی بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − نه =