1403-04-26 06:50
Search
Close this search box.
1/5 - (1 امتیاز)

ارزان ترین خودروهای ایران را بشناسید ! تنوع بازار خودرو در ایران باعث شده است که در دسته‌های مختلف قیمتی، انواع مختلفی از خودروها به بازار عرضه شوند. در سال ۱۳۹۹، دوره‌ای بسیار پویا و پر جنب و جوش در بازار خودروی کشور به حساب می‌آید.

قیمت خودروها تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که شامل عوامل داخلی و خارجی است. عوامل داخلی شامل مواردی چون کیفیت و ویژگی‌های خودرو، هزینه تولید، هزینه تبلیغات، سطح تقاضا و عرضه در بازار و هزینه‌های مرتبط با توزیع و فروش خودرو می‌شوند. همچنین، عوامل خارجی شامل نرخ ارز، قیمت سوخت، تغییرات در قوانین و مقررات، تحریم‌های بین‌المللی و شرایط اقتصادی در کشورهای تولیدکننده و صادرکننده خودروها قرار دارند.

قیمت خودروها تقریباً هر روز تغییر می‌کند و این امر باعث ایجاد ابهام در تصمیم‌گیری افراد در خرید خودرو می‌شود. وقتی از خودروی ارزان صحبت می‌شود، این اظهارنظر به شرایط فعلی اشاره دارد، بنابراین امکان دارد که خودروی ارزان در حال حاضر نسبت به خودروهای ارزان در گذشته، قیمت بالاتری داشته باشد.

۱. پراید

گویا که پراید ارزانترین خودرو در ایران است که محبوبیت و اقتصادی بودن این خودرو از نظر مصرف سوخت، قیمت قطعات یدکی و همچنین میزان استهلاک آن، معروف است. از آغاز تولید، پراید به دلیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، تنوع مدل، و همچنین قیمت مناسب قطعات یدکی، جلب توجه اکثر جمعیت را به خود جلب کرد.

پراید در سال ۱۳۷۲ با دو نسخه صندوقی و هاچ‌بک به بازار آمد. مدل صندوقی به نام پراید صبا و مدل هاچ‌بک به نام پراید نسیم معروف شدند. پس از خروج شرکت کیاموتورز از صحنه تولید و فروش پراید، این خودرو از سال ۷۲ تا تازه‌ترین تاریخ به دست آمده، تحت مالکیت شرکت سایپا قرار گرفت.

موتور پراید، به طراحی اصلی آمریکایی مجهز است و با وزن کم و ابعاد کوچک، توانایی شتاب خوب و مناسبی را فراهم می‌کند. موتور انژکتوری ۱۳۰۰ سی‌سی پراید با گیربکس ۵ سرعته، ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ، توانایی تولید ۷۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۸ نیوتون‌متر را دارد. با وزن تقریبی ۹۰۰ کیلوگرم، این توان می‌تواند خودرو را با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت دهد و میزان مصرف سوخت آن حدوداً ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد. زمان شتاب صفر تا صد پراید حدوداً ۱۴.۵ ثانیه است.

در مدل‌های پیشرفته‌تر، پراید با دارا بودن فرمان هیدرولیک، بالابرهای برقی برای شیشه‌های جلو و ترمز ABS، بهبوداتی را در زمینه فرمان‌پذیری و ایمنی به خود اختصاص داده است. با این حال، به دلیل وزن کم، استفاده از این خودرو برای رانندگی با سرعت بالا توصیه نمی‌شود.

۲. تیبا

سرانجام و پس از سال‌ها تحمل ظاهر قدیمی خودروی پراید، در سال ۱۳۸۸، شرکت سایپا تصمیم به خروج از تولید این خودرو گرفت و تولید آن را متوقف کرد. پراید جای خود را به خودروی تیبا داد که از نظر طراحی ظاهری زیبا‌تر و جذاب‌تر بود، اما در امانت، امکانات رفاهی، مشخصات فنی و قدرت و کشش موتور با پراید تفاوت چندانی نداشت.

تیبا به عنوان ارزان‌ترین خودرو در ایران با وزن ۹۱۵ کیلوگرم، مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، ابعاد کوچک، استهلاک کم، و قیمت مناسب قطعات یدکی آماده بود تا جای خود را در بازار ایران پیدا کند. پیشرانه این خودرو از نوع M۱۵ ۴ سیلندر با یورو ۴ بود. با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی، می‌توانست ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتون‌متر قدرت و کشش تولید کند که برای وزن ۹۱۵ کیلوگرمی آن به نسبت مناسب بود. زمان شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۳ ثانیه بوده و سرعت نهایی آن می‌توانست به حداکثر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.

با افزایش محبوبیت تیبا در میان مردم و تثبیت جایگاه در بازار، شرکت خودروسازی سایپا نمونه‌های به‌روز شده این خودرو را نیز عرضه کرد. این نسخه‌های به‌روز شامل تیبا ۲ هاچ‌بک، ساینا و کوئیک بودند که در واقعیت هیچ تفاوت فنی با نمونه اولیه تیبا نداشتند و تفاوت‌ها تنها به ظاهر خودروها محدود می‌شد.

همچنین باید ذکر کرد که در حال حاضر، خودروی ساینا به دو مدل معمولی و ساینا S تولید می‌شود که هر دو دارای مشخصات فنی یکسان هستند؛ با این حال، مدل S این خودرو از امکانات رفاهی بهتری مانند شیشه‌های بالابر برقی، سنسور دنده عقب، هشداردهنده صوتی کمربند ایمنی، ترمز ضدقفل، دی‌لایت، صفحه نمایش ۷ اینچی، سیستم تهویه دیجیتال، طراحی متفاوت سپرهای جلو و عقب، طراحی متفاوت چراغ عقب و دیفیوزر، صندلی‌های عقب مجهز به استاندارد ایزوفیکس و سنسور باد لاستیک خودرو بهره می‌برد.

همچنین، خودروی کوئیک نیز در چندین مدل معمولی، R و S تولید می‌شود که دقیقاً مشخصات فنی یکسانی با خودروی ساینا دارند و تفاوت‌ها تنها در آپشن‌های داخل اتاق و نیز تفاوت‌های طراحی در سپرها و چراغ‌ها است.

۳. پژو ۴۰۵

در ادامه، به توضیح درباره خانواده خودروی پژو، ارزانترین خودروهای موجود در ایران، می‌پردازیم. این خودروها توسط شرکت معتبر فرانسوی با همین نام تولید شده‌اند. نخستین مدل پژو با نام ۴۰۵ در سال ۱۹۸۷ به بازار عرضه شد و در سال بعد، به عنوان یک موفقیت درخشان معرفی شد. در واقع، پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ به عنوان بهترین خودروی اروپا شناخته شد. با موتوری به ظرفیت ۱۸۰۰ سی‌سی و توان ۱۹۱ اسب بخار، این خودرو یک هیولای واقعی به شمار می‌آمد.

تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۷۰ در حال انجام است و قطعات و موتور آن محصول داخلی می‌باشند. پژو ۴۰۵ امروزه با همان موتوری که ۳۰ سال پیش معرفی شد، به بازار عرضه می‌شود. موتور xu۷ این خودرو قادر به تولید ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۵۳ نیوتون‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. گشتاور بالای این موتور ۱۸۰۰ سی‌سی، توان و کشش مناسبی را برای مواقع نیازمندی‌ها و وزن بالای خودرو ایجاد می‌کند.

این موتور با گیربکس ۵ سرعته، ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ تجهیز شده است و تا سرعت صد کیلومتر در ساعت در حدود ۱۱ ثانیه می‌رسد. مصرف ترکیبی این خودرو حدوداً ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. باک خودروی پژو ۴۰۵ ظرفیت ۷۰ لیتر دارد و از نظر ایمنی، سطح بالایی نسبت به خودروهای دیگری مانند پراید دارد.

طراحی ساده و کلاسیک این خودرو باعث شده تا شرکت ایرانخودرو تلاش کند تا ظاهر آن را با فیس‌لیفتی جدید ترتیب دهد. نتیجه این تلاش‌ها، خلق مدل‌های پژو پارس و سمند شد. در واقع، طراحی اتاق خانواده سمند و پژو پارس بر پایه طرح اولیه پژو ۴۰۵ ساخته شده است. در بازار، پژو ۴۰۵ در سه مدل Glx با موتور xu۷، Slx با موتور Tu۵ و نسخه دوگانه‌سوز CNG موجود است. مدل دوگانه‌سوز با سوخت گاز طبیعی، توانی حدود ۸۷ اسب بخار تولید می‌کند.

 

ادامه مطلب
قیمت روز پژو 405 خودروی قدیمی و محبوب + لیست قیمت (جدول)

 

۴. پژو ۲۰۶

به عنوان چهارمین گزینه در لیست خودروهای ارزان در ایران، می‌خواهیم یک خودروی زیبا، جوان‌پسند و محبوب در میان جوانان ایرانی را معرفی کنیم. خودروی پژو ۲۰۶ به دلیل طراحی هاچ‌بک، فرمان‌پذیری بسیار مناسب، شتاب اولیه نسبتاً بالا و مصرف سوخت پایین، جزو محبوب‌ترین خودروها در میان جوانان ایران محسوب می‌شود.

پژو ۲۰۶ به تفکیک تیپ‌های مختلف به بازار عرضه شده است. امروزه تیپ‌های ۲، ۵ و نسخه صندوقدار این خودرو در بازار یافت می‌شوند. تیپ ۵ این خودرو، با موتور قدرتمند Tu۵ و امکانات رفاهی نسبتاً خوب، اما با قیمت بالا به فروش می‌رسد؛ در حالی که تیپ ۲ با یک محدوده قیمت مناسب‌تر مواجه است.

پژو ۲۰۶ از سال ۱۳۸۰ در ایران تولید می‌شود و در تیپ‌های ۱ تا ۶، همچنین در دو نوع سدان و هاچ‌بک در دسترس قرار دارد. نسخه‌های ۲۰۶ پلاس، ۲۰۷i و رانا واقعیتاً نسخه‌های به‌روز شده‌ی پژو ۲۰۶ محسوب می‌شوند.

موتور این خودرو از نوع Tu۳ با حجم ۱۴۰۰ سی‌سی است و قادر است ۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه تولید کند. این موتور دارای گشتاوری حدود ۱۱۸ نیوتون‌متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه است. گیربکس ۵ سرعته این خودرو به انتقال قدرت به چرخ‌ها مشغول است و با ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ، این خودرو دارای تسریع از صفر تا صد در ۱۴ ثانیه و سرعت نهایی ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

مصرف ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با جثه کوچک و شتاب اولیه مناسب، این خودرو به عنوان یک گزینه مناسب و اقتصادی برای تردد در شهر شناخته می‌شود.

 

ادامه مطلب
قیمت روز پژو 206 خودوری جوان پسند ایرانی + لیست قیمت

 

۵. MVM

اگر به دنبال مقایسه خودروهای تولید داخل ایران، اعم از خودرو و سایپا، با خودروهای چینی اقتصادی و مناسب باشیم، می‌توانیم به دو خودرو از خانواده MVM مراجعه کنیم. همانطور که می‌دانید، خودروهای چینی در یک رنج قیمت مشابه با خودروهای تولید داخل قرار گرفته‌اند، اما امکانات رفاهی بسیار بیشتر و کامل‌تری را ارائه می‌دهند که این خودروها را برای مصرف‌کننده جذاب‌تر می‌سازد.

خودرو MVM 110 با یک موتور 3 سیلندر و حجم 800 سی‌سی، با قدرت 51 اسب بخار و گشتاور 70 نیوتون‌متر، همچنین با جثه بسیار کوچک و مصرف سوخت تنها 3.7 لیتر در هر 100 کیلومتر، یک خودروی بسیار اقتصادی محسوب می‌شود. این خودرو توانایی شتاب صفر تا صد حدوداً در 19 ثانیه را دارا بوده و سرعت نهایی آن می‌تواند به 130 کیلومتر در ساعت برسد.

خودرو MVM 315 از یک موتور 1500 سی‌سی 4 سیلندر بهره می‌برد که توانایی ایجاد 107 اسب بخار نیرو و گشتاور 140 نیوتون‌متر را دارد. این خودرو با وزن 1210 کیلوگرمی خود، شتاب صفر تا صد حدوداً در 12 ثانیه را دارا بوده و سرعت نهایی آن می‌تواند به 170 کیلومتر در ساعت برسد. همچنین با مصرف ترکیبی 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر، یک خودروی مناسب برای مسافرت در داخل شهر و جاده است.

مهمترین نقطه برتری خودروهای چینی نسبت به نمونه‌های داخلی، ارائه آپشن‌ها و خدمات رفاهی داخل کابین است. نقاط ضعف آن‌ها احتمالاً به بازار دست دوم ضعیف‌تر و همچنین کمبود قطعات یدکی در بازار مربوط می‌شود.

منبع : اقتصاد آنلاین

به روز ترین اخبار خودرو را در کار مگز دنبال نمایید.

به اشتراک بگذارید:

administrator

پرنیان هستم و اینجا قراره با قلم خودم دنیای خودروهارو به کلمات تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 2 =