تعمیرات خودرو در سالهای اخیر به دلیل افزایش قیمت خودرو و تمایل افراد به استفاده بیشتر از خودرو در ایران افزایش پیدا کرده است. تعمیرات تخصصی خودرو معمولاً مربوط به گیربکس خودرو و یا موتور خودرو میشوند و باید حتماً توسط افراد خبره و متخصص انجام شوند تا نتیجه کار مؤثر باشد و خرابی گیربکس خودروی شما را رفع کند.
روغن گیربکس و اهمیت آن در گیربکس اتوماتیک
یکی از قسمتهایی که در گیربکس اتوماتیک اهمیت زیادی دارد و معمولاً افراد نسبت به آن بیتوجه هستند روغن گیربکس اتوماتیک است، روغن گیربکس اتوماتیک نش روانکننده را ایفا میکند و توصیه میشود پس از طی هر 60000 کیلومتر یا هر 36 ماه روغن گیربکس تعویض شود، اما بهتر است بهصورت دورهای سطح روغن را کنترل کنید. معمولاً روغن گیربکس اتومات را در کیلومترهای بالا تعویض میکنند، بااینحال اگر با یکی از علامتهای زیر مواجه شدهاید بهتر است به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در آمل مراجعه کنید:
شنیدن صدای ناهنجار هنگام تعویض دنده
تعویض سخت دندهها
جا نرفتن دنده
تأخیر در حرکت حتی بعد از تعویض دنده
از چه روغن گیربکسی استفاده کنیم؟
ابتدا به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید برای اطمینان بیشتر بهتر است از نمایندگیهای فروش لوازم ماشین و یا تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مجاز سؤال کنید. تا بهترین راهنمایی را داشته باشید. بدون اطلاع اقدام به خرید روغن گیربکس نکنید. چرا که میزان غلظت و مواد مصرفی در این روغنها از خودرو به خودرو دیگر تفاوت میکند. برای مثال روغن گیربکس برای خودرو های اتوماتیک با خودرو های دنده دستی متفاوت است. اگر جعبهدنده شما از نوع CVT است به یاد داشته باشید که بهغیراز روغن مخصوص نیاز بهاضافه کردن بعضی افزودنیها نیز هستید.
چگونه متوجه خرابشدن روغن گیربکس شویم؟
چککردن روغنکار سادهای نیست و برخی از خودرو ها باید حتماً بر روی چال مکانیکی رفته یا با استفاده از جک از زمین جدا شوند. تا بتوان وضعیت این روغن را در آنها سنجید. شما با مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک میتوانید متوجه وضعیت خرابی این قسمت از خودرو شوید. به یاد داشته باشید که عملکرد نادرست دندههای اتوماتیک و همچنین سفتشدن دندهها در خودرو دستی از نشانههای بارز خرابشدن روغن گیربکس هستند.
اگر داخل این روغن تکههای ریزی از آهن وجود داشته باشد، نشانهای از خرابشدن جعبهدنده است و باید بهطورکلی این قسمت را بازبینی کنید.
تشخیص زمان تعویض روغن گیربکس از طریق رنگ و بوی روغن
در بازه زمانی میان دو تعویض نیز باید بهصورت منظم میزان روغن و رنگ آن را بررسی کنید. در بیشتر خودرو های اتوماتیک یک گیج همانند گیج کنترل میزان روغنموتور وجود دارد که از طریق آن میتوانید میزان روغن گیربکس خودرو خود را چک کنید.
این میزان را میتوان هم در حالت سرد و هم در حالتی که خودرو گرم است و به دمای ایدئال رسیده است چک کنید. در اولین مرحله باید رنگروغن را بررسی نمود. زمانی که رنگروغن مایل و نزدیک به قهوهای شد زمان تعویض رسیده است. واسکازین در حالت اولیه خود به رنگ قرمز است، سپس از طریق بررسی بو و غلظت روغن نشتی میتوان زمان تعویض را تشخیص داد. زمانی که واسکازین نیاز به تعویض پیدا میکند، بوی آن تغییر کرده و بیشتر بوی روغنسوخته میدهد.
اگر در محل پارک خودرو اگر مقدار زیادی روغن چرب قرمزرنگ ریخته باشد، به این معنا است که خودرو مشکل نشت روغن پیدا کرده است.
مطلب پیشنهادی: تعمیر گیربکس دنا پلاس
معایب پر کردن بیش از حد روغن گیربکس
سازندگان خودرو توصیههای خاصی در زمینه میزان روغن دارند مهندسان خودرو و مراکز تعمیر گیربکس بهمنظور عملکرد صحیح قطعات مختلف خود را برای تمام روغنهای خودرو میزان مشخصی را تعیین کردند.
روغن گیربکس مانند روغنموتور است این روغن باید ویسکوزیته کافی داشته باشد تا بتواند در قسمتهای مختلف جعبهدنده به گردش در آید. روغنکاری سطوح فلزی به جلوگیری از اصطکاک میانجامد همچنین از فرسودگی قطعات و ازکارافتادن ناگهانی آنها جلوگیری میکند. همانطور که گفته شد پر کردن بیش از حد نیاز جعبهدنده از روغن باعث افزایش فشار و قطعات خودرو می شود.
نحوه آسیبدیدن گیربکس در اثر بالابودن سطح روغن
دندههای چرخان جعبهدنده، روغن را به داخل محفظه منتقل میکنند این منجر به واکنش شیمیایی می شود و در نتیجه حباب یا کف به وجود میآورند. وجود حباب در روغن گیربکس عملکرد روغن را تحتتأثیر قرار میدهد و میتواند باعث آسیب رساندن به قطعات دیگر شود و در نتیجه خودرو نیاز به تعمیر گیربکس دارد.
در واقع در ویسکوزیته روغن تأثیر میگذارد و بهجای لایههای نازک روغن بین قطعات فلزی حبابهای هوا قرار میگیرد در این صورت دندهها روغنکاری نمیشوند و به هم ساییده میشود، در نتیجه بهمرورزمان قطعات فرسوده میشوند دنده بهخوبی جا نمیرود عوضکردن دنده با تأخیر و یا ایجاد صدا همراه می شود. درصورت روغنکاری ناکافی گیربکس داغ می کند. به یاد داشته باشید که یکی از مهم ترین وظایف روغن جلوگیری از داغ شدن گیربکس می باشد و روغن باعث کاهش اصطکاک در بین قطعات می شود.
تعمیر فلاویل گیربکس اتوماتیک
فلایویل چیست؟
فلایویل یک دیسک فلزی سنگین است که بین موتور و گیربکس قرار میگیرد. این قطعه وظیفه ذخیره انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور و انتقال آن به گیربکس را بر عهده دارد. فلایویل با چرخش خود، نیروی موتور را به طور پیوسته به گیربکس منتقل میکند و به تنظیم و کاهش لرزشها و نوسانات کمک میکند.
نقش فلایویل در گیربکس اتوماتیک چیست؟
ذخیره انرژی
یکی از وظایف اصلی فلایویل، ذخیره انرژی تولید شده توسط موتور در دورانهایی است که نیاز به انتقال انرژی به گیربکس نیست. این انرژی ذخیره شده میتواند در زمان نیاز به گیربکس منتقل شده و عملکرد موتور را بهبود بخشد.
کاهش لرزش و نوسانات گیربکس
فلایویل با وزن و اینرسی خود، به کاهش لرزشها و نوسانات موتور کمک میکند. این امر بهویژه در سرعتهای پایین و زمانی که موتور با بارهای متغیر کار میکند، بسیار مهم است. کاهش لرزشها و نوسانات، باعث افزایش طول عمر قطعات موتور و گیربکس میشود.
کمک به تغییر دنده
در گیربکسهای اتوماتیک، تغییر دندهها بهصورت خودکار و بدون دخالت راننده انجام میشود. فلایویل با ذخیره و انتقال انرژی بهصورت پیوسته، به عملکرد صحیح سیستم تغییر دندهها کمک میکند. این امر باعث میشود تغییر دندهها نرمتر و بدون شوک انجام شود.
انتقال قدرت
فلایویل، گشتاور تولید شده توسط موتور را از طریق میللنگ دریافت میکند و به مبدل گشتاور در گیربکس منتقل میکند.
انواع فلایویل در گیربکس اتوماتیک
فلایویل یکتکه
فلایویلهای یکتکه از یک قطعه فلزی ساخته شده و به دلیل سادگی ساختار، هزینه تولید کمتری دارند. این نوع فلایویلها بیشتر در خودروهای اقتصادی و سبک استفاده میشوند.
فلایویل دوتکه
فلایویلهای دوتکه از دو بخش مجزا تشکیل شدهاند که توسط فنرها یا عناصر انعطافپذیر به هم متصل میشوند. این نوع فلایویلها قادر به جذب و کاهش لرزشها و نوسانات بیشتری هستند و به همین دلیل در خودروهای پیشرفتهتر و لوکستر استفاده میشوند.
ساختار فلایویل گیربکس اتوماتیک
فلایویل گیربکس اتوماتیک از بخشهای زیر تشکیل شده است:
دیسک فلزی که از چدن یا فولاد ساخته میشود، وظیفهٔ اصلی فلایویل را بر عهده دارد.
دندههای حلقوی در لبهٔ خارجی دیسک قرار دارند و به اتصال فلایویل به مبدل گشتاور کمک میکنند.
سوراخهای پیچ برای اتصال فلایویل به میللنگ موتور تعبیه شدهاند.
در برخی از فلایویلها از وزنههای تعادلی برای توزیع یکنواخت جرم و کاهش لرزشها استفاده میشود.
مزایای استفاده از فلایویل در گیربکس اتوماتیک
بهبود راندمان موتور: با ذخیره و انتقال پیوسته انرژی، فلایویل به بهبود راندمان موتور کمک میکند.
افزایش طول عمر قطعات: کاهش لرزشها و نوسانات، باعث افزایش طول عمر قطعات موتور و گیربکس میشود.
تغییر دندههای نرمتر: فلایویل به عملکرد صحیح سیستم تغییر دندهها کمک میکند و تغییر دندهها را نرمتر میکند.
علائم خرابی فلایویل گیربکس اتوماتیک
صدای لرزش یا ضربه: شنیدن صدای لرزش یا ضربه از ناحیه گیربکس، بهخصوص در هنگام شتابگیری یا تعویض دنده، میتواند نشاندهنده خرابی فلایویل باشد.
لرزش خودرو: لرزش غیرطبیعی بدنه خودرو، بهخصوص در دورهای پایین موتور، میتواند از علائم خرابی فلایویل باشد.
مشکل در تعویض دنده: اگر در هنگام تعویض دنده، با مشکلاتی مانند تأخیر، ضربه یا تقه زدن مواجه هستید، ممکن است فلایویل دچار ایراد شده باشد.
بوی سوختگی: بوی سوختگی در کابین خودرو میتواند ناشی از نشت روغن گیربکس اتوماتیک باشد که در اثر ترکخوردن یا شکستن فلایویل رخ میدهد.
صافی گیربکس اتوماتیک چیست؟
صافی یا فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک یک قطعه مهم در سیستم گیربکس اتوماتیک خودرو است که وظیفه تصفیه و پاکسازی روغن گیربکس را بر عهده دارد. این فیلتر بهمنظور جلوگیری از ورود ذرات خرده و ذرات معلق در روغن به داخل گیربکس و همچنین حفظ کیفیت و عمر مفید روغن استفاده میشود. با تصفیه روغن، این فیلتر به تثبیت و بهبود عملکرد گیربکس کمک میکند و از خرابیها و آسیبهای ناشی از ذرات معلق در روغن جلوگیری میکند. انتخاب و نصب فیلتر روغن مناسب برای گیربکس اتوماتیک میتواند به عملکرد بهتر گیربکس و دوام طولانیتر آن کمک کند.
تعمیرگاه گیربکس در آمل، تعمیرگاه گیربکس حامی کار
تعمیرات مربوط به گیربکس اتوماتیک انواع خودروها در تعمیرگاه گیربکس حامی کار باتوجهبه توانمندی کارشناسان خبره مجموعه، بهصورت حرفهای ارائه می شود. شما میتوانید تمامی خدمات گیربکس اتوماتیک را با ضمانت یکساله مجموعه دریافت کنید، برای دریافت مشاوره و خدمات حمل خودرو با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
برای دریافت بهترین خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک در آمل، با کارشناسان ما تماس بگیرید:
مهندس حامد کبیری: ۰۹۳۵۵۸۹۵۹۰۷
وبسایت: hami-car.com
https://hami-car.com/?p=3369