Search
Close this search box.
5/5 - (1 امتیاز)

گیربکس اتوماتیک (Automatic Transmission) نوعی جعبه‌دنده است که به‌طور خودکار سرعت و گشتاور خودرو را با شرایط رانندگی هماهنگ می‌کند، بدون نیاز به دخالت راننده برای تعویض دنده. این سیستم به کمک مجموعه‌ای از کلاچ‌ها، باندها، چرخ‌دنده‌ها و مبدل گشتاور (Torque Converter)، وظیفه دارد که قدرت موتور را به صورت بهینه به چرخ‌ها منتقل کند و سرعت مناسب را برای حرکت در شرایط مختلف فراهم سازد.

تبلیغات

دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک

دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک

  1. کمبود یا خرابی روغن گیربکس: روغن گیربکس اتوماتیک نقش مهمی در روانکاری و خنک کردن قطعات داخلی گیربکس دارد. کمبود روغن یا کیفیت پایین آن می‌تواند باعث خرابی قطعات داخلی شود.
  2. گرمای بیش از حد: دمای بالا در گیربکس به مرور زمان موجب تخریب قطعات داخلی و روغن گیربکس می‌شود.
  3. استفاده نادرست یا رانندگی ناهماهنگ: تغییرات مکرر در سرعت، کشیدن تریلرهای سنگین، رانندگی در مسیرهای ناهموار یا مسابقه‌ای می‌تواند فشار زیادی به گیربکس وارد کند.
  4. مشکلات الکترونیکی و سنسورها: سیستم‌های کنترل الکترونیکی در گیربکس اتوماتیک نقش مهمی دارند. خرابی سنسورها یا واحدهای کنترل الکترونیکی می‌تواند عملکرد گیربکس را مختل کند.
  5. سایش طبیعی: با گذر زمان و استفاده مداوم، قطعات داخلی گیربکس مانند کلاچ‌ها و چرخ‌دنده‌ها دچار سایش و فرسودگی می‌شوند.

 

نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک

  1. تأخیر در تعویض دنده‌ها: زمانی که گیربکس با تأخیر دنده‌ها را تعویض می‌کند یا در دنده خاصی قفل می‌شود، نشانه‌ای از مشکل است.
  2. صدای ناهنجار: صدای غیرمعمول مانند وزوز، تق‌تق یا صدای سایش در هنگام رانندگی می‌تواند نشانه‌ی خرابی گیربکس باشد.
  3. لرزش یا تکان خوردن خودرو: لرزش غیرعادی یا تکان‌های شدید در هنگام تعویض دنده نشانه‌ی مشکل در سیستم گیربکس است.
  4. روغن گیربکس نشت می‌کند: نشت روغن از گیربکس نشان‌دهنده خرابی واشرها یا اتصالات داخلی است که باید سریعاً بررسی شود.
  5. بوی سوختگی: بوی سوختگی ناشی از گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس یا خرابی آن می‌تواند نشانه‌ی یک مشکل بزرگ باشد.
  6. چراغ هشدار گیربکس: در برخی از خودروها چراغ هشدار برای گیربکس وجود دارد که در صورت بروز مشکل روشن می‌شود.

 

زمان مراجعه به تعمیرگاه برای تعمیر گیربکس اتوماتیک

  • هرگونه تأخیر در تعویض دنده یا لرزش غیرعادی باید بلافاصله بررسی شود.
  • نشت روغن گیربکس به محض مشاهده نیاز به تعمیر دارد.
  • صدای غیرعادی و بوی سوختگی از نشانه‌هایی است که نباید نادیده گرفته شود و باید سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کرد.
  • چراغ هشدار گیربکس در داشبورد روشن شد باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا علت مشکل شناسایی و رفع شود.
مطلب پیشنهادی
معرفی برندهای روغن هیدرولیک و نکات مربوط به تعویض روغن

 

چطور بفهمیم گیربکس اتوماتیک نشتی دارد؟

تشخیص نشت روغن گیربکس اتوماتیک با توجه به چند علامت مهم امکان‌پذیر است:

  1. وجود لکه‌های روغن زیر خودرو:
    • وقتی خودرو برای مدت زمانی در یک محل پارک می‌شود، اگر لکه‌های روغن قرمز یا قهوه‌ای مایل به قرمز در زیر خودرو مشاهده شود، احتمال نشتی از گیربکس وجود دارد. روغن گیربکس تازه باید رنگ قرمز روشن داشته باشد و اگر روغن تیره یا سوخته باشد، نشان‌دهنده مشکل جدی‌تری است.
  2. افت سطح روغن گیربکس:
    • اگر سطح روغن گیربکس پایین بیاید، ممکن است نشت وجود داشته باشد. برای بررسی سطح روغن، باید از میله‌ی اندازه‌گیری روغن گیربکس استفاده کنید که معمولاً در موتور خودرو قابل دسترسی است. این کار باید زمانی انجام شود که خودرو خاموش است و موتور خنک باشد.
  3. تعویض دنده سخت یا نامنظم:
    • اگر گیربکس هنگام تعویض دنده سخت عمل می‌کند یا دنده‌ها به‌طور ناگهانی تغییر می‌کنند، این می‌تواند ناشی از کمبود روغن به‌دلیل نشتی باشد.
  4. صدای وزوز یا ناله:
    • صدای غیرعادی مانند وزوز یا ناله در هنگام رانندگی ممکن است نشانه کمبود روغن به دلیل نشتی باشد.
  5. روغن روی قطعات گیربکس:
    • با بازدید از زیر خودرو یا موتور می‌توانید وجود روغن روی قطعات گیربکس یا بخش‌های اطراف آن را بررسی کنید. اگر روغن روی بدنه گیربکس یا اطراف آن دیده شود، احتمال نشتی وجود دارد.

چه زمانی باید گیربکس سرویس شود و روغن آن تعویض شود؟

چه زمانی باید گیربکس سرویس شود و روغن آن تعویض شود؟

روغن گیربکس اتوماتیک نقش حیاتی در عملکرد صحیح گیربکس ایفا می‌کند. سرویس و تعویض منظم آن می‌تواند به طول عمر بیشتر گیربکس کمک کند.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک:

  1. مطابق با دفترچه راهنما:
    • بهترین راه برای تشخیص زمان تعویض روغن گیربکس، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است. هر خودروساز دوره تعویض خاصی را بر اساس نوع گیربکس و روغن مورد استفاده پیشنهاد می‌کند. معمولاً این دوره بین ۳۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر یا دو تا سه سال متغیر است.
  2. رانندگی در شرایط سنگین:
    • اگر در شرایط رانندگی سخت مانند ترافیک‌های سنگین، مسیرهای کوهستانی یا استفاده از خودرو برای کشیدن بارهای سنگین رانندگی می‌کنید، بهتر است زودتر از موعد معمول روغن گیربکس را تعویض کنید. در این شرایط، دمای گیربکس بیشتر بالا می‌رود و فشار بیشتری به آن وارد می‌شود.
  3. در صورت بروز علائم خرابی روغن:
    • اگر روغن گیربکس بوی سوختگی دارد یا رنگ آن تیره و کدر شده است، باید بلافاصله تعویض شود.
  4. بعد از تعمیرات گیربکس:
    • هرگاه گیربکس باز شده یا تعمیرات جدی روی آن انجام گرفته باشد، تعویض روغن الزامی است تا کارایی قطعات جدید یا تعمیر شده تضمین شود.
مطلب پیشنهادی
5 ماشین کم استهلاک چینی | کم استهلاک ترین ماشین های چینی کدامند؟

چگونه وضعیت روغن گیربکس را بررسی کنیم؟

  1. بررسی سطح روغن:
    • معمولاً یک میله اندازه‌گیری برای بررسی سطح روغن گیربکس در خودرو قرار دارد. برای این کار، خودرو را در یک سطح صاف پارک کرده و موتور باید روشن و گیربکس در حالت پارک (P) یا خلاص (N) باشد.
  2. بررسی رنگ و بوی روغن:
    • روغن سالم باید قرمز روشن و شفاف باشد. اگر روغن تیره، قهوه‌ای یا بوی سوختگی داشته باشد، نشانه‌ای از نیاز به تعویض است.
  3. تست عملکرد خودرو:
    • اگر خودرو در تعویض دنده‌ها تأخیر داشته باشد یا لرزش غیرعادی احساس شود، ممکن است روغن نیاز به تعویض داشته باشد یا گیربکس به سرویس کلی نیاز داشته باشد.

 

چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند؟

تقه زدن گیربکس اتوماتیک به هنگام تعویض دنده می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. این مشکل ممکن است به‌خاطر نقص در اجزای داخلی گیربکس یا سیستم‌های مرتبط باشد. در اینجا چند دلیل رایج برای تقه زدن گیربکس آورده شده است:

  1. کمبود یا خرابی روغن گیربکس:
    • یکی از شایع‌ترین دلایل تقه زدن، کمبود روغن یا کیفیت پایین آن است. روغن نقش مهمی در روانکاری و جلوگیری از اصطکاک در گیربکس دارد. اگر روغن کافی نباشد یا کیفیت آن کاهش یافته باشد، اصطکاک بیشتر شده و باعث می‌شود گیربکس هنگام تعویض دنده تقه بزند.
  2. مشکل در مبدل گشتاور (Torque Converter):
    • مبدل گشتاور مسئول انتقال قدرت از موتور به گیربکس است. اگر این قطعه به‌درستی کار نکند یا خراب شده باشد، ممکن است در حین تعویض دنده تقه ایجاد شود.
  3. ساییدگی یا خرابی قطعات داخلی گیربکس:
    • با گذشت زمان و استفاده زیاد از گیربکس، قطعات داخلی مثل کلاچ‌ها و چرخ‌دنده‌ها دچار سایش می‌شوند. این ساییدگی ممکن است منجر به ضربه یا تقه زدن در حین تعویض دنده شود.
  4. مشکلات الکترونیکی و سنسورها:
    • گیربکس اتوماتیک به کمک سنسورهای الکترونیکی کار می‌کند. اگر یکی از این سنسورها دچار نقص شود، می‌تواند زمانبندی اشتباهی در تعویض دنده‌ها ایجاد کند که به تقه زدن منجر می‌شود.
  5. خرابی شیربرقی‌ها (Solenoid Valves):
    • شیربرقی‌ها وظیفه کنترل فشار روغن در گیربکس را دارند و اگر این قطعات به درستی کار نکنند یا دچار انسداد شوند، ممکن است فشار روغن به‌درستی تنظیم نشود و گیربکس به هنگام تعویض دنده ضربه بزند.
  6. سرویس نشدن منظم گیربکس:
    • عدم سرویس منظم گیربکس و تعویض نکردن روغن در زمان مناسب می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در عملکرد آن شود که نتیجه آن تقه زدن در حین تعویض دنده است.
مطلب پیشنهادی
پمپ بنزین مزدا mazda | نکات مهم و کلیدی در خرید پمپ بنزین مزدا

چرا گیربکس اتوماتیک زوزه می‌کشد؟

زوزه کشیدن گیربکس یکی دیگر از علائم مشکلات داخلی است و نشان‌دهنده وجود نقص یا خرابی در برخی از قطعات گیربکس است. علل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کمبود یا کثیفی روغن گیربکس:
    • وقتی سطح روغن گیربکس پایین باشد یا روغن کثیف و قدیمی شده باشد، قطعات داخلی به‌درستی روانکاری نمی‌شوند و اصطکاک بین آن‌ها بیشتر می‌شود. این اصطکاک باعث زوزه کشیدن گیربکس به خصوص در هنگام شتاب‌گیری یا کاهش سرعت می‌شود.
  2. ساییدگی یا خرابی چرخ‌دنده‌ها:
    • چرخ‌دنده‌های داخل گیربکس با گذر زمان دچار ساییدگی می‌شوند. اگر چرخ‌دنده‌ها فرسوده شده باشند، ممکن است صداهای غیرعادی مثل زوزه کشیدن ایجاد کنند. این مشکل معمولاً در سرعت‌های بالا یا هنگام تغییر دنده‌ها محسوس‌تر است.
  3. خرابی بلبرینگ‌ها یا یاتاقان‌ها:
    • بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌های داخلی گیربکس اگر دچار خرابی یا ساییدگی شوند، ممکن است صدای زوزه‌ مانند ایجاد کنند. این صدا معمولاً با افزایش سرعت تشدید می‌شود.
  4. خرابی مبدل گشتاور:
    • مبدل گشتاور اگر به‌درستی کار نکند یا دچار سایش شده باشد، ممکن است صدای زوزه ایجاد کند. این صدا معمولاً در هنگام شتاب‌گیری شنیده می‌شود.
  5. عدم تراز درست قطعات داخلی:
    • اگر قطعات داخلی گیربکس به درستی تراز نشده باشند یا مونتاژ نادرست داشته باشند، ممکن است باعث ایجاد صداهای ناهنجار مانند زوزه شوند.
  6. مشکلات مکانیکی دیگر در سیستم انتقال قدرت:
    • برخی مشکلات مکانیکی دیگر مانند خرابی شفت‌ها، پلوس‌ها یا دیگر اجزای مرتبط با گیربکس نیز می‌توانند منجر به صدای زوزه‌ مانند شوند.

تعمیرگاه تخصصی گیربکس ایران در تهرانپارس

تعمیرگاه تخصصی گیربکس ایران در تهرانپارس

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه گیربکس ایران با ضمانت یکساله توسط کارشناسان خبره انجام می‌شود.
بهره‌مندی از نیروی متخصص، باتجربه، کارآزموده و حرفه‌ای، استفاده از ابزار و دستگاه‌های مدرن و به‌روز در امر تعمیر، تعویض و سرویس گیربکس اتوماتیک، ارائه خدمات با ضمانت‌نامه معتبر، تنها بخشی از مزیت‌های تعمیرگاه تخصصی گیربکس ایران نسبت به سایر مراکز تعمیر گیربکس هستند.

برای دریافت بهترین خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک در شرق تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پیمان عزیزخانی: 09129004486
وبسایت: iran-gearbox.com
https://iran-gearbox.com/automatic-transmission-repair/

به اشتراک بگذارید:

administrator

جواد حمیدی هستم و چند سالی در حوزه ی وب فعالیت دارم و عاشق دادن اطلاعات مفید و جدید در زمینه های اینترنت و خودروها هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *