فهرست محتوا
Toggleبررسی دایون Y5
دایون Y5، شاسیبلند ۷ نفره آفرودی از برند چینی دایون، توسط ایلیا موتور (زیرمجموعه کیان موتور وارنا) در ایران مونتاژ و عرضه شده است. این خودرو که از سال ۱۴۰۰ به بازار ایران معرفی شد، با شاسی مستقل و سیستم دو دیفرانسیل، گزینهای مناسب برای علاقهمندان به آفرود و خانوادههای پرجمعیت است. با این حال، طراحی قدیمی و کیفیت پایین برخی قطعات، آن را در رقابت با کراساوورهای مدرن چالشپذیر کرده است. در این مقاله، مشخصات فنی، طراحی، امکانات و جایگاه دایون Y5 در بازار ایران را بررسی میکنیم.
قدرت موتوری و فنی
دایون Y5 یک شاسیبلند سایز متوسط با ساختار بدنه مستقل از شاسی (Body-on-Frame) است که توسط شرکت ایلیا موتور در ایران عرضه میشود. این خودرو با بهرهگیری از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی (کد 4K21D4W) توان تولید ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی این موتور از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت زومکس (با فناوری آیسین) به هر چهار چرخ منتقل میشود.
سیستم انتقال قدرت دایون Y5 شامل سه حالت ۲H، ۴H و ۴L است که به همراه قفل دیفرانسیل عقب، قابلیتهای آفرود مناسبی را فراهم میکند. شاسی مستقل، سیستم تعلیق دوجناغی در جلو و فنر لول در عقب، به همراه تایرهای آفرودی، این خودرو را برای مسیرهای ناهموار و شرایط سخت مناسب میسازد.
مشخصات فنی دایون Y5
مشخصات فنی | جزئیات |
---|---|
موتور | ۲.۰ لیتری توربوشارژ، ۴ سیلندر (4K21D4W) |
قدرت موتور | ۲۰۲ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک (زومکس با فناوری آیسین) |
سیستم انتقال قدرت | دو دیفرانسیل با سه حالت (۲H، ۴H، ۴L) و قفل دیفرانسیل عقب |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | حدود ۱۲ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | حدود ۹.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن خودرو | ۱۹۹۵ کیلوگرم |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | ۴۷۷۱ / ۱۸۷۰ / ۱۸۲۸ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲۷۹۰ میلیمتر |
حجم باک سوخت | ۷۲ لیتر |
سیستم تعلیق جلو | دوجناغی مستقل |
سیستم تعلیق عقب | فنر لول |
ترمز جلو / عقب | دیسکی / کاسهای |
تایرها | ۲۴۵/۷۰R۱۷ (آفرودی) |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر |
حجم فضای بار | تا ۲۷۸۵ لیتر با خواباندن ردیف دوم و سوم صندلیها |
مقایسه با رقبا
مشخصات / خودرو | دایون Y5 | تیگارد X35 (پاژن جدید) | لندمارک V7 |
---|---|---|---|
نوع بدنه | شاسی مستقل (Body-on-Frame) | شاسی مستقل | شاسی مستقل |
موتور | ۲.۰ لیتر توربوشارژ (میتسوبیشی) | ۲.۰ لیتر تنفس طبیعی | ۲.۴ لیتر تنفس طبیعی |
قدرت موتور | ۲۰۲ اسب بخار | ۱۴۸ اسب بخار | ۱۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتنمتر | ۲۰۰ نیوتنمتر | ۲۰۰ نیوتنمتر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
سیستم انتقال قدرت | دو دیفرانسیل با ۳ حالت و قفل عقب | دو دیفرانسیل ساده | دو دیفرانسیل ساده |
سیستم تعلیق | جلو: دوجناغی / عقب: فنرلول | جلو: جناقی دوبل / عقب: فنر تخت | جلو: جناقی / عقب: فنر تخت |
مصرف سوخت (واقعی) | حدود ۱۲ لیتر | حدود ۱۱ لیتر | حدود ۱۰.۵ لیتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | حدود ۱۲ ثانیه | حدود ۱۴ ثانیه | بیش از ۱۵ ثانیه |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر | ۵ نفر | ۵ نفر |
تجهیزات آفرود | کامل (قفل دیفرانسیل + 4L) | محدود | محدود |
قیمت (حدودی – ۱۴۰۳) | حدود ۲ میلیارد تومان | حدود ۱.۵ میلیارد تومان | حدود ۱.۳ میلیارد تومان |
طراحی بیرونی
دایون Y5 با طراحی ساده و کاربردی، شباهت زیادی به فودای لندفورت و پیکاپ کلوت (مکث موتور) دارد و از نظر ظاهری به تویوتا فورچونر قدیمی نزدیک است. این خودرو با جلوپنجره کرومی بزرگ و ارتفاع مناسب از زمین، ظاهری مناسب برای آفرود دارد، اما طراحی آن متعلق به سال ۲۰۱۵ است و جذابیت بصری کمی دارد. ویژگیهای کلیدی طراحی بیرونی شامل:
- چراغهای هالوژنی: با طراحی چندضلعی، فاقد نورپردازی LED پیشرفته.
- رینگهای ۱۷ اینچی: کمی کوچک برای ابعاد خودرو، که ظاهر آن را تحت تأثیر قرار میدهد.
- شاسی مستقل و ارتفاع بالا: زاویه حمله و خروج مناسب برای مسیرهای ناهموار.
طراحی داخلی
کابین دایون Y5 با متریال پلاستیکی و طراحی قدیمی، حس لوکس بودن را منتقل نمیکند. داشبورد جدید با پنل لمسی و سیستم میرورلینک در مدلهای اخیر بهبود یافته، اما همچنان از رقبای مدرن عقب است. نکات برجسته کابین:
- نمایشگر ۸ اینچی لمسی: با پشتیبانی از میرورلینک و GPS.
- فضای جادار: ظرفیت ۷ نفره با فضای بار ۲۷۸۰ لیتری (با خواباندن صندلیهای ردیف دوم و سوم).
- کیفیت پایین متریال: پلاستیک خشک در داشبورد و رودریها، که حس ارزانی را القا میکند.
بررسی پیشنهادی : ریسپکت پرایم تیپ ۲
امکانات و فناوریها
دایون Y5 امکانات محدودی نسبت به کراساوورهای مدرن ارائه میدهد، اما برای یک شاسیبلند آفرودی کافی است. برخی از امکانات کلیدی:
- ایمنی: ۲ کیسه هوا (ضعف بزرگ)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و قفل دیفرانسیل عقب.
- سیستم سرگرمی: نمایشگر ۸ اینچی، میرورلینک، ۶ بلندگو.
- راحتی: کروز کنترل، استارت بدون کلید، سانروف، تهویه دستی، صندلی برقی راننده و شاگرد، روکش چرم مصنوعی.
- فناوری رانندگی: سنسور و دوربین عقب، سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC) و سراشیبی (HDC).
- ویژگیهای متمایز: سیستم دو دیفرانسیل با حالتهای رانندگی (اسپرت، نرمال)، ارتفاع مناسب ۲۱۲ میلیمتری از زمین.
نبود دوربین ۳۶۰ درجه، کیسههای هوای جانبی و سیستمهای ADAS، از نقاط ضعف این خودرو است.
جایگاه در بازار و رقبا
دایون Y5 در دسته شاسیبلندهای آفرودی با شاسی مستقل قرار دارد و در ایران با خودروهایی مانند یواز پاتریوت اتوماتیک، لئو MX8 و بهطور غیرمستقیم با کراساوورهایی نظیر فیدلیتی پرایم، چری تیگو ۸ پرو و JMC S350 رقابت میکند. توانایی آفرود و ظرفیت ۷ نفره، نقاط قوت آن هستند، اما طراحی قدیمی، کیفیت پایین قطعات (مانند ترکیدگی منیفولد و مشکلات دیسک ترمز) و کمبود قطعات یدکی، چالشهای اصلی آن محسوب میشوند. شبکه خدمات پس از فروش ایلیا موتور هنوز به گستردگی رقبا نیست، که نگرانیهایی برای خریداران ایجاد کرده است.
بررسی پیشنهادی : بررسی BAC X3 PRO کرمان موتور
قیمت و عرضه
در ایران، دایون Y5 توسط ایلیا موتور مونتاژ و از طریق کیان موتور وارنا عرضه میشود. قیمت این خودرو در بازار ایران، با توجه به نوسانات ارزی، بین ۱.۸ تا ۲.۲ میلیارد تومان تخمین زده میشود. قیمت کارخانه در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۱.۱۴۹ میلیارد تومان بود، اما اختلاف کم با بازار نشاندهنده تقاضای پایین است. گارانتی ۳ ساله/۱۰۰,۰۰۰ کیلومتری ارائه میشود، اما گزارشهایی از بدقولی شرکت در تحویل و خدمات وجود دارد.
جمعبندی
دایون Y5 با شاسی مستقل، سیستم دو دیفرانسیل و موتور میتسوبیشی، یک شاسیبلند آفرودی ۷ نفره با قیمت نسبتاً مناسب است که برای علاقهمندان به آفرود و خانوادههای پرجمعیت طراحی شده است. با این حال، طراحی قدیمی، کیفیت پایین قطعات، امکانات محدود و مشکلات خدمات پس از فروش، آن را در برابر کراساوورهای مدرن بازار ایران تضعیف میکند. اگر به دنبال خودرویی برای آفرود با بودجه محدود هستید، دایون Y5 میتواند گزینهای قابل بررسی باشد، اما برای استفاده شهری، گزینههای بهتری وجود دارد. نظر شما درباره دایون Y5 چیست؟