موتورهای خودروها از انفجارات پیاپی داخلی برای ایجاد حرکت و انرژی استفاده میکنند. این انفجارات باعث تولید حرارت بسیار زیادی میشوند، و اگر این حرارت به درستی دفع نشود، ممکن است موتور خودرو به سرعت خراب شود. برای حل این مشکل، از یک وسیله به نام رادیاتور در خودروها استفاده میشود. رادیاتور یکی از اعضای اساسی سیستم خنککننده خودرو است که حرارت اضافی موتور را از بین میبرد تا سلامت و عملکرد بهتر موتور تضمین شود. این دستگاه مسئولیت دفع حرارت از موتور را بر عهده دارد تا از آسیب به موتور جلوگیری کند و عمر مفید آن را افزایش دهد.
مطلب پیشنهادی: چک لیست اضطراری خودرو قبل از سفر با ماشین
رادیاتور ماشین چیست؟
سیستم خنککننده خودرو از جزئیات حیاتی تشکیل شده است، که یکی از اجزای اصلی آن، رادیاتور نام دارد. رادیاتور یک ساختار پیچیده دارد که از تعدادی بخش مختلف تشکیل شده است. این بخشها شامل پرههای خنککننده، مخزن آب، هواگیری، لولههای عبور آب و درپوش هستند. رادیاتور برای انجام وظیفهاش دارای لولهها و خطوط جداکنندهای است که مسئولیت جریان هوا و آب را بر عهده دارند. آب گرم موتور از طریق لولههای رادیاتور عبور کرده و حرارت آن به هوا منتقل میشود. همچنین، فن خنککننده نیز برای دور کردن هوای گرم از روی رادیاتور و انتقال حرارت آب به محیط خارجی استفاده میشود.
رادیاتور ماشین چگونه کار میکند؟
رادیاتور خودرو یک دستگاه حرارتی بسیار اساسی است که برای سرریز کردن گرما از موتور ماشین استفاده میشود. این سیستم مهم، با کمک یک مایع خنک کننده که توسط واتر پمپ به حرکت در آمده، گرمای زیاد موتور را به هوا منتقل میکند. این کار باعث میشود تا دمای کلی داخل موتور مدیریت شده و از حداکثر دمای مجاز فراتر نرود. رادیاتور همچنین جلوی آسیبهای جدی به موتور از جمله ناشی از جرقه و احتراق را میگیرد.
یک اشتباه رایج این است که برخی افراد فکر میکنند هر چه دمای موتور و خودرو کمتر باشد، کارایی خودرو بهتر خواهد بود. این نگرش اشتباه است؛ زیرا دمای خیلی پایین باعث افت کارایی موتور و ناتوانی در عملکرد قطعات مختلف ماشین میشود. هر خودرویی یک محدوده خاص دمایی دارد که در آن بهینه عمل میکند. این محدوده دمایی برای اکثر رادیاتورها بین 8 تا 82 درجه سانتیگراد تعیین شده است و باید دمای موتور در این محدوده قرار بگیرد تا عملکرد بهینه داشته باشد.
مطلب پیشنهادی: معرفی ۶ روش آسان تشخیص سلامت کمپرسور کولر ماشین
رادیاتور ماشین کجا نصب میشود؟
رادیاتور یکی از اجزای حیاتی در سیستم خنککننده موتور خودرو است. این قطعه در داخل موتور قرار دارد و مسئولیت دارد تا حرارت تولید شده توسط موتور را از طریق گذر مایع خنککننده (معمولاً آب و گلیکول) جذب کرده و سپس با استفاده از یک فن یا پنکه، این حرارت را به بیرون موتورکار هدایت کند. برای دسترسی به رادیاتور، معمولاً کافی است کاپوت خودرو را باز کنید و این قطعه را در قسمت جلویی پیشرانه خودرو مشاهده کنید. رادیاتور یکی از عناصر کلیدی در حفظ دمای مناسب موتور و عملکرد صحیح آن است.
مطلب پیشنهادی: علت واشر زدن ماشین و سوختن واشر سرسیلندر چیست؟
اجزای رادیاتور ماشین
رادیاتور یک قطعه مهم در خودرو است که از اجزای گوناگونی تشکیل شده است:
1. مخزن آب رادیاتور: این بخش برای ورود آب سرد به رادیاتور مورد استفاده قرار میگیرد. در برخی خودروها، با باز کردن درب رادیاتور، میتوان آب را به این بخش اضافه کرد. این عملیات باید در هنگام خنک بودن پیشرانه انجام شود.
2. لولههای ورودی: آب سرد از طریق این لولهها وارد رادیاتور میشود تا به خنککننده منتقل شود.
3. لولههای خروجی: آب گرم از رادیاتور از طریق این لولهها خارج میشود تا به موتور بازگردد.
4. فن: این قطعه برای دور کردن هوای گرم اطراف رادیاتور و همچنین خنک کردن آن از یک فن یا پنکه استفاده میکند.
5. پوشش بیرونی رادیاتور: این پوشش بیرونی رادیاتور را از محیط ایزوله کرده و از آن در مقابل برخورد اشیا محافظت میکند.
6. قطعات نگهدارنده: این شامل پیچها، واشرها و پایههاست که رادیاتور را در موقعیت صحیح و استوار خود نگه میدارند.
انواع رادیاتور های ماشین
رادیاتورها بر اساس جنس ساخت و ویژگیهای خود به دستههای گوناگونی تقسیم میشوند. در زیر به برخی از انواع رادیاتورها و تفاوتهای آنها پرداخته خواهد شد:
-
رادیاتورهای فلزی
در این نوع رادیاتورها، لولههای فلزی با یکدیگر جوش خوردهاند تا گرمای مایع خنککننده به آنها منتقل شود. این نوع رادیاتورها معمولاً در خودروها و وسایل نقلیه مختلف استفاده میشوند.
-
رادیاتورهای پلاستیکی
در این نوع رادیاتورها، بخشهای اصلی رادیاتور از جنس پلاستیک هستند. این بخشها معمولاً شامل تونلهای هوا و کانالهای گرمایی هستند. از رادیاتورهای پلاستیکی به عنوان رادیاتورهای سبکتر و با کارایی بهتر در برخی موارد استفاده میشود.
-
رادیاتورهای آلومینیومی
این نوع رادیاتورها از لولهها و تونلهای آلومینیومی تشکیل شدهاند. آلومینیوم به عنوان یک ماده خنککننده به خوبی گرمای مایع را جذب میکند و انتقال میدهد. بنابراین، رادیاتورهای آلومینیومی معمولاً بازده بالاتری دارند و در برخی از خودروها و وسایل نقلیه استفاده میشوند.
همچنین، رادیاتورها بر اساس جهت نصب پرهها و لولهها نیز دستهبندی میشوند. انتخاب نوع مناسب رادیاتور بر اساس نوع خودرو، شرایط کاربری و آبوهوای محیط بسیار مهم است. به عبارت دیگر، انتخاب رادیاتور مناسب باید با توجه به نیازهای خودرو و محیط استفاده انجام شود.
نشانه های خرابی رادیاتور
خرابی رادیاتور در خودروها به عنوان یکی از مشکلات مهم و پرخرج تلقی میشود که ممکن است در هر زمان رخ دهد. این مسئله میتواند به شدت عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار دهد و در برخی موارد به وقوع اتفاقات ناراحتکننده بیانجامد. به همین دلیل، آشنایی با نشانههای خرابی رادیاتور خودرو بسیار حیاتی است و تمام رانندگان باید در این زمینه آگاهی داشته باشند. برخی از مهمترین نشانههای خرابی رادیاتور در خودرو عبارتاند از:
1. نامنظمی در عملکرد خودرو: وقتی که رادیاتور خراب است، ممکن است خودرو نامنظم عمل کند و از دست دادن توانایی خود در حفظ دمای موتور باعث افت عملکرد شود.
2. روشن شدن چراغ چک موتور: اگر چراغ چک موتور روشن شود، این ممکن است به خرابی رادیاتور اشاره کند. این چراغ به شما نشان میدهد که مشکلی در سیستم موتور وجود دارد که نیاز به بررسی دارد.
3. بیرونریختن آب از موتور: اگر آب سبزرنگ از موتور خودرو بیرون بچکد، احتمالاً به دلیل خرابی رادیاتور یا لولههای واصله به آن است. این موضوع نیاز به تعمیر فوری دارد.
4. نشت مایع سبزرنگ در اطراف رادیاتور: نشت مایع خنثی سبزرنگ در اطراف رادیاتور نشان از مشکلات در خود رادیاتور دارد و باید بررسی و تعمیر شود.
5. کاهش ناگهانی سطح آب رادیاتور: اگر سطح آب رادیاتور بدون دلیل مشخصی کاهش یابد، این ممکن است نشانه خرابی باشد.
6. نشت آب از قسمتهای مختلف رادیاتور: نشت آب از قسمتهای بالا، پایین، یا مخزن رادیاتور نیز نشانه مشکلات در رادیاتور است.
خرابی رادیاتور میتواند از عوامل مانند خرابی واترپمپ، سوختن واشر سرسیلندر، خرابی فنهای خنککننده، مشکلات ترموستات، آسیب به رادیاتور به علت ضربه، تخلیه مسیرهای رادیاتور و… ناشی شود. به همین دلیل، هر گونه مشکل در رادیاتور خودرو باید به سرعت تعمیر و رفع شود تا از خسارات بزرگتری جلوگیری شود.
مطلب پیشنهادی: بهترین ماده برای شستن رادیاتور ماشین چیست؟
سوراخ شدن رادیاتور ماشین
علل احتمالی برای سوراخ شدن رادیاتور خودرو عبارتند از:
1. افزایش فشار آب داخل رادیاتور: فشار زیاد آب در داخل رادیاتور ممکن است منجر به سوراخ شدن آن شود.
2. عدم تعادل در چرخه حرارت: در صورت عدم تعادل در چرخه حرارت خودرو و افزایش حرارت موتور به میزان زیاد، رادیاتور و قسمتهای مرتبط ممکن است تحت تأثیر حرارت قرار بگیرند و سوراخ شوند.
3. آسیبهای مکانیکی: ضربهها یا خراشیدگیهایی که به رادیاتور وارد میشوند میتوانند به سوراخ شدن آن منجر شوند.
4. کمبود آب در موتور: اگر موتور به اندازه کافی آب نداشته باشد، حرارت به طور زیادی روی رادیاتور اعمال میشود که ممکن است به سوراخ شدن آن منجر شود.
5. تأثیر عوامل شیمیایی: مواد شیمیایی موجود در آب میتوانند به تدریج روی رادیاتور تجمع پیدا کنند و باعث سوراخ شدن آن شوند.
6. استفاده از آب شهری به جای آب تصفیه شده: استفاده از آب شهری به جای آب تصفیه شده ممکن است باعث تشکیل خوردگی و سوراخ شدن رادیاتور شود.
اصولاً، همه این عوامل میتوانند به سوراخ شدن رادیاتور خودرو منجر شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض آن ایجاد کنند.
ضد یخ و ضد جوش در رادیاتور
حفظ و نگهداری سیستم خنککننده موتور خودرو بسیار حائز اهمیت است. آب داغ در داخل موتور ممکن است منجر به زنگزدگی و پوسیدگی قطعات فلزی شود. برای جلوگیری از این مشکلات و تضمین عمر طولانی موتور، بهتر است از آب معمولی به عنوان مایع خنککننده استفاده نکنید. آب معمولی در زمستان به سرعت یخ میزند و ممکن است باعث خرابی موتور شود.
راهحل بهتر استفاده از یک محلول ضد یخ و ضد جوش در آب رادیاتور است. ضد یخ علاوه بر جلوگیری از یخ زدن مایع خنککننده در زمستان، از جوش آوردن سریع موتور در تابستان نیز جلوگیری میکند. این محلول ضدیخ همچنین جلوی واکنش قطعات فلزی با آب را میگیرد و از زنگزدگی اجزای موتور جلوگیری میکند. بنابراین، همیشه توصیه میشود که از ضد یخ مخصوص با آب در رادیاتور خودرو استفاده کنید تا عمر موتور به دلیل خوردگی آب به پایان نرسد.
برای اطلاع از قیمت انواع خودرو به سایت کار گز سری بزنید.