3/5 - (2 امتیاز)

قسمت برق‌کشی و جعبه فیوز مدل 206 در خودروهای ساخت ایران خودرو، به عنوان مثال در خودروهایی همچون سمند و پژو 405، دارای اختلافاتی است. در این نوشتار از سری مقالات مجله کارمگز، قصد داریم توضیحاتی جامع درباره جعبه فیوز مدل 206 را ارائه دهیم و راهنمایی برای عملکرد و تعویض هر فیوز را به مخاطبان گرامی ارائه نماییم. اگر شما مالک خودروی مدل 206 هستید یا قصد خرید آن را دارید، با این مقاله همراه باشید.

جعبه فیوز ماشین چیست؟

جعبه فیوز ماشین چیست

همانطور که از اسمش پیداست، جعبه فیوز در واقع یک قسمت است که تمامی فیوزها در آن نصب شده‌ اند و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‌ کنند. استفاده از جعبه فیوز، نظم بیشتری به سیم‌کشی در خودرو می‌ دهد و عیب‌ یابی و رفع عیب‌ های سیستم‌ الکتریکی را بسیار ساده‌ تر می‌ کند. فیوزهای مورد استفاده در خودرو با رنگ‌ها و ظرفیت‌ های مختلف تولید شده و در داخل جعبه فیوز جای گرفته‌ اند. بر روی هر یک از این فیوزها عددی نوشته شده است که نشان‌ دهنده ظرفیت آن فیوز است.

به عنوان مثال، اگر هنگام بررسی جعبه فیوز، فیوزی با عدد 15 را مشاهده کنید، این نشان می‌ دهد که حداکثر جریان قابل تحمل این فیوز برابر با 15 آمپر است و اگر جریان از این مقدار بیشتر شود، فیوز به کار می‌افتد و مسیر جریان مدار قطع می‌ شود.

همانطور که می‌دانید، فیوزها در مسیر ارسال جریان الکتریکی به اجزای مختلف سیستم الکترونیکی خودروها قرار می‌گیرند. در شرایط افزایش ولتاژ یا نوسانات شدید برق، فیوزها جریان الکتریکی را به طور موقت قطع کرده و از آسیب به اجزای الکترونیکی جلوگیری می‌کنند. البته، باید به یاد داشت که پس از قطع جریان الکتریکی، فیوز مربوطه نیز خود سوخته می‌شود.

هر خودرو دارای نقشه سیم‌ کشی و جعبه‌ فیوز اختصاصی به خود می‌ باشد و جعبه فیوز مدل 206 نیز از این قاعده مستثنی نمی‌ شود؛ به منظور انجام عیب‌ یابی در خودرو، ضروری است که فیوز مرتبط با هر بخش را شناسایی کرده و در صورت لزوم، آن را جایگزین نمایید، برای این کار نیاز به آشنایی با این نقشه ویژه دارید.

پیشنهاد کارمگز: قیمت پژو 206

جعبه فیوز 206 کجاست؟

پژو 206 دارای دو جعبه فیوز است:

جعبه فیوز داخل اتاق: این جعبه فیوز در زیر داشبورد، پایین فرمان قرار دارد. برای دستیابی به جعبه فیوز، از وسیله‌ای همچون سکه استفاده کرده و پیچ را یک چهارم دور چرخانید تا درپوش باز گردد و فیوزها آشکار گردند. این جعبه فیوز دارای 37 فیوز و 11 رله است.

چندین فیوز یدک و یک انبرک جهت تعویض فیوزها همراه با جعبه فیوز حاضر است. در جدول زیر، توضیحات مربوط به کاربرد هر یک از این فیوزها آمده است:

ردیفشماره فیوزشدت جریانکاربرد
1F21_رزرو
2F2210Aتغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو)- یونیت کیسه هوا و نود مرکزی
3F2320Aتغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول)- فندک
4F2410Aتغذیه سوئیچ اصلی- وضعیت اول (تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر)
5F2510Aتغذیه دائم رادیو
6F2620Aتغذیه نود مرکزی
7F2720Aتغذیه نود مرکزی
8F2830Aتغذیه نود مرکزی- تغذیه اصلی و تحریک رله محرک در عقب
9F2930Aشیشه بالابر عقب
10F3030Aتغذیه نود مرکزی (شیشه بالابر جلو)
11F3130Aشیشه گرمکن عقب
12F3230Aتغذیه فن بخاری
13F3330Aاستارت موتور
14F3410Aتغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبلایزر، کانکتور عیب‌یابی، جلوآمپر، سنسور فشار گاز کولر، یونیت موتور
15F355Aتغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو)- سیستم ضدقفل ترمز ABS
16F3610Aتغذیه باتری ایموبلایزر، کانکتور عیب‌یابی، جلو آمپر، تحریک شیشه گرم‌کن، پمپ شیشه‌شوی

رله های جعبه فیوز ۲۰۶

ردیفشماره رلهعملکرد رلهشدت‌جریان – نوع
1R1پمپ شیشه‌شوی جلو30A- 2 Contact
2R2پمپ شیشه‌شوی عقب30A- 2 Contact
3R3گرم‌کن شیشه عقب و آینه‌ها30A- 1 Contact
4R4فن بخاری40A- 1 Contact
5R5شیشه‌بالابر عقب30A- 1 Contact
6R6شیشه‌بالابر جلو30A- 1 Contact
7R7
8R8برف‌پاک‌کن عقب30A- 2 Contact

راهنمای جعبه فیوز داشبور 206

عکس جعبه فیوز داشبور 206

ردیفشماره فیوزشدت‌جریانکاربرد
1F1رزرو
2F25Aرله فن بخاری
3F35Aتغذیه نود جلو FCM کولر، جلو آمپر
4F410Aتغذیه موتور برف‌پاک‌کن عقب و قفل صندوق‌عقب
5F55Aتغذیه نور زمینه
6F65Aتغذیه سیستم ضدقفل ترمز ABS
7F710Aتغذیه یونیت کیسه‌هوا
8F85Aتغذیه جلوآمپر، ایموبیلایزر، دیاگ ECU
9F95Aتغذیه پمپ شیشه‌شور
10F105Aتغذیه نود مرکزی BCM نمایش‌گر، شیشه‌بالابر جلو، حس‌گر دنده‌عقب
11F1110Aتغذیه چراغ دنده‌عقب
12F125Aتغذیه سوئیچ چراغ‌ترمز
13F1310Aتغذیه سوئیچ سه‌حالته گاز کولر
14F145Aتغذیه برق چراغ سقف، صندوق‌عقب
15F1520Aتغذیه برق فندک
16F1610Aتغذیه برق رادیوپخش
17F17رزرو
18F18رزرو
19F19رزرو
20F20رزرو
21F21رزرو
22F2210Aتغذیه شیشه‌بالابرهای جلو
23F235Aتغذیه برق گرم‌کن آینه
24F2430Aتغذیه برق گرم‌کن شیشه عقب
25F2530Aتغذیه قفل مرکزی
26F2620Aتغذیه نود مرکزی BCM
27F275Aتغذیه رله‌ها، نمایش‌گر، کولر
28F2820Aتغذیه نود مرکزی BCM
29F295Aتغذیه دیاگ
30F3010Aتغذیه حافظه رادیوپخش
31F31رزرو
32F32رزرو
33F3340Aتغذیه فن بخاری
34F3440Aتغذیه شیشه‌بالابر جلو، آینه
35F3540Aتغذیه شیشه‌بالابر عقب
36F365Aرزرو
37F3710Aرزرو

چیدمان رله‌های موجود در جعبه‌فیوز داشبورد

ردیفشماره رلهعملکرد رلهشدت‌جریان – نوع
1R1رله فن35A- 1 Contact
2R2رله جلوآمپر، کولر و نود جلو FCM20A- 1 Contact
3R3رله ولتاژ ECO35A- 1 Contact
4R4رله گرم‌کن شیشه‌عقب و آینه‌های جانبی20A- 1 Contact
5R5رله پمپ شیشه‌شور جلو20A- 2 Contact
6R6رله پمپ شیشه‌شور عقب20A- 2 Contact
7R7رله شیشه بالابر جلو35A- 1 Contact
8R8رله شیشه بالابر عقب35A- 1 Contact
9R9رله صندوق‌پران وموتور برف‌پاک‌کن عقب20A- 2 Contact
10R10رله دربازکن مرکزی20A- 2 Contact
11R11رله درقفل‌کن مرکزی20A- 2 Contact

 

جعبه فیوز موتور 206

جعبه فیوز موتور 206

این جعبه فیوز در سمت راست محفظه موتور قرار دارد. برای دسترسی به آن، باید یک پیچ در زیر پوشش را باز کنید. این جعبه فیوز دارای 18 فیوز است. برای تعویض یک فیوز سوخته در هر یک از این جعبه ها، باید فیوز جدیدی با همان آمپراژ جایگزین کنید. آمپراژ فیوز در کنار آن نوشته شده است.

شماره فیوزشدت‌جریانعملکرد
140Aتغذیه برق سوئیچ استارت- ایموبلایزر
230Aرله مه‌شکن- بوق
340Aتغذیه برق رابط سیستم‌های درونی BCM
430Aتغذیه برق رابط سیستم‌های درونی BCM
5رزرو
6رزرو
730Aترمز ABS
830Aترمز ABS
940A– MAXIفن دور تند و کند
1050A– MAXIتغذیه برق رابط سیستم‌های درونی BCM
1140Aتغذیه برق رابط سیستم‌های درونی BCM
1220Aتغذیه نود جلو
1315Aتغذیه نود جلو
1430Aرله برف‌پاک‌کن جلو
1510Aتغذیه اکسیژن سنسورها
1630Aتغذیه رله دوبل
1710Aتغذیه پمپ سوخت
1810Aتغذیه یونیت موتور

 

شماره رلهعملکردشدت‌جریان – نوع
RLY1رله کنترل موتور30A-1 Contact
RLY2رله پمپ‌بنزین30A-1 Contact
RLY3رله مه‌شکن30A-1 Contact
RLY4رله بوق30A-1 Contact
RLY5رله برف‌پاک‌کن جلو30A-2 Contact
RLY6رله برف‌پاک‌کن جلو30A-2 Contact

 

نکات تعویض جعبه فیوز ۲۰۶

تا این جای مطلب، جعبه فیوز پژو 206 و نحوه عملکرد هر فیوز بررسی شده است. در صورتی که قصد جایگزینی یک فیوز در خودروی خود را دارید، حتماً به نکات زیر توجه فرمایید.

  • قبل از هر کاری، تمام تجهیزات الکترونیکی خودرو را خاموش نمایید و سوئیچ را هم ببندید.
  • فیوزهای موجود در جعبه فیوز زیر فرمان و داخل کاپوت را برای یافتن فیوز سوخته بررسی نمایید.
  • از روی قطع بودن سیم آن، می‌توانید فیوز سوخته را تشخیص دهید. با استفاده از انبرک، فیوز سوخته را خارج کنید و یک فیوز سالم با ظرفیت مشابه را جایگزین نمایید.
  • توجه داشته باشید که استفاده از فیوز با ظرفیت بیشتر، می‌تواند به سیستم برق داخلی خودرو آسیب بزند و حتی ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.
  • هرگز و حتی به مدت چند لحظه، از سیم به جای فیوز استفاده نکنید؛ زیرا این کار می‌تواند به سیم‌کشی داخلی خودرو آسیب جدی وارد کند یا حتی باز هم باعث آتش‌سوزی شود.
  • اگر فیوزهای خودروی شما به‌طور مکرر و در بازه‌های زمانی کوتاه سوخته می‌شوند، احتمال دارد سیستم برق خودرو مشکل داشته باشد. برای بررسی این مسئله، بهتر است به مکانیک متخصص مراجعه کرده و نظر یک تکنسین ماهر را دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مکان قرارگیری فیوزها و وظایف آن‌ها، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید. در ادامه، به بررسی جزئیات راهنمای جعبه فیوز 206 خواهیم پرداخت.

آموزش تعویض فیوز دویست و شش

آموزش تعویض فیوز دویست و شش

اکنون که با جعبه فیوز 206 و دستورالعمل عملکرد هر فیوز آشنا شده‌اید، قادر به تعویض فیوز خودروی خود می‌ باشید. در این مرحله، به شما نحوه جایگزینی فیوز خواهیم آموخت. نوسانات جریان برق خودرو باعث می‌ شود که فیوزها عمل کرده و با قطع جریان برق، از آسیب به اجزای خودرو جلوگیری نمایند. هنگامی که یک فیوز در مسیر جریان برق شدید قرار می‌ گیرد، به طور معمول “سوخته” شده و باید با یک فیوز سالم جایگزین گردد. هرگاه یکی از فیوزها سوخته باشد، معمولاً کامپیوتر خودرو (ECU) هشدار می‌ دهد، اما جزئیات فیوز سوخته مشخص نمی‌ شود. برای این منظور، هر یک از فیوزهای موجود در جعبه فیوزهای مختلف خودرو را بررسی کنید. پیدا کردن فیوزهای شیشه‌ای و مستطیلی به راحتی انجام می‌شود؛ کافی است از محفظه شفاف آن‌ها وضعیت سیم را بررسی نمایید.

علائم سوختن فیوز

هنگامی که یک فیوز سوخته باشد، اتصال آن قطع می‌شود؛ اما در مورد فیوزهای فلزی، شناسایی آن به سادگی انجام نمی‌شود و برای یافتن آن، فرآیند پیچیده‌تری انجام می‌پذیرد؛ چراکه دیگر نشانه‌ای از یک محفظه شفاف وجود ندارد. برای این کار، دو سر فیوز را به دو طرف مالتی‌متر متصل کنید. اگر مالتی‌متر عبور جریان را نشان دهد، به این معنی است که فیوز سالم است و در غیر این صورت، سوخته است و باید جایگزین شود. اگر به مالتی‌متر دسترسی ندارید، می‌توانید از یک چراغ آزمایش نیز استفاده نمایید. برای تعویض فیوزها، از انبرک موجود در جعبه فیوزها استفاده کنید.

در پایان، توجه داشته باشید که در برخی از نسخه‌های پژو 206 ممکن است تعداد و ترتیب جعبه‌ های فیوز و چیدمان آن‌ها با توضیحات ارائه شده متفاوت باشد. برای اطمینان از وضعیت جعبه فیوز 206 خود، حتماً دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و پس از آشنایی، به تعویض فیوزهای سوخته بپردازید.

به اشتراک بگذارید:

administrator

6 نظرات

  • فرید, 1402-09-21 @ 8:34 ب.ظ پاسخ

    رله فن بخاری 206 کجاست

    • yegane, 1402-11-22 @ 8:31 ب.ظ پاسخ

      این رله در جعبه فیوز داخل داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد. شماره رله فن بخاری ۲۰۶ R2 است و شدت جریان آن 40 آمپر است

  • مهدی, 1402-09-21 @ 8:35 ب.ظ پاسخ

    رله قفل مرکزی 206 کجاست

    • yegane, 1402-11-22 @ 8:31 ب.ظ پاسخ

      این رله در جعبه فیوز داخل داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد. شماره رله قفل مرکزی ۲۰۶ R11 است و شدت جریان آن 20 آمپر است

  • yashar, 1402-09-21 @ 8:37 ب.ظ پاسخ

    فیوز فندک 206 کجاست

    • yegane, 1402-11-22 @ 8:33 ب.ظ پاسخ

      فیوز فندک ۲۰۶ یکی از فیوزهای تیغه‌ای است که در جعبه فیوز داخل داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد. شماره فیوز فندک ۲۰۶ F23 است و شدت جریان آن 20 آمپر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *