قسمت برقکشی و جعبه فیوز مدل 206 در خودروهای ساخت ایران خودرو، به عنوان مثال در خودروهایی همچون سمند و پژو 405، دارای اختلافاتی است. در این نوشتار از سری مقالات مجله کارمگز، قصد داریم توضیحاتی جامع درباره جعبه فیوز مدل 206 را ارائه دهیم و راهنمایی برای عملکرد و تعویض هر فیوز را به مخاطبان گرامی ارائه نماییم. اگر شما مالک خودروی مدل 206 هستید یا قصد خرید آن را دارید، با این مقاله همراه باشید.
جعبه فیوز ماشین چیست؟
همانطور که از اسمش پیداست، جعبه فیوز در واقع یک قسمت است که تمامی فیوزها در آن نصب شده اند و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می کنند. استفاده از جعبه فیوز، نظم بیشتری به سیمکشی در خودرو می دهد و عیب یابی و رفع عیب های سیستم الکتریکی را بسیار ساده تر می کند. فیوزهای مورد استفاده در خودرو با رنگها و ظرفیت های مختلف تولید شده و در داخل جعبه فیوز جای گرفته اند. بر روی هر یک از این فیوزها عددی نوشته شده است که نشان دهنده ظرفیت آن فیوز است.
به عنوان مثال، اگر هنگام بررسی جعبه فیوز، فیوزی با عدد 15 را مشاهده کنید، این نشان می دهد که حداکثر جریان قابل تحمل این فیوز برابر با 15 آمپر است و اگر جریان از این مقدار بیشتر شود، فیوز به کار میافتد و مسیر جریان مدار قطع می شود.
همانطور که میدانید، فیوزها در مسیر ارسال جریان الکتریکی به اجزای مختلف سیستم الکترونیکی خودروها قرار میگیرند. در شرایط افزایش ولتاژ یا نوسانات شدید برق، فیوزها جریان الکتریکی را به طور موقت قطع کرده و از آسیب به اجزای الکترونیکی جلوگیری میکنند. البته، باید به یاد داشت که پس از قطع جریان الکتریکی، فیوز مربوطه نیز خود سوخته میشود.
هر خودرو دارای نقشه سیم کشی و جعبه فیوز اختصاصی به خود می باشد و جعبه فیوز مدل 206 نیز از این قاعده مستثنی نمی شود؛ به منظور انجام عیب یابی در خودرو، ضروری است که فیوز مرتبط با هر بخش را شناسایی کرده و در صورت لزوم، آن را جایگزین نمایید، برای این کار نیاز به آشنایی با این نقشه ویژه دارید.
پیشنهاد کارمگز: قیمت پژو 206
نقشه جعبه فیوز داخل موتور 206 تیپ ۵ چیست؟
206 تیپ 5 دو تا جعبه فیوز داره: یه دونه زیر داشبورد و یه دونه هم زیر کاپوت.جعبه فیوز زیر کاپوت سمت چپ و بالای موتور، نزدیک رادیاتور قایم شده.
برای پیداش کردنش:
کاپوت رو باز کن.
به سمت چپ و بالای موتور نگاه کن.
یه جعبه مشکی میبینی که کاور پلاستیکی داره. همون جعبه فیوزه.
کاور رو با احتیاط جدا کن.
تو این جعبه فیوزها یه عالمه وظایف مهم دارن که عبارتند از:
پمپ بنزین رو روشن و خاموش میکنن.
فن رادیاتور رو کنترل میکنن.
از ایربگ ها مراقبت میکنن.
تهویه مطبوع رو راه میندازن.
به کامپیوتر موتور دستور میدن.
و …
نکته مهم: این نقشه فقط برای 206 تیپ 5 با موتور TU5 هست. اگه مدل 206 شما فرق داره، ممکنه نقشه فیوزها هم فرق داشته باشه.
جعبه فیوز 206 کجاست؟
پژو 206 دارای دو جعبه فیوز است:
جعبه فیوز داخل اتاق: این جعبه فیوز در زیر داشبورد، پایین فرمان قرار دارد. برای دستیابی به جعبه فیوز، از وسیلهای همچون سکه استفاده کرده و پیچ را یک چهارم دور چرخانید تا درپوش باز گردد و فیوزها آشکار گردند. این جعبه فیوز دارای 37 فیوز و 11 رله است.
چندین فیوز یدک و یک انبرک جهت تعویض فیوزها همراه با جعبه فیوز حاضر است. در جدول زیر، توضیحات مربوط به کاربرد هر یک از این فیوزها آمده است:
ردیف | شماره فیوز | شدت جریان | کاربرد |
1 | F21 | _ | رزرو |
2 | F22 | 10A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو)- یونیت کیسه هوا و نود مرکزی |
3 | F23 | 20A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول)- فندک |
4 | F24 | 10A | تغذیه سوئیچ اصلی- وضعیت اول (تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر) |
5 | F25 | 10A | تغذیه دائم رادیو |
6 | F26 | 20A | تغذیه نود مرکزی |
7 | F27 | 20A | تغذیه نود مرکزی |
8 | F28 | 30A | تغذیه نود مرکزی- تغذیه اصلی و تحریک رله محرک در عقب |
9 | F29 | 30A | شیشه بالابر عقب |
10 | F30 | 30A | تغذیه نود مرکزی (شیشه بالابر جلو) |
11 | F31 | 30A | شیشه گرمکن عقب |
12 | F32 | 30A | تغذیه فن بخاری |
13 | F33 | 30A | استارت موتور |
14 | F34 | 10A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبلایزر، کانکتور عیبیابی، جلوآمپر، سنسور فشار گاز کولر، یونیت موتور |
15 | F35 | 5A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو)- سیستم ضدقفل ترمز ABS |
16 | F36 | 10A | تغذیه باتری ایموبلایزر، کانکتور عیبیابی، جلو آمپر، تحریک شیشه گرمکن، پمپ شیشهشوی |
رله های جعبه فیوز ۲۰۶
ردیف | شماره رله | عملکرد رله | شدتجریان – نوع |
1 | R1 | پمپ شیشهشوی جلو | 30A- 2 Contact |
2 | R2 | پمپ شیشهشوی عقب | 30A- 2 Contact |
3 | R3 | گرمکن شیشه عقب و آینهها | 30A- 1 Contact |
4 | R4 | فن بخاری | 40A- 1 Contact |
5 | R5 | شیشهبالابر عقب | 30A- 1 Contact |
6 | R6 | شیشهبالابر جلو | 30A- 1 Contact |
7 | R7 | — | — |
8 | R8 | برفپاککن عقب | 30A- 2 Contact |
راهنمای جعبه فیوز داشبور 206
ردیف | شماره فیوز | شدتجریان | کاربرد |
1 | F1 | – | رزرو |
2 | F2 | 5A | رله فن بخاری |
3 | F3 | 5A | تغذیه نود جلو FCM کولر، جلو آمپر |
4 | F4 | 10A | تغذیه موتور برفپاککن عقب و قفل صندوقعقب |
5 | F5 | 5A | تغذیه نور زمینه |
6 | F6 | 5A | تغذیه سیستم ضدقفل ترمز ABS |
7 | F7 | 10A | تغذیه یونیت کیسههوا |
8 | F8 | 5A | تغذیه جلوآمپر، ایموبیلایزر، دیاگ ECU |
9 | F9 | 5A | تغذیه پمپ شیشهشور |
10 | F10 | 5A | تغذیه نود مرکزی BCM نمایشگر، شیشهبالابر جلو، حسگر دندهعقب |
11 | F11 | 10A | تغذیه چراغ دندهعقب |
12 | F12 | 5A | تغذیه سوئیچ چراغترمز |
13 | F13 | 10A | تغذیه سوئیچ سهحالته گاز کولر |
14 | F14 | 5A | تغذیه برق چراغ سقف، صندوقعقب |
15 | F15 | 20A | تغذیه برق فندک |
16 | F16 | 10A | تغذیه برق رادیوپخش |
17 | F17 | – | رزرو |
18 | F18 | – | رزرو |
19 | F19 | – | رزرو |
20 | F20 | – | رزرو |
21 | F21 | – | رزرو |
22 | F22 | 10A | تغذیه شیشهبالابرهای جلو |
23 | F23 | 5A | تغذیه برق گرمکن آینه |
24 | F24 | 30A | تغذیه برق گرمکن شیشه عقب |
25 | F25 | 30A | تغذیه قفل مرکزی |
26 | F26 | 20A | تغذیه نود مرکزی BCM |
27 | F27 | 5A | تغذیه رلهها، نمایشگر، کولر |
28 | F28 | 20A | تغذیه نود مرکزی BCM |
29 | F29 | 5A | تغذیه دیاگ |
30 | F30 | 10A | تغذیه حافظه رادیوپخش |
31 | F31 | – | رزرو |
32 | F32 | – | رزرو |
33 | F33 | 40A | تغذیه فن بخاری |
34 | F34 | 40A | تغذیه شیشهبالابر جلو، آینه |
35 | F35 | 40A | تغذیه شیشهبالابر عقب |
36 | F36 | 5A | رزرو |
37 | F37 | 10A | رزرو |
چیدمان رلههای موجود در جعبهفیوز داشبورد
ردیف | شماره رله | عملکرد رله | شدتجریان – نوع |
1 | R1 | رله فن | 35A- 1 Contact |
2 | R2 | رله جلوآمپر، کولر و نود جلو FCM | 20A- 1 Contact |
3 | R3 | رله ولتاژ ECO | 35A- 1 Contact |
4 | R4 | رله گرمکن شیشهعقب و آینههای جانبی | 20A- 1 Contact |
5 | R5 | رله پمپ شیشهشور جلو | 20A- 2 Contact |
6 | R6 | رله پمپ شیشهشور عقب | 20A- 2 Contact |
7 | R7 | رله شیشه بالابر جلو | 35A- 1 Contact |
8 | R8 | رله شیشه بالابر عقب | 35A- 1 Contact |
9 | R9 | رله صندوقپران وموتور برفپاککن عقب | 20A- 2 Contact |
10 | R10 | رله دربازکن مرکزی | 20A- 2 Contact |
11 | R11 | رله درقفلکن مرکزی | 20A- 2 Contact |
جعبه فیوز موتور 206
این جعبه فیوز در سمت راست محفظه موتور قرار دارد. برای دسترسی به آن، باید یک پیچ در زیر پوشش را باز کنید. این جعبه فیوز دارای 18 فیوز است. برای تعویض یک فیوز سوخته در هر یک از این جعبه ها، باید فیوز جدیدی با همان آمپراژ جایگزین کنید. آمپراژ فیوز در کنار آن نوشته شده است.
شماره فیوز | شدتجریان | عملکرد |
1 | 40A | تغذیه برق سوئیچ استارت- ایموبلایزر |
2 | 30A | رله مهشکن- بوق |
3 | 40A | تغذیه برق رابط سیستمهای درونی BCM |
4 | 30A | تغذیه برق رابط سیستمهای درونی BCM |
5 | – | رزرو |
6 | – | رزرو |
7 | 30A | ترمز ABS |
8 | 30A | ترمز ABS |
9 | 40A– MAXI | فن دور تند و کند |
10 | 50A– MAXI | تغذیه برق رابط سیستمهای درونی BCM |
11 | 40A | تغذیه برق رابط سیستمهای درونی BCM |
12 | 20A | تغذیه نود جلو |
13 | 15A | تغذیه نود جلو |
14 | 30A | رله برفپاککن جلو |
15 | 10A | تغذیه اکسیژن سنسورها |
16 | 30A | تغذیه رله دوبل |
17 | 10A | تغذیه پمپ سوخت |
18 | 10A | تغذیه یونیت موتور |
شماره رله | عملکرد | شدتجریان – نوع |
RLY1 | رله کنترل موتور | 30A-1 Contact |
RLY2 | رله پمپبنزین | 30A-1 Contact |
RLY3 | رله مهشکن | 30A-1 Contact |
RLY4 | رله بوق | 30A-1 Contact |
RLY5 | رله برفپاککن جلو | 30A-2 Contact |
RLY6 | رله برفپاککن جلو | 30A-2 Contact |
نکات تعویض جعبه فیوز ۲۰۶
تا این جای مطلب، جعبه فیوز پژو 206 و نحوه عملکرد هر فیوز بررسی شده است. در صورتی که قصد جایگزینی یک فیوز در خودروی خود را دارید، حتماً به نکات زیر توجه فرمایید.
- قبل از هر کاری، تمام تجهیزات الکترونیکی خودرو را خاموش نمایید و سوئیچ را هم ببندید.
- فیوزهای موجود در جعبه فیوز زیر فرمان و داخل کاپوت را برای یافتن فیوز سوخته بررسی نمایید.
- از روی قطع بودن سیم آن، میتوانید فیوز سوخته را تشخیص دهید. با استفاده از انبرک، فیوز سوخته را خارج کنید و یک فیوز سالم با ظرفیت مشابه را جایگزین نمایید.
- توجه داشته باشید که استفاده از فیوز با ظرفیت بیشتر، میتواند به سیستم برق داخلی خودرو آسیب بزند و حتی ممکن است منجر به آتشسوزی شود.
- هرگز و حتی به مدت چند لحظه، از سیم به جای فیوز استفاده نکنید؛ زیرا این کار میتواند به سیمکشی داخلی خودرو آسیب جدی وارد کند یا حتی باز هم باعث آتشسوزی شود.
- اگر فیوزهای خودروی شما بهطور مکرر و در بازههای زمانی کوتاه سوخته میشوند، احتمال دارد سیستم برق خودرو مشکل داشته باشد. برای بررسی این مسئله، بهتر است به مکانیک متخصص مراجعه کرده و نظر یک تکنسین ماهر را دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مکان قرارگیری فیوزها و وظایف آنها، میتوانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید. در ادامه، به بررسی جزئیات راهنمای جعبه فیوز 206 خواهیم پرداخت.
آموزش تعویض فیوز دویست و شش
اکنون که با جعبه فیوز 206 و دستورالعمل عملکرد هر فیوز آشنا شدهاید، قادر به تعویض فیوز خودروی خود می باشید. در این مرحله، به شما نحوه جایگزینی فیوز خواهیم آموخت. نوسانات جریان برق خودرو باعث می شود که فیوزها عمل کرده و با قطع جریان برق، از آسیب به اجزای خودرو جلوگیری نمایند. هنگامی که یک فیوز در مسیر جریان برق شدید قرار می گیرد، به طور معمول “سوخته” شده و باید با یک فیوز سالم جایگزین گردد. هرگاه یکی از فیوزها سوخته باشد، معمولاً کامپیوتر خودرو (ECU) هشدار می دهد، اما جزئیات فیوز سوخته مشخص نمی شود. برای این منظور، هر یک از فیوزهای موجود در جعبه فیوزهای مختلف خودرو را بررسی کنید. پیدا کردن فیوزهای شیشهای و مستطیلی به راحتی انجام میشود؛ کافی است از محفظه شفاف آنها وضعیت سیم را بررسی نمایید.
علائم سوختن فیوز
هنگامی که یک فیوز سوخته باشد، اتصال آن قطع میشود؛ اما در مورد فیوزهای فلزی، شناسایی آن به سادگی انجام نمیشود و برای یافتن آن، فرآیند پیچیدهتری انجام میپذیرد؛ چراکه دیگر نشانهای از یک محفظه شفاف وجود ندارد. برای این کار، دو سر فیوز را به دو طرف مالتیمتر متصل کنید. اگر مالتیمتر عبور جریان را نشان دهد، به این معنی است که فیوز سالم است و در غیر این صورت، سوخته است و باید جایگزین شود. اگر به مالتیمتر دسترسی ندارید، میتوانید از یک چراغ آزمایش نیز استفاده نمایید. برای تعویض فیوزها، از انبرک موجود در جعبه فیوزها استفاده کنید.
در پایان، توجه داشته باشید که در برخی از نسخههای پژو 206 ممکن است تعداد و ترتیب جعبه های فیوز و چیدمان آنها با توضیحات ارائه شده متفاوت باشد. برای اطمینان از وضعیت جعبه فیوز 206 خود، حتماً دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و پس از آشنایی، به تعویض فیوزهای سوخته بپردازید.
11 نظرات