معرفی سایپا آریا
آریا، اولین کراس اوور ملی ایران، به تولیدات شرکت خودروسازی سایپا افزوده میشود. این خودرو در سال ۹۹ به بازار عرضه شده و نام “آریا” برای آن انتخاب شده است. در واقع، سایپا آریا از نسخه هاچبک سدان ملی شرکت سایپا به نام “شاهین” الهام گرفته است، اما با اضافه کردن برخی تزیینات بدنه مانند میله باربند سقفی و فلاپهای پلاستیکی مشکی، تلاش دارد ارتفاع خود را افزایش داده و به شکلی نزدیک به خودروهای کراس اوور تغییر یابد.
سایپا در سال ۱۳۹۹ از محصول جدید خود بر پایه پلتفرم SP100 به نام “آریا” رونمایی کرد. این پروژه با همکاری نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب پارسی اجرا شده و سایپا آریا قرار است اولین کراس اوور تولید داخلی این شرکت باشد. با وجود شباهتهای ظاهری به خودروهای کراس اوور، آریا به عنوان یک خودرو سواری با تزئینات خاص، بیشتر به نظر میآید تا یک کراس اوور اصلی. در هر صورت، با تولید آریا، سایپا به عنوان اولین خودروساز داخلی وارد جرگه تولید کنندگان کراس اوور جهان میشود.
مشخصات فنی آریا
آریا سایپا از لحاظ پلتفرم و نوع قوای محرکه با شاهین تشابه زیادی دارد. در حال حاضر، آریا سایپا از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ M15T با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور بهره میبرد و با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته سی وی تی عرضه میشود. از سوی دیگر، مدل بالاتر سایپا آریا با موتور ۲ لیتری وارداتی چینی مدل 4G94 میتسوبیشی، دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۴۴ اسب بخار و گشتاور ۱۸۸ نیوتن.متر است و از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته برخوردار است. داشبرد و کابین این خودروها نیز با پلاستیک نرم ساخته شدهاند تا کیفیت بهتری از مدل قبلی یعنی شاهین را ارائه دهند.
ویژگی ها | مشخصات |
---|---|
نام خودرو | آریا |
نوع موتور | چهار سیلندر خطی – هشت سوپاپ – توربوشارژ M15T |
حجم موتور | 1497 CC |
جعبه دنده | CVT اتومات با شش دنده مصنوعی |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
شتاب 0-100 | حدود 14 ثانیه |
بیشترین سرعت | – |
مصرف ترکیبی | 7.5 Lit/100km |
ظرفیت باک | 47 لیتر |
سیستم تعلیق جلو | مکفرسون |
سیستم تعلیق عقب | میله پیچشی |
ترمز جلو | دیسکی (خنک شونده) |
ترمز عقب | دیسکی |
سایز و نوع رینگ | 15 اینچی آلومینیومی |
تعداد سیلندر | 4 |
تعداد سوپاپ | 16 |
سیستم تنفس | طبیعی |
قدرت (اسب بخار) | ۱۴۴ |
گشتاور (نیوتون.متر) | ۱۸۸ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
طراحی سایپا آریا
طراحی سایپا آریا، به عنوان نسخه هاچبک شده سدان شاهین سایپا، با ریشه و اساسی که به یکی از محصولات چینی، ولکس C30، باز میگردد، در دنیای خودروسازی ایران به عنوان یک نقطه تازه و نو مطرح شده است. این خودرو، بر پایه پلتفرم یکی از نسلهای قبلی تویوتا یاریس ساخته شده و این امر به عنوان یک نکته مثبت برای دو محصول ملی جدید سایپا محسوب میشود.
طراحان شرکت سایپا با موفقیت یک خودروی کراس اوور-هاچبک جذاب و زیبا را طراحی کردهاند که در مقایسه با تولیدات ایران خودرو و فیس لیفت هایی که این شرکت بر روی محصولات خود انجام میدهد، ظرافت و هنر بیشتری را به نمایش میگذارد. طراحی جلویی با شباهت به شاهین، در حالی که نمای عقب با تغییراتی جذابتر و بهبود یافته به نمایش گذاشته شده است.
با استفاده از مگاپلتفرم SP100 جدید، آریا نه تنها ادامهای از طراحی شاهین است بلکه با نمای جلوی یکسان و جلوه هاچبک در بخش عقب، تلاش شده است تا با ایجاد شباهت با خودروهای کراس اوور، به تنوع و جذابیت بازار خودرو در ایران افزوده شود. به طور خاص، از تزئینات پلاستیکی مشکی رنگ در دامن و گلگیرها، همچنین استفاده از روفرک، برای افزودن شکوه به ظاهر خارجی آریا اقدام شده است. در کل، در محیط بازار خودروی کمتنوع و یکنواخت ایران، طرح جدید آریا از سوی خودروسازان دولتی استقبال مثبتی خواهد شد. این خودرو با اصلاحاتی که در طراحی و اجزای خارجی انجام شده، گزینه جذابی برای مشتریان ایرانی به حساب میآید.
آپشن ها و ویژگی های آریا
سایپا آریا احتمالاً با آپشنهای مشابه به نسخه فول شاهین به بازار عرضه خواهد شد. مهمترین این آپشنها شامل سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی… آپشنهایی مانند کروز کنترل، ایربگ جانبی و سیستم های کنترل کشش و پایداری نیز در آینده به لیست امکانات این ماشین اضافه خواهند شد.
قیمت سایپا آریا
در حال حاضر، قیمت کراس اوور سایپا آریا مشخص نشده است. با این حال، با توجه به قیمت شاهین که حدود ۳۶۰ میلیون تومان است، انتظار میرود قیمت اتوماتیک این خودرو حداقل به مبلغ حدود ۴۵۰ میلیون تومان برسد. البته، لازم به ذکر است که این تخمین بر اساس شرایط فعلی و قیمت شاهین ارائه شده و ممکن است با تغییر شرایط بازار تغییر کند.
خودرو پیشنهادی برای مطالعه : بایک بیجینگ X55
6 نظرات