معرفی سوزوکی فرانکس 2024
سوزوکی فرانکس 2024 ، یکی از جدیدترین کراساوورهای جمعوجور این شرکت، برای اولین بار در سال 2023 توسط ماروتی سوزوکی در هند معرفی شد. این خودرو که بر مبنای پلتفرم سوزوکی بالنو توسعه یافته، بهعنوان یک هاچبک کراس سگمنت B وارد بازار شده است. فرانکس با مجموعهای از پیشرانههای بنزینی، گازسوز و هیبریدی در بازار هند عرضه میشود، اما سوزوکی تمرکز ویژهای بر روی عرضه نسخه هیبریدی خفیف آن در دیگر بازارهای بینالمللی دارد.
شرکت راسا موتور، نماینده جدید سوزوکی در ایران، این خودرو را در روزهای پایانی سال 1402 در ایران رونمایی کرد. این محصول که یکی از اولین کراساوورهای زیر 4 متری سوزوکی است، با توجه به ویژگیهای فنی و طراحی مدرن خود، بهویژه در نسخه هیبریدی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و قرار است سهم قابلتوجهی در بازار ایران داشته باشد.
قدرت موتور و فنی فرانکس 2024
این خودرو به دلیل یک ویژگی کلیدی که آن را از سایر رقبا متمایز میکند، تحسین برانگیز است؛ و آن ویژگی دقیقاً زیر کاپوت نهفته است. موتور Boosterjet که توسط ماروتی سوزوکی هند احیا شده و درون Fronx قرار گرفته، ستاره اصلی این نمایش است. این خودرو تنها با یک ساعت و نیم رانندگی به وضوح قدرت و کارایی خود را نشان میدهد. موتور توربوشارژ سه سیلندری، با توان 101 اسب بخار و گشتاور خروجی 137 نیوتنمتر، به گونهای تنظیم شده که عملکردی بینظیر ارائه میدهد.
اگرچه ممکن است اعداد بر روی کاغذ چنان خیرهکننده به نظر نرسند، اما این تنظیم و کالیبراسیون دقیق موتور است که تفاوت را رقم میزند. خودرو با شتاب سریع، حرکت روان و عملکردی دقیق، تجربه رانندگی دلپذیری را فراهم میآورد. با اینکه در دورهای پایینتر ممکن است کمی تأخیر در شتابگیری احساس شود، اما پس از عبور از دور موتور 2000، توربو به سرعت وارد عمل میشود و Fronx با قدرت به پیش میتازد.
گیربکس این خودرو نیز به خوبی تنظیم شده و تعویض دندهها با دقت و نرمی انجام میگیرد. همچنین پدال کلاچ به لطف سبکی و نرمی که دارد، فشار کمی را به راننده وارد میکند، که خصوصاً در شرایط رانندگی در ترافیک شهری بسیار ارزشمند است. با توجه به اینکه بخش عمدهای از رانندگی با این خودرو در خیابانهای شلوغ و در شرایط ترافیک سنگین انجام میشود، دستی بودن خودرو نه تنها خستهکننده نیست، بلکه برای علاقهمندان به رانندگی لذتبخش خواهد بود.
با این حال، سیستم تعلیق خودرو میتوانست بهبود یابد. به خصوص در قسمت جلویی خودرو، نرمی بیش از حد آن ممکن است در جادههای ناهموار یا بر روی دستاندازها و چالهها باعث حرکتهای شدید شود، که میتواند تا حدی ناراحتکننده باشد. در جادههای هموار این مشکل چندان به چشم نمیآید، اما در شرایط چالشبرانگیزتر، نرمی بیش از حد سیستم تعلیق، احساس ناپایداری و تحریککنندهای را به همراه دارد.
مشخصات فنی فرانکس 2024
مشخصات فنی | جزئیات |
---|---|
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
گیربکس | 6AT |
حجم موتور | 1.5 لیتر هیبرید |
تنفس موتور | طبیعی |
پیشرانه | 4 سیلندر خطی |
توان موتور | 101 اسب بخار |
سرعت نهایی | 160 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 تا 100 | 11 ثانیه |
مصرف سوخت | 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر |
گشتاور | 137 نیوتون متر |
حجم باک | 37 لیتر |
نوع شاسی | یکپارچه مونوکوک، کراساور |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون مستقل |
سیستم تعلیق عقب | نیمهمستقل محور پیچشی |
فرمان | کمکبرقی |
طراحی داخلی و کیفیت
کابین خودرو، محیطی که بخش عمدهای از زمان رانندگی در آن سپری میشود، فضایی است که به خوبی طراحی شده تا حس راحتی و آرامش را به سرنشینان القا کند. با وجود ابعاد جمعوجور ماروتی، این خودرو توانسته است به طرز چشمگیری از فضا بهینه استفاده کند. کابین به هیچ وجه احساس تنگی ایجاد نمیکند و فضای کافی برای جابجایی و حرکت وجود دارد، در عین حال محیطی دنج و صمیمی را فراهم میکند تا راننده بتواند ساعتهای طولانی را با آرامش پشت فرمان بگذراند.
حتی برای افرادی با قد بالای 180سانتیمتر نیز این خودرو محیطی راحت خواهد بود، البته به استثنای صندلی وسط عقب که ممکن است اندکی محدودتر باشد. در تریمهای زتا و آلفا، صندلی راننده قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد که تجربهای سفارشیسازیشده از راحتی را برای هر فرد به ارمغان میآورد.
نکتهای که بیش از همه در این کابین توجه را به خود جلب میکند، میزان امکانات ذخیرهسازی و راحتی آن است. این خودرو دارای فضای کافی برای نگهداری وسایل روزمرهای است که معمولاً همراه راننده هستند، از جمله تلفن همراه، کیف پول و سایر لوازم کوچک. جیبهای بزرگ دربها، به راحتی بطریهای بزرگ و کوچک را در خود جای میدهند و جعبه دستکش نیز برای وسایل حجیم فضای کافی فراهم کرده است. این نوع طراحی به راننده این امکان را میدهد که بدون احساس شلوغی، تمام وسایل ضروری خود را در دسترس داشته باشد و از یک تجربه رانندگی آرام و بیدغدغه لذت ببرد.
ویژگیها و آپشنهای Fronx 2024
در طراحی کابین، شرکت ماروتی میتوانست به راحتی از مواد پلاستیکی نرم استفاده کند، اما به جای آن، تناسب و پرداخت کاملاً حرفهای و مستحکمی ارائه شده است. تمامی دکمهها با دقت بالا ساخته شدهاند و حس خوشایندی هنگام لمس آنها ایجاد میکنند. فرمان خودرو نیز قابلیت تنظیم برای ارتفاع و دسترسی را دارد که تجربه رانندگی را راحتتر میسازد.
یکی از برجستهترین امکانات این خودرو، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایش لمسی 9 اینچی است که با Android Auto و Apple Carplay و قابلیت اتصال بیسیم همراه شده است. اتصال این سیستم بسیار روان و یکپارچه است. از میان تمامی امکانات، دوربینهای 360 درجه یکی از بهترین ویژگیهای این خودرو به شمار میآید و شاید بتوان گفت این دوربینها در کلاس خود بینظیر هستند و به راننده یک نمای دقیق و کامل از محیط اطراف ارائه میدهند، که واقعاً یک مزیت بزرگ برای Fronx محسوب میشود.
علاقهمندان به فناوری شارژ بیسیم تلفن نیز در Fronx یک شارژر بیسیم خواهند یافت، هرچند که شاید برای برخی، استفاده از درگاه USB گزینهای مناسبتر باشد. اگر کابل نوع C به نوع C دارید، میتوانید از درگاه مخصوص در قسمت عقب خودرو که برای مسافران ردیف دوم تعبیه شده، استفاده کنید؛ در حالی که در ابتدا تنها یک پورت نوع A در دسترس است. یکی از نکاتی که ممکن است کمی قدیمی به نظر برسد، طراحی آنالوگ دسته ابزار خودرو است که با وجود سایر امکانات مدرن، کمی تناقض ایجاد میکند.
ایمنی فرانکس 2024
Fronx در زمینه ایمنی به خوبی مجهز است و لیست گستردهای از امکانات استاندارد ارائه میدهد. ویژگیهایی مانند کیسه هوای دوگانه، سیستم ترمز ABS همراه با EBD، برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)، سنسورهای پارک عقب، ISOFIX برای صندلیهای کودک، و بخارگیر عقب همگی بهصورت استاندارد در این خودرو وجود دارند. در تریمهای بالاتر Zeta و Alpha، چهار ایربگ اضافی نیز به تجهیزات اضافه میشوند و مدل Zeta همچنین با دوربین پارک عقب عرضه میشود. نسخه Alpha با سطح بالای امکانات، قابلیتهایی چون دوربین دید 360 درجه و نمایشگر هد آپ را نیز شامل میشود؛ هرچند استفاده از نمایشگر هد آپ برای برخی افراد چندان ضروری به نظر نمیرسد.
مطلب پیشنهادی کارمگز : سوزوکی جیمنی 2024
اما یک نکته که در تجربه کاربری کمی آزاردهنده است، سیستم یادآور کمربند ایمنی است. هرچند که حضور این سیستم، نشان از تعهد Maruti Suzuki به ایمنی سرنشینان دارد و ارائه کمربند سهنقطهای برای همه سرنشینان همراه با هشدار یادآور بسیار قابل تقدیر است، اما مسئله اینجاست که صندلیهای عقب فاقد سنسور فشار هستند. این یعنی حتی اگر کسی در صندلیهای عقب حضور نداشته باشد، سیستم هشدار برای مدتی کوتاه همچنان فعال میماند و صدای هشدار میدهد. راه حل سادهای که میتوان برای این مشکل در نظر گرفت، بستن کمربندهای عقب در تمام مدت است تا از بروز این هشدار جلوگیری شود.
قیمت سوزوکی فرانکس 2024
شرکت “راسا موتور”، واردکننده رسمی محصولات سوزوکی در ایران، قیمت نهایی خودروی جدید سوزوکی فرانکس 2024 را اعلام کرد. این کراساوور کوچک که با طراحی مدرن و ویژگیهای پیشرفته وارد بازار شده است، با قیمت 1 میلیارد و 750 میلیون تومان عرضه خواهد شد. پیشبینی میشود که به زودی این خودرو در بازار کشور عرضه شود و توجه علاقهمندان به خودروهای کراساوور را به خود جلب کند.