شرایط جدید تعویض پلاک اعلام شد + خرداد 1404

شرایط جدید تعویض پلاک اعلام شد + خرداد 1404
به این مطلب امتیاز دهید

شرایط جدید تعویض پلاک

با گسترش همکاری میان دستگاه‌های دولتی و سامانه ملی املاک و اسکان، ارائه بسیاری از خدمات دولتی از جمله افتتاح حساب بانکی، دریافت وام اجاره، صدور دسته چک و تعویض پلاک خودرو، منوط به ثبت اطلاعات سکونتی در این سامانه شده است.

سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir در بهمن‌ماه ۱۳۹۸، بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و با هدف شناسایی خانه‌های خالی و ثبت اطلاعات سکونتی مالکان و ساکنان، توسط وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شد.

هدف اصلی از راه‌اندازی این سامانه، ایجاد بستری کلیدی برای برنامه‌ریزی در حوزه مسکن، شناسایی خانه‌های خالی، و همچنین بهبود فرایند ثبت و مدیریت اطلاعات مربوط به املاک و محل سکونت در سطح کشور است.

بر اساس قانون، تمامی افراد، چه مالک و چه مستأجر، اعم از ساکنان مناطق شهری و روستایی، موظفند اطلاعات محل سکونت خود را در این سامانه ثبت کنند. در حال حاضر، پیش از عقد قراردادهای اجاره (به‌صورت رایگان)، ثبت ملک مورد نظر در سامانه املاک و اسکان الزامی است.

مطابق بند ۷ تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که در تاریخ ۵ آذرماه ۱۳۹۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، پرداخت یارانه و کمک‌های معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعابات آب، برق، تلفن و گاز، ارسال اسناد و مدارکی نظیر گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه‌ها، ابلاغیه‌ها، ثبت‌نام مدارس بر اساس منطقه محل سکونت، تشخیص استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و سایر خدمات را صرفاً بر اساس کد ملی و کد پستی یا نشانی یکتای ثبت‌شده در سامانه املاک و اسکان ارائه دهند.

مطلب پیشنهادی  ثبت نام پیکاپ قدرتمند از 17 آذر به مدت 10 روز

مطلب پیشنهادی: راهنمای اجاره ماشین در مشهد

طی شش سال گذشته، به‌دلیل عدم اتصال بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به سامانه املاک و اسکان، روند مشروط‌سازی ارائه خدمات دولتی به ثبت اطلاعات در این سامانه با اختلال مواجه شده بود. با این حال، طی ماه‌های اخیر، همکاری نهادها با وزارت راه و شهرسازی افزایش یافته است.

از حدود یک سال گذشته، برخی بانک‌ها با ارسال پیامک‌هایی به مشتریان خود اعلام کردند که ارائه خدمات بانکی از جمله افتتاح حساب، صدور دسته چک، اعطای تسهیلات و تعهدات، و ارائه ابزارهای پرداخت و پذیرش، منوط به ثبت و تطابق کد پستی اعلام‌شده توسط مشتری با اطلاعات درج‌شده در سامانه ملی املاک و اسکان خواهد بود.

در اواخر سال گذشته، مدیرکل پیشین راه و شهرسازی استان تهران نیز اعلام کرد که ارائه خدماتی مانند تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز، و ارسال اسناد و مدارک تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اطلاعات محل سکونت افراد بر اساس کد ملی و کد پستی یا نشانی یکتای ثبت‌شده در سامانه املاک و اسکان تأیید شده باشد. بر این اساس، افرادی که اطلاعات اقامتگاه اصلی خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند، در دریافت خدمات از دستگاه‌های مختلف با مشکل مواجه خواهند شد.

مطلب مرتبط: چه ماشین هایی تعویض پلاک نمی شوند؟

برای افرادی که مالک بیش از یک واحد مسکونی هستند، در ابتدا پیامک هشدار برای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان ارسال می‌شود و در صورت بی‌توجهی، این افراد مشمول مالیات خانه‌های خالی خواهند شد. همچنین در فرآیند تعویض پلاک خودرو، پلیس راهور باید از هماهنگی محل سکونت مالک خودرو با کد پلاک اطمینان حاصل کند. بنابراین، خریداران خودرو موظفند برای احراز محل سکونت، اقدام به ثبت اطلاعات سکونتی نمایند تا اطمینان حاصل شود که پلاک جدید مطابق با محل زندگی مالک صادر می‌شود.

مطلب پیشنهادی  خرید خودرو از بورس به ساده‌ترین روش! ۹ گام طلایی که باید بدانید

علاوه بر این، ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن به الزام ثبت تمامی معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و اخذ کد رهگیری از سوی مشاوران املاک، به صورت رایگان، تأکید دارد. در این راستا، مشاوران املاک موظفند تمامی قراردادهای مسکن را از طریق سامانه رسمی معاملات املاک کشور به ثبت برسانند. این فرآیند از طریق «سامانه خودنویس» وزارت راه و شهرسازی نیز فعال شده و امکان ثبت رایگان قراردادها فراهم شده است.

همچنین دریافت تسهیلات ودیعه مسکن نیز منوط به ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری شده است. با وجود این، به دلیل نبود ضمانت اجرایی کافی در قوانین فعلی، اجرای کامل این بخش همچنان با چالش‌هایی مواجه است.

منبع: ایران جیب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *