فرمان هیدرولیک چیست ؟
فرمان هیدرولیک یک سیستم فنی در خودروها است که از نیروی هیدرولیک (روغن هیدرولیک) برای انتقال قدرت و کنترل حرکت استفاده می کند تا بتوان خودرو را به هر سمتی حرکت دهیم . این سیستم از یک پمپ هیدرولیک برای ایجاد فشار در مایع هیدرولیک و از سیلندرها و لولهها برای انتقال این فشار به قسمتهای مختلف فرمان و تغییر جهت چرخاندن چرخها استفاده میکند. وقتی راننده فرمان را حرکت می دهد، این فشار توسط مایع هیدرولیک به اجزای مختلف فرمان منتقل میشود و نتیجه نهایی آن تغییر جهت و جلو بردن خودرو است. این سیستم برای کنترل بهتر و راحت تر خودروها در انواع مختلف شرایط جاده و سرعتها بسیار مؤثر و اساسی است.
یکی از مزیتهای فرمان هیدرولیک نسبت به فرمان مکانیکی این است که به راحتی قابلیت تنظیم فشار و انتقال قدرت را به خودرو میدهد، بنابراین راننده میتواند با کمترین تلاش به راحتی فرمان را کنترل کند. این اصول نیز در فرمانهای الکتروهیدرولیکی (EPS) مدرن که از ترکیب هیدرولیک و برق برای فرماندهی استفاده میکنند، به کار میروند.
مطلب پیشنهادی: معرفی ۶ روش آسان تشخیص سلامت کمپرسور کولر ماشین
جعبه فرمان چیست ؟
جعبه فرمان در سیستمهای خودرویی یکی از اجزای اساسی است که تأثیر مهمی بر عملکرد فرمان خودرو دارد. برای درک بهتر عملکرد جعبه فرمان هیدرولیکی، ابتدا باید با سیستم فرمان خودرو آشنا شویم. سیستم فرمان خودرو شامل چندین عنصر است، اما جعبه فرمان به عنوان یکی از اجزای اصلی و تأثیرگذار را در عملکرد سیستم فرمان دارد. نوع جعبه فرمان تعیین کننده اصلی نوع سیستم فرمان است و تأثیر بزرگی بر کیفیت عملکرد آن دارد. جعبه فرمان باعث میشود فرمان خودرو برای راننده راحت و بی زحمت باشد.
عملکرد اساسی تمام جعبه فرمانها مشابه است. زمانی که راننده فرمان را چرخانده، گشتاور و حرکت دورانی ایجاد شده توسط فرمان به جعبه فرمان منتقل میشود. جعبه فرمان سپس این حرکت دورانی را به حرکت خطی تبدیل میکند و از طریق میلهبندی فرمان یا شغالدستهای چپ و راست به سیستم فرمان منتقل میشود. سیستم فرمان سپس با چرخاندن سگ دست روی سیبکها، چرخها را به چپ یا راست میچرخاند. این حرکت سبب میشود خودرو به راحتی و با کنترل بهتری در جاده حرکت کند.
در نتیجه، جعبه فرمان به عنوان یکی از اجزای مهم و حیاتی در سیستم فرمان خودرو، تأثیر زیادی بر تجربه رانندگی و کیفیت عملکرد خودرو دارد. بهتر است هنگام نگهداری و تعمیرات خودرو، جعبه فرمان را نیز در نظر بگیرید تا عملکرد بهینه و ایمنی رانندگی را تضمین کنید.
جعبه فرمان هیدرولیکی و اجزای آن
جعبه فرمان هیدرولیکی یکی از ابتکارات مهم در صنعت خودروسازی است که به دلیل سادگی تولید و اقتصادی بودن، همچنان به عنوان یکی از مهمترین انواع جعبه فرمانهای کمکی در خودروها استفاده میشود. برای درک بهتر، ابتدا به ساختار جعبه فرمان دنده شانهای نگاهی بیاندازیم.
جعبه فرمان دنده شانه ای چیست ؟
جعبه فرمان دنده شانهای، یکی از رایج ترین انواع جعبه فرمانهای مکانیکی است که همچنان در خودروها استفاده میشود. در این نوع جعبه فرمان، یک پینیون و یک دنده شانهای (راک) به کار میروند. پینیون با مارپیچ فرمان در تعامل است و حرکت دورانی غربیلک را به دوران عمودی تبدیل میکند.
اجزای جعبه فرمان هیدرولیکی
در این جعبه فرمان ، به علاوهی اجزای معمول جعبه فرمان دنده شانهای، تجهیزاتی جهت تولید نیروی کمکی به کار میرود. این تجهیزات شامل موارد زیر میشوند:
1. پمپ هیدرولیکی: این پمپ خارج از جعبه فرمان و سیلندر آن قرار دارد و با استفاده از یک غربیلک باعث ایجاد فشار هیدرولیکی میشود.
2. شیر هیدرولیکی: شیر هیدرولیکی روی شفت ورودی جعبه فرمان و در کنار سیلندر یا پوسته جعبه قرار میگیرد و تنظیم جریان روغن هیدرولیکی را انجام میدهد.
3. مخزن روغن: این مخزن نزدیک به پمپ قرار دارد و به عنوان محفظه روغن عمل میکند.
4. لولهها یا شلنگ های رفت و برگشت روغن: این لولهها یا شلنگها در فاصلهای بین جعبه فرمان و پمپ قرار دارند و برای انتقال روغن هیدرولیکی به کار میروند.
5. جک هیدرولیک: جک هیدرولیک در مسیر ورود و خروج روغن به جعبه فرمان قرار دارد و نقش مهمی در ایجاد فشار هیدرولیکی دارد.
6. تسمهی هیدرولیک: تسمهی هیدرولیک به عنوان رابط بین پمپ و موتور خودرو عمل میکند.
در نهایت، لازم به ذکر است که تمامی اجزای سیستم هیدرولیک در خارج از سیلندر یا پوسته اصلی جعبه فرمان قرار دارند و به عنوان یک انتخاب مؤثر در کاهش نیروی مورد نیاز برای فرمانگیری در خودروها شناخته میشوند.
نحوه عملکرد سیستم جعبه فرمان هیدرولیکی
سیستم جعبه فرمان هیدرولیکی یکی از اجزای کلیدی در عملکرد یک خودرو است که به شما امکان میدهد به راحتی و بدون زحمت از فرمان خودرو استفاده کنید. این سیستم از یک مدار بسته تشکیل شده است و از فشار روغن هیدرولیک برای تغییر جهت چرخها براساس تغییر زاویه فرمان استفاده میکند. حالا بیایید نگاهی به نحوه کار این سیستم بیندازیم. در این سیستم، یک پمپ خاص ویژه نیروی دورانی و چرخشی خود را از موتور میگیرد و این نیرو را با استفاده از تسمه به خود جذب میکند. سپس، روغن هیدرولیک را با یک فشار قوی حدوداً ۷۰ بار به لولههای فشار قوی یا لولههای رفت میفرستد.
این لولهها روغن را با فشار مذکور به شیر هیدرولیک سیستم منتقل میکنند. این شیر دارای سوراخهایی است که با چرخش فرمان به سمت راست یا چپ، تعدادی از آنها باز میشوند. این کار باعث میشود روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک جریان داشته باشد. ورود روغن با فشار به هر سمت جک باعث میشود که حرکت فرمان به راحتی انجام شود. سپس روغن مجدداً از جک عبور کرده و به سمت لولههای برگشت یا فشار ضعیف میرود و در نهایت به مخزن باز میگردد. این بازگشت روغن به مخزن از پمپ جلوگیری میکند تا در ادامه کار با کمبود روغن مواجه نشود.
به این ترتیب، سیستم جعبه فرمان با استفاده از فشار روغن به شکلی کارآمد و بدون نیاز به تلاش زیاد شما این امکان را میدهد تا خودروی خود را به راحتی کنترل کرده و به جهت مورد نظرتان هدایت کنید. این سیستم یکی از نمونههای تکنولوژی پیشرفته در عالم خودروسازی است که به راحتی تجربه رانندگی را بهبود میبخشد.
فرق فرمان هیدرولیک و فرمان معمولی چیست ؟
فرمان هیدرولیک و فرمان معمولی (یا مکانیکی) دو نوع سیستم مختلف برای کنترل جهتگیری چرخهای خودرو هستند و تفاوتهای مهمی دارند:
1. نیروی مورد نیاز برای فرمان دهی
– فرمان هیدرولیک: در فرمان هیدرولیک، استفاده از فشار روغن هیدرولیک به وسیله پمپ هیدرولیک به راحتی امکان میدهد تا نیروی کمی برای فرمان دادن به چرخها نیاز باشد. این به راننده امکان میدهد که فرمان را با کمترین تلاش انجام دهد.
– فرمان معمولی: در فرمان معمولی (مکانیکی)، راننده باید نیروی بیشتری را برای جابجایی بخشهای مکانیکی فرمان به کار ببرد. این به معنای انجام کار بیشتر توسط راننده در فرمان دادن به خودرو است.
2. پاسخگویی و دقت
– فرمان هیدرولیک: این نوع فرمان با توجه به فشار روغن می تواند دارای یک پاسخگویی سریع تر و دقت بیشتر در کنترل جهتگیری چرخها داشته باشد . این مزیت به خصوص در سرعتهای بالا و در مواقع نیاز به تغییر سریع جهتگیری مفید است.
– فرمان معمولی: در مقایسه با فرمان هیدرولیک، فرمان معمولی ممکن است پاسخگویی کندتری داشته باشد و نیاز به تلاش بیشتری از راننده برای جهتدهی داشته باشد.
3. پیچیدگی و نگهداری
– فرمان هیدرولیک: این نوع فرمان به دلیل وجود اجزای هیدرولیکی، پیچیدگی بیشتری دارد و نیاز به نگهداری دورهای مانند تعویض روغن هیدرولیک دارد.
– فرمان معمولی: فرمان معمولی به طور کلی سادهتر است و نگهداری کمتری نیاز دارد.
مزایای سیستم فرمان هیدرولیک در مقایسه با فرمان مکانیکی
سیستم فرمان هیدرولیک یکی از تکنولوژیهای پیشرفته در دنیای خودروسازی است که دارای مزایا و امکانات فراوانی نسبت به فرمان مکانیکی میباشد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:
1. سهولت رانندگی و کاهش خستگی راننده: سیستم فرمان هیدرولیک باعث سهولت در رانندگی میشود. نیروی لازم برای گرداندن فرمان به طور قابل توجهی کاهش مییابد، که این موضوع باعث کاهش خستگی راننده و افزایش راحتی در طی سفر میشود.
2. کارکرد فرمان در صورت قطع سیستم هیدرولیک: یکی از ویژگیهای مهم سیستم فرمان هیدرولیک از نوع Rack & Pinion (دنده شانهای و پینیون) است. این نوع فرمان به عنوان “فیلسیف” شناخته میشود، به این معنا که اگر قسمت هیدرولیک از کار بیفتد، فرمان مکانیکی همچنان قادر به کارکرد خواهد بود.
3. عدم انحراف خودرو هنگام عبور از موانع: با وجود ویژگیهایی همچون جک هیدرولیکی، سیستم فرمان هیدرولیک در جلوگیری از انحراف خودرو هنگام عبور از موانع مؤثر است. این جک هیدرولیکی از اینکه چرخها به راحتی از مسیر خود خارج شوند جلوگیری میکند.
4. قابلیت ایمنی در سرعتهای بالا: با وجود سنسور تنظیم میزان حجم روغن خروجی بر روی پمپ هیدرولیک، سیستم فرمان هیدرولیک استحکام فرمان در سرعتهای بالا را تضمین میکند.
5. افزایش عمر موثر قطعات سیستم فرمان: وجود جک هیدرولیکی باعث میشود که ضربات ناشی از جاده که به چرخها انتقال مییابد را کم کند. این موضوع منجر به افزایش عمر قطعاتی همچون فنرها، سیبکها، چهار شاخههای فرمان و محور فرمان میشود.
6. ارزش افزوده معادل در فروش خودرو: هزینه پرداختی برای سیستم فرمان هیدرولیک ممکن است در فروش خودرو به عنوان ارزش افزوده معادل محسوب شود. این امکان وجود دارد که خودرو با این سیستم فرمان در فروش به ارزش بالاتری برخوردار شود .
مطلب پیسنهادی : گیربکس چیست ؟
معایب فرمان هیدرولیک خودرو
فرمان هیدرولیک یکی از فناوریهای پرکاربرد در صنعت خودروسازی است، اما دارای معایب مختلفی است که در ادامه به ترتیب آنها را بررسی خواهیم کرد.
معیب | توضیح |
---|---|
آلودگی محیط زیست | نشت روغن میتواند به آلودگی محیط زیست منجر شود و خطرات آتشسوزی را افزایش دهد. |
خطرات ایمنی | عدم رعایت استانداردها میتواند به حوادث خطرناکی منجر شود. |
صدمات فیزیکی | نشت روغن ممکن است سطح جاده را لغزنده کند و حوادث جادهای ایجاد کند. |
وابستگی به دما | عملکرد سیستم در دماهای بسیار پایین یا بالا تحت تأثیر قرار میگیرد. |
حساسیت به آلودگیها و گرد و غبار | ذرات خارجی ممکن است به سیستم وارد شده و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد. |
هزینههای تعمیرات بالا | تعمیرات فرمان هیدرولیک میتواند گران باشد و هزینه تولید و نگهداری نیز بیشتر از گزینههای دیگر باشد. |
افزایش مصرف سوخت | پمپهای هیدرولیکی نیاز به دوران مداوم دارند که منجر به افزایش مصرف سوخت و کاهش توان موتور میشود. |
نیاز به گشتاور بیشتر | در زمان خاموش بودن موتور، برای فرمان دادن به خودرو نیاز به گشتاور بیشتری دارید. |
استهلاک بالا | سیستم هیدرولیک به دلیل فعال بودن مداوم پمپ بدون تأثیر در سرعت خودرو استهلاک بالایی دارد. |
علائم خرابی یا مشکلات در سیستم هیدرولیک
علائم خرابی یا مشکلات در سیستم هیدرولیک خودرو ممکن است متنوع باشند و به نوع خرابی و شدت آن بستگی داشته باشد. اما برخی از علائم شایع خرابی سیستم هیدرولیک عبارتند از:
1. نشت روغن: نشت روغن از سیستم هیدرولیک میتواند به صورت قطرات روغن زیر خودرو یا در محلهای مختلف مشاهده شود. این نشت ممکن است به خرابی در لولهها، مهرهها اشاره کند.
2. کاهش عملکرد فرمان: اگر فرمان خودرو به صورت ناگهانی سنگین تر یا سخت تر حرکت داده شود و نیاز به زیاد کردن فشار بر روی فرمان دستی داشته باشید، این ممکن است نشانه مشکل در سیستم هیدرولیک باشد.
3. صداهای عجیب: صداهای عجیب از سیستم هیدرولیک خودرو میتوانند به وجود خرابی اشاره کنند.
4. نقص در عملکرد ترمزها: در برخی موارد، خرابی در سیستم هیدرولیک میتواند به کاهش عملکرد ترمزها منجر شود.
اگر به هر یک از این علائم در سیستم هیدرولیک خودرو شک دارید، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص خودرو مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص داده و تعمیرات لازم را انجام دهد. بهیاد داشته باشید که نادیده گرفتن مشکلات سیستم هیدرولیک میتواند به مشکلات جدی تر و خطرناکتری در آینده منجر شود.