از زمانی که هر دو شرکت نیسان با مدل پاترول و تویوتا با مدل لندکروز در نیمه دوم دهه 1950 فعالیت خود را در زمینه تولید جیپ آغاز کردند، این دو برند به عنوان رقبای قدرتمندی در این حوزه شناخته میشدند. حالا که هر دو از 70 سال فعالیت خود را جشن میگیرند، تویوتا با معرفی یک نسل کاملاً جدید از لندکروزر به نام سری 300، توانسته است نظر همه را جلب کند. این نسخه جدید لندکروزر نخستین تغییرات مهم در طراحی خود را در بیش از 14 سال ارائه داده است. پس مناسب است که آن را با دشمن سنتی خود، Y62نیسان پاترول، روبرو کنیم. در حالی که لندکروزر ممکن است جدید باشد، پاترول در حال حاضر بیش از 10 سال از زندگی خود گذشته است و حتی با وجود چندین تغییر ظاهری و ارتقاء در طول زمان، همچنان اساساً به همان شکل باقی مانده است – که یک ویژگی مثبت است.
در ادامه به مقایسه بالاترین نسخه نیسان پاترول به نام Ti-L که با قیمت 93,365 دلار به فروش میرسد و لندکروزر صحرا که قیمت آن 130,190 دلار است، می پردازیم. در گذشته، مدل Sahara بهترین نسخه در دسترس در دسته Cruiser بود، اما در حال حاضر هر دو مدل GR Sport و Sahara ZX با قیمت 138,790 دلار، به عنوان نسخههای برتر از آن شناخته میشوند.
مقایسه پیشنهادی : مقایسه تویوتا هایلوکس و تاکوما 2024
مشخصات کلی لندکروزر سری 300 SAHARA
تمام مدلهای لندکروزر 300 از یک موتور 3.3 لیتری توئین توربو V6 دیزلی بهره میبرند که 700 نیوتن متر گشتاور و 227 کیلووات قدرت تولید میکند، این باعث افزایش خروجی نسبت به موتور دیزلی V8 قدیمی میشود.یک ویژگی جالب در طراحی این موتور، وجود یک Hot-V است. این به این معناست که منیفولدهای اگزوز و توربوشارژرها در V بین سرسیلندرها قرار دارند و منیفولدهای ورودی در قسمت بیرونی موتور قرار دارند. این طراحی باعث فشردهتر شدن موتور میشود و توربو شارژرها به درگاههای اگزوز نزدیکتر میشوند تا تاخیر را کاهش دهند.
با افزودن تمام حرارتی که اکنون در بالای موتور قرار دارد، تویوتا مجبور شده است خنک کننده اینترکولر بالا را همانند لندکروزر های گذشته کنار پنجره های جلو بگذارد و آنها را به بالای پنجرهها منتقل کند. منظور از “آنها”، دو خنککننده است و اینک به طور بهینهتری با طراحی جدید به هوا سپرده شدهاند. برای حفاظت از این خنک کنندهها در برابر ضربات از جلو، که اغلب در سفر های منطقهای مطرح است، یک بولبر مناسب ضروری است. این گوشههای سپر جلو بیشترین حمایت را ارائه میدهند و دقیقاً در همان جا که اینترکولرها نصب شدهاند، مشابه دیفندر جدید است.
موتور V6 با زاویه 90 درجه عملکرد نرم و گشتاوری دارد که احساس میشود کار را سریعتر از V8 قدیمی 1VD انجام میدهد. این خودرو با گیربکس اتوماتیک جدید 10 سرعته که تنها گیربکس ارائه شده در مدل 300 است، بهطور هماهنگ عمل میکند. آزمایشات پیشین نشان دادهاند که این ترکیب موتور و گیربکس توانایی سوار کردن یک تریلر دو محوره با وزن 3000 کیلوگرمی را پشت لندکروزر دارد.
رانندگی در جاده با لندکروزر 300
LC300 همان فرمت تعلیق مدلهای قبلی لندکروزر IFS و محور عقب زنده را حفظ میکند، که هر دو بر فنرهای مارپیچ سوار میشوند، اما به شدت مورد بازنگری قرار گرفته است. هیچ تنظیم ارتفاع یا فریبکاری در آن وجود ندارد، با این حال ساهارا دارای دمپرهای متغیر برای راحتی و تنظیمات ورزشی است. در روش سنتی لندکروزر، سیستم تعلیق نرم و منعطف است تا سواری نرم و راحت را ارائه دهد، اما زمانی که در جادهها یا مسیرهای تنگ فشار میآورید، کمی وحشی و پژمرده میشود. تنظیمات اسپورت روی دمپرها کمی به این موضوع می پردازد، اما هرگز به اندازه پاترول در چنین جاده هایی ترکیب نشده است.
ساختار لندکروزر 300، همچنان از فرمت تعلیق مدلهای قبلی IFS (سیستم تعلیق مستقل جلو) و محور عقب زنده استفاده میکند که هر دوی آنها بر روی فنرهای مارپیچ سوار شدهاند. با این حال، این سیستم به شدت مورد بازنگری قرار گرفته است. مهمترین نکته این است که هیچ تنظیم ارتفاع در آن وجود ندارد، با این حال مدل sahara دارای دمپرهای قابل تنظیم برای راحتی و تنظیمات ورزشی است. در حالت سنتی لندکروزر، سیستم تعلیق نرم و انعطافپذیر است تا تجربهی سواری نرم و راحت را فراهم کند. اما زمانی که با جادههای پر فشار یا مسیرهای تنگ مواجه میشوید، سیستم کمی ضعیف میشود. تنظیمات اسپرت روی دمپرها تا حدی به این مسئله پرداختهاند، اما هرگز به اندازه پاترول در چنین شرایطی همخوانی نداشته است.
مشخصات کلی نیسان پاترول TI-L
مشابه لندکروز، پاترول نیز تنها با یک نوع پیشرانه عرضه میشود، اما با تفاوتی که در موتور آن به کار رفته است. به عکس از تویوتا، پاترول از یک موتور بنزینی V8 بهره میبرد. این موتور 5.6 لیتری V8 با سیستم بادامک دوگانه بالای سر، توانایی تولید 298 کیلووات از قدرت شیرین و 560 نیوتن متر گشتاور قدرتمند را به وسیلهی یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ متحرک، که بر اساس تقاضا فعال میشود، با برد بالا و پایین فراهم میکند.
نقطه ضعف واقعی این پیشرانه در مصرف سوخت قرار دارد، و این مسئله با هر مدل بنزینی در مقایسه با نسخه معادل دیزلی به وضوح مشهود است. اگرچه این مقایسه نسبت به TDV8 LC200 نسبت به پاترول نزدیکتر است، اما بهبود یافته در کارایی موتور V6 در لندکروزر 300، این شکاف را بیشتر میکند. در آزمایش، مصرف سوخت تویوتا 12.1 لیتر در 100 کیلومتر بود در حالی که در مقابل، مصرف سوخت نیسان به 17 لیتر در 100 کیلومتر افتاد. این آزمایش شامل یک هفته رفت و آمد و دو روز آزمایش در شرایط خاص خارج از جاده بود. با این حال، با افزایش کیلومترها و استفاده بیشتر در شرایط بزرگراهی، این شکاف کاهش مییابد.
مطلب پیشنهادی کار مگز : نیسان پاترول ۲۰۲۴
رانندگی در جاده با نیسان پاترول TI-L
پاترول از سیستم تعلیق مستقل هم در جلو و هم در عقب بهره میبرد، و اگرچه این ممکن است برخی از علاقهمندان به آفرود را نگران کند، اما نباید این امر به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود. در محیط جاده، این سیستم تعلیق عالی رانندگی و هندلینگی با کنترل بهتر بر روی دست اندازها و پیچها را فراهم میکند، چه در سطوح جادهای معمولی و چه در شرایط مهر و موم. از نظر دینامیک، لندکروزر نمیتواند به یک پاترول نزدیک شود. یکی از ویژگی های کلیدی که باعث می شود دسته Y62 خوب باشد، سیستم حرکت بدنه هیدرولیک (HBMC) است که در هر دو مدل پاترول استاندارد است. مانند e-KDSS تویوتا، HBMC میزان چرخش بدنه را بسته به سرعت خودرو و زمین کنترل میکند. اما بر خلاف e-KDSS، HBMC جایگزین میله های ضد غلت می شود و عمل آنها توسط هیدرولیک انجام می شود.
HBMC با سیستم تعلیق کاملاً مستقل بسیار خوب کار می کند که به پاترول سنگین بزرگ اجازه می دهد در جاده نسبتاً صاف بپیچد در حالی که چرخ ها را از شاسی رها می کند تا در هنگام خارج از جاده سفر بیشتری داشته باشد. تنها عیب واقعی HBMC این است که می تواند مالکانی را که به دنبال بالابرهای تعلیق بزرگتر از معمولی هستند، با مشکل مواجه کند.
جدول مقایسه لندکروزر اتاق 300 و نیسان پاترول TI-L
ویژگی | لندکروز سری 300 | نیسان پاترول TI-L |
موتور | دیزل V6 توربوشارژ | DOHC بنزینی V8 |
ظرفیت موتور | 3.3 لیتر | 5.5 لیتر |
حداکثر توان | 227 کیلووات در 4000 دور در دقیقه | 298 کیلووات در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 700 نیوتن متر در 1600 تا 2600 دور در دقیقه | 560 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته اتوماتیک |
بدنه ماشین | 5 درب روی شاسی نردبانی | 5 درب روی شاسی مجزا |
مخزن سوخت | 110 لیتر | 140 لیتر |
ظرفیت کشش | 650 کیلوگرم | 639 کیلوگرم |
1 نظر