معرفی ری را برقی
با توجه به تحولات روزافزون در صنعت خودرو سراسر جهان و نیز ورود خودروهای برقی و هیبریدی به بازار ایران، شرکت ایران خودرو و دیگر تولیدکنندگان خودرو در حال تصمیمگیری و اقدام به معرفی و تولید خودروهای الکتریکی میباشند. یکی از پیشرفتهای چشمگیر این شرکت در زمینه خودروهای الکتریکی، معرفی مدل الکتریکی ری را است. در دومین نمایشگاه تحولات صنعت خودرو که همچنان در حال برگزاری است، ایران خودرو علاوه بر معرفی تارای الکتریک، اقدام به معرفی نسخه الکتریکی ری را نیز کرده است. ری الکتریک در حال حاضر به عنوان پرچمدار و مهمترین محصول ایران خودرو شناخته میشود و این شرکت تمام تلاش خود را به کار گیرد تا در دستیابی به موفقیت در دستهبندی خودروهای کراساوور، نقش برجستهای داشته باشد.
تاریخچه ری را
ری را یا پروژه K۱۲۵، بر اساس پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ تولید و طراحی شده است. پژو ۲۰۰۸ ابتدا تنها در نسل اول در بازار ایران عرضه میشد، اما اینکه چگونه ایرانخودرو موفق شده است پلتفرم نسل دوم را که هرگز به بازار ایران وارد نشد، تهیه و بر اساس آن خودرویی را طراحی نماید، موضوعی است که نیاز به بررسی دارد. به علاوه، علاوه بر تفاوتهای قدرت محرکه با مدل بنزینی ری، اختلافات ظاهری نیز بین این دو مدل وجود دارد.
ظاهر کلی ری را – حرکتی عجیب و غریب در ماشین برقی
در سرتاسر خودرو، تریم رنگی آبی آشکار است که به عنوان نمادی از برقی بودن ری را خدمت میکند. در قسمت جلو، طراحی نسبتاً خوبی به نمای جلو پنجره اعمال شده است که با سایر اجزا به خوبی هماهنگ شده و تناسب مناسبی ایجاد کرده است. در بخش عقب، به جز افزودن نوشته “EV” در گوشه سمت چپ، تغییرات قابل توجهی اعمال نشده است. یک نکته که بسیاری توجه را به خود جلب کرده، مرتبط با دیفیوزر خودرو در این بخش است. در خودروهای برقی، هیچ اثری از اگزوز مشاهده نمیشود، اما عجیب است که در مورد ری برقی، هنوز سر اگزوزها حفظ شدهاند. اگر ایران خودرو به دلیل جنبه اسپرتی ری این تصمیم را گرفته است، باز هم این امر تعجببرانگیز است، زیرا هیچ کمپانی خودروسازی جهانی به منظور حفظ اسپرتی خودروهای برقی، سر اگزوزها را حذف نکرده است. البته لازم است توجه داشت که این خودرو نمونهای آزمایشی است و نباید آن را به عنوان مدل نهایی ارزیابی کرد.
فضای داخلی ری را
در داخل خودرو، همان اقلام آبی و سفیدی که به یادآوری برقی بودن مدل ری را میاندازند، حاضر هستند. امیدواریم که این ترکیب رنگی جذاب در نسخهٔ نهایی نیز حفظ شده باشد، زیرا ظاهری جذاب و شیک به کابین این خودرو داده است. ویژگیهای برقی ری با نسخهٔ بنزینی تفاوت چندانی نخواهد داشت. حسگر نور و باران، چهار کیسه هوا، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه هوا اتوماتیک، دکمهای برای استارت، دندهی پشت فرمان، شارژر بیسیم تلفن همراه، نمایشگر لمسی چندرسانهای، گرمکن و تنظیم برقی صندلیهای جلو، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، کنترل سرعت و محدود کنندهٔ سرعت، تنظیم حالت رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی، و … از جمله امکاناتی هستند که در این خودرو فراهم شدهاند. البته امیدواریم که در آینده این امکانات کاسته نشود.
قدرت موتوری ری را الکتریکی
در نسخهٔ برقی ری، از یک پیشرانهٔ برقی با توان ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن متر استفاده شده است. ظرفیت باتری این خودرو ۵۳ کیلووات ساعت اعلام شده که با استفاده از شارژرهای خانگی، در مدت ۱۰ ساعت به طور کامل شارژ میشود. یکی از موضوعات مهم در خودروهای برقی، محدودهٔ پیمایش با یکبار شارژ است. بر اساس استاندارد NEDC، ری برقی میتواند ۴۲۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند که این عدد به عنوان یک مقدار قابل قبول برای این خودرو در نظر گرفته میشود. اما باید توجه داشت که این ارقام بر اساس شرایط استاندارد اعلام شدهاند و واقعیت ممکن است محدودهٔ پیمایش را کاهش دهد.
بررسی پیشنهادی کارمگز : جریان پیامک واریز وجه سایپا
مشخصات فنی ریرا ایرانخودرو
ویژگی | مشخصات |
---|---|
حجم موتور | 1.7 لیتر |
سیلندر / سوپاپ | 4 / 16 |
تنفس موتور | توربوشارژر |
قدرت | 160 اسب بخار |
گشتاور | 240 نیوتنمتر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
شتاب | 10.4 ثانیه |
سرعت | 195 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 7.3 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
سوتی های طراحی و ایرادات عجیب این خودرو
علیرغم اختلافات و مشکلاتی که در زمینهٔ عرضهٔ نسخهٔ بنزینی خودروی ری پیش آمده و تا کنون ایران خودرو نتوانسته است این خودروی کراساوور را به بازار عرضه کند، این شرکت اکنون اعلام میکند که نسخهٔ کاملاً برقی این خودرو را معرفی میکند. با رونمایی ایران خودرو از نسخهٔ برقی ری در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، بحرانها و مشکلات زیادی در مورد این نسخه به وجود آمد. در طراحی نمای جلو، درزهای موجود در بخش درب موتور و چراغهای دیلایت که جذابیت کمتری داشتند، باعث ناراحتی بسیاری از بازدیدکنندگان شد.
نکتهی جالب در خودرو در بخش پشتی آن مخفی شده است. ایران خودرو ادعا میکند که نسخهٔ برقی را به نمایش گذاشته است، اما بخش جلوپنجره حذف شده و برچسبهای خودرو به طور کامل از آن حذف شدهاند؛ اما با وجود این ادعا، دو خروجی اگزوز کرومیرنگ، دقیقاً مانند نسخهٔ بنزینی، در پایین سپر مشاهده میشود، که دلیل این موضوع نامشخص است که چرا خودروی برقی نیاز به خروجی دود دارد. البته ایران خودرو اعلام کرده است که نسخهٔ برقی ری به عنوان نمونه آزمایشی محسوب میشود و احتمالاً در زمان عرضهٔ نهایی، تغییراتی در آن اعمال خواهد شد؛ اما این دلیل به خودی خود کافی نیست تا حذف اگزوز نسخهٔ بنزینی توجیه شود. واضح نیست که چرا خودرویی که مشخصات فنی و پیشرانهٔ آن اعلام شده است، چرا این اختلاف را در حضور وزیر صنعت ایجاد کرده است.
این موضوع نخستین انتقاد ایران خودرو در زمینهٔ خودروهای برقی نیست و در نمایشگاههای گذشته، مثالهایی از محصولاتی مانند تارا نیز دیده شده که این شرکت با چسباندن نام برقی، محصولات بنیادی خود را معرفی کرده است. در مورد ریرا نیز مشخص نیست که آیا ایران خودرو نسخهٔ بنزینی را به نام برقی معرفی کرده یا هنوز طراحان این شرکت از خودروی برقی بدون دود خبر دارند.
قیمت ری را ایران خودرو 1403
مرداد 1403: مطابق با وعدههای ایران خودرو، قیمت خودرو ریرا برای نخستینبار در مردادماه به شرح زیر اعلام شد:
- قیمت پایه کارخانه: 975,803,000 تومان
- قیمت مصرفکننده: 1,270,000,000 تومان
ویدیو رونمایی
برای اطلاع از قیمت روز خودروهای ایرانی به مجله کارمگز مراجعه نمایید.