در این مقاله، میخواهیم لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم، دو کراس اوور چینی را با یکدیگر مقایسه کنیم. این دو خودرو به تازگی وارد بازار شدهاند و با طراحی منحصر به فرد و ویژگیهای فنی جذاب خود، تفاوتهای قابل توجهی با سایر خودروهای چینی دارند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه ویژگیها و مزایای هر یک از این خودروها بپردازیم.
لاماری ایما اولین بار در پایان سال ۱۴۰۰ با نمایش علنی توسط آرین پارس موتور به بازار عرضه شد. در همین حال، فونیکس FX پرمیوم نیز در دی ماه سال ۱۴۰۱ بهعنوان یک محصول با دو نسخه اکسلنت و پرمیوم توسط مدیران خودرو معرفی شد. این دو خودرو با طراحی متمایز و ویژگیهای فنی خاص، توانستهاند توجه بازار را به خود جلب کنند. این تفاوتها منجر به افزایش قیمت در بازار آزاد شده و قیمتهای آنها به نسبت بالا ارتقا یافته است. در این مقاله به مقایسه دقیق ویژگیها، امکانات، و تفاوتهای لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم میپردازیم.
مقایسه پیشنهادی کارمگز : پراید یا ساینا
مقایسه طراحی بیرونی لاماری ایما با فونیکس FX پرمیوم
مقایسه ظاهری لاماری ایما و فونیکس FX به نظر میرسد که چالشی سختی را پیش رو دارد، زیرا هرکدام از این دو کراس اوور با طراحی خود، جلب توجه میکنند. لاماری ایما با طراحی جذاب و مدرن، در بازار کراس اوورهای هم دوره خود در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طراحی لاماری ایما، با نمای روبرویی که به شکل پوزه کوسه نظیر خودروهای جگوار میآید، حالتی از قاطعیت و خشونت جذاب را برای رانندگان و جوانان مالک ایجاد میکند.
نمای فونیکس اف ایکس
در مقابل، فونیکس FX با استفاده از شیوه طراحی هنر متحرک، طرحی نوآورانه و هیجانانگیز را به نمایش میگذارد. این طراحی جدید، شرکت چری را قادر به ورود به بازارهای اروپایی کرده و خطوط آیرودینامیک و جذابی را به تصویر میکشد.
در بخشهای جلو و عقب، فونیکس FX با ارائه یک طراحی کاملتر به نظر میرسد و این ممکن است توجه بیشتری از مشتریان جلب کند. اما در بخش چهره، نظرات ممکن است متفاوت باشند و برخی ممکن است طراحی جلوی فونیکس FX را کمی کمجذابتر از لاماری ایما ارزیابی کنند. با این حال، علاقه به طراحیهای فوقمدرن و فانتزی میتواند تصمیم مشتریان را در انتخاب بین این دو خودرو تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی، هر دو لاماری ایما و فونیکس FX از طراحی مدرن، گیرا و جذاب برخوردارند که باعث ایجاد پرستیژ در جامعه و جلب توجه از نظر ظاهری میشوند.
مقایسه طراحی داخلی لاماری ایما با فونیکسFX
در بخش طراحی داخل کابین هر دو خودرو، لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم، به یک طراحی لوکس و مدرن پی بردهاند. هر دو خودرو از نمایشگرهای متصل به یکدیگر برای صفحه و بخش مانیتور مدیا بهرهمیبرند. در بخش فرمان، از غربیلک فرمان D با سه پره استفاده شده است. نمایشگرهای هر دو این خودروها با اندازه 10.25 اینچی به کاربر ارائه میشود.
در لاماری ایما، دریچههای تهویه هوا به شکل دایرهای طراحی شده و کنسول میانی با طراحی شبیه به مرسدس، فضای لوکس و زیبا ایجاد کرده است. به علاوه، طراحی مشابه به مرسدس موجب افزایش جلوه لوکسی در این خودرو شده است. در مقابل، در فونیکس FX، از دریچههای تهویه باریک افقی با رنگ مشکی براق استفاده شده است که ظاهری جذاب و مدرن را به وجود آورده است.
میتوان نتیجه گرفت که طراحی دریهای فونیکس FX به نظر زیباتر و لوکستر از لاماری ایما میآید. در حالی که هر دو خودرو دارای طراحی کابین جذاب و قابلقبولی هستند، اما فونیکس FX با جزئیات بیشتری سنگینی به تجربه داخلی خودرو افزوده است.
مقایسه مشخصات فنی فونیکس اف ایکس و لاماری ایما
فونیکس FX با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ TGDi از همکاری با کمپانی AVL اتریش بهرهمند است، که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار (در دور ۵,۵۰۰ rpm) و گشتاور بیشینه ۲۹۰ نیوتنمتر (بین دورهای ۱,۷۵۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) را ارائه میدهد. این توان از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخهای جلو منتقل میشود. در مقابل، لاماری ایما از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ TGDi با فناوری میتسوبیشی استفاده میکند. این موتور، یکی از قویترین موتورهای یک و نیم لیتری در چین است و توان تولید ۱۹۵ اسب بخار (در دور ۵,۶۰۰ rpm) و گشتاور بیشینه ۲۸۵ نیوتنمتر (در دورهای ۱,۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) دارد. همچنین، این خودرو از جعبه دنده دوکلاچه تر برای انتقال قدرت به چرخهای جلو استفاده میکند.
از نظر مشخصات فنی، هر دو خودرو به نظر میرسد تقریباً یکسان هستند. با این حال، باید توجه داشت که فونیکس FX پرمیوم با داشتن قابلیت تیپ ترونیک، از لحاظ فناوری پیشرفتهتری برخوردار است. در هر دو خودرو، تعلیق جلو از نوع مک فرسون و در عقب سیستم چند اتصاله را مشاهده میکنیم. به طور کلی، هر دو از خودروهای چینی قدرتمندی حرف میزنند، اما طراحی و ابعاد بهترین هندلینگ را در فونیکس FX پرمیوم به ارمغان میآورد. این مسئله نه تنها در ظاهر، بلکه در کارایی رانندگی نیز این خودرو را از لاماری ایما برتر قرار میدهد. بر اساس بررسیهای انجام شده، افترا به حدود ۱.۵ ثانیه، فونیکس FX پرمیوم را در شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به لاماری ایما بهتر میسازد.
قسمت های مختلف | لاماری ایما | فونیکس FX |
موتور | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۵ اسب بخار | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۵ نیوتن متر | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه تر |
محور محرک | جلو | جلو |
وزن | ۱۵۵۰ کیلوگرم | ۱۴۴۴ کیلوگرم |
طول | ۴,۵۶۵ میلیمتر | ۴,۴۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۰ میلیمتر | ۱,۸۳۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۹۰ میلیمتر | ۱,۵۸۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۷۱۵ میلیمتر | ۲,۶۳۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۴۸۰ لیتر | ۲۹۰ لیتر |
مقایسه تجهیزات فونیکس اف ایکس و لاماری ایما
در هر دو خودروی لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم، امکاناتی نظیر سنسور نور، تریم داخلی از چرم مصنوعی، صفحه نمایش لمسی مرکزی، کلاستر دیجیتال، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم پاکسازی هوای کابین، سیستم تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی، سیستم پایش میزان باد تایرها، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، دوربین ثبت وقایع و کول باکس فراهم است. در حالی که لاماری ایما شیشه دودی عقب و سقف پانارومیک را نیز دارد که این دو امکان در فونیکس FX پرمیوم مشاهده نمیشوند.
اما، در خودروی FX پرمیوم، امکانات بیشتری نیز گنجانده شده است که شامل سیستم صوتی سونی، صندلی شاگرد برقی، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، سنسور نقطه کور، رادار خطی، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای اتوماتیک، چراغهای تمام LED، دوربین ۳۶۰ درجه، در صندوق برقی، قابلیت روشن شدن با ریموت، شارژر بیسیم، سنسور باران، تهویه اتوماتیک دوکاناله، قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو، و سیستم فرمان صوتی میشوند. این امکانات در لاماری ایما مشاهده نمیشوند.
به عبارت دیگر، FX پرمیوم با ارائه امکانات بیشتر و کیفیت داخلی بهتر، گزینهای مناسب برای کسانی است که به دنبال یک خودرو با آپشنهای فراوان هستند، در حالی که لاماری ایما با ارائه امکانات اساسی و کاربردی، گزینهای معقولتر برای کسانی است که به دنبال خودروی کارآمد و با کیفیت اما با هزینه کمتر هستند.
قسمت های مختلف | فونیکس FX | لاماری ایما | ||
نمایشگر | ۱۰.۲۵ اینچی | ۱۰.۰ اینچی | ||
صفحه آمپر | دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی | دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی | ||
سیستم صوتی | ۸ بلندگو سونی | ۶ بلندگو | ||
سیستم تهویه | اتوماتیک دو منطقهای | اتوماتیک | ||
کروز کنترل | تطبیقی | تطبیقی | ||
رادار نقطه کور | دارد | ندارد | ||
رادار حرکت بین خطوط | دارد | ندارد | ||
هشدار خروج از خط | دارد | ندارد | ||
هشدار تغییر خط | دارد | ندارد | ||
سیستم جلوگیری از خروج از خط | دارد | ندارد | ||
هشدار برخورد جلو | دارد | ندارد | ||
ترمز خودکار اضطراری | دارد | ندارد | ||
کنترل خودکار نوربالا | دارد | ندارد | ||
سیستم جلوگیری از برخورد | دارد | ندارد | ||
ایربگ | ۶ عدد | ۶ عدد | ||
ورود بدون کلید و استارت دکمهای | دارد | دارد | ||
صندلی راننده | تنظیم ۶ جهته برقی | تنظیم ۶ جهته برقی | ||
صندلی سرنشین جلو | تنظیم ۴ جهته برقی | دستی | ||
گرمکن صندلیهای جلو | دارد | ندارد | ||
سردکن صندلیهای جلو | دارد | ندارد | ||
گرمکن و تنظیم برقی آینهها | دارد | دارد | ||
فرمان | برقی | برقی | ||
غربیلک فرمان | چرمی D شکل | چرمی D شکل | ||
تودوزی | چرمی | چرمی | ||
دیلایت | دارد | دارد | ||
ترمزها | ABS و EBD | ABS و EBD | ||
ترمز پارک برقی | دارد | دارد | ||
اتوهولد | دارد | دارد | ||
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد | ||
سیستم کنترل پایداری ESC | دارد | دارد | ||
سیستم کنترل کشش TCS | دارد | دارد | ||
پایش باد تایرها | دارد | دارد | ||
دوربین دید عقب | دارد | دارد | ||
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | ندارد | ||
سنسور پارک | عقب و جلو | عقب | ||
سانروف | دارد دو حالته | دارد دو حالته | ||
خروجی برق 12 ولت و USB | دارد | دارد | ||
شارژر بیسیم گوشی | دارد | ندارد | ||
سنسور نور و باران | دارد | دارد | ||
نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ | دارد | ندارد | ||
سیستم فرمان صوتی | دارد | ندارد | ||
کول باکس | دارد | دارد | ||
پاور ویندوز و آنتی تروپ | دارد | دارد | ||
درب صندوق برقی خودکار | دارد | ندارد | ||
روشن کردن پیشرانه از راه دور | دارد | ندارد | ||
حالتهای رانندگی | معمولی/اقتصادی/اسپرت | اقتصادی/اسپرت | ||
رینگها | ۱۸ اینچی دورنگ | ۱۹ اینچی |
اما فونیکس اف ایکس بهتر است یا لاماری ایما؟
با توجه به مقایسهای که بین لاماری ایما و فونیکس FX انجام شده، برتری و تفاوتهای چشمگیر فونیکس FX به وضوح مشخص شده است. به عنوان یک کراساوور جدید و لوکس، فونیکس FX نه تنها از لحاظ طراحی بلکه از نظر امکانات و آپشنهای موجود نیز از لاماری ایما برتری دارد. این خودرو با داشتن امکانات رفاهی بهتر از لاماری ایما از جمله گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، کنترل تهویه دوآل، شارژر بیسیم گوشی، نورپردازی داخلی و سیستمهای کمکراننده مدرن، تفاوتهای چشمگیری را ایجاد کرده است که هیچکدام از این امکانات در لاماری ایما موجود نمیباشد. این نقطهضعف بزرگ برای آرین پارس موتور به شمار میآید.
همچنین، بازارپوشش بیشتر و تقاضای بالاتر برای فونیکس FX، بازار خرید و فروش خودرو را به نفع این خودرو سنگینتر کرده است. در زمینه خدمات پس از فروش نیز، فونیکس FX نشان داده که مدیران خودرو در این زمینه نیز موفقتر عمل کرده و خدمات بهتری ارائه دادهاند.
1 نظر