5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله، می‌خواهیم لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم، دو کراس اوور چینی را با یکدیگر مقایسه کنیم. این دو خودرو به تازگی وارد بازار شده‌اند و با طراحی منحصر به فرد و ویژگی‌های فنی جذاب خود، تفاوت‌های قابل توجهی با سایر خودروهای چینی دارند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه ویژگی‌ها و مزایای هر یک از این خودروها بپردازیم.

لاماری ایما اولین بار در پایان سال ۱۴۰۰ با نمایش علنی توسط آرین پارس موتور به بازار عرضه شد. در همین حال، فونیکس FX پرمیوم نیز در دی ماه سال ۱۴۰۱ به‌عنوان یک محصول با دو نسخه اکسلنت و پرمیوم توسط مدیران خودرو معرفی شد. این دو خودرو با طراحی متمایز و ویژگی‌های فنی خاص، توانسته‌اند توجه بازار را به خود جلب کنند. این تفاوت‌ها منجر به افزایش قیمت در بازار آزاد شده و قیمت‌های آنها به نسبت بالا ارتقا یافته است. در این مقاله به مقایسه دقیق ویژگی‌ها، امکانات، و تفاوت‌های لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم می‌پردازیم.

 

مقایسه طراحی بیرونی لاماری ایما با فونیکسFXپرمیوم

مقایسه ظاهری لاماری ایما و فونیکس FX به نظر می‌رسد که چالشی سختی را پیش رو دارد، زیرا هرکدام از این دو کراس اوور با طراحی خود، جلب توجه میکنند. لاماری ایما با طراحی جذاب و مدرن، در بازار کراس اوورهای هم دوره خود در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طراحی لاماری ایما، با نمای روبرویی که به شکل پوزه کوسه نظیر خودروهای جگوار می‌آید، حالتی از قاطعیت و خشونت جذاب را برای رانندگان و جوانان مالک ایجاد می‌کند.

نمای فونیکس اف ایکس از سه رخ
نمای فونیکس اف ایکس

در مقابل، فونیکس FX با استفاده از شیوه طراحی هنر متحرک، طرحی نوآورانه و هیجان‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. این طراحی جدید، شرکت چری را قادر به ورود به بازارهای اروپایی کرده و خطوط آیرودینامیک و جذابی را به تصویر می‌کشد.

در بخش‌های جلو و عقب، فونیکس FX با ارائه یک طراحی کامل‌تر به نظر می‌رسد و این ممکن است توجه بیشتری از مشتریان جلب کند. اما در بخش چهره، نظرات ممکن است متفاوت باشند و برخی ممکن است طراحی جلوی فونیکس FX را کمی کم‌جذاب‌تر از لاماری ایما ارزیابی کنند. با این حال، علاقه به طراحی‌های فوق‌مدرن و فانتزی می‌تواند تصمیم مشتریان را در انتخاب بین این دو خودرو تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی، هر دو لاماری ایما و فونیکس FX از طراحی مدرن، گیرا و جذاب برخوردارند که باعث ایجاد پرستیژ در جامعه و جلب توجه از نظر ظاهری می‌شوند.

نمای لاماری ایما از سه رخ
نمای لاماری ایما

مقایسه طراحی داخلی لاماری ایما با فونیکسFX

در بخش طراحی داخل کابین هر دو خودرو، لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم، به یک طراحی لوکس و مدرن پی برده‌اند. هر دو خودرو از نمایشگرهای متصل به یکدیگر برای صفحه و بخش مانیتور مدیا بهره‌می‌برند. در بخش فرمان، از غربیلک‌ فرمان D با سه پره استفاده شده است. نمایشگرهای هر دو این خودروها با اندازه 10.25 اینچی به کاربر ارائه می‌شود.

نمای داخلی لاماری ایما
نمای داخلی لاماری ایما

در لاماری ایما، دریچه‌های تهویه هوا به شکل دایره‌ای طراحی شده و کنسول میانی با طراحی شبیه به مرسدس، فضای لوکس و زیبا ایجاد کرده است. به علاوه، طراحی مشابه به مرسدس موجب افزایش جلوه لوکسی در این خودرو شده است. در مقابل، در فونیکس FX، از دریچه‌های تهویه باریک افقی با رنگ مشکی براق استفاده شده است که ظاهری جذاب و مدرن را به وجود آورده است.

می‌توان نتیجه گرفت که طراحی دری‌های فونیکس FX به نظر زیباتر و لوکس‌تر از لاماری ایما می‌آید. در حالی که هر دو خودرو دارای طراحی کابین جذاب و قابل‌قبولی هستند، اما فونیکس FX با جزئیات بیشتری سنگینی به تجربه داخلی خودرو افزوده است.

نمای داخلی فونیکس اف ایکس
نمای داخلی فونیکس اف ایکس

 مقایسه مشخصات فنی فونیکس اف ایکس و لاماری ایما

نمای لاماری ایما از بالا

فونیکس FX با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ TGDi از همکاری با کمپانی AVL اتریش بهره‌مند است، که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار (در دور ۵,۵۰۰ rpm) و گشتاور بیشینه ۲۹۰ نیوتن‌متر (بین دورهای ۱,۷۵۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) را ارائه می‌دهد. این توان از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در مقابل، لاماری ایما از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ TGDi با فناوری میتسوبیشی استفاده می‌کند. این موتور، یکی از قوی‌ترین موتورهای یک و نیم لیتری در چین است و توان تولید ۱۹۵ اسب بخار (در دور ۵,۶۰۰ rpm) و گشتاور بیشینه ۲۸۵ نیوتن‌متر (در دورهای ۱,۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) دارد. همچنین، این خودرو از جعبه دنده دوکلاچه تر برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو استفاده می‌کند.

نمای فونیکس اف ایکس از بالا
نمای فونیکس اف ایکس

از نظر مشخصات فنی، هر دو خودرو به نظر می‌رسد تقریباً یکسان هستند. با این حال، باید توجه داشت که فونیکس FX پرمیوم با داشتن قابلیت تیپ ترونیک، از لحاظ فناوری پیشرفته‌تری برخوردار است. در هر دو خودرو، تعلیق جلو از نوع مک فرسون و در عقب سیستم چند اتصاله را مشاهده می‌کنیم. به طور کلی، هر دو از خودروهای چینی قدرتمندی حرف می‌زنند، اما طراحی و ابعاد بهترین هندلینگ را در فونیکس FX پرمیوم به ارمغان می‌آورد. این مسئله نه تنها در ظاهر، بلکه در کارایی رانندگی نیز این خودرو را از لاماری ایما برتر قرار می‌دهد. بر اساس بررسی‌های انجام شده، افترا به حدود ۱.۵ ثانیه، فونیکس FX پرمیوم را در شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به لاماری ایما بهتر می‌سازد.

 

قسمت های مختلفلاماری ایمافونیکس FX
موتور۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت۱۹۵ اسب بخار۱۹۷ اسب بخار
گشتاور۲۸۵ نیوتن متر۲۹۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه۷ سرعته دوکلاچه تر
محور محرکجلوجلو
وزن۱۵۵۰ کیلوگرم۱۴۴۴ کیلوگرم
طول۴,۵۶۵ میلی‌متر۴,۴۰۰ میلی‌متر
عرض۱,۸۶۰ میلی‌متر۱,۸۳۰ میلی‌متر
ارتفاع۱,۶۹۰ میلی‌متر۱,۵۸۵ میلی‌متر
فاصله محوری۲,۷۱۵ میلی‌متر۲,۶۳۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار۴۸۰ لیتر۲۹۰ لیتر

 

مقایسه تجهیزات فونیکس اف ایکس و لاماری ایما

در هر دو خودروی لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم، امکاناتی نظیر سنسور نور، تریم داخلی از چرم مصنوعی، صفحه نمایش لمسی مرکزی، کلاستر دیجیتال، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم پاکسازی هوای کابین، سیستم تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی، سیستم پایش میزان باد تایرها، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، دوربین ثبت وقایع و کول باکس فراهم است. در حالی که لاماری ایما شیشه دودی عقب و سقف پانارومیک را نیز دارد که این دو امکان در فونیکس FX پرمیوم مشاهده نمی‌شوند.

نمای لاماری ایما از کنار
نمای لاماری ایما

اما، در خودروی FX پرمیوم، امکانات بیشتری نیز گنجانده شده است که شامل سیستم صوتی سونی، صندلی شاگرد برقی، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، سنسور نقطه کور، رادار خطی، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای اتوماتیک، چراغ‌های تمام LED، دوربین ۳۶۰ درجه، در صندوق برقی، قابلیت روشن شدن با ریموت، شارژر بی‌سیم، سنسور باران، تهویه اتوماتیک دوکاناله، قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو، و سیستم فرمان صوتی می‌شوند. این امکانات در لاماری ایما مشاهده نمی‌شوند.

نمای فونیکس اف ایکس از کنار

به عبارت دیگر، FX پرمیوم با ارائه امکانات بیشتر و کیفیت داخلی بهتر، گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به دنبال یک خودرو با آپشن‌های فراوان هستند، در حالی که لاماری ایما با ارائه امکانات اساسی و کاربردی، گزینه‌ای معقول‌تر برای کسانی است که به دنبال خودروی کارآمد و با کیفیت اما با هزینه کمتر هستند.

قسمت های مختلففونیکس FXلاماری ایما
نمایشگر۱۰.۲۵ اینچی۱۰.۰ اینچی
صفحه آمپردیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچیدیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی
سیستم صوتی۸ بلندگو سونی۶ بلندگو
سیستم تهویهاتوماتیک دو منطقه‌ایاتوماتیک
کروز کنترلتطبیقیتطبیقی
رادار نقطه کورداردندارد
رادار حرکت بین خطوطداردندارد
هشدار خروج از خطداردندارد
هشدار تغییر خطداردندارد
سیستم جلوگیری از خروج از خطداردندارد
هشدار برخورد جلوداردندارد
ترمز خودکار اضطراریداردندارد
کنترل خودکار نوربالاداردندارد
سیستم جلوگیری از برخوردداردندارد
ایربگ۶ عدد۶ عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ایدارددارد
صندلی رانندهتنظیم ۶ جهته برقیتنظیم ۶ جهته برقی
صندلی سرنشین جلوتنظیم ۴ جهته برقیدستی
گرم‌کن صندلی‌های جلوداردندارد
سردکن صندلی‌های جلوداردندارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌هادارددارد
فرمانبرقیبرقی
غربیلک فرمانچرمی D شکلچرمی D شکل
تودوزیچرمیچرمی
دی‌لایتدارددارد
ترمزهاABS و EBDABS و EBD
ترمز پارک برقیدارددارد
اتوهولددارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
سیستم کنترل پایداری ESCدارددارد
سیستم کنترل کشش TCSدارددارد
پایش باد تایرهادارددارد
دوربین دید عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهداردندارد
سنسور پارکعقب و جلوعقب
سانروفدارد دو حالتهدارد دو حالته
خروجی برق 12 ولت و USBدارددارد
شارژر بی‌سیم گوشیداردندارد
سنسور نور و باراندارددارد
نورپردازی داخلی ۶۴ رنگداردندارد
سیستم فرمان صوتیداردندارد
کول باکسدارددارد
پاور ویندوز و آنتی تروپدارددارد
درب صندوق برقی خودکارداردندارد
روشن کردن پیشرانه از راه دورداردندارد
حالت‌های رانندگیمعمولی/اقتصادی/اسپرتاقتصادی/اسپرت
رینگ‌ها۱۸ اینچی دورنگ۱۹ اینچی

 

اما فونیکس اف ایکس بهتر است یا لاماری ایما؟

با توجه به مقایسه‌ای که بین لاماری ایما و فونیکس FX انجام شده، برتری و تفاوت‌های چشمگیر فونیکس FX به وضوح مشخص شده است. به عنوان یک کراس‌اوور جدید و لوکس، فونیکس FX نه تنها از لحاظ طراحی بلکه از نظر امکانات و آپشن‌های موجود نیز از لاماری ایما برتری دارد. این خودرو با داشتن امکانات رفاهی بهتر از لاماری ایما از جمله گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، کنترل تهویه دوآل، شارژر بی‌سیم گوشی، نورپردازی داخلی و سیستم‌های کمک‌راننده مدرن، تفاوت‌های چشمگیری را ایجاد کرده است که هیچ‌کدام از این امکانات در لاماری ایما موجود نمی‌باشد. این نقطه‌ضعف بزرگ برای آرین پارس موتور به شمار می‌آید.

فونیکس اف ایکس

همچنین، بازارپوشش بیشتر و تقاضای بالاتر برای فونیکس FX، بازار خرید و فروش خودرو را به نفع این خودرو سنگین‌تر کرده است. در زمینه خدمات پس از فروش نیز، فونیکس FX نشان داده که مدیران خودرو در این زمینه نیز موفق‌تر عمل کرده و خدمات بهتری ارائه داده‌اند.

به اشتراک بگذارید:

administrator

بامداد هستم و خیلی از خبرهای روز تکنولوژی در خودروها لذت می برم و همیشه براتون اینجا اونها رو مینویسم.

1 نظر

  • Saman Khalili, 1402-10-04 @ 11:42 ق.ظ پاسخ

    هر جفتشون به نظر من از شاسی بلندای خوب چینی ان از بین اونایی که الان توو بازار وارد میشن ولی خب این داستان GDI مشکل بوجود میاره دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پانزده =