روغن موتور، خون حیاتی موتورسیکلت شماست. این مایع روانکننده، نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و طول عمر موتور ایفا میکند. انتخاب و استفاده از روغن موتور مناسب، به اندازه بنزین باکیفیت برای موتورسیکلت شما ضروری است. اما سؤالی که ممکن است برای بسیاری از موتورسواران پیش بیاید این است که: یک موتور سیکلت چقدر روغن میگیرد؟ در ادامه به صورت کامل و جامع به این سوال پاسخ خواهیم داد.
موتور سیکلت چقدر روغن میخواد؟
حجم روغن مورد نیاز در موتورسیکلتها با توجه به نوع و مدل موتور متفاوت است. برای مثال، در موتورسیکلتهای اسپورت مانند NS، RS و بنلی 250، معمولاً 1.3 لیتر روغن مورد نیاز است. در اسکوترهایی مثل وگو و کلیک، این مقدار بین 750 تا 800 سیسی متغیر است. موتورسیکلتهای چینی، ایرانی، تریل و مدلهایی مثل پرواز، جی و تی، به طور معمول به یک لیتر روغن نیاز دارند. در موتورسیکلتهای بنلی دو سیلندر، حجم روغن مورد نیاز بین 3.3 تا 3.5 لیتر است. همیشه قبل از تعویض روغن، به دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود مراجعه کنید تا از حجم دقیق روغن مورد نیاز مطمئن شوید. استفاده از روغن کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده میتواند به موتور آسیب برساند. برای راهنمای بیشتر به جدول زیر مراجعه نمایید.
نام موتورسیکلت | حجم روغن مورد نیاز | گرانروی روغن موتور سیکلت |
---|---|---|
موتور هوندا | 1 لیتر | 20-50 |
موتور پالس 180 | 1.300 لیتر | 10-40 SL، 20-50 SL |
موتور NS | 1.300 لیتر | 10-40 SL، 20-50 SL |
موتور بنلی 150 | 1 لیتر | 20-50 SL |
موتور بنلی 250 | 1.300 لیتر | 10-40 SL |
موتور بنلی دو سیلندر | 3.300 لیتر | روغن انی، پروتک، موتول |
موتور طرح ویو | 800 سی سی تا 1 لیتر | 20-50 SL |
موتور طرح کلیک | 750 تا 800 سی سی | 10-30 |
موتور تریل ایرانی | 1 لیتر | 20-50 |
موتور SYM | 750-800 سی سی | 10-30 |
چگونه روغن موتور سیکلت را چک کنیم؟
برای اندازه گیری دقیق روغن موتور سیکلت، ابتدا موتور را روشن کرده و چند دقیقه اجازه دهید تا گرم شود و روغن به تمام قسمتهای موتور برسد. پس از خاموش کردن موتور و انتظار به مدت پنج دقیقه، موتورسیکلت را روی سطحی صاف قرار دهید. توجه داشته باشید که قرار دادن موتور روی جک بغل، اندازهگیری را نادرست نشان میدهد. در صورت نبود جک وسط، از کمک فرد دیگری برای ثابت نگه داشتن موتور استفاده کنید.
بیشتر موتورسیکلتها از دو روش شیشه روغن یا گیج روغن برای نشان دادن سطح روغن استفاده میکنند. در هر دو روش، خطوط حداقل و حداکثر مشخصی وجود دارد که نشاندهنده مقدار مناسب روغن است. بهترین حالت، کمی کمتر از حد متوسط است. از پر کردن بیش از حد روغن خودداری کنید زیرا این کار نه تنها به موتور آسیبی نمیرساند بلکه مصرف سوخت را نیز افزایش میدهد. در صورت عدم وجود خط مشخص، وسط شیشه روغن یا گیج روغن، نشاندهنده مقدار مناسب روغن است. برای استفاده از گیج روغن، ابتدا آن را تمیز کرده و سپس مجدداً در جای خود قرار دهید. پس از بیرون کشیدن گیج، محل حداقل و حداکثر روغن معمولاً با خط یا علامت شطرنجی مشخص شده است.
مطلب پبشنهادی: علائم کم بودن روغن موتور چیست؟
علت بالا نیامدن روغن موتور سیکلت
یکی از دلایل اصلی عدم بالا رفتن روغن موتور سیکلت، کاهش شدید ویسکوزیته روغن است. ویسکوزیته روغن به طور کلی به قدرت روانی و ضخامت آن اشاره دارد. زمانی که روغن موتور دچار کاهش ویسکوزیته میشود، قادر به نفوذ به درستی به سطوح داخلی موتور نخواهد بود و این مسئله باعث میشود عملکرد موتور به طور مطلوبی انجام نشود.
مشکلاتی که با عدم بالا رفتن روغن موتور سیکلت مرتبط هستند، شامل موارد زیر میشود:
یکی از مشکلات ممکن خرابی پمپ روغن است. پمپ روغن وظیفه پمپاژ روغن به تمامی نقاط موتور را بر عهده دارد و در صورت خرابی آن، روغن به درستی به سطوح مختلف موتور نمیرسد و این امر منجر به عدم بالا رفتن روغن خواهد شد. همچنین، تراکم بالای روغن میتواند باعث مشکل شود، زیرا روغن با تراکم بالا نمیتواند به راحتی از منافذ و مسیرهای موتور عبور کند و بنابراین به سطوح مختلف موتور نخواهد رسید. این مشکل معمولاً به دلیل تجمع رسوبات و آلودگیهای مختلف در روغن ایجاد میشود. علاوه بر این، تراکم بالای روغن در فیلتر روغن نیز میتواند عامل دیگری باشد. فیلتر روغن که وظیفه تصفیه روغن از ذرات آلوده و رسوبات را دارد، اگر کثیف یا مسدود شده باشد، باعث افزایش تراکم روغن شده و در نتیجه، عدم بالا رفتن آن را به دنبال خواهد داشت.
پیشنهاد میکنیم اگر فصد خرید موتور دارید، راهنمای خرید موتور سیکلت تا 100 میلیون را مطالعه کنید.
گرید روغن موتور سیکلت
انتخاب گرید مناسب روغن موتور سیکلت از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که تأثیر قابل توجهی بر روی عملکرد و طول عمر موتور سیکلت دارد. برای این منظور، باید به چندین عامل مهم توجه کرد که به شرح زیر هستند:
ویسکوزیته روغن
ویسکوزیته یا ضخامت روغن یکی از عوامل کلیدی در انتخاب گرید مناسب روغن برای موتور سیکلت است. این ویژگی باید به گونهای انتخاب شود که با دمای عملکرد موتور هماهنگ باشد. در شرایط دمایی بسیار سرد، روغن نباید چسبندگی زیادی داشته باشد، چرا که ممکن است موجب مشکلاتی در راهاندازی و عملکرد موتور شود. از سوی دیگر، در دماهای بسیار گرم، روغن نباید آنقدر رقیق شود که نتواند به خوبی عمل کند و فشار مناسب را حفظ کند. بنابراین، انتخاب گرید مناسب بر اساس دامنه دمایی منطقه و نوع کاربری موتور سیکلت توصیه میشود.
نوع موتور سیکلت
نوع موتور سیکلت نیز نقش مهمی در انتخاب گرید روغن دارد. موتورهای چهار زمانه و دو زمانه ممکن است نیازهای روغنی متفاوتی داشته باشند، بنابراین مطالعه راهنمای تولیدکننده و انتخاب گرید روغن مطابق با توصیههای آن بسیار مهم است.
شرایط آب و هوایی
علاوه بر این، فصل سال و شرایط آب و هوایی نیز بر انتخاب گرید روغن تأثیر میگذارند. در مناطق سرد، استفاده از روغن با ویسکوزیته مناسب برای دماهای پایین توصیه میشود تا از مشکلاتی مانند غلظت بالا جلوگیری شود. برعکس، در مناطق گرم، روغن با ویسکوزیته کمتر مناسبتر است تا از افت فشار روغن در دماهای بالا پیشگیری شود.
شرایط رانندگی
شرایط رانندگی و سبک رانندگی نیز میتواند در انتخاب گرید روغن مؤثر باشد. برای رانندگی در شرایط سخت و باربری، استفاده از روغن با گرید بالا و مقاومت مناسب در برابر خوردگی و سایش پیشنهاد میشود. در مقابل، برای رانندگی شهری و شرایط عادی، انتخاب روغن با گرید مناسب و مطابق با توصیههای تولیدکننده موتور سیکلت کافی است.
تعویض منظم روغن
همچنین، تعویض منظم روغن موتور سیکلت یکی از عوامل حیاتی برای حفظ عملکرد بهینه و افزایش عمر مفید موتور است.
بیشتر بخوانید: شرایط گواهینامه موتور یک روزه
2 نظرات