گیربکس cvt چیست؟
CVT یک نوع گیربکس تک سرعته اتوماتیک است که قابلیت فراهم کردن تغییر دنده بدون وقفه و درز را داراست. در این نوع گیربکس، از جفت قرقره با عرض متغیر به جای چرخ دندههای ثابت استفاده می شود، که توسط یک کمربند انعطاف پذیر به یکدیگر وصل می شوند. در صندوق دنده CVT، نیرو با استفاده از دو پولی و یک تسمه فلزی یا پلیمری منتقل می شود و تسمه پولی ها را به یکدیگر متصل می کند. این روش حذف زمان مکث بین دنده ها را فراهم می کند و باعث افزایش راندمان خودرو می شود.
گیربکس CVT در خودروهای مختلف استفاده می شود، اما به طور معمول در خودروهای سدان مانند آریزو ۵ یافت می شود. علاوه بر این، برخی از تولیدکنندگانی که در حال حاضر از گیربکس CVT در خودروهای خود استفاده میکنند عبارتند از تویوتا، نیسان، هوندا و آئودی. گیربکس CVT در یک خودرو، مقدار شتاب را بر اساس نیروی موتور تنظیم می کند و سپس این نیرو را به چرخ ها منتقل می نماید. این مقاله به بررسی گیربکس CVT در خودروهایی که این نوع گیربکس را دارند، میپردازد.
مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید بهترین روغن موتور برای پراید + نکات طلایی
نحوه عملکرد گیربکس سی وی تی
گیربکس CVT مخفف عبارت Continuously Variable Transmission به معنای سیستم انتقال قدرت متغیر است که برای اولین بار توسط شرکت نیسان معرفی شد و به تدریج در صنعت خودروسازی پذیرفته شده است. در این نوع گیربکس، انتقال نیرو توسط دو مخروط و یک تسمه فلزی یا پلیمری انجام میشود و تسمه به مخروطها متصل است. حرکت نسبی مخروطها در راستای محورشان باعث تغییر نسبت دنده میشود. یکی از مزیتهای اصلی این نوع گیربکس، پیوستگی در تعویض دنده است.
در لحظه تعویض دنده، خودرو تکان میخورد و افت دور موتور رخ می دهد. برخی از خودروهای مانند سوزوکی کیزاشی و نیسان تیانا از گیربکس CVT استفاده می کنند. جعبه دندههای CVT بدون اجزایی مانند چرخ دنده های خورشیدی و دنده های فیزیکی عمل می کنند. همچنین، تمام مسئولیت انتقال نیرو توسط پولی ورودی (محرک)، پولی خروجی (متحرک)، و تسمه ای خاص از جنس فلز یا پلاستیک انجام می شود. این نوع گیربکس به موتور اجازه می دهد با چرخش در دقیقه بیشترین چرخش را در طیف وسیعی از سرعتها داشته باشد. به همین دلیل، انتقال CVT برای حالاتی که حداکثر بهرهوری از سوخت را نیاز دارید، مناسب است.
تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک
یکی از مزایای اساسی گیربکس CVT، توانایی تغییر مداوم نسبت دنده با تغییر دور موتور است، به این معنا که موتور همیشه در اوج کارایی خود فعال می باشد. این گیربکس، توان از یک موتور پر قدرت را به یک موتور کوچکتر منتقل کرده و شتاب بهتری نسبت به گیربکسهای اتوماتیک استاندارد به رانندگان ارائه می دهد.
بیشتر بخوانید: تویوتا ونزا 2023 شاسی بلند هیبریدی خوش قیمت + مشخصات و ویدیو
چه خودروهایی گیربکس cvt دارند؟
استفاده از گیربکسهای CVT در سراسر جهان بسیار متداول است و اکثر خودروهای خانوادگی و ساخته شده توسط شرکت های معتبر جهانی این نوع گیربکس را دارا هستند. بسیاری از خودروهایی که در ایران با این گیربکس عرضه میشوند، شامل آریزو ۶، میتسوبیشی لنسر، رنو فلوئنس، جک J4، آریزو T5، کوییک اتوماتیک و لیفان X50 هستند. همچنین، برخی از سایر خودروهای مجهز به گیربکس سی وی تی عبارتند از:
نیسان مورانو
نیسان مورانو انرژی خود را از یک موتور V-6 با حجم ۵/۳ لیتری بهره میبرد که به گیربکس CVT وصل شده است. این گیربکس، تجربه شتابی عالی را به ارمغان میآورد، همچنین خودروی مورانو با این گیربکس دارای حرکت آرام و بیصدا میباشد. موتور این خودرو دارای 6 سیلندر و 24 سوپاپ است، که حداکثر قدرت و گشتاور آن به ترتیب ۲۶۶ کیلووات و ۳۳۶ نیوتنمتر میباشد. انتقال نیرو در مورانو از طریق دو دیفرانسیل انجام میشود و گیربکس CVT در این خودرو دارای شش سرعت است.
مطلب پیشنهادی: راهنمای قدم به قدم بکسل ماشین ؛ به همراه نکات کلیدی
ویژگی | مشخصات |
---|---|
نام خودرو | نیسان مورانو |
کشور سازنده | ژاپن |
سال (طراحی) | 2009 |
موتور | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
حجم موتور | 3500 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
حداکثر قدرت | 266 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 336 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 دنده xTronic |
شتاب 0 تا 100 | 8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 209 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1845 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4770 طول – 1880 عرض – 1685 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2824 میلیمتر |
نیسان قشقایی
نیسان قشقایی یک خودروی کراس اوور از شرکت ژاپنی نیسان است که در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد. این خودرو که ترکیبی از هاچبک و SUV کاربردی است، از یک موتور توربوشارژ با ۴ سیلندر بهره میبرد. این موتور با استفاده از یک باتری لیتیومی ۱۲ ولت، گشتاور مناسبی را ایجاد کرده و سیستم را تغذیه کرده، همچنین به خودرو در حین حرکت کمک میکند. در مدتی پس از عرضه، نیسان فناوری جدید E_Power را به خودرو اضافه کرد. این تکنولوژی از یک موتور بنزینی با حجم ۵/۱ لیتر به عنوان ژنراتور (دینام) استفاده کرده و برق الکتریکی را برای حرکت چرخهای خودرو تولید میکند.
ویژگی | مشخصات |
---|---|
نام خودرو | نیسان قشقایی |
کشور سازنده | ژاپن |
سال (طراحی) | 2007 |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 2000 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
حداکثر قدرت | 140 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 196 نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 دنده خودکار |
شتاب 0 تا 100 | 11 ثانیه |
حداکثر سرعت | 178 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1490 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4321 طول – 1781 عرض – 1621 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2629 میلیمتر |
تیگو 5
یک خودرو با بهترین و بالاترین تجهیزات ایمنی، که در سال ۲۰۱۵، از سازمان C_NCAP پنج ستاره ایمنی دریافت کرد، خودروی تیگو ۵ است. این خودرو دارای استانداردهای برتر مدلهای SUV است و به موتور دو لیتری VVT مجهز شده است. این موتور قدرت حداکثر ۱۰۲ کیلووات و گشتاور حداکثر ۱۸۲ نیوتن متر را ارائه میدهد. خودروی تیگو ۵ از نوع دندهی خودکار است و به گیربکس CVT مجهز شده است.
ویژگی | مشخصات |
---|---|
نام خودرو | تیگو 5 |
کشور سازنده | چین |
سال (طراحی) | 2014 |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1971 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 182 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه |
جعبه دنده | CVT با 7 دنده در حالت دستی |
شتاب 0 تا 100 | 13 ثانیه |
تیگو ۷ پرو
چری تیگو 7 پرو اقدام به بهبودهای چشمگیری در حوزه فنی ننموده و در حال حاضر با موتور توربوشارژر 1.5 لیتری عرضه میشود، که اساساً از همان موتور نسل اول بهره میبرد. تغییر اصلی در این مدل ارتقاء جعبهدنده است؛ از یک دوکلاچه 6 سرعته به یک سیستم انتقال قدرت CVT با قابلیت شبیهسازی 9 دنده (همانند مدلهای چری آریزو 6 و 5 جدید) که البته در جنبههای اسپرت قدرتمندی ندارد، اما در عوض در بهرهوری برتر به نظر میآید و با کارایی مناسب، مصرف سوخت و هزینههای نگهداری را در مرزهای معقول حفظ خواهد کرد. به عبارت دیگر، از نظر پیشرانه و جعبه دنده، تیگو 7 پرو به طور مشخص به آریزو 6 شباهت دارد.
ویژگی | مشخصات |
---|---|
نام خودرو | نیسان قشقایی |
نوع خودرو | کراس اوور |
سازنده | نیسان |
سال عرضه | 2007 |
نوع موتور | توربوشارژ با ۴ سیلندر |
حجم موتور | ۵/۳ لیتر |
نوع باتری | لیتیومی 12 ولت |
تکنولوژی E_Power | موتور بنزینی ۵/۱ لیتر به عنوان ژنراتور |
سیستم تغذیه موتور | باتری لیتیومی 12 ولت |
حداکثر قدرت موتور | گشتاور ۲۶۶ کیلووات |
حداکثر گشتاور موتور | ۳۳۶ نیوتنمتر |
سیستم انتقال قدرت | گیربکس CVT با ۶ سرعت |
تکنولوژی E_Power | استفاده از موتور بنزینی به عنوان ژنراتور |
1 نظر