اگر به دنبال جدیدترین اخبار خودرو هستید، احتمالاً مطلع هستید که واردات خودروهای دست دوم به کشور در آینده نزدیک آزاد خواهد شد. این وضعیت چالش های زیادی را برای خودروهای ایرانی به دنبال دارد، زیرا کیفیت آنها نسبت به خودروهای خارجی قابل مقایسه نیست. اما برخی از مشتریان، این مسئله را به عنوان بهترین زمان برای خرید یک خودرو ایرانی جدید می شناسند. برای بسیاری از مردم، “صدای داخل کابین خودرو” نقش بسیار مهمی در تصمیم به خرید یک اتومبیل ایفا می کند، به گونه ای که حتی کوچکترین صدایی در داخل خودرو مورد توجه قرار می گیرد. آیا انتظار می رود خودروهای ایرانی نیز بتوانند به این توقعات پاسخ دهند؟
nvh چیست؟
در دنیای خودروسازی، مشخصه ای به نام “NVH” برای ارزیابی سطح صدا، لرزش، و کیفیت سواری خودرو وجود دارد. به عبارت دیگر، امتیاز بالاتر NVH نشان دهنده کیفیت ساخت بیشتر خودرو است. اما آیا این معیار در طراحی و تولید خودروهای ایرانی نیز در نظر گرفته می شود؟ آیا خودروهای ساخت داخل نیز امتیاز NVH مناسبی دارند؟ در ادامه، به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت.
در مورد خودروهای ایرانی، معیاری به نام NVX وجود ندارد. به عبارت دیگر، اگر بخواهیم تعیین کنیم کدام خودروی ایرانی تجربه سواری بهتری را ارائه می دهد، باید به تجربیات شخصی کارشناسان حوزه خودرو و نظرات مشتریان متکی شویم. ما این راه را پیش گرفته ایم و نتایج آن را در این مقاله با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
کم صداترین خودروی داخلی
تارا، بهعنوان بهترین و با کیفیتترین خودروی ساختهشده در ایران، حاصل همکاری بین ایران خودرو و شرکت پژو سیتروئن است. این اتومبیل از پلتفرمی بهنام IKP1 ساخته شده است، که نسخه ی تغییر یافته ای از پلتفرم PF1 پژو سیتروئن می باشد. این موضوع باعث مقایسه آن با خودروهایی نظیر پژو 301 یا پژو 2008 شده و نقاط مشترک زیادی بین آن ها مشاهده می شود. در مقابل، بسیاری از خودروهای ایران خودرو مانند دنا و سمند از پلتفرم قدیمی پژو 405 بهره می برند.
تارا
استفاده از پلتفرم مدرن تر تارا در کنار به کارگیری مواد با کیفیت بالا در طراحی و تولید تجهیزات داخلی آن، باعث می شود که این ماشین به عنوان کم صداترین ماشین ایرانی و با کیفیت سواری بالا شناخته شود. افزون بر این ها، حضور پیشرانه ارتقا یافته TU5 در زیر کاپوت این اتومبیل نیز اشاره ای به کیفیت توانمندی موتور دارد. با این حال، شنیده می شود که در فرآیند تولید و تحویل تارا با دنده دستی به مشتریان، ایران خودرو با مشکلاتی مواجه شده است.
دنا
محصول دوم در کم صداترین خودرو ایرانی، دنا پلاس توربو اتوماتیک می باشد. همانطور که قبلاً اشاره شد، این خودرو بر پایه پلتفرم قدیمی پژو 405 طراحی و تولید شده است. با این وجود، کیفیت ساخت آن نسبت به سایر خودروهای هم رده اش بالاتر بوده و وجود یک پیشرانه توربو زیر کاپوت، به بهبود بی صدایی خودرو کمک می کند. این پیشرانه، با موتور توربوشارژ 17 لیتری و توان 150 اسب بخار، از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، نیرو را به چرخ ها منتقل می کند.
هر چند ممکن است این خودرو به اندازه تارا بی صدا نباشد، اما وجود پیشرانه توربو آن، یک ویژگی جذاب برای خرید به حساب می آید. همچنین لازم به ذکر است که این محصول نسبت به تارا اتوماتیک، قیمت بالاتری دارد.
سمند
سورن پلاس ایران خودرو نیز بر پایه همان پلتفرم دنا ساخته شده است، بنابراین انتظار تفاوت چشمگیری در صدای ورودی به داخل کابین آنها نداریم. هرچند که استفاده از پیشرانه متفاوت زیر سطح این خودرو، در سرعت های بالاتر، ممکن است باعث افزایش صدا درون کابین شود.
یکی از شکایت های معمول صاحبان سمند سورن پلاس، مربوط به دربهای سنگین این خودرو است که پس از چند سال استفاده، شروع به تولید سر و صدا می کنند. با این حال، این مشکل با استفاده از رگلاژ درب ها و صداگیری قابل حل می باشد. با تمام این نکات، سورن پلاس هنوز هم به عنوان یکی از کم صداترین خودروهای داخلی محسوب می شود.
کم صداترین ماشین های چینی در ایران
دو خودرو شاسی بلند مونتاژی بهمن از جمله خودروهای چینی در بازار حاضر هستند که در میزان صدا درون کابین، جزو خودروهای کم صدا و بی صدا در داخل ایران محسوب می شوند.
فیدلیتی
فیدلیتی، یک محصول از شرکت چری است و با نام جتور X70 در بازار عرضه میشود. کابین مدرن این خودرو باعث ایجاد حس و حال خوبی می شود و با استفاده از پیشرانه توربو و عایق بندی مناسب، صدای کمتری به داخل کابین می آید. فیدلیتی همانند اکثر خودروهای شاسیبلند چینی، به پیشرانه 1.5 لیتری توربو با توان 155 اسب بخار و 230 نیوتون متر گشتاور مجهز است. این نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته دوکلاچه به چرخها منتقل میشود و کم صداترین موتور را دارد.
دیگنیتی
دیگنیتی، یکی از خودروهای چینی مونتاژی توسط شرکت بهمن است که به عنوان قدرتمندترین خودرو داخلی نیز شناخته می شود. در واقع، دیگنیتی همان دانگ فنگ iX5 است که با این نام در بازار ایران عرضه می شود. استفاده از یک پیشرانه پرقدرت به همراه گیربکس تولید شده در کره جنوبی، باعث می شود که این خودرو صدای کمتری تولید کند. مواد باکیفیت نسبتاً بالا و عایق بندی مناسب، به کاهش صدای ورودی به داخل کابین این خودرو کمک کرده اند . پیشرانه 2 لیتری توربوی دیگنیتی پرستیژ 230 اسب بخار توان و 355 نیوتون متر گشتاور تولید می کند.
شاسی بلند S5 و K7
شاسی بلندهای چینی کشور، به نامهای K7 و S5 که توسط کرمان موتور مونتاژ می شوند، از نظر میزان صدای ورودی به کابین، وضعیت مشابهی را با دیگر خودروهای چینی به ارمغان می آورند. K7 از یک پیشرانه توربو و گیربکس دوکلاچه بهره می برد و در دورهای پایین، میزان صدای تولیدی این خودرو به نسبت کمتر است. پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری k7 با توان 171 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتون متر، توان را به گیربکس 6 سرعته منتقل می کند. S5 همچنین یکی از محصولات قدیمی چینی ها در بازار است و اگرچه میزان صدای کابین آن نسبت به K7 بیشتر است، اما در مقایسه با خودروهای تولید داخل قدیمی، کاملاً قابل قبول می باشد. پیشرانه این خودرو نیز مشخصاتی مشابه K7 را داراست.
2 نظرات