بررسی کلی کیا سراتو 2025
کیا سراتو 2025 که در بازارهای جهانی با نام K4 شناخته میشود، یک سدان کامپکت جدید و مدرن است که جایگزین مدل قدیمی فورته شده و در جایگاهی پایینتر از کیا K5 (اپتیما) در خط تولید این خودروساز کرهای قرار گرفته است. طراحی بدنه سراتو 2025 به سبک فستبک، مشابه کیا استینگر 2023، از یک خط سقف پویا و گلگیرهای عریض عقب بهره میبرد که نمایی اسپرت و جسورانه به خودرو میبخشد.
در بخش فنی، کیا سراتو 2025 در دو نسخه پیشرانه عرضه میشود. مدل پایه به یک موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری با قدرت 147 اسب بخار مجهز شده است که نسخه قبلی فورته نیز از آن استفاده میکرد. در مدلهای بالاتر، از جمله نسخه GT-Line Turbo، یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با قدرت 190 اسب بخار به کار گرفته شده است که عملکرد بهتری را ارائه میدهد. انتقال نیرو در این خودرو بسته به نسخه انتخابی، از طریق گیربکس CVT یا گیربکس اتوماتیک دوکلاچه انجام میشود.
از نظر ابعاد، سراتو 2025 کمی بزرگتر از مدل پیشین فورته طراحی شده و کیا اعلام کرده است که فضای کابین بهویژه در قسمت سرنشینان عقب افزایش یافته است. این خودرو در کلاس سدانهای کامپکت با رقبایی همچون هوندا سیویک، مزدا 3، تویوتا کرولا و فولکسواگن جتا رقابت میکند. انتظار میرود نسخه هاچبک این مدل نیز در آیندهای نزدیک معرفی شود.
ویژگیهای جدید برای مدل 2025
کیا سراتو 2025 با نام جدید k4 در بازار آمریکای شمالی عرضه شده و جایگزین مدل کامپکت فورته شده است. همچنین، احتمال عرضه نسخهای الکتریکی با نام کیا EV4 در آینده وجود دارد که میتواند دامنه محصولات برقی کیا را گسترش دهد. کیا در طراحی داخلی این مدل از فناوریهای پیشرفتهتری استفاده کرده است که شامل نمایشگرهای دیجیتال، سیستمهای کمکی رانندگی و ارتقای سطح ایمنی میشود. علاوه بر این، بهبود کیفیت متریال داخل کابین و افزایش راحتی سرنشینان، تجربه بهتری را برای رانندگان و مسافران فراهم میکند.
قدرت موتور و عملکر کیا K4 2025
کیا K4 مدل 2025، که بهعنوان جایگزین سراتو معرفی شده است، در نیمهٔ دوم سال 2024 وارد بازار خواهد شد. این خودرو در دو نسخهٔ پیشرانه عرضه میشود:
- موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی: این پیشرانه 149 اسب بخار قدرت و 179 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و نیرو را از طریق گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) به چرخهای جلو منتقل مینماید.
- موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ: این موتور 190 اسب بخار قدرت و 264 نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهد و با گیربکس اتوماتیک هشت سرعته همراه است.
تیپهای GT-Line و GT-Line Turbo به سیستم تعلیق چنداتصالی در محور عقب مجهز هستند که به بهبود هندلینگ خودرو کمک میکند. در آزمایش رانندگی با مدل GT-Line Turbo، مشاهده شد که هندلینگ خودرو مناسب است، اما به اندازهٔ رقبایی مانند هوندا سیویک و مزدا 3 اسپرت نیست. موتور توربو شتاب قابل قبولی را فراهم میکند، اما گیربکس در کاهش دندهها کمی تأخیر دارد که ممکن است در سبقتگیریها تأثیرگذار باشد.
بررسی خودرو مرتبط : کیا سراتو 2023
از نظر ابعاد، کیا K4 با طول 4,709 میلیمتر و عرض 1,849 میلیمتر، بزرگترین سدان در کلاس خود محسوب میشود. این افزایش ابعاد به بهبود فضای داخلی، بهویژه برای سرنشینان عقب، کمک کرده است.
از نظر ایمنی، کیا K4 بهصورت استاندارد با هشت کیسهٔ هوا عرضه میشود و 29 سیستم کمکرانندهٔ مختلف، از جمله دستیار حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی و سیستم پیشگیری از برخورد، برای آن ارائه شده است.
مشخصات فنی کامل دو نسخه کیا K4 مدل 2025
مشخصه | نسخه 2.0 لیتری چهار سیلندر | نسخه 1.6 لیتری توربوشارژ |
---|---|---|
نوع موتور | چهار سیلندر تنفس طبیعی | چهار سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور | 2.0 لیتر | 1.6 لیتر |
قدرت موتور | 149 اسب بخار (111 کیلووات) | 190 اسب بخار (142 کیلووات) |
گشتاور | 179 نیوتنمتر | 264 نیوتنمتر |
نوع گیربکس | اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) | اتوماتیک هشت سرعته |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت | 9.5 ثانیه | 7.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت | 210 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.1 لیتر در 100 کیلومتر | 7.8 لیتر در 100 کیلومتر |
سیستم تعلیق جلو | مکفرسون | مکفرسون |
سیستم تعلیق عقب | پرتو پیچشی | چنداتصالی |
چرخها | 16 تا 18 اینچ | 17 تا 18 اینچ |
طول خودرو | 4,709 میلیمتر | 4,709 میلیمتر |
عرض خودرو | 1,849 میلیمتر | 1,849 میلیمتر |
ارتفاع خودرو | 1,440 میلیمتر | 1,440 میلیمتر |
فاصله محورها | 2,750 میلیمتر | 2,750 میلیمتر |
ظرفیت باک | 50 لیتر | 50 لیتر |
کیسه هوا | 8 عدد | 8 عدد |
طراحی داخلی کیا سراتو 2025
کیا در طراحی داخلی مدل K4 سراتو 2025 سادگی و تمیزی را در اولویت قرار داده و به آن ظاهری خطی و مینیمالیستی بخشیده است. با وجود اینکه یک صفحه نمایش بزرگ برای سیستم اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شده است، هنوز هم شاهد وجود چندین دکمه فیزیکی برای کنترل امکانات مختلف هستیم. این ویژگی در حالی که صنعت خودروسازی به سمت دیجیتالی شدن بیشتر سیستمها پیش میرود، بهویژه در این رده جالب توجه است. اما یکی از معایب این طراحی، قرارگیری صفحه نمایش لمسی است که کنترلهای تهویه هوا را در موقعیتهایی مسدود میکند و این امر میتواند دسترسی به تنظیمات را دشوار سازد. از طرف دیگر، فرمان خودرو دارای طراحی جذاب و متفاوتی است که به خوبی با سایر مدلهای کیا تمایز دارد و لوگوی افست آن جلوه خاصی به این بخش داده است.
سیستم اطلاعات سرگرمی و اتصال
سیستم اطلاعات سرگرمی مدل K4 به طور استاندارد با یک صفحه نمایش 12.3 اینچی ارائه میشود و مدلهای بالاتر از این تریم، دو نمایشگر 12.3 اینچی را در یک صفحه نمایش مسطح و پیوسته ترکیب میکنند. یکی از این نمایشگرها به عنوان خوشه سنج قابل تنظیم عمل کرده و اطلاعات مورد نیاز راننده را نمایش میدهد، در حالی که نمایشگر دیگر به عنوان نقطه اصلی دسترسی به ویژگیهایی مانند ناوبری، رادیو، تنظیمات تهویه مطبوع و دیگر امکانات عمل میکند. یک صفحه نمایش 5.0 اینچی سوم نیز بین دو نمایشگر بزرگتر قرار دارد که دسترسی به کنترلهای تهویه مطبوع را فراهم میآورد. این سیستم به طور پیشفرض از Apple CarPlay و Android Auto بیسیم پشتیبانی میکند و همچنین رادیو ماهوارهای SiriusXM و ناوبری درونداشبورد احتمالاً بهعنوان گزینههای اضافی در دسترس خواهد بود.
لیست قیمت نسخه های سراتو 2025
مدل | قیمت دلاری | قیمت معادل به تومان |
---|---|---|
LX | $23,145 | 1,851,600,000 تومان |
LXS | $24,145 | 1,931,600,000 تومان |
EX | $25,145 | 2,011,600,000 تومان |
GT-Line | $26,345 | 2,107,600,000 تومان |
GT-Line Turbo | $29,245 | 2,339,600,000 تومان |