از اواسط سال 1401، خودروی کی ام سی J7 وارد بازار ایران شد. این خودرو نه تنها اولین سدان ارائه شده توسط برند KMC بود، بلکه نخستین خودرویی بود که با لوگوی جدید کرمان موتور به بازار عرضه شد. اما برخلاف تصور بسیاری، J7 همان JAC J7 نیست! شرکت خودروسازی جک در اکثر بازارهای صادراتی، خودرو JAC A5 را با نام جک J7 میفروشد. اما محصول کرمان موتور در واقع نسخه ارتقایافته جک A5 است که در سال 2021 با نام A5 PLUS در بازارهای صادراتی و با نام SEHOL YAO در بازار چین معرفی شده است.
طراحی KMC J7 نکات جالبی دارد. این خودرو برخلاف اکثر سدانهای بازار ایران، در کلاس فستبکها طراحی شده و خاطرات MG6 GT را برایمان تداعی میکند. نکته جالب دیگر، انبوهی از چراغهای کوچکی است که در چهره J7 بکار رفته است. تولید کننده ادعا میکند که دقیقاً 142 چراغ LED در بخش جلوی این خودرو نصب شده است. KMC J7 اولین سدان KMC و اولین خودرو با لوگوی جدید کرمان موتور است. این خودرو نسخه ارتقایافته JAC A5 است. کی ام سی J7 در کلاس فستبکها طراحی شده است و 142 چراغ LED در قسمت جلویی J7 وجود دارد.
نقاط قوت
- خدمات پس از فروش: کرمان موتور به عنوان یکی از قدیمیترین خودروسازان بخش خصوصی ایران، شبکه خدمات پس از فروش گستردهای در سراسر کشور دارد. این امر، خیال مشتریان را از بابت خدمات پس از فروش J7 آسوده میکند.
- صندوق عقب جادار و بزرگ: صندوق عقب J7 با ظرفیت 540 لیتر، فضای کافی برای حمل بار را به سرنشینان ارائه میدهد. این فضا برای سفرهای خانوادگی و یا حمل بارهای حجیم مناسب است.
- تهویه تک کاناله اما قدرتمند: سیستم تهویه مطبوع J7 اگرچه تک کاناله است، اما به خوبی کابین را خنک یا گرم میکند.
- هماهنگی پیشرانه و گیربکس: هماهنگی مناسب بین پیشرانه و گیربکس J7، تعویض دندهها را به صورت نرم و روان انجام میدهد و به عملکرد مطلوب خودرو در رانندگیهای شهری و جادهای کمک میکند.
- پیشرانه مشترک با K7 و S5new: J7 از پیشرانه 1.5 لیتری توربو مشترک با K7 و S5new استفاده میکند. این امر، به لحاظ تامین قطعات و خدمات پس از فروش، مزایایی را برای مالکان J7 به همراه دارد.
- فضای سر و پای سرنشینان جلو و عقب: J7 از فضای سر و پای مناسب برای سرنشینان both در ردیف جلو و عقب برخوردار است. این امر، موجب راحتی سرنشینان در سفرهای طولانی میشود.
- صندلی یکپارچه و اسپرت در ردیف جلو: صندلیهای ردیف جلو J7 به صورت یکپارچه و اسپرت طراحی شدهاند که علاوه بر زیبایی ظاهری، از نظر ارگونومی نیز مناسب هستند.
نقاط ضعف
- حذف سنسور جلو در نسخه مونتاژِی: در نسخه مونتاژِی J7، سنسورهای پارک جلو حذف شدهاند که این امر پارک خودرو را در فضاهای محدود دشوارتر میکند.
- عدم پشتیبانی از Android Auto و CarPlay: سیستم سرگرمی J7 از Android Auto و CarPlay پشتیبانی نمیکند که این امر برای بسیاری از کاربران که از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند، یک نقص به حساب میآید.
- تنظیم دستی زاویه (پشتی) صندلی راننده: تنظیم زاویه پشتی صندلی راننده در J7 به صورت دستی انجام میشود که این امر میتواند برای برخی از رانندگان، به خصوص رانندگان بلندقد، ناخوشایند باشد.
- کیفیت برخی قطعات مونتاژی: در برخی از نمونههای J7، کیفیت برخی از قطعات مونتاژی مانند ادوات داخلی و تریم، چندان مطلوب به نظر نمیرسد.
- کیفیت رنگ بدنه در برخی از خودروها: در برخی از نمونههای J7، کیفیت رنگ بدنه چندان مطلوب به نظر نمیرسد و ممکن است شاهد نواقصی مانند هاله و یا خط و خش بر روی بدنه خودرو باشیم.
- موقعیت نامناسب اهرم تنظیم پشتی صندلی: اهرم تنظیم پشتی صندلی راننده در J7 در موقعیتی قرار دارد که دسترسی به آن دشوار است و تنظیم زاویه پشتی صندلی را برای راننده تا حدی مشکل میکند.
مشخصات KMC J7
شاید با دیدن حجم 1.5 لیتری پیشرانه KMC J7 ناامید شوید و آن را مشابه سایر خودروهای چینی 1.5 لیتری موجود در بازار تصور کنید. اما این تصور اشتباه است! J7 به لطف بهرهمندی از یک توربوشارژر بهینه و سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI و همچنین انواع و اقسام تکنولوژیهای دیگر، قادر است 184 اسب بخار قدرت (در 5500 دور بر دقیقه) و 300 نیوتن متر گشتاور (از 1800 تا 3500 دور بر دقیقه) تولید کند. این ارقام برای یک خودرو نیمهلوکس (با معیارهای ایرانی) راندمان بسیار خوبی به حساب میآید و J7 را به یک اژدهای چینی پرقدرت تبدیل میکند.
مشخصات فنی برجسته:
- پیشرانه 1.5 لیتری توربو با GDI
- قدرت 184 اسب بخار
- گشتاور 300 نیوتن متر
- شتاب صفر تا صد کمتر از 8 ثانیه
- سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب
- ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ (جلویی خنکشونده)
KMC J7 در سطوح آپشن مختلف به بازارهای جهانی عرضه میشود. اختلاف قیمت مدل پایه با نسخه فول آن حدود 35 درصد است. هنوز مشخص نیست که کرمان موتور کدام مدل را با چه قیمتی به بازار ایران عرضه خواهد کرد. در صورت عرضه نسخه آپشنال، امکانات بسیار خوبی مانند ترمز فعال، رادار نقطه کور و سیستم کمکی پارک در دسترس خواهند بود. اما مدل نیمه فول هم میتواند تا حدود زیادی مشتریان را راضی کند. وظیفه انتقال قدرت و گشتاور به چرخهای جلوئی J7 بر عهده یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است. این گیربکس شاید به دقت و سرعت نمونههای مشابه در رقبای آلمانی و ژاپنی نباشد، اما با توجه به سیستم دوکلاچه، کارش را به درستی انجام میدهد و از کمبود خاصی در این زمینه خبری نیست.
داخل کی ام سی J7
فضای داخلی KMC J7 با ترکیبی از نمایشگرهای دیجیتال و خطوط ساده و مستقیم، فضایی ساده اما شیک را به ارمغان آورده است. در این کابین، شاهد قطعات اسپرت مانند صندلیهای یکپارچه هستیم که هماهنگی کاملی با ظاهر بیرونی و مشخصات فنی خودرو دارند. نمایشگر کنسول میانی به صورت عمودی طراحی شده و بسیاری از تنظیمات را در خود جای داده است. این سبک مینیمالیستی، مدتی است که ترند شده و با وجود ضعفهایی در ارگونومی، به دلیل تمرکز امکانات در فضایی کوچک، کارآمد به نظر میرسد.
عناصر مدرن:
- اهرم تعویض دنده الکترونیکی
- ترمز پارک برقی
- نشانگرهای پشت فرمان دیجیتال
- طراحی متفاوت و جالب توجه غربیلک فرمان
کیفیت متریال مورد استفاده در کابین KMC J7 مناسب به نظر میرسد و نسبت به محصولات قدیمیتر جک، پیشرفت محسوسی داشته است. از نظر عرض و ارتفاع، KMC J7 شرایطی نزدیک به آریزو 6 پرو دارد. اما به دلیل طول اندکی بیشتر و فاصله محوری بهتر، جای پای بیشتری در اختیار سرنشینان عقب قرار میدهد. فضای صندوق نیز مناسب به نظر میرسد و برای سفرهای خانوادگی کافی است.
نکات قابل توجه:
- سبک مینیمالیستی داشبورد ممکن است از نظر ارگونومی برای برخی خوشایند نباشد.
- کیفیت متریال در مقایسه با محصولات قدیمیتر جک، پیشرفت قابل توجهی داشته است.
- KMC J7 از نظر فضای داخلی، به خصوص برای سرنشینان عقب، از آریزو 6 پرو جادارتر است.
جدول مشخصات کی ام سی j7
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
---|---|
گیربکس | 6 دنده اتوماتیک دوکلاچه |
پیشرانه | 4 سیلندر توربوشارژ TGDi |
حجم موتور | 1.5 لیتر |
قدرت | 172 اسببخار |
گشتاور | 280 نیوتنمتر |
سرعت | 170 کیلومتر برساعت |
نوع بدنه | سدان جمع و جور |
نوع شاسی | یکپارچه |
نسل (کد اتاق) | نسل اول |
طول | 4780 میلیمتر |
عرض | 1820 میلیمتر |
ارتفاع | 1492 میلیمتر |
فاصله محوری | 2770 میلیمتر |
وزن | 1485 کیلوگرم |
حجم باک | 55 لیتر |
چرخ جلو | R18 |
چرخ عقب | R18 |
رقبای kmc j7
- فونیکس آریزو 6 پرو
- مزدا 3
- سراتو سایپا
قیمت کی ام سی j7
قیمت کارخانه (تومان) |
قيمت بازار (تومان) |
1,280,000,000 | 1,740,000,000 |
7 نظرات