امروز : 1403/10/29
Search
Close this search box.
5/5 - (2 امتیاز)

بررسی کلی یاماها MT-09 مدل 2024

از زمان عرضه‌ی اولین نسل MT-09 توسط یاماها در سال 2013، این موتورسیکلت موفقیت‌ های چشمگیری را کسب کرده و به برند ژاپنی در بازار اروپا با فروش 100000 دستگاه، از دوران‌های دشوار خارج کرده است. اما با این وجود، ناقص بود. اگرچه موتور به ارائه‌ی تجربه‌ی هیجان‌ انگیز , عالی می‌پرداخت، اما ساختار شاسی و سیستم تعلیق آن به شدت موجب شده بود که به جای یک موتورسیکلت اسپرت، به نوعی اسپرت-سوپرموتویی تبدیل شود که در سواری معمولی ممکن بود ناهنجار باشد. یاماها به شدت کوشید تا این مشکل را حل کند و MT-09 را به سمت یک موتورسیکلت زیبای سنتی اسپرت سوق دهد و در سال 2021 تغییرات جدی روی آن اعمال کند تا با رقبای خود، از جمله Triumph’s Street Triple R، KTM’s 890 Duke (در آن زمان) و Ducati’s Monster، هماهنگی بیشتری داشته باشد.

تبلیغات

اما برای سال 2024، یاماها این کار را به یک سطح جدید برده است. اگرچه موتور 890 سی‌سی CP3 و بخش‌هایی از شاسی مانند بازو و ساب فریم بدون تغییر باقی مانده‌اند، اما تجربه‌ی سواری MT-09 جدید بهبود یافته است، از جمله تغییراتی در هندسه و تنظیمات تعلیق.

نتیجه این است که MT-09 قسمت جلویی آن پاسخگوتر و جذابتر است و در موقعیت سواری آن، افراطی نیست و همچنان سطح بالایی از راحتی و قابلیت استفاده را حفظ می‌کند. این هنوز بهترین گزینه برای پیست‌ سواری در این بخش نیست، اما تعادل عالی بین جدی بودن و سرگرمی را فراهم می‌کند.

بررسی کلی یاماها MT-09 مدل 2024

کیفیت سواری و ترمزها

با تغییراتی که در سیستم تعلیق، هندسه و موقعیت سواری MT-09 اعمال شده است، کیفیت سواری بهبود یافته است و تجربه‌ی کلی بهتر شده است. موقعیت سواری اکنون آماده‌تر و تهاجمی‌تر است، اما همچنان به اندازه سایر موتور سیکلت‌های دسته ی خود ، متمرکز نیست. این موتورسیکلت همچنان جادار و راحت است و برای سواران با اندازه‌های مختلف مناسب است، حتی پس از سفرهای طولانی.

مطلب پیشنهادی
بررسی موتور سیکلت گلکسی NA 180 برند sym + قیمت و مشخصات

برسسی پیشنهادی : مگلی 200R SE + بررسی مشخصات فنی و قیمت

دسته‌ها در مدل 2024، پایین‌تر و عقبتر قرار گرفته‌اند، در حالی که گیره‌ها به سمت بالا و عقب جابجا شده‌اند. این تغییرات باعث می‌شود که موقعیت سواری جذاب‌تر شود و باعث افزایش بازخورد از طریق مچ دست شود. همچنین، شاخکها با فنرهای سفتتری مجهز شده‌اند و هندسه قسمت جلویی تهاجمی‌ تر شده است، که باعث افزایش حس دقیقتر در رانندگی در گوشه‌ها می‌شود و MT-09 حالا از نگه داشتن خط در زوایای بیشتری لذت می‌برد.

قدرت بدنه یاماها MT-09 مدل 2024

قدرت موتور و گیربکس

موتور MT-09 همچنان یکی از موتورهای هیجان‌انگیز و جذابی است که ثابت می‌کند چهارچوبی قدرتمند و اعتیادآور دارد. با گشتاور عظیمی که از پایین محدوده دور می‌آورد و توانایی کشیدن با قدرت از دور میانی، این موتور توانایی بیشتری در محیط شهری و برون شهری دارد.

دارای یک گشتاور قابل توجه 64 پوند-فوت، این موتور قدرت کافی را دارد تا از محدوده دورماندهای پایین شروع کرده و به اندازه کافی آسانی در دورماندهای بالاتر ادامه دهد. صدای آن همچنین بسیار جذاب است، با یک غرش قوی و صدای خامی که بیشتر از موتورهای دیگر با استانداردهای Euro5 دارد.

مطلب پیشنهادی : معرفی موتور دوکاتی مولتی استرادا V4S گرندتور

یکی از ویژگی‌های زیبای موتور MT-09 ، دارا بودن پنجره عملیاتی گسترده است که به کاربر امکان مشاهده وضعیت موتور را می‌دهد. موتور همچنین دارای چهار حالت مختلف موتور است که نقشه دریچه گاز را تغییر می‌دهد، از جمله حالت‌هایی که به سواران اجازه می‌دهد موتور را مطابق با سلیقه و نیازهای خود تنظیم کنند.

مطلب پیشنهادی
باجاج اونجر 220 + بررسی مشخصات فنی و قیمت

زین یاماها MT-09 مدل 2024

کیفیت ساخت یاماها MT-09 مدل 2024

از نظر قابلیت اطمینان و کیفیت ساخت، MT-09 جدید به نظر می‌رسد که به طور کلی از کیفیت بالایی برخوردار است. اگرچه ظاهر ممکن است برخی افراد را جذب نکند، اما از نظر ساخت و پایداری، به طور کلی به نظر می‌رسد که یاماها کار خوبی انجام داده است.

با توجه به استفاده از همین پلتفرم در مدل‌های دیگری از موتورسیکلت‌های یاماها مانند XSR900 و Tracer 9، ممکن است برخی مشکلات کوچکی مانند اتصال نشانگر و خوردگی پیچ و مهره‌ها وجود داشته باشد، اما به طور کلی این موتورسیکلت یک بسته‌ی قابل اعتماد به نظر می‌رسد.

در مجموع، این نشان می‌دهد که یاماها به بهبود کیفیت ساخت و اطمینان از عملکرد موتورسیکلت‌ های خود اهمیت می‌دهد و تلاش می‌کند تا محصولاتی را ارائه دهد که از لحاظ ساختاری پایدار و قابل اعتماد باشند.

چرخهای یاماها MT-09 مدل 2024

ارزش قیمتی MT-09 در مقابل رقیبان

با توجه به تغییراتی که MT-09 در سال 2023 تجربه کرده است و تبدیل شدن آن به یک موتورسیکلت واقعاً اسپرت، قیمت آن به مبلغ 10100 پوند به نظر می‌رسد که بیش از حد معقول است، به ویژه با توجه به سطح مشخصات استاندارد آن. ممکن است نزدیک‌ترین رقیب آن Triumph’s Street Triple R باشد که با قیمت 9795 پوند در دسترس است و حتی یک اسب بخار اضافی دارد. با این حال، MT-09 نه تنها 8 پوند فوت گشتاور اضافی دارد، بلکه یک اسب بخار بیشتر را نیز به ارمغان می‌آورد، و همچنین دارای کروز کنترل به عنوان استاندارد است، به همراه مجموعه‌ای کمی پیشرفته‌تر از کمک‌های الکترونیکی.

در مقایسه با رقیب‌های گران‌تری مانند Ducati’s Monster و KTM 990 Duke، قیمت MT-09 قابل قبول تر به نظر می‌رسد. اما اگر این موتورسیکلت قادر به ارائه تجربه‌ای مشابه یا حتی بهتر از موتورسیکلت‌های گران‌تری مانند MT-10 و BMW S1000R باشد، ممکن است بتواند خریداران را جلب کند و آنها را از خریداری موتورهای گرانتر با سرعت‌ های جاده‌ای مشابه باز دارد.

مطلب پیشنهادی
موتور سیکلت نینجا ۲۵۰ + بررسی و مشخصات فنی + قیمت

امکانات یاماها MT-09 مدل 2024

کیفیت تجهیزات MT-09

MT-09 با قیمتی که تنها 10 هزار پوند است، با تجهیزات زیادی تجهیز شده است که به کاربر ارائه می‌دهد یک تجربه کامل سواری. از لحاظ الکترونیکی، دارای IMU شش محوره است که به کمک‌ فنرهای سواری کمک می‌کند، از جمله کنترل کشش حساس به زاویه، ABS، کنترل چرخ، تنظیم‌کننده لغزش موتور و حالت‌های سوار. همه این امکانات قابل دسترسی از طریق یک داشبورد TFT 5 اینچی جدید است.

همچنین، MT-09 با شیفتر بالا/پایین بسیار نرم، نشانگرهای خودکنسل کننده و کروز کنترل مجهز شده است که همگی از طریق داشبورد کنترل می‌شوند. شارژر USB-C زیر صندلی نیز برای کاربران بسیار مفید است.

از لحاظ تعلیق، این موتورسیکلت همچنان کیفیت مناسبی را ارائه می‌دهد، به ویژه با استفاده از لاستیک‌های جدید بریجستون S23. بنابراین، با وجود اینکه سیستم تعلیق طلایی نیست، اما همچنان توانایی ارائه یک تجربه سواری لذت‌ بخش و کیفیتی را دارد.

سواری یاماها MT-09 مدل 2024

مشخصات فنی MT-09 مدل 2024

ویژگی مقدار
اندازه موتور  890 سی سی
نوع موتور چهار زمانه، سرد کننده با آب، DOHC سوپاپ، سه سیلندر مستقیم
نوع قاب الماسی
ظرفیت سوخت 14 لیتر
ارتفاع صندلی ۸۲۵ میلی‌متر
وزن موتور ۱۹۳ کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو شوک USD ۴۱ میلی‌متری قابل تنظیم
سیستم تعلیق عقب مونوشوک
ترمز جلو دو دیسک ۲۹۸ میلی‌متری با چهار سیلندر و ABS گوشه‌ای
ترمز عقب دیسک ۲۴۵ میلی‌متری با یک سیلندر و ABS گوشه‌ای
اندازه لاستیک جلو ۱۲۰/۷۰ * ۱۷
اندازه لاستیک عقب  ۱۸۰/۵۵ * ۱۷
 حداکثر قدرت ۱۱۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۶۷ پوند فوت

 

به اشتراک بگذارید:

administrator

جواد حمیدی هستم و چند سالی در حوزه ی وب فعالیت دارم و عاشق دادن اطلاعات مفید و جدید در زمینه های اینترنت و خودروها هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *