بررسی کلی یاماها MT-09 مدل 2024
از زمان عرضهی اولین نسل MT-09 توسط یاماها در سال 2013، این موتورسیکلت موفقیت های چشمگیری را کسب کرده و به برند ژاپنی در بازار اروپا با فروش 100000 دستگاه، از دورانهای دشوار خارج کرده است. اما با این وجود، ناقص بود. اگرچه موتور به ارائهی تجربهی هیجان انگیز , عالی میپرداخت، اما ساختار شاسی و سیستم تعلیق آن به شدت موجب شده بود که به جای یک موتورسیکلت اسپرت، به نوعی اسپرت-سوپرموتویی تبدیل شود که در سواری معمولی ممکن بود ناهنجار باشد. یاماها به شدت کوشید تا این مشکل را حل کند و MT-09 را به سمت یک موتورسیکلت زیبای سنتی اسپرت سوق دهد و در سال 2021 تغییرات جدی روی آن اعمال کند تا با رقبای خود، از جمله Triumph’s Street Triple R، KTM’s 890 Duke (در آن زمان) و Ducati’s Monster، هماهنگی بیشتری داشته باشد.
اما برای سال 2024، یاماها این کار را به یک سطح جدید برده است. اگرچه موتور 890 سیسی CP3 و بخشهایی از شاسی مانند بازو و ساب فریم بدون تغییر باقی ماندهاند، اما تجربهی سواری MT-09 جدید بهبود یافته است، از جمله تغییراتی در هندسه و تنظیمات تعلیق.
نتیجه این است که MT-09 قسمت جلویی آن پاسخگوتر و جذابتر است و در موقعیت سواری آن، افراطی نیست و همچنان سطح بالایی از راحتی و قابلیت استفاده را حفظ میکند. این هنوز بهترین گزینه برای پیست سواری در این بخش نیست، اما تعادل عالی بین جدی بودن و سرگرمی را فراهم میکند.
کیفیت سواری و ترمزها
با تغییراتی که در سیستم تعلیق، هندسه و موقعیت سواری MT-09 اعمال شده است، کیفیت سواری بهبود یافته است و تجربهی کلی بهتر شده است. موقعیت سواری اکنون آمادهتر و تهاجمیتر است، اما همچنان به اندازه سایر موتور سیکلتهای دسته ی خود ، متمرکز نیست. این موتورسیکلت همچنان جادار و راحت است و برای سواران با اندازههای مختلف مناسب است، حتی پس از سفرهای طولانی.
برسسی پیشنهادی : مگلی 200R SE + بررسی مشخصات فنی و قیمت
دستهها در مدل 2024، پایینتر و عقبتر قرار گرفتهاند، در حالی که گیرهها به سمت بالا و عقب جابجا شدهاند. این تغییرات باعث میشود که موقعیت سواری جذابتر شود و باعث افزایش بازخورد از طریق مچ دست شود. همچنین، شاخکها با فنرهای سفتتری مجهز شدهاند و هندسه قسمت جلویی تهاجمی تر شده است، که باعث افزایش حس دقیقتر در رانندگی در گوشهها میشود و MT-09 حالا از نگه داشتن خط در زوایای بیشتری لذت میبرد.
قدرت موتور و گیربکس
موتور MT-09 همچنان یکی از موتورهای هیجانانگیز و جذابی است که ثابت میکند چهارچوبی قدرتمند و اعتیادآور دارد. با گشتاور عظیمی که از پایین محدوده دور میآورد و توانایی کشیدن با قدرت از دور میانی، این موتور توانایی بیشتری در محیط شهری و برون شهری دارد.
دارای یک گشتاور قابل توجه 64 پوند-فوت، این موتور قدرت کافی را دارد تا از محدوده دورماندهای پایین شروع کرده و به اندازه کافی آسانی در دورماندهای بالاتر ادامه دهد. صدای آن همچنین بسیار جذاب است، با یک غرش قوی و صدای خامی که بیشتر از موتورهای دیگر با استانداردهای Euro5 دارد.
مطلب پیشنهادی : معرفی موتور دوکاتی مولتی استرادا V4S گرندتور
یکی از ویژگیهای زیبای موتور MT-09 ، دارا بودن پنجره عملیاتی گسترده است که به کاربر امکان مشاهده وضعیت موتور را میدهد. موتور همچنین دارای چهار حالت مختلف موتور است که نقشه دریچه گاز را تغییر میدهد، از جمله حالتهایی که به سواران اجازه میدهد موتور را مطابق با سلیقه و نیازهای خود تنظیم کنند.
کیفیت ساخت یاماها MT-09 مدل 2024
از نظر قابلیت اطمینان و کیفیت ساخت، MT-09 جدید به نظر میرسد که به طور کلی از کیفیت بالایی برخوردار است. اگرچه ظاهر ممکن است برخی افراد را جذب نکند، اما از نظر ساخت و پایداری، به طور کلی به نظر میرسد که یاماها کار خوبی انجام داده است.
با توجه به استفاده از همین پلتفرم در مدلهای دیگری از موتورسیکلتهای یاماها مانند XSR900 و Tracer 9، ممکن است برخی مشکلات کوچکی مانند اتصال نشانگر و خوردگی پیچ و مهرهها وجود داشته باشد، اما به طور کلی این موتورسیکلت یک بستهی قابل اعتماد به نظر میرسد.
در مجموع، این نشان میدهد که یاماها به بهبود کیفیت ساخت و اطمینان از عملکرد موتورسیکلت های خود اهمیت میدهد و تلاش میکند تا محصولاتی را ارائه دهد که از لحاظ ساختاری پایدار و قابل اعتماد باشند.
ارزش قیمتی MT-09 در مقابل رقیبان
با توجه به تغییراتی که MT-09 در سال 2023 تجربه کرده است و تبدیل شدن آن به یک موتورسیکلت واقعاً اسپرت، قیمت آن به مبلغ 10100 پوند به نظر میرسد که بیش از حد معقول است، به ویژه با توجه به سطح مشخصات استاندارد آن. ممکن است نزدیکترین رقیب آن Triumph’s Street Triple R باشد که با قیمت 9795 پوند در دسترس است و حتی یک اسب بخار اضافی دارد. با این حال، MT-09 نه تنها 8 پوند فوت گشتاور اضافی دارد، بلکه یک اسب بخار بیشتر را نیز به ارمغان میآورد، و همچنین دارای کروز کنترل به عنوان استاندارد است، به همراه مجموعهای کمی پیشرفتهتر از کمکهای الکترونیکی.
در مقایسه با رقیبهای گرانتری مانند Ducati’s Monster و KTM 990 Duke، قیمت MT-09 قابل قبول تر به نظر میرسد. اما اگر این موتورسیکلت قادر به ارائه تجربهای مشابه یا حتی بهتر از موتورسیکلتهای گرانتری مانند MT-10 و BMW S1000R باشد، ممکن است بتواند خریداران را جلب کند و آنها را از خریداری موتورهای گرانتر با سرعت های جادهای مشابه باز دارد.
کیفیت تجهیزات MT-09
MT-09 با قیمتی که تنها 10 هزار پوند است، با تجهیزات زیادی تجهیز شده است که به کاربر ارائه میدهد یک تجربه کامل سواری. از لحاظ الکترونیکی، دارای IMU شش محوره است که به کمک فنرهای سواری کمک میکند، از جمله کنترل کشش حساس به زاویه، ABS، کنترل چرخ، تنظیمکننده لغزش موتور و حالتهای سوار. همه این امکانات قابل دسترسی از طریق یک داشبورد TFT 5 اینچی جدید است.
همچنین، MT-09 با شیفتر بالا/پایین بسیار نرم، نشانگرهای خودکنسل کننده و کروز کنترل مجهز شده است که همگی از طریق داشبورد کنترل میشوند. شارژر USB-C زیر صندلی نیز برای کاربران بسیار مفید است.
از لحاظ تعلیق، این موتورسیکلت همچنان کیفیت مناسبی را ارائه میدهد، به ویژه با استفاده از لاستیکهای جدید بریجستون S23. بنابراین، با وجود اینکه سیستم تعلیق طلایی نیست، اما همچنان توانایی ارائه یک تجربه سواری لذت بخش و کیفیتی را دارد.
مشخصات فنی MT-09 مدل 2024
ویژگی | مقدار |
---|---|
اندازه موتور | 890 سی سی |
نوع موتور | چهار زمانه، سرد کننده با آب، DOHC سوپاپ، سه سیلندر مستقیم |
نوع قاب | الماسی |
ظرفیت سوخت | 14 لیتر |
ارتفاع صندلی | ۸۲۵ میلیمتر |
وزن موتور | ۱۹۳ کیلوگرم |
سیستم تعلیق جلو | شوک USD ۴۱ میلیمتری قابل تنظیم |
سیستم تعلیق عقب | مونوشوک |
ترمز جلو | دو دیسک ۲۹۸ میلیمتری با چهار سیلندر و ABS گوشهای |
ترمز عقب | دیسک ۲۴۵ میلیمتری با یک سیلندر و ABS گوشهای |
اندازه لاستیک جلو | ۱۲۰/۷۰ * ۱۷ |
اندازه لاستیک عقب | ۱۸۰/۵۵ * ۱۷ |
حداکثر قدرت | ۱۱۷ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۶۷ پوند فوت |