5/5 - (1 امتیاز)

چگونه رنگ شدگی خودرو را تشخیص دهیم؟

در بازار شلوغ خودروهای دست دوم، اطمینان از سلامت خودرو قبل از خرید، دغدغه‌ی همیشگی برای خریداران بوده است. در این میان، رنگ خودرو نقشی کلیدی در برملا کردن سابقه ی یک خودرو ایفا می‌ کند. بدنه و رنگ خودرو، اولین قربانیان هرگونه حادثه یا دست‌کاری هستند. بررسی دقیق رنگ، می‌تواند اطلاعات ارزشمندی راجع به سلامت قطعات داخلی و اصالت آنها به شما ارائه دهد. اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و سلامت آن برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با روش‌های تشخیص رنگ خودرو آشنا شده و بتوانید با خیالی آسوده تصمیم نهایی را برای خرید خودرویتان بگیرید.

تشخیص رنگ خودرو چیست؟

بازار معاملات خودروهای دست دوم حسابی رونق گرفته است. در این میان، طبیعی است که خودروهای کارکرده دارای زدگی و رنگ شدگی باشند. این نقص‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی از ارزش خودرو بکاهند.ممکن است صاحب خودرو برای پنهان کردن رنگ شدگی، اقدام به نقاشی مجدد آن کرده باشد. به همین دلیل، تشخیص رنگ شدگی خودرو برای خریداران و حتی برای شرکت‌ های بیمه که قصد صدور بیمه بدنه برای خودرو را دارند، اهمیتی حیاتی دارد. تشخیص رنگ شدگی به شما می‌گوید که آیا رنگ خودرو همان رنگ فابریک کارخانه است یا بعداً مجدداً رنگ شده است.

چگونه رنگ شدگی خودرو را تشخیص دهیم؟

موارد بررسی در کارشناسی رنگ خودرو

کارشناسی رنگ خودرو گامی ضروری برای خرید و فروش امن و مطمئن وسیله نقلیه شما است. در این فرآیند، بدنه خودرو به طور کامل توسط کارشناسان مجرب بررسی می شود تا از سلامت و اصالت آن اطمینان حاصل شود.

بررسی دقیق بدنه:

  • تصادف: کارشناسان با دقت بدنه خودرو را زیر ذره بین قرار می‌دهند تا هرگونه آثار تصادف، از جمله صافکاری، رنگ شدگی و یا بتونه‌کاری را شناسایی کنند.
  • قطعات دست دوم و تعویضی: استفاده از قطعات دست دوم یا تعویضی در خودرو می‌تواند نشان‌دهنده تصادف یا آسیب‌های جدی باشد. کارشناسان به دنبال هرگونه ناهماهنگی در قطعات، رنگ و یا مدل آنها خواهند بود.
  • آسیب‌دیدگی شاسی: شاسی خودرو نقش اساسی در استحکام و ایمنی آن دارد. هرگونه آسیب‌دیدگی یا جوشکاری در شاسی می‌تواند خطرآفرین باشد و باید توسط کارشناسان بررسی شود.
    دستکوب شدن شماره سریال: دستکاری در شماره سریال خودرو، هویت آن را مخدوش می‌کند و غیرقانونی است. کارشناسان با استفاده از ابزارهای تخصصی، اصالت و دست نخورده بودن شماره سریال را چک می‌کنند.
  • صافکاری و برش: صافکاری و برش غیر اصولی بدنه می‌تواند به استحکام و سلامت خودرو آسیب برساند. کارشناسان با بررسی دقیق بدنه، هرگونه صافکاری یا برش غیر اصولی را شناسایی می‌کنند.

بررسی اصالت خودرو:

علاوه بر بررسی سلامت بدنه، کارشناسان اصالت خودرو را نیز زیر ذره بین قرار می‌دهند. تطابق شماره شاسی با شماره درج شده در کارت خودرو و سایر مدارک، از جمله شناسایی اصالت کارت ماشین، از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه است.

تشخیص رنگ خودرو چیست؟

روش های تشخیص رنگ خوردگی خودرو

در دنیای امروز، روش‌های مختلفی برای تشخیص رنگ خودرو وجود دارد. از ابزارهای تخصصی و پیچیده تا تکنیک‌های ساده و قابل‌اجرا با چشم و دست، هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در این مطلب، به بررسی 4 روش رایج برای تشخیص رنگ شدگی یا فابریک بودن بدنه خودرو می‌پردازیم:

1. تشخیص چشمی

2. لمس با دست

3. استفاده از آهنربا

4. دستگاه تشخیص رنگ

نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم

تشخیص رنگ شدگی با چشم، سریع‌ترین و در دسترس‌ترین روش برای بررسی سلامت رنگ خودرو است. با وجود پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، این روش هنوز هم توسط کارشناسان خبره برای تشخیص رنگ شدگی به کار می‌رود.

اما این روش چه چالش‌هایی دارد؟

دقت محدود: تشخیص دقیق رنگ شدگی با چشم به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد و ممکن است برای افراد مبتدی دشوار باشد.
عوامل مؤثر: نور محیط، زاویه دید و وجود خط و خش می‌توانند تشخیص را تحت تاثیر قرار دهند.
تشخیص نادرست: شباهت رنگ‌ها و وجود لکه‌های جزئی می‌تواند به تشخیص نادرست منجر شود.

تفاوت رنگ قسمت های مختلف خودرو

هنگامی که به هر دلیلی نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد خودرو است، معمولاً فقط بخش آسیب‌دیده مورد ترمیم و رنگ‌آمیزی قرار می‌گیرد. در این فرآیند، قسمت‌های سالم با پوشش‌های مخصوص پوشانده می‌شوند تا از رنگ شدن آنها جلوگیری شود.

اما در مقابل، کارخانه‌ها از رنگ‌های ترکیبی با کدهای مختلف برای رنگ‌آمیزی خودرو استفاده می‌کنند. به همین دلیل، تقریباً همیشه رنگ‌آمیزی مجدد خودرو، چه به دلیل تصادف و چه به دلیل خوردگی، با رنگ فابریک کارخانه تفاوت خواهد داشت.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در مهارت نقاشان و صافکاران خودرو، هنوز هم تفاوت رنگ کارخانه و رنگ صافکاری از چشم کارشناسان باتجربه تشخیص رنگ دور نمی‌ماند. حتی با عکس‌برداری از بخش‌های مختلف خودرو با تلفن همراه، شفافیت رنگ در بخش‌های رنگ‌شده و فابریک کارخانه به وضوح قابل تشخیص است.

روش های تشخیص رنگ خوردگی خودرو

بررسی لبه کاپوت، صندوق و درب ها

لبه‌های قطعات خودرو در کارخانه با موم مخصوصی پوشیده می‌شوند. اگر قسمتی از خودرو تعمیر یا تعویض شده باشد، این پوشش موم برداشته می‌شود. برخی از تعمیرکاران سعی می‌کنند با موم‌کشی مجدد، این فقدان را پنهان کنند، اما با دقت و مقایسه لبه‌های مختلف، می‌توان متوجه تفاوت شد.
حتی اگر موم‌کشی مجدد انجام شده باشد، یک کارشناس خبره می‌تواند تفاوت ظریف بین موم کارخانه و موم تعمیرگاه را تشخیص دهد.

بررسی گلگیرها

یکی از روش‌های تشخیص رنگ‌شدگی خودرو، بررسی اتصالات قطعاتی مانند کاپوت، گلگیر و… است. در فرآیند رنگ‌کاری، اغلب این قطعات برای دسترسی به بدنه، از جای خود باز شده و پس از رنگ‌آمیزی مجدداً نصب می‌شوند. به همین دلیل، وجود آثار آچارکشی یا ساییدگی روی پیچ و مهره‌ها می‌تواند نشان‌دهنده رنگ‌شدگی آن قسمت از خودرو باشد.

پاشیدگی رنگ به قسمت های مختلف

در فرآیند نقاشی خودرو، معمولاً برای جلوگیری از پاشیدن رنگ به سایر قسمت‌ها، از کاور و نایلون استفاده می‌شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است مقداری از رنگ به لبه‌های داخلی قطعاتی مانند کاپوت، درب‌ها، دستگیره‌ها و حتی سیم‌های مربوطه پاشیده شود.

برای بررسی وجود رنگ شدگی، مراحل زیر را انجام دهید:

کاپوت را بالا بزنید و لبه داخلی آن را به دقت بررسی کنید.
درب‌ها را باز کنید و لبه داخلی آنها را به همراه سیم‌های مربوطه چک کنید.
لبه داخلی دستگیره‌ها را از نظر وجود هرگونه پاشیدگی رنگ یا بتونه‌کاری بررسی کنید.

وجود هرگونه اثر رنگ یا بتونه در لبه‌های داخلی قطعات ، نشان‌دهنده رنگ شدگی خودرو است. با انجام این بررسی ساده می‌توانید تا حد زیادی از سلامت رنگ بدنه خودرو مطلع شوید. علاوه بر لبه‌های داخلی، می‌توانید سایر قسمت‌های خودرو را نیز از نظر وجود ناهمواری، تفاوت رنگ و اثرات پاشیدگی بررسی کنید.

این مقاله ادامه دارد…

به اشتراک بگذارید:

administrator

1 نظر

  • farhad_omk, 1402-12-29 @ 1:05 ب.ظ پاسخ

    من که تا نشون کارشناس ندم هیییچ ماشینی نمیخرم لطفا اعتماد نکنین و فقطم رنگش مهم نیست حتما فنی و شاسی رو هم چک کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 3 =