امروز : 1404/01/29
5/5 - (1 امتیاز)

بررسی کلی موتور سیکلت نینجا ۲۵۰

در دنیای موتورسیکلت، کمتر کسی است که نام “نینجا” را نشنیده باشد. این موتورسیکلت یکی از قدیمی‌ترین موتورسیکلت‌های ریس با پلاک ملی در ایران محسوب می‌شود. نینجا با همین طراحی، در نسخه‌های ۴۰۰cc و ۲۵۰cc عرضه شده است؛ نسخه‌های ۴۰۰ مخصوص بازارهای اروپایی و آمریکایی و نسخه‌های ۲۵۰cc نیز مخصوص کشورهای آسیایی است. نینجا ۲۵۰ یکی از محصولات کهنه‌کار شرکت کاوازاکی است و حدوداً ۳۰ سال از اولین عرضه آن می‌گذرد. هر چند سال یکبار شاهد عرضه یک مدل جدید از این موتورسیکلت در بازارهای جهانی و به ویژه ایران هستیم. به طور کلی، نینجا ۲۵۰ در ایران دارای سه نسخه اصلی است:

نسخه اول بدون هیچ تکنولوژی ویژه‌ای است و از امکانات ای‌بی‌اس (ABS) و کیلس (keyless) برخوردار نیست. نسخه دوم تنها دارای ای‌بی‌اس است و نسخه سوم که نسخه فول آپشن محسوب می‌شود، هر دو امکانات ای‌بی‌اس و کیلس را داراست.

محصولات شرکت کاوازاکی توسط نمایندگی انحصاری شرکت کویر موتور وارد ایران می‌شوند. نکته‌ای که در مورد این موتورسیکلت‌ها باید ذکر شود این است که برندهای خارجی که در ایران مشاهده می‌کنیم، به صورت کامل یا پلت وارد نمی‌شوند؛ بلکه قطعات آنها به صورت جداگانه وارد شده و توسط شرکت‌های واردکننده مونتاژ و سپس به بازار عرضه می‌گردند.

 

مطلب پیشنهادی کار مگز: بررسی بنلی 135 + مشخصات فنی TNT 135

بررسی کلی موتور سیکلت نینجا ۲۵۰

بررسی طراحی و ویژگیهای نینجا ۲۵۰

طراحی و ظاهر: در نخستین نگاه به نینجا ۲۵۰، بی‌درنگ شیفته‌ی آن خواهید شد. طراحی این موتور نسبت به نسل پیشین خود، بسیار هجومی‌تر گشته است. این تغییر به ویژه در قسمت چراغ جلو کاملاً مشهود است؛ فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی بر روی فلاپ‌ها و طراحی استیکرها، جلوه‌ای بی‌نظیر به این موتور بخشیده است. نینجا ۲۵۰ با رنگ‌های متنوعی در ایران عرضه شده است و شامل رنگ‌های تکی و ترکیبی فراوانی می‌باشد. مدلی که در تصویر مشاهده می‌کنید، جدیدترین رنگ از مدل سال ۱۴۰۱ است. در قسمت جلویی این موتور، یک تلق دودی به چشم می‌خورد که لوگوی کاوازاکی بر روی آن نقش بسته است. آینه‌های نینجا ۲۵۰ ویژگی خاصی ندارند. در بخش پایین‌تر، نورهای بالا و پایین قرار دارند که هر دو از نوع ال‌ای‌دی هستند و در یک مکان تعبیه شده‌اند، بنابراین هر دو نور بالا و پایین را می‌توان از جفت کاسه چراغ‌ها مشاهده کرد. راهنماها نیز در قسمت‌های فلاپ جای گرفته‌اند. طراحی این بخش‌ها بسیار جذاب است، اما نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که چرا کاوازاکی همچنان از لامپ‌های معمولی استفاده کرده است؟

مطلب پیشنهادی  معرفی و بررسی موتور BENELLI 502C بنلی + مشخصات فنی

فرمان: فرمان نینجا ۲۵۰ به شکلی خمیده طراحی شده و ارتفاع آن مناسب است، نه مانند برخی از موتورهای ریس بسیار پایین و صاف است و نه همچون موتورهای استریت بسیار بالا. این طراحی باعث می‌شود که دستان راننده به راحتی بر روی فرمان قرار گیرند. در سمت راست فرمان، یک کلید قرمز رنگ برای قطع و وصل برق و کلید استارت قرار دارد. در سمت چپ نیز کلیدهای نور بالا و پایین، نور پلیسی، راهنمای چپ و راست و بوق مشاهده می‌شود. ریموت این موتور نیز با لوگوی کاوازاکی مزین شده است و با نگه داشتن بالای ریموت می‌توان کلید آن را برای صندوق و درب باک بیرون آورد.

مطلب پیشنهادی : راهنمای گرفتن گواهینامه موتور سیکلت یک روزه

کیلومترشمار: کیلومترشمار نینجا ۲۵۰ یک دستگاه ترکیبی است که شامل نمایشگرهای آنالوگ و دیجیتال می‌باشد و اطلاعات مفیدی را به نمایش می‌گذارد. در سمت راست، سرعت و مسافت طی شده نشان داده می‌شود و آمپر بنزین و آمپر آب نیز در همین قسمت قرار دارند. در قسمت وسط، دنده‌شمار، ساعت و دور موتور به صورت آنالوگ مشاهده می‌شود. همچنین چراغ‌های چک، نور بالا، نور پایین و راهنمای چپ و راست در سمت چپ کیلومترشمار قرار دارند.

باک: باک نینجا ۲۵۰ دارای ظرفیت ۱۴ لیتر است که نسبت به نسل قبلی سه لیتر کمتر شده است. در قسمت بالای باک، دو آرم نینجا و یک لوگوی محو و سه‌بعدی نینجا به چشم می‌خورد. همچنین پروتکشن‌هایی بر روی موتور نصب شده است که در نسخه‌های فول آپشن از شرکت کویر مشاهده می‌شود.

زین: زین نینجا ۲۵۰ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به خصوص در موتورهای ریس. ارتفاع زین از سطح زمین حدود ۷۹ سانتیمتر است که این امکان را به افراد با قدهای متوسط می‌دهد تا به راحتی از این موتور استفاده کنند. جنس زین نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و به صورت دو تکه طراحی شده است. قسمت ترک‌نشین زین کمی کوچک است و ممکن است خیلی راحت نباشد. در قسمت ترک‌نشین نیز بندی تعبیه شده است که به ترک‌نشین امکان کنترل بهتر را می‌دهد. در زیر زین، یک محفظه وجود دارد که شامل کیف ابزارهایی مانند آچار آلن و انبردست است که در مواقع ضروری بسیار کاربردی است.

مطلب پیشنهادی  بررسی بنلی 135 + مشخصات فنی TNT 135

مشخصات فنی کاوازاکی نینجا 250

مشخصات فنی کاوازاکی نینجا 250

مشخصاتجزئیات
نام محصولنینجا 250
برندکاوازاکی
کلاس موتورریس
مشخصات انجین
حجم انجین249 سی‌سی
نوع انجینچهارزمانه – آب خنک – SOHC
تعداد سیلندردو
تعداد سوپاپ در هر سیلندر8
توان28.5 کیلووات در 12500 دور در دقیقه (معادل 39 اسب بخار)
گشتاور23.5 نیوتون‌متر در 10000 دور در دقیقه
نوع روشن کنندهاستارتر الکتریکی
سیستم سوخت
سیستم تامین سوختانژکتور
نوع سوختبنزین
حجم باک14 لیتر
سیستم انتقال قدرت
نوع کلاچدستی – مرطوب
نوع دنده6 دنده
نوع انتقال قدرتزنجیر
رینگ و تایر
لاستیک جلو70/110 -17
لاستیک عقب70/140 -17
سیستم ترمز
ترمز جلودیسک 310 میلی‌متر
ترمز عقبدیسک 220 میلی‌متر
سیستم تعلیق
تعلیق جلوتلسکوپی 41 میلی‌متر
تعلیق عقبدوشاخ قابل تنظیم گازی
ابعاد موتورسیکلت
طولعرضارتفاع20407201110 میلی‌متر
فاصله دو محور چرخ‌ها1400 میلی‌متر
فاصله از سطح زمین145 میلی‌متر
فاصله زین تا زمین795 میلی‌متر
وزن161 کیلوگرم

نمای عقب نینجا ۲۵۰

بررسی فنی نینجا ۲۵۰

انجین و قدرت: نینجا ۲۵۰ با انجین ۲۴۹ سی‌سی توان تولید ۳۸.۲ اسب بخار در ۱۲۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۳.۵ نیوتن‌متر در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. این مقادیر حدود ۷ اسب بخار و ۲.۵ نیوتن‌متر بیشتر از نسل پیشین خود است، که نشان از پیشرفت چشمگیر کاوازاکی در ورژن جدید این موتور دارد.

سیستم سوخت‌رسانی: سیستم سوخت‌رسانی نینجا ۲۵۰ از نوع انژکتور برقی است و با مصرف سوخت ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، می‌توان با یک باک پر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کرد. این موتور دارای گیربکس شش دنده‌ای است که به نرمی عمل می‌کند و مجهز به تکنولوژی اسلیپر کلاچ یا کلاچ لغزنده است.

مطلب پیشنهادی  اسکوتر گلکسی J200 + بررسی و مشخصات فنی | قیمت

سیستم تعلیق و شاسی: نینجا ۲۵۰ دارای شاسی تریلس یا نردبانی است که با استفاده از آلیاژهای سبک، وزن موتور را به حدود ۱۶۴ کیلوگرم کاهش داده است، که نسبت به نسل قبلی ۷ تا ۸ کیلوگرم سبک‌تر شده است. سیستم تعلیق جلویی شامل دو کمک‌فنر تلسکوپی با قطر ۴۱ میلی‌متر و در قسمت عقب یک تک کمک‌فنر گازی است. هر دو کمک‌فنر توسط برند Showa ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید : بررسی مگلی 200R SE

لاستیک‌ها: لاستیک جلویی با سایز 110/70/17 و لاستیک عقبی با سایز 140/70/17 از برند دانلوپ اندونزی استفاده شده‌اند. این لاستیک‌ها عملکردی مطمئن دارند و حتی در شرایط خیسی زمین نیز احساس ناامنی ایجاد نمی‌کنند.

ترمزها: نینجا ۲۵۰ از ترمزهای برند ژاپنی Nissin بهره می‌برد و هر دو ترمز جلو و عقب مجهز به سیستم ABS هستند. دیسک جلویی با قطر ۳۳۰ میلی‌متر و دیسک عقبی با قطر ۲۲۰ میلی‌متر، عملکردی کارآمد و قابل اعتماد دارند.

تست رانندگی: سواری نینجا ۲۵۰ با وجود سبک ریس خود، نسبتا راحت است و فشاری بر مچ دست و کمر وارد نمی‌کند. ارتفاع مناسب فرمان و زاویه نشستن، باعث شده تا حتی افرادی با قد ۱۷۵ تا ۱۹۰ سانتی‌متر نیز بدون مشکل از این موتور استفاده کنند. نرمی زین در قسمت راکب خوب است، اما ترک‌نشین ممکن است بعد از مدتی احساس ناراحتی کند.

هندلینگ و فرمان‌پذیری: هندلینگ نینجا ۲۵۰ با توجه به سبک ریس خود، بسیار خوب ارزیابی می‌شود. طراحی مناسب فرمان، باعث شده تا ارتفاع آن نسبت به موتورهای ریس مانند هیوسانگ GTR بالاتر باشد، که به بهبود هندلینگ کمک زیادی کرده است. عملکرد سیستم تعلیق نیز کاملا رضایت‌بخش است و کمک‌های جلو و عقب توانایی دفع اکثر ضربات را دارند.

قیمت نینجا 250 در ایران

قیمت نینجا 250 در ایران

این موتور سیکلت به صورت صفر و آکبند در سایتهای فروش موتور سیکلت در دسترس نیست ولی می توانید از سایتهای مانند دیوار و باما استعلام قیمت بگیرید و شروع حدودی قیمت این موتور از 550 میلیون تومان می باشد.

به اشتراک بگذارید:

administrator

جواد حمیدی هستم و چند سالی در حوزه ی وب فعالیت دارم و عاشق دادن اطلاعات مفید و جدید در زمینه های اینترنت و خودروها هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *