Search
Close this search box.
به این مطلب امتیاز دهید

موتورهای ماجراجویی (Adventure) در بازار ایران معمولاً با چالش‌هایی همراه هستند که بسیاری از علاقه‌مندان به این سبک موتورها را دلسرد می‌کند. عواملی نظیر تنوع محدود، قیمت‌های بسیار بالا، و دسترسی دشوار به لوازم یدکی این موتورها، شرایطی را ایجاد کرده که تنها تعداد محدودی از این محصولات در میان خریداران محبوب شوند. بااین‌حال، در میان این وضعیت نه‌چندان امیدوارکننده، SYM NH 250 یکی از گزینه‌های قابل‌توجه برای افرادی است که به دنبال یک موتور 250 سی‌سی ماجراجویی هستند.

تبلیغات

نمای کلی SYM NH 250

جایگاه SYM NH 250 در بازار ایران

پس از موفقیت نسخه NH 180 به‌دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه و جذب سهم قابل‌توجهی از بازار، نسخه 250 سی‌سی این موتور نیز با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. این نسخه که در سال 1401 وارد بازار ایران شد، ابتدا اطلاعات محدودی در مورد مشخصات و ویژگی‌های آن در دسترس بود که به دلیل اطلاع‌رسانی ناکافی شرکت واردکننده بود.

طراحی ظاهری و الهام از مدلهای جهانی

موتور SYM NH 250 با طراحی جذاب و هماهنگ خود توانسته توجه علاقه‌مندان به موتورهای ماجراجویی را جلب کند. ارتفاع بلند، طول کشیده، و دماغه‌ی برجسته از جمله ویژگی‌های طراحی آن هستند که نمایی کاملاً متناسب با استانداردهای این سبک ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد که طراحی این موتور از مدل‌های موفق جهانی مانند Suzuki V-Strom 800 الهام گرفته باشد، که شباهت‌هایی در طراحی بدنه و دماغه‌ی آن مشهود است.

این مدل در چندین رنگ جذاب و پرچمی به بازار ایران عرضه شده است که توانسته توجه علاقه‌مندان به ظاهر خاص و شیک را جلب کند. همچنین ابعاد این موتور شامل طول 206 سانتی‌متر، عرض 90 سانتی‌متر، و ارتفاع 135 سانتی‌متر است که آن را به یکی از بلندترین موتورهای هم‌رده تبدیل کرده است. این ارتفاع بلند بیشتر به دلیل سایز رینگ جلویی موتور است که در بخش لاستیک به آن خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی : بهترین موتور تا ۱۰۰ میلیون

ویژگی‌های فنی و عملکردی

یکی از تفاوت‌های اساسی نسخه 250 سی‌سی با مدل 180، علاوه بر مشخصات فنی، در طراحی ظاهری است. تغییراتی نظیر افزودن گارد محافظ و بازطراحی اگزوز در نسخه 250 اعمال شده‌اند. چراغ‌های جلو و عقب این موتور از نوع LED هستند که علاوه بر زیبایی ظاهری، نوردهی مناسبی را در شرایط مختلف ارائه می‌دهند.

در بخش فرمان، SYM NH 250 با طراحی ارگونومیک و لوله‌ای، تجربه‌ی سواری راحتی را فراهم می‌کند. صفحه نمایشگر این موتور کاملاً دیجیتال است و شامل نمادهای هشدار مختلف از جمله ABS می‌باشد که به ایمنی بیشتر کمک می‌کند.

موتور سیکلت نینجا ۲۵۰ + بررسی و مشخصات فنی + قیمت
مطلب پیشنهادی

شاسی SYM NH 250

ظرفیت باک و انتقادات

با وجود بسیاری از ویژگی‌های مثبت، ظرفیت باک SYM NH 250 تنها 11 لیتر است که برای یک موتور ماجراجویی می‌تواند محدودیتی جدی محسوب شود. این در حالی است که بسیاری از موتورهای هم‌رده مانند Benelli TRK یا Zontes Z4 با ظرفیت باک بالاتر از 14 لیتر عرضه می‌شوند. این محدودیت به‌ویژه در سفرهای طولانی و مناطقی که دسترسی به سوخت دشوار است، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

صندلی و راحتی سواری

صندلی SYM NH 250 به‌صورت یکپارچه و با طراحی ارگونومیک تولید شده است که راحتی قابل‌توجهی را برای سواری‌های طولانی فراهم می‌کند. ارتفاع زین این موتور 812 میلی‌متر است و برای افرادی با قد کمتر از 175 سانتی‌متر ممکن است کنترل آن چالش‌برانگیز باشد.

با وجود برخی نقاط ضعف مانند ظرفیت پایین باک، SYM NH 250 به‌دلیل طراحی جذاب، امکانات مدرن، و عملکرد فنی قابل‌قبول، به یکی از گزینه‌های برجسته در میان موتورهای ماجراجویی میان‌رده تبدیل شده است. اگر به دنبال یک موتور با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و قیمت رقابتی در این کلاس هستید، این مدل می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی شما باشد.

SYM NH 250 موتور

تحلیل فنی موتور سیکلت SYM NH250

بررسی حجم و نوع انجین

یکی از نکات چالش‌برانگیز در مورد SYM NH250 به حجم دقیق انجین آن برمی‌گردد. بر اساس اعلام رسمی واردکننده، این موتورسیکلت از انجینی با حجم ۲۵۰ سی‌سی بهره می‌برد. با این حال، بررسی بازار جهانی نشان می‌دهد که سری NH به‌طور کلی در سه نسخه با حجم‌های ۱۲۵، ۱۸۰ و ۲۷۸ سی‌سی تولید می‌شود. بنابراین، تخصیص انجینی خاص برای یک کشور توسط کمپانی SYM چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر، با توجه به سابقه واردکنندگان ایرانی در پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های با حجم بالاتر تحت عنوان حجم پایین‌تر، می‌توان احتمال داد که انجین واقعی این مدل ۲۷۸ سی‌سی باشد که به عنوان ۲۵۰ سی‌سی پلاک شده است. نمونه‌های مشابهی از این اقدام را می‌توان در موتورسیکلت‌های بنلی مدل‌های ۱۳۹۵-۱۳۹۶ و همچنین یاماها R3 یا نینجا ۳۰۰ مشاهده کرد.

در نهایت، با توجه به عملکرد واقعی این موتورسیکلت و مشخصات فنی آن، به‌نظر می‌رسد حجم واقعی انجین همان ۲۷۸.۳ سی‌سی باشد که از خانواده انجین‌های لاکی T3 است.

فرمان SYM NH 250

مشخصات فنی انجین

موتور NH250 از یک انجین تک سیلندر، چهار زمانه و مجهز به چهار سوپاپ با آرایش DOHC بهره می‌برد. این انجین برای کنترل دمای خود از یک سیستم آب‌خنک استفاده می‌کند.

  • حجم دقیق انجین: ۲۷۸.۳ سی‌سی
  • توان تولیدی: ۲۴ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه
  • گشتاور: ۲۲.۵ نیوتون‌متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
  • سیستم سوخت‌رسانی: انژکتور برقی
  • مصرف سوخت: حدود ۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

این مشخصات نشان می‌دهد که NH250 به‌عنوان موتوری مناسب برای سواری‌های ترکیبی شهری و جاده‌ای طراحی شده است.

ویژگی مشخصات
نوع موتور تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ، DOHC
حجم موتور 278.3 سی‌سی
قدرت موتور 24 اسب بخار در 7500 دور در دقیقه
گشتاور 22.5 نیوتن‌متر در 6000 دور در دقیقه
سیستم سوخت‌رسانی انژکتور برقی (CONTINENTAL)
حجم مخزن سوخت 11 لیتر
مصرف سوخت 2.5 لیتر در هر 100 کیلومتر
حداکثر سرعت حدود 140 کیلومتر بر ساعت
جعبه دنده دستی، 6 سرعته
سیستم خنک‌کننده آب خنک
سیستم تعلیق جلو تلسکوپی
سیستم تعلیق عقب تک کمک‌فنر
نوع ترمز جلو دیسکی، مجهز به سیستم ABS
نوع ترمز عقب دیسکی، مجهز به سیستم ABS
اندازه تایر جلو 19 اینچ
اندازه تایر عقب 17 اینچ
نوع رینگ پره‌ای، جنس فولادی
نوع استارت برقی
نوع کیلومترشمار دیجیتال
چراغ‌ها LED
ابعاد کلی 2060×860×1150 میلی‌متر
وزن حدود 168 کیلوگرم
قیمت تقریبی حدود 165,000,000 تومان (در برخی فروشگاه‌ها)
مگلی 200R SE + بررسی مشخصات فنی و قیمت
مطلب پیشنهادی

گیربکس و سیستم انتقال قدرت

موتور NH250 مجهز به گیربکس شش سرعته است که نیروی تولیدی انجین را از طریق زنجیر به چرخ عقب منتقل می‌کند. با این حال، یکی از نقاط ضعف این موتورسیکلت به کیفیت و هماهنگی گیربکس و ضریب دنده‌های آن مربوط می‌شود. به‌ویژه در دنده یک، این ناهماهنگی‌ها بیشتر احساس می‌شود.

در مسیرهای آفرودی، ضریب دنده‌های غیرهمخوان باعث می‌شود که در سرعت‌های پایین (بین ۸ تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت)، موتور به‌خوبی عمل نکند و دچار خاموشی یا کاهش قدرت شود. این موضوع به‌خصوص در شرایطی مانند سربالایی‌ها و سطوح شنی، چالش‌برانگیز است.

در نتیجه، NH250 بیشتر به‌عنوان موتوری سرعتی شناخته می‌شود تا قدرتی، که این ویژگی در محیط‌های آفرود محدودیت‌هایی را به همراه دارد.

زین SYM NH 250

عملکرد و تجربه سواری

به لطف توان و گشتاور مناسب، NH250 شتاب‌گیری‌های اولیه و ثانویه خوبی ارائه می‌دهد و عملکرد آن در مسیرهای شهری و جاده‌ای رضایت‌بخش است. این موتور به‌راحتی می‌تواند نیازهای سواری روزمره و حتی ماجراجویی‌های سبک را پاسخگو باشد.

با این حال، سیستم تعلیق و گیربکس از جمله بخش‌هایی هستند که در شرایط خاص مانند آفرود یا سواری‌های چالش‌برانگیز ممکن است محدودیت‌هایی ایجاد کنند. بنابراین، استفاده از روغن‌های مناسب مانند Protec و سرویس‌های دوره‌ای دقیق برای افزایش کارایی این موتورسیکلت توصیه می‌شود.

SYM NH250 موتوری با مشخصات فنی قابل‌قبول و طراحی مناسب برای کاربردهای ترکیبی است. اگرچه برخی از ویژگی‌های فنی آن، به‌ویژه در زمینه گیربکس و ضریب دنده، ممکن است برای سواری‌های خاص محدودیت‌هایی ایجاد کند، اما توانایی‌های سرعتی و عملکرد عمومی این موتورسیکلت همچنان آن را به گزینه‌ای جذاب در بازار ایران تبدیل کرده است.

چرخ SYM NH 250

تحلیلی جامع درباره عملکرد و ویژگی‌های NH 250

شتاب و سرعت نهایی

موتورسیکلت NH 250 با شتاب صفر تا صد در حدود 9 ثانیه و حداکثر سرعت تقریبی 155 کیلومتر بر ساعت، در دسته موتورسیکلت‌های میان‌رده با عملکردی نسبتاً مناسب قرار می‌گیرد. این شتاب و سرعت، آن را برای استفاده در مسیرهای شهری و گاه‌به‌گاه در مسیرهای خارج از جاده مناسب ساخته است.

طراحی شاسی و وزن موتورسیکلت

شاسی این موتورسیکلت از نوع perimeter یا محیطی است که به‌عنوان یکی از طراحی‌های متداول در موتورسیکلت‌های سبک ماجراجویی شناخته می‌شود. وزن خشک این مدل حدود 155 کیلوگرم است که با در نظر گرفتن مایعات و تجهیزات، به 165 کیلوگرم می‌رسد. این طراحی و وزن، استحکام و پایداری نسبتاً خوبی در مسیرهای مختلف فراهم می‌کند.

راهنمای گرفتن گواهینامه موتور سیکلت یک روزه
مطلب پیشنهادی

سیستم تعلیق و کمک‌فنرها

در قسمت جلو، NH 250 از کمک‌فنرهای تلسکوپی معمولی و در عقب از کمک‌فنر تک‌محور استفاده می‌کند. هرچند این سیستم تعلیق برای استفاده روزمره و مسیرهای کوتاه مناسب است، اما در سفرهای طولانی یا جاده‌های ناهموار، عملکرد ضعیف و کوبش‌های محسوس آن به چشم می‌آید. مقایسه با رقبا، مانند TRK 250، نشان می‌دهد که ثبات و استحکام این موتورسیکلت در شرایط دشوار چندان قابل‌اتکا نیست.

لاستیک‌ها و رینگ‌ها

NH 250 از لاستیک‌های جلو با ابعاد 100/90/19 و عقب با ابعاد 130/80/17 بهره می‌برد. لاستیک‌های فعلی این موتورسیکلت از برند CST چین هستند که نسبت به لاستیک‌های داخلی ایران کیفیت بهتری دارند. با این حال، تعویض آن‌ها با برندهای معتبرتر مانند IRC یا PIRELLI توصیه می‌شود تا تجربه سواری بهتری فراهم شود. همچنین، رینگ‌های این موتورسیکلت از نوع پره‌ای (Wire Spoke) هستند که دوام بیشتری در برابر ضربات و ناهمواری‌ها نسبت به رینگ‌های آلومینیومی یا ریخته‌گری دارند.

مطلب پیشنهادی ما : باجاج اونجر 220

سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی این مدل، مجهز به ABS در هر دو محور جلو و عقب هستند. ترمز جلو دارای کالیپر دو پیستونه با دیسکی به قطر 288 میلی‌متر و ترمز عقب دارای کالیپر تک‌پیستونه با دیسک 222 میلی‌متری است. اگرچه وجود ABS یک مزیت برای امنیت شهری است، در مسیرهای آفرودی این سیستم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برخلاف مدل‌های پیشرفته‌تر بازار، NH 250 امکان خاموش و روشن کردن ABS را فراهم نمی‌کند که می‌تواند در برخی شرایط آفرودی محدودیت ایجاد کند.

هندلینگ و سواری

هندلینگ این موتورسیکلت، به‌ویژه در مسیرهای شهری، یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌آید. زاویه چرخش فرمان و موقعیت بدن و پاها بر روی موتور به‌گونه‌ای است که سواری راحتی را ارائه می‌دهد. با این حال، طراحی آن بیشتر شبیه موتورسیکلت‌های شهری است تا یک مدل ماجراجویی واقعی. در مسیرهای طولانی و ناهموار، کوبش‌ها و لرزش‌های بدنه و سیستم تعلیق، به‌ویژه به دلیل کیفیت مونتاژ پایین، تجربه رانندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قیمت اس وای ام ان اچ 250

قیمت صفر این موتور سیکلت حدودا بین 219,000,000 تومان تا 236,500,000 تومان میباشد که می توان کارکرده این موتور سیکلت را در حدود 160 میلیون تومان هم پیدا کرد.

 

جمع‌ بندی
NH 250 یک موتورسیکلت میان‌رده با ویژگی‌هایی است که آن را برای استفاده‌های روزمره و سفرهای کوتاه مناسب می‌سازد. شتاب خوب، لاستیک‌های قابل‌قبول، و هندلینگ مناسب از مزایای این مدل هستند، اما ضعف در سیستم تعلیق و عدم استحکام کافی در سفرهای طولانی و شرایط آفرودی باعث می‌شود که برای ماجراجویی‌های حرفه‌ای چندان توصیه نشود. به همین دلیل، این موتورسیکلت بیشتر برای مسیرهای شهری و آفرودهای سبک گزینه‌ای معقول به شمار می‌آید.

به اشتراک بگذارید:

administrator

جواد حمیدی هستم و چند سالی در حوزه ی وب فعالیت دارم و عاشق دادن اطلاعات مفید و جدید در زمینه های اینترنت و خودروها هستم.

1 نظر

  • جاویدنیا, 1403-09-03 @ 7:00 ب.ظ پاسخ

    موتور خفنیه آخ نمیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *