بررسی کلی باجاج اونجر 220
امروز به بررسی یکی از موتورسیکلتهای با سابقه و محبوب بازار ایران، یعنی “باجاج اونجر 220” میپردازیم؛ موتوری که طی بیش از ده سال گذشته جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین گزینهها در میان موتورهای مسافرتی بهخوبی تثبیت کرده است. تجربههای مثبت کاربران این موتور، به ویژه در میان مسافران، گواهی بر کیفیت و دوام این وسیله نقلیه هستند. در این مقاله، قصد داریم نسخه جدید و انژکتوری اونجر 220 را بررسی کنیم.
علت این محبوبیت و رضایت کاربران، به سادگی در ساختار و عملکرد این موتورسیکلت نهفته است؛ باجاج اونجر 220 یکی از آن دسته موتورسیکلتهایی است که تنها با نگهداری منظم، مانند تعویض بهموقع روغن و قطعات مصرفی، میتواند تا 100 هزار کیلومتر کارکرد بیدردسری داشته باشد. رسیدن به این میزان کارکرد، برای بسیاری از موتورسیکلتهای موجود در ایران تقریباً دست نیافتنی است، اما اونجر 220 به خوبی این چالش را پشت سر میگذارد.
در صورتی که به تواناییهای این موتورسیکلت شک دارید، کافیست با موتورسوارانی که با اونجر 220 مسیرهای طولانی در سراسر ایران و حتی کشورهای همسایه مانند ترکیه و ارمنستان را طی کردهاند، صحبت کنید. تجربههای این افراد، مهر تأییدی بر عملکرد و پایداری این موتور است. نکته جالب دیگر اینجاست که طراحی اونجر 220 الهام گرفته از مدل “الیمیناتور” کاوازاکی است؛ این شباهت نتیجه همکاری چندین ساله میان باجاج و کاوازاکی در بازار هند میباشد. با نگاهی به تصاویر هر دو موتور، میتوان به شباهتهای ظاهری پی برد، هرچند که کیفیت و عملکرد در برخی موتورهای مشابه به پای نمونههای اصلی نمیرسد.
باجاج اونجر 220 در دو نسخه کاربراتوری و انژکتوری در بازار ایران عرضه شده است. نسخه کاربراتوری این موتور، در اوایل دهه 90 شمسی توسط شرکت پیشرو گستر فارس وارد بازار شد و تا سال 95 پلاکگذاری شد. پس از آن، به دلایل مختلفی از سال 96 تا 99 از بازار ایران غایب بود تا اینکه در سال 1400 با تلاش شرکت عرفان سیکلت بار دیگر به بازار بازگشت. همچنین در سال 1401، شرکت پیشرو گستر فارس نیز دوباره اقدام به عرضه این مدل کرد.
بررسی جامع ظاهر و طراحی موتورسیکلت باجاج اونجر 220
موتور باجاج اونجر 220 با طراحی کروزر خود، در دسته موتورهای کلاسیک قرار میگیرد و در نسخه جدید تلاش شده است تا با حفظ ساختار اصلی مدلهای پیشین، ظاهری مدرنتر به خود بگیرد. این تغییرات ظریف، به موتور حس نوآوری و همگامی با طراحیهای روز افزوده است، در حالی که همچنان برای دوستداران سبکهای سنتی جذابیت دارد.
رنگبندی و ابعاد نسخه قدیمی اونجر در رنگهای متنوعی مانند مشکی، آبی، قرمز، سفید و نقرهای عرضه میشد، اما در نسخه جدید تنها دو رنگ قهوهای تیره و سفید دیده میشود. ابعاد این موتورسیکلت شامل طول ۲۲۱ سانتیمتر، عرض ۸۰ سانتیمتر، و ارتفاع ۱۳۲ سانتیمتر است که تعادل مناسبی بین حجم و ابعاد موتور ایجاد کرده و برای سواریهای طولانی راحتی بیشتری فراهم میآورد.
تفاوتهای ظاهری نسخههای مختلف در نسخهی عرضهشده توسط عرفان سیکلت، تفاوتهایی از نظر ظاهری با نسخه پیشروگستر دیده میشود که شامل تغییراتی در برچسبها و نشانهاست؛ به طوری که در نسخه عرفان سیکلت، نام ERFAN در قسمتهای مختلف موتورسیکلت نقش بسته، در حالی که در نسخهی پیشروگستر، از برچسبهای اصلی Avenger استفاده شده است.
مطلب پیشنهادی : هوندا سوپرا X 125
طراحی چراغها چراغهای جلوی اونجر 220 نسبت به مدل قبلی تغییر کرده و حالت هندسی ملایمتری به خود گرفتهاند. دو دیلایت LED نیز به چراغ جلو افزوده شده که موجب روشنایی بهتر در هنگام روز میشود. چراغ عقب هم با تغییرات جزیی همراه بوده و تنها چراغ خطر عقب و دیلایتهای جلو از نوع LED هستند، در حالی که دیگر چراغها همچنان به شکل معمولی باقی ماندهاند. چراغهای راهنما نیز با شیشههای شفاف طراحی شدهاند که در نسخههای قبلی به رنگ نارنجی بودند.
فرمان و کیلومتر شمار فرمان اونجر 220 از نوع چامپ (Chump) است که راحتی بیشتری را برای راکب در سواریهای طولانی به ارمغان میآورد و موجب کاهش خستگی میشود. کیلومتر شمار این مدل از حالت آنالوگ به دیجیتال تغییر کرده و اطلاعات جامعی از سرعت، مسافت طی شده، آمپر بنزین، و ساعت را به نمایش میگذارد. همچنین چراغهای هشدار در قسمت بالای درب باک تعبیه شدهاند که این طراحی، آن را از مدلهای قبلی متمایز میکند.
باک و زین باک اونجر 220 با ظرفیت 13 لیتر طراحی شده که با توجه به مصرف سوخت حدود 2.5 لیتر در هر 100 کیلومتر، میزان قابل قبولی محسوب میشود. زین بزرگ و عریض آن نیز بهگونهای طراحی شده که حتی در سفرهای طولانی، به راحتی اجازه سواری و نشستن بدون خستگی را فراهم میکند. در بخش ترکنشین، فضای نرمی برای نشستن وجود دارد که به تکیهگاه مطمئنی ختم میشود.
اگزوز و جک در نسخه جدید، طراحی اگزوز بازنگری شده و کمی کوچکتر از مدل قبلی به نظر میرسد. علاوه بر این، جک وسط نیز حفظ شده و به همراه جک بغل روی موتور نصب شده است تا نیازهای مختلف کاربران را برطرف کند.
بررسی مشخصات فنی موتور سیکلت باجاج اونجر 220
مشخصات انجین
باجاج اونجر 220 به یک انجین تک سیلندر و 4 زمانه با ظرفیت 220 سیسی مجهز شده است که خنککاری آن به وسیله روغن انجام میشود. این انجین که علاوه بر اونجر در مدلهای دیگری مانند پالس 220 نیز مورد استفاده قرار گرفته، به دلیل دوام بالا و مصرف بهینه، در بازار ایران جایگاه ویژهای یافته است. طراحی پیشرفته این انجین به گونهای است که حتی در طولانیترین سفرها، مانند مسافتهای 200 تا 300 کیلومتر، بدون استراحت هم دمای آن افزایش قابل توجهی نخواهد یافت، و به اصطلاح داغ نمیکند.
این انجین به سیستم انژکتوری پیشرفتهای مجهز شده که ساخت شرکت بوش (Bosch) آلمان است. نسبت تراکم آن 9.5 به 1 بوده و قدرتی معادل 18.7 اسببخار در دور موتور 8500 به همراه گشتاوری برابر با 17.55 نیوتونمتر در دور موتور 7000 ارائه میدهد که از ویژگیهای بارز آن به شمار میآید.
گیربکس و سیستم انتقال قدرت
باجاج اونجر 220 دارای گیربکسی 5 سرعته است که انتقال قدرت آن به وسیله سیستم زنجیری انجام میشود. این سیستم با وجود عدم بهرهمندی از تکنولوژی اسلیپر کلاچ، عملکرد نرم و بدون صدایی در تعویض دندهها دارد و همین امر رانندگی با آن را به تجربهای روان و لذتبخش تبدیل میکند. برای حفظ کیفیت عملکرد، حجم مناسب روغن در محفظه کارتل این موتور 1 لیتر و 200 سیسی تعیین شده است.
مطلب پیشنهادی : بررسی بنلی 135
شتاب و حداکثر سرعت
باجاج اونجر 220 توانایی دستیابی به سرعت حداکثری حدود 130 تا 140 کیلومتر بر ساعت را دارد. شتاب این موتور نیز از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حدود 12 ثانیه است که آن را به گزینهای مناسب برای رانندگی شهری و سفرهای جادهای تبدیل میکند.
نقاط قابل بهبود
با وجود قابلیتهای ذکر شده، یکی از انتقادات وارده به این موتور قدرت نسبی پایین آن است، که در استفاده دو نفره و در شرایطی که بار نیز به همراه داشته باشید، ممکن است کاملاً محسوس شود. همچنین، گیربکس 5 سرعته این موتور در سرعتهای کروز بالا (حدود 100 کیلومتر بر ساعت) باعث میشود که انجین با دور بالاتری کار کند، که میتواند از راحتی رانندگی بکاهد. باجاج اونجر 220 به عنوان موتوری با دوام و قابلیت اطمینان بالا، مناسب برای سفرهای تکنفره و مسافتهای شهری محسوب میشود و از نظر فنی برای بسیاری از نیازهای رانندگان ایرانی بهینهسازی شده است.
ویژگی | مشخصات |
---|---|
نوع انجین | تک سیلندر، ۴ زمانه، 2 سوپاپ (SOHC)، روغن خنک |
ابعاد موتور | 22180132 (سانتی متر) |
حداکثر قدرت | 18.7 اسب بخار در دور موتور 8500 |
نسبت تراکم | 9.5 به 1 |
سیستم انتقال قدرت | زنجیر، 5 دنده |
سیستم ترمز جلو | دیسک 280 میلیمتری، کالیپر 2 پیستونه، ABS |
حجم باک | 13 لیتر |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور برقی ساخت Bosch |
حداکثر گشتاور | 17.55 نیوتون متر در دور موتور 7000 |
سیستم تعلیق جلو | جفت کمکفنر تلسکوپی، ساخت Endurance |
لاستیک ها | جلو 90/90/17 و عقب 130/90/15 برند MRF |
وزن | 163 کیلوگرم |
ارتفاع زین | 73.7 سانتی متر |
حجم موتور | 220 سی سی |
میزان مصرف سوخت (حدودی) | 2.5 تا 3 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
سیستم تعلیق عقب | دو کمک فنر 5 حالته، ساخت Endurance |
سیستم ترمز عقب | درام 130 میلیمتری، ABS |
نهایت سرعت (حدودی) | 130 تا 140 کیلومتر بر ساعت |
قیمت باجاج اونجر 220
قیمت این موتور سیکلت در ابان ماه به قیمت ۲۸۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان برای موتور صفر می باشد و برای کارکرده های این موتور سیکلت تا 200 میلیون می توان موتوری خوب پیدا کرد.
جمع بندی
موتور باجاج اونجر 220 به دلیل طراحی کلاسیک و راحتی سواری، به یکی از گزینههای محبوب برای سفرهای طولانی تبدیل شده است. این موتور با موتور 220 سیسی خود که 19.03 اسب بخار قدرت تولید میکند، عملکرد مناسبی در جادههای صاف و پر پیچ و خم دارد. طراحی رترو، صندلی راحت و ویژگیهای مدرنی همچون نمایشگر دیجیتال، چراغهای LED و چراغ هالوژن، تجربه سواری را جذابتر کردهاند.
وزن حدود 163 کیلوگرم این موتور موجب پایداری بیشتر آن در جاده میشود، اما ممکن است در ترافیک شهری برای برخی از رانندگان سنگین به نظر برسد. با این حال، طراحی ارگونومیک و راحتی صندلی به همراه وضعیت سواری آرام، آن را برای سفرهای طولانی مناسب میکند. این موتور به دلیل طراحی سنگینتر، ممکن است مانند موتورهای سبکتر در محیطهای شهری چابک نباشد . در بحث عملکرد، این موتور مصرف سوخت معقولی در حدود 30-40 کیلومتر بر لیتر دارد که برای موتوری با این حجم موتور، قابل توجه است.
هزینه نگهداری آن نیز معمولاً مناسب است و فواصل خدمات استانداردی برای حفظ طول عمر موتور در نظر گرفته شده است. در نهایت، باجاج اونجر 220 با ترکیب ویژگیهای طراحی کلاسیک، راحتی و عملکرد قابل قبول، یک انتخاب مناسب در دسته موتورهای کروزر محسوب میشود. این موتور با قیمت حدود 1.45 میلیون روپیه هند، نسبت به دیگر مدلهای موجود در بازار، ارزش خرید بالایی دارد.
نکات مثبت:
- موتور با کیفیت و استهلاک کم
- سواری راحت و تعلیق نرم
- دسترسی آسان به قطعات یدکی و تعمیرکار
- سیستم ترمز ABS در هر دو چرخ
نکات منفی:
- کاهش شتاب و قدرت موتور هنگام سواری دو نفره
- افزایش قیمت قابل توجه در سالهای اخیر، به طوری که باجاج اونجر به یکی از گرانترین موتورهای کروزر در بازار ایران تبدیل شده است.