کدام ماشین ایرانی امنیت بیشتری دارد؟
یک وسیله نقلیه محکم باید به تجهیزات ایمنی کاملی مجهز شده باشد و بدنه آن مقاومت و استحکام کافی در مقابل ضربات را داشته باشد. متأسفانه، مشتریان ایرانی توجه کافی به کیفیت و ایمنی خودروها نمیکنند و به میزان استحکام و مقاومت بدنه خودروهایی که در حال خرید هستند، دقت نمی کنند.
عقیده معمول در میان مردم ایران این است که تمام خودروهای داخلی از کیفیت یکسانی برخوردارند و تفاوت چندانی میان آنها وجود ندارد. این نگرش نادرست است زیرا در بازار خودروهای ایرانی، تفاوت های زیادی در کیفیت و استحکام وجود دارد. بنابراین، برای جلوگیری از انتخاب نادرست و انتخاب یک خودروی مستحکم و مقاوم، به بررسی و مقایسه محکم ترین ماشین های ایرانی که بدنه مقاوم تری دارند، می پردازیم.
ایمن ترین ماشین های ایران
دنا پلاس
دنا پلاس یکی از بهترین خودروهای تولید شده توسط ایران خودرو است. این خودروی سدان با ماشین های جهانی به رقابت می پردازد و اثبات کرده که قادر است یک خودروی ایمن و با کیفیت را به مشتریان ارائه دهد. به گفته برخی مسئولان، دنا پلاس با موفقیت تستهای ایمنی را در آلمان پشت سر گذاشته و افتخار دریافت امتیاز 4 ستاره ایمنی را به دست آورده است.
این خودرو همچنین با داشتن استاندارد یورو 5، تجهیزات ایمنی از قبیل کیسه های هوا، ترمزهای بهبود یافته، بدنه محکم و مقاوم، سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)، سیستم موقعیت یاب جی پی اس، و دوربین دنده عقب به مشتریان ارائه می شود.
سراتو سایپا
سراتو جزو بهترین ماشین های سایپا به لحاظ امنیت می باشد. این خودرو، با وجود کاستی هایی نظیر کمبود کیسههای هوا و عدم حضور سیستم کنترل پایداری و ترمز دیسکی عقب که در نسخه های وارداتی و ارجینال موجود است، اما از لحاظ استحکام بدنه و طراحی شاسی بهترین سطح امنیت را در تولیدات داخلی ارائه می دهد.
سال 2010، کیا سراتو به دریافت نمره عالی از موسسه بیمه امنیت بزرگراه های امریکا دست یافت و از طریق این ارزیابی، با وجود عدم وجود برخی اقلام ایمنی، به عنوان یکی از خودروهای ایرانی با سطح امنیت برتر شناخته شده است.
شاهین
در صورت تصمیم به خرید خودرویی مانند کوییک، ساینا یا تیبا، ممکن است برخی افراد اظهار نظر کنند که محصولات شرکت سایپا دارای کیفیت نیستند و از جنس ورق حلبی ساخته شده اند. اما توجه داشته باشید که نباید به سادگی این ادعا را قبول کنید. شرکت سایپا با ارائه خودروی شاهین به مشتریان ایرانی، نشان داده است که توانمند به تولید محصولات ایمن و با دوام می باشد.
بدنه این خودرو با دوام و مقاوم بوده و با موفقیت از تست های تصادف انجام شده توسط مؤسسات اروپایی عبور کرده است. به عبارت دیگر، در صورت برخورد ضربه قوی یا جسم سخت، فشار وارد شده به کابین شاهین به حداقل ممکن کاهش می یابد.
206
مؤسسه یورو انکپ به عنوان یکی از برترین مؤسسات ایمنی اروپا، دریافت امتیاز ۵ ستاره از این مرکز، برتری در کیفیت و ایمنی خودروها را به اثبات می کند. خودروی پژو 206 نیز با کسب 25 امتیاز و دریافت 4 ستاره از مجموع امتیازات، توانسته است ایمنی و مقاومت خود را به دنیا اعلام کند. بدنه کوچک این خودرو مقاوم و مستحکم است، و تنها نکتهای که قابل توجه است، مربوط به بررسی شاخص های ایمنی آن می باشد که ۱۷ سال پیش انجام شده است.
مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید سپر رونیز آفرود + بررسی ویژگی های سپر عقب و جلو
تندر 90
خودروی تندر 90، یک محصول فرانسوی است که با توجه به وضعیت استحکام بدنه، موفق شده است در رده خوبی قرار گیرد. این خودرو در اروپا به عنوان یک خودروی با وضعیت متوسط در نظر گرفته می شود، و از آنجایی که خودروهای تولیدی در ایران به عنوان یکی از محصولات با کیفیت پایین شناخته می شوند، تندر ۹۰ به عنوان یک گزینه بسیار مطلوب محسوب می شود.
این خودرو اروپایی که مونتاژ داخل دارد، در تست تصادف امتیاز 3 ستاره ایمنی و 19 امتیاز را به دست آورد. با این ویژگی ها، مشتریان ایرانی در مواجهه با تصادفات، آسیب کمتری به خودروی خود تجربه خواهند کرد.
تارا
از زمان معرفی و عرضه مدل تارا توسط ایران خودرو، این خودرو باعث بروز حواشی بسیار شده است. با این حال، این سدان جذاب که بر اساس پلتفرم پژو 301 ساخته شده است، به لحاظ استحکام و قابلیت تحمل مطلوبی عرضه شده است. تارا، که بر اساس استانداردهای جهانی تولید میشود، تضمین میکند که نگرانیهای مشتریان درباره کیفیت آن برطرف شود.
این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵، شاسی یکپارچه، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی و ورقهای دو فازی با استحکام بالا تجهیز شده است. این ویژگی ها باعث می شوند تا تارا به عنوان یک محصول با کیفیت و ایمن مورد توجه قرار گیرد.
پژو 2008
همانطور که پیشتر ذکر شد، ایران خودرو موفق به تولید خودروهای باکیفیت تر شده است. یکی از نمونههای برجسته این پیشرفت، خودروی پژو 2008 است که به صورت مونتاژ در خط تولید ایران خودرو ساخته شده است. این کراساوور جذاب توانسته با دریافت ۵ ستاره از مؤسسه یورو انکپ، به عنوان تنها خودروی داخلی با کیفیت، مورد تقدیر قرار گیرد.
سواری ارام و باکیفیت این خودرو باعث می شود نگرانیهای شما در مورد تصادفات به حداقل برسد. انتخاب پژو 2088 به عنوان یک گزینه امن و مناسب، توصیه می شود.
رانا
بعضی از افراد معتقدند که ایران خودرو رانا را با الهام از پژو 206 صندوقدار به صورت فیس لیفت عمیق تولید کرده است. هرچند چهره ظاهری این دو خودرو به یکدیگر شباهت دارد، اما رانا توانسته است با طراحی قدرتمند، مقاوم، بهینه و با ایمنی بالا به چشم بیاید. از مزایای دیگر این سدان میتوان به ایمنی عابرین پیاده، استاندارد آلایندگی یورو 4 و پوشش استانداردهای روز 55 گانه اشاره کرد.
همچنین، رانا نه تنها مزایای محیط زیستی دارد، بلکه به علت استانداردهای ملی و عدم وجود جلبه جذابیت ظاهری، در بازار فروش و خرید به نحو مطلوبی عمل نکرده است.
سگ جون ترین ماشین ایرانی
سمند
به طور کلی، میتوان ادعا کرد که کیفیت و ایمنی محصولات شرکت ایران خودرو نسبت به محصولات سایپا بهتر است. سدان سمند، به عنوان یکی از نخستین خودروهای سدان با طراحی زیبا، بدنه مستحکم و مقاوم به شمار می آید. یکی از مزایای بارز این خودرو، طراحی جذاب و ساختار مقاومی است که در زمان تصادفات، باعث کاهش آسیب به خودرو می شود.
استحکام و مقاومت بالای این سدان نشأت گرفته از شاسی قوی آن می باشد. این شاسی محکم، به خودرو این امکان را میدهد که در هنگام تصادفات نیروی وارد شده را به نحوی توزیع کند که کمترین خسارت ممکن به خودرو وارد شود و در نتیجه، آسیب کمتری به سرنشینان ایجاد شود.
ناایمن ترین خودروهای داخلی
Mvm110
این خودرو به نظر کپی ناقصی از دوو ماتیز می آید و این کپی بدون داشتن دانش فنی مناسب، باعث کاهش میزان ایمنی نسبت به ماتیز اصلی شده است. در تست تصادف از موسسه یورو ان کپ، دوو ماتیز تنها دو ستاره را از پنج ستاره کسب کرده است. جالب است که «یورو ان کپ» اظهار کرده که وضعیت ام وی ام 110 بسیار اسفبارتر از دوو ماتیز است.
مقایسه تست تصادف دو خودرو نشان می دهد که یک خودروی ایمن باید در هنگام تصادف، ستون درها را حفظ کرده و باز نشود، و سقف خمش پیدا نکند. همچنین، قسمت جلوی خودرو باید به گونهای مچاله شود که نیروی تصادف جذب شود، اما این مچاله شدن نباید باعث ورود قطعات داخل کاپوت به داخل کابین شود.
یک خودروی ایمن همچنین باید به گونه ای داشبورت داشته باشد که به اندام مسافران آسیب نزند. نگاه به تست تصادف ماتیز نشان می دهد که سقف و ستونها خمیده شده اند اما درها باز نشده اند. مقایسه با تست تصادف ماتیز نشان می دهد که خودروی ام وی ام دارای آسیب شدیدتری به سقف و ستون ها است و درب باز شده است که به سرنشینان آسیب می زند.
به عنوان مثال، قطعه زیر فرمان در تست فرو رفته است. در کل، میتوان گفت که خودروی ام وی ام همراه با پراید از ناامنترین خودروهای تولید شده در تیراژ بالا در ایران به شمار می آیند. بررسی ها نشان میدهد که آسیب وارد شده به آدمک تست در نواحی سر، گردن، و بالا تنه در حد قرمز است و این وضعیت بسیار خطرناک است.
زانتیا
زانتیا، خودرویی که وارد بازار ایران شد و در اروپا تقریباً متوقف شده بود، در دوره 1993 تا 2001 در اروپا تولید شد، اما به دلیل عدم موفقیت و وضعیت ایمنی ناکافی در بین خودروهای همکلاس در اروپا، جذب مشتریان نشد. تست تصادف این خودرو، به گفته موسسه یورو ان کپ، نمره ایمنی حدود دو ستاره را برای یک خودروی این سایز و قیمت ارائه داده است، که به نظر نامناسب می آید.
در تست تصادف، شاسی زانتیا دچار خمش شدید می شود و ستون های خودرو تاب برداشته اند. هرچند وجود کیسه های هوا تا حدی آسیب وارد شده به سرنشینان را کاهش می دهد، اما خودرو همچنان در مواجهه با تصادف به شدت آسیب پذیر است و بخصوص بالاتنه راننده در محدوده خطر قرار دارد. در تصادف از جلو، خطر برای زانتیا در محدوده ضعیف قرار دارد و آسیب وارد شده به پاهای سرنشینان، به ویژه راننده، در مقایسه با خودروی رقیب (مگان) بسیار بیشتر است. در مجموع، این خودرو در حال رقابت با مگان است که در تست تصادف نه تنها شاسی آن انحراف نمی کند، بلکه ستونهایش هم دچار خمش شدید نمی شوند. اگر به تصادف با مگان دچار جراحات سطحی شوید، در مقابل تصادف با زانتیا که ممکن است به شدت آسیب ببینید و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کنید.
خودرو پراید
پراید یا همان مزدا 121 و فورد فستییوا 1985 توسط موسسه ایمنی بزرگ راههای کشور آمریکا به تست ایمنی شدند و نتایج حاصل از این تست نشان داد که این خودروها از نظر ایمنی در رده خودروهای کوچک دارای بدترین وضعیت هستند. این نتایج منجر به توقف تولید این خودروها شد. در تست تصادف، پراید با انحراف شدید در ستون ها، درها و سقف مواجه شد. کابین سرنشینان تاب بر میآید و دربها بهطور ناپیوسته باز می شوند.
قسمت جلویی خودرو نیز به درستی جمع نمی شود و قطعات متعددی از کاپوت، از جمله موتور، در تصادف شدید وارد کابین می شوند. به دلیل قدمت بالای این خودروها، تصاویر تست تصادف در دسترس نیستند و تنها نتایج این تست در سایت موسسه ایمنی بزرگ راههای کشور آمریکا موجود است. این تست تصادف به این خودروها رتبه ایمنی زیر دو ستاره را اختصاص داده است.
همچنین، سایپا اعلام کرده که در نسل جدید پراید با نام پلتفرم x100، مشکلات ایمنی این خودروها حل شده است و ایمنی آن به حد دو ستاره ارتقاء یافته است. با این حال، بدون انجام تست توسط موسسات مستقل، اطلاعات بیشتری درباره وضعیت ایمنی این خودرو در دسترس نیست و اگرچه این تولیدات بتوانند دو ستاره ایمنی را کسب کنند، این هنوز به منزله اطمینان بخشی کافی در زمینه ایمنی نخواهد بود.
تیبا
خودرو تیبا، که یک ترکیب از خصوصیات پراید و ریو می باشد، در تست تصادف مورد ارزیابی قرار گرفته است. فیلم های تست تصادف این خودرو نشان می دهند که در هنگام تست، درب خودرو باز می شود و ستون ها و سقف هم تاب بر می دارد. نتایج این تست نشان میدهد که وضعیت ایمنی این خودرو مناسب نمی باشد و احتمالاً با مشکلاتی مواجه خواهد شد تا بتواند به سختی دو ستاره ایمنی را کسب کند. البته به نظر می رسد که وضعیت ایمنی تیبا نسبت به پراید بهبود یافته باشد.
11 نظرات